על הקשר בין הקושרים

מה הקשר בין תאוריית הקונספירציה לגבי הקורונה והחיסונים, כיימטריילס ועוד לבין תאוריית הקונספירציה לגבי האבולוציה והמדע באופן כללי? מה אומר הקשר הזה על אופן החשיבה הגנרי, הסטראוטיפי והחד-ממדי של הקונספירטיבים?

אל תסמוך על אף אחד, הבסיס שבעזרתו מופצות קונספירציות.  <a href="https://depositphotos.com. ">איור: depositphotos.com</a>
אל תסמוך על אף אחד, הבסיס שבעזרתו מופצות קונספירציות. איור: depositphotos.com

לאחרונה הזדמן לי להתכתב עם צעיר שהתחרד. הוא קרא טור שלי על האבולוציה באתר “הידען” והחל להתכתב איתי בלהט הרגיל של צעיר שגילה את האור ומנסה להוכיח שהאבולוציה היא שקר. אני מכיר בכך שההתכתבות בינינו מגוחכת וקטנונית. אני שב ואומר לו שהוויכוח הקטן שלנו לא ישנה כלום, לא בתאוריית האבולוציה, לא במחקר האבולוציה ולא בעובדת האבולוציה. אבל דרך הטיעון שלו היא עדות מרתקת נוספת לאופן החשיבה הקונספירטיבי כפי שהתפוצץ באינטרנט בשנתיים אלה של הקורונה.

מה סבורים מכחישי הקורונה ומתנגדי החיסונים? שכל ממשלות העולם, שבימים כתקנם לא מסוגלות להסכים על כלום ביניהן ומתקוטטות במלחמת מכסים וסחר, בחוזי הגנה הדדית, במלחמת סייבר ובמלחמה של ממש (המלחמה הנוכחית באוקראינה היא רק דוגמה אחת), פתאום מסכימות בסוד להרעיל את כל אוכלוסיות העולם ומצליחות לשמור על ההסכמה בחשאי, בלי שאף אחד מהפקידים, הנציגים הנבחרים, הכלכלנים, המדענים ואנשי התקשורת ותקשורת המדע – בלי שאף אחד מהם חושף את ה”סוד”. אפילו נשיא ארצות הברית, שלא מצליח לגרום לפקיד במדינת ג’ורג’יה לשתף פעולה עם שקר גניבת הבחירות שלו, אמור – לפי תפיסת העולם הקונספירטיבית – להיות חלק מקשר עולמי מוצלח והרמטי להסתרת העובדה שהקורונה – מחלה שלמעלה מחצי מיליארד איש בכל העולם חלו בה – היא למעשה מזויפת, שקרית ומומצאת.

מכחישי הקורונה ומתנגדי החיסונים סבורים שכל ממשלות העולם, שהדמוקרטיות שבהן בקושי מצליחות לשמור על שלטונן, ושאפילו הטוטליטריות שבהן (רוסיה, סין, צפון קוריאה) חוות משברים מונטריים וכלכליים ומשברי אנרגיה, מזון וייצור – מצליחות כולן, דווקא בנושא הקורונה, לתאם פעולה סודית שאיש אינו מצליח לחשוף, פעולה להרעלה המונית, עולמית, בחיסונים (ובאחיהם של החיסונים, הכמטריילס). מכחישי המדע סבורים שכל בתי החולים בארץ הסתירו במשך שנתיים את האמת – שאין קורונה – וזאת כשבזמן אמת היינו עדים למחלוקות מרות בין מנהלי מחלקות קורונה בבתי חולים רבים, שטענו שהמצב הרבה יותר טוב מכפי שטען משרד הבריאות, וכשדי היה במנהל מחלקת אחת, במדען אחד או בפקיד אחד – אחד! – בחברת תרופות אחת, שיחשוף שהמלך הוא עירום, שאין קורונה ושזו קונספירציה בין מדענים, בעלי הון כמו ביל גייטס וארגון הבריאות העולמי, מזימה לפתח חיסון שמרעיל את האוכלוסיה בעולם ומדלל אותה. מכחישי המדע ממשיכים ומחזיקים בטענות אלה למרות העדרן המוחלט של ראיות.

מגבלות משפטיות, חוקתיות ורפואיות אוניברסליות עומדות בפני כל מי שמבקש לחשוף פרוטוקולים רפואיים, פרוטוקולים של ועדות ממשל ופרוטוקולים של חברות מסחריות. עורכי דין וחוקרי ממשל נותנים הסברים חוקיים, חוקתיים ומשפטיים למגבלות אלה: למשל, חובה חוקית לקיים חסיון של עשרות שנים על פרוטוקולים של ישיבות ממשל. למשל, חובה לקיום סודיות רפואית וחוזית. מכחישי מדע והמחזיקים בתאוריות קונספירציה טוענים שמגבלות אלה מוכיחות קונספירציה, למרות שמגבלות אלה קיימות כבר מזה עשרות שנים, באופן חוקי וסטנדרטי, לגבי כל חוזה ממשלתי ומסחרי, לגבי נתונים רפואיים ולגבי ישיבות ממשל. אורח החשיבה הקונספירטיבי מפרש נתונים לפי ההקשר הצר של ראיית העולם הספציפית של הקונספירטיבים, ואלה מטילים וטו על כל הסבר מערכתי או חלופי של כל תופעה.

איך כל זה קשור לאבולוציה? זה בדיוק התהליך שקורה עם מכחישי מדע מזה עשרות שנים: הם לוקחים עובדות ידועות וממסגרים אותן במסגרת של הסבר אחד ויחיד, במסגרת ראיית העולם הצרה שלהם, כמו סוס עם סכי עיניים. הם טוענים שרצף המאובנים לא מוכיח קיומן של שושלות בעלי חיים. הם טוענים שעובדת המיקרו-אבולוציה לא מוכיחה מקרו-אבולוציה ושינוי מינים, למרות שזה אותו תהליך בדיוק – שינוי בשכיחות של אללים על פני אוכלוסיה נתונה על פני זמן נתון. הם רואים את המחקר המדעי, שמלא בסתירות, היסוסים, טענות וטענות-שכנגד, וכן תאוריות חדשות שצצות ומופרכות השכם וערב, ובמקום להבין שכך עובד המדע ושבכך סוד חוזקו, הם טוענים שהמציאות הזו מוכיחה שהמדע שוגה, משקר או אף הופרך.

האם תיאורית האבולוציה היא קונספירציה?

למרות המחלוקות העזות בחקר החיידקים והווירוסים, חקר תאי הגזע העובריים, חקר מערכת החיסון, הספציאציה של המינים, שיטות הקלאדיסטיקה ועוד – למרות כל זאת  אין מחלוקת בעולם המדע לגבי האבולוציה. כדי להסביר את ההסכמה הגורפת הזו טוענים מכחישי המדע שהאבולוציה היא קונספירציה. מדוע הם נאחזים בטענה זו? כי זה ההסבר הקל ביותר שהם מוצאים לכך שעולם הביולוגיה, עם כל המחלוקות ואי ההסכמות שבו, מאוחד בדבר אחד: בהסכמה על כך שתאוריית האבולוציה הוכחה מעבר לכל ספק סביר. הם לא מוכנים לקבל הסבר פשוט אחר: שעד כה לא נמצאה הפרכה לתאוריה זו; שתאוריית האבולוציה הוכחה מעבר לכל ספק סביר; שתאוריית האבולוציה היא במעמד של תאוריית התא, התאוריה ההליוצנטרית, תאוריית כוח המשיכה, תאוריית המפץ הגדול, תאוריית הקוואנטים ותאוריית החומר האפל – אם לא במעמד חזק אף יותר מחלק מהן.  מדוע הם אינם מוכנים לקבל הסבר זה? כי כשאתה פטיש, כל בעיה נראית לך כמו מסמר. כשאתה קונספירטור, הסבר ברירת המחדל שלך לכל תופעה הוא קונספירציה.

וזו הוכחה בפני עצמה לטעות שלהם: אף קונספירציה לא יכולה להחזיק מעמד בלי שתתגלה בסופו של דבר. את הקשר של ניקסון חשפו מקורות בממשל שלו ושני עיתונאים נחושים. את השקרים של מקארתי חשפו עיתונאים שביקשו ממנו ראיות לקשר הקומוניסטי. שקריותן של תאוריות מדעיות כוזבות, כמו תאוריית איש פילטדאון, נחשפה על ידי מדענים שחיפשו את האמת. באופן אירוני, אם כבר יש חופשי קונספירציות אמיתיות, הרי שהם מדענים, ואם כבר יש קונספירציה, הרי שהיא בצד השני – בצד של מכחישי המדע.

וכך, את קונספירציית מכחישי הקורונה ואת העובדה שהכחשת הקורונה והחיסונים לא מתבססת על עובדות, חשפו נתוני מחלקות הקורונה ומשרדי הבריאות בכל בתי החולים בכל הארץ ובכל העולם, נתונים שהוכיחו תחלואה ותמותה עודפות. את הקונספירציה של מתנגדי החיסונים חשפו נתוני ההשוואה העקביים בין חולים קשים שחוסנו, לבין חולים קשים שלא חוסנו. נתוני ההצלחה של חיסוני הקורונה הם האחרונים בשורה של נתונים שקובעים בעקביות, על פני למעלה ממאה שנה, את הצלחת החיסונים. ההיסטוריה הקרובה מלאה במחלות רבות  שנכחדו בסמיכות ובזיקה ישירה לתחילתם של מבצעי החיסונים להדברתן, כגון פוליו, אבעבועות שחורות, שעלת, דיפתריה, צהבת בי, חצבת, חזרת, אדמת ועוד. לא זו אף זו: יש זיקה ישירה בין הפסקת הכיסוי החיסוני במקומות מסוימים לבין התפרצות מגפות של אותם פתוגנים באותם מקומות ממש. על כך מעידות התפרצות החצבת לאחרונה בקרב לא מחוסנים, וכן התפרצות השעלת בגלים, ב-2012 ולאחרונה בקרב לא מחוסנים.

הצפה של מידע לפני שמספיקים להפריך את הקודם

איך זה קשור לטענה שתאוריית האבולוציה היא קונספירציה? באותה מידה שהכחשת הקורונה והחיסונים מתעלמת מהראיות לקיומה של הקורונה ולהצלחתם של החיסונים, קל ופשוט בהרבה לטעון שהאבולוציה היא קונספירציה מאשר להביט בראיות המאובנים, בראיות הפילוגנטיקה והמורפולוגיה ובראיות הדנ”א, ולראות איך כולם מוכיחים את האבולוציה באופן בלתי תלוי זה בזה. זה הקלף האחרון של מכחישי המדע: כשהם לא יכולים לסתור את העובדות, הם נאחזים בטענה לפיה יש קונספירציה אתאיסטית לטעון שהאבולוציה מייתרת את אלוהים ולכן היא קשר נגד הדת. כשאני מצביע על שורת מדענים דתיים שהם גם חוקרי אבולוציה, החרדי הצעיר מתעלם ועובר לטענה הבאה, בשילוב של חוק ברנדוליני ודהרת גיש: הצף את יריבך בעובדות מופרכות, ועבור מהר לטענה הבאה, לפני שהוא יספיק להפריך את הקודמת. אחת התכונות של קונספירטורים היא שהם נאחזים בטענה גם כשיש הוכחות המפריכות אותה. מדוע?

כי כשיש קונספירציה, פתאום החיים פשוטים יותר: פתאום אפשר לתקוף את כל הממסד המדעי בטענה שכולו משקר. למה כל המדענים משקרים? האם המדענים מרוויחים משהו מהשקר הזה? תקציבי מחקר, למשל? תקציבי מחקר מקבלים עבור ניסויים ופיתוחים שעובדים. איך אפשר לטעון שאין גילוי תרופות חדשות בזכות האבולוציה שלהן ושל הפתוגנים, כשזה מה שקורה? התשובה של מכחישי  המדע והאוחזים בתאוריות הקונספירציה  היא – זה לא באמת קורה. מדענים בכל העולם ממציאים נתונים ומשתפים פעולה בהסתרת האמת.

האמת הפוכה: מדענים בכל העולם נאבקים אלה באלה מאבקים מרים, הן מאבקים של אגו, הן מאבקים על תקציבי מחקר והן מאבקים על נכונותה או אי נכונותה של תאוריה זו או אחרת. מה הסבירות שכל המדענים בעולם, שבימים כתקנם לא מסכימים אפילו על תקנים במדע או באקדמיה, שבימים כתקנם מתווכחים בשצף קצף ושרויים במאבקי תקציבים, יוקרה, אגו וקרדיט, החליטו להתאגד ולהסתיר סוד גדול אחד, ואיש מהם לא מסגיר אותו? האם כולם רבים תמיד, אבל בנושא האבולוציה כולם מלכדים שורות? זה סביר אם אתה קונספירטור שרואה את העולם באופן חד ממדי, מתעלם מכל מורכבות, ומתעלם מכל ראיה שסותרת את השקפת עולמך.

סטיבן ג’יי גולד אמר שהמדענים לא חדלים להתווכח על עקרונות כוח המשיכה ומרכיביו, אבל תפוחים לא חדלים ליפול מהעצים בגלל זה. האבולוציה עובדת באותה צורה. מספיק שמדען אחד ימציא תרופה או תהליך ביולוגי שלא עובד על פי עקרונות האבולוציה, כדי לפוצץ את הבלון ולחשוף את השקר. מספיק שמדען אחד יחשוף את הפרוטוקולים של זקני המדע כדי להוכיח שהאבולוציה היא שקר מהגיהנום, כפי שקבע חבר ועדת המדע של הקונגרס בארצות הברית וכפי שסבורים החברים החרדים בוועדת המדע של הכנסת. חשיפה כזו עוד לא קרתה. למכחישי האבולוציה אין תשובה לכך. לכן הם ממציאים קשר של המדע והאבולוציה נגד הדת.

גם כשנאלצים מכחישי האבולוציה להודות בכך שיש מיקרו-אבולוציה, כפי שנאלץ להודות המתחרד בוויכוחנו, הם מכחישים שמדובר באבולוציה וטוענים שהמחסומים הבלתי עבירים בין המינים, בין מאגרי הגנים, מפריכים את המאקרו-אבולוציה. אכן, מחסומי רביה קיימים, אבל כידוע, קיומם והסתעפותם של העצים הפילוגנטיים לא תלויים במחסומי רביה אלא בהשתנות המינים. ההסתעפות וההשתנות לא קורות באופן רוחבי, בזיווגים בין מינים שונים במרחב בן-זמננו, אלא באופן אנכי, בהשתנות גנטית על פני אוכלוסיות לאורך זמן. וכשמדובר בזמן, מדובר במיליוני שנים ובעשרות מיליוני שנים.

זה אחד המכשולים התפיסתיים הגדולים של מכחישי האבולוציה: הם לא מוכנים להכיר באפשרות של שינוי גנטי משמעותי, גם על פני 3.5 מיליארד שנה. הטיעון שלהם הוא  – אנחנו לא רואים את השינוי הזה, ולכן הוא לא קיים.

הסברתי לחרדי הצעיר שהמדע עובד על דרך האינדוקציה: מהפרט אל הכלל. המדע מסיק מסקנות כלליות מממצאים פרטיים. כך עובדים המדעים המדויקים כגון מתמטיקה, כימיה ופיזיקה, מדעי הרוח כגון היסטוריה, מדעי החברה כגון פסיכולוגיה חברתית וכלכלה, ומדעי הטבע. למשל, היסטוריונים מנסים למצוא מגמות בהיסטוריה. למשל, פיזיקאים מנסים לפענח את משמעות התפשטות קרינת הרקע הקוסמית. המדע משער השערות, בוחר את אלה החזקות, ומחזיק בהן לאור הראיות שיש, עד שהן יופרכו ויוחלפו בהשערות חזקות יותר. כרגע האבולוציה היא התאוריה החזקה ביותר לגבי מוצא המינים.  “לא אתה ולא אני יכולים לשנות זאת”, כתבתי לו. אבל הוא נאחז בתמונת העולם שלו, לפיה האבולוציה היא לא רק ראיית עולם מעוותת, אלא גם שקר מכוון שנועד נגד הדת. כאן דבר לא יעזור: לא הטענה שביולוגים אבולוציוניים רבים, כמו חיים סידר או קן מילר, הם דתיים, לא הטענה שהמדענים הראשונים בענפי הגאולוגיה והביולוגיה החלו את מחקריהם במטרה לחשוף את צפונות מעשי ידי האל והבריאה – כלומר, למען תפארת האל – ולא העובדה שדארווין בעצמו שקל להיות כומר לפני שפנה לאפיקי המחקר הביולוגי.

חינוך מדעי אפסי בישראל

אפשר לקונן על כך שהחינוך המדעי בישראל הוא אפסי; שמתוך מאה אלף מסיימי כיתה י”ב כל שנה, רק כמה מאות לבחינות הבגרות באבולוציה; ואפשר להתנחם בידיעה שכל חברה שתחליט מרצונה לשלול את ברכת המדע מעצמה – חום, אור, תרופות, תחבורה, תקשורת והנדסה –  תידרדר עד כדי כך שתימצא בעמדת נחיתות לעומת שכנותיה והקהילה הבינלאומית. המדע הוא כמו מים סביב הר או צמח בבטון: מים תמיד מוצאים דרך. צמח תמיד יבקע מסדק בבטון. ומרגע שהחלה חברה חופשית ומדעית, אי אפשר להביט לאחור. הדתי הצעיר, הפנאט והעיוור אולי לא יבין דבר; לילדיו ולנכדיו עדיין יש סיכוי.

1. כל הכבוד על הסבלנות והסובלנות, אהוד!
    יש לי לא מעט קונספירציות שרצות בראש כשאני קורא את המאמר, מה שאומר שהמאמר מצליח להגיע למקומות הנכונים;)

2. לא יודע אם לרחם עליך אהוד אמיר שעליך לקרוא את תגובות הקונספירטיביסטים כמו שאול ובניו. אם כי זה משעשע להפליא (עד שזה מתחיל חזור על עצמו). עליהם אני לא מרחם. בוז ולעג – כן. כמו המאמינים בחיזרים המבקרים כאן כל יום (אופס. שמעתי שהם נחתו ומנהלים את ממשלות כדור הארץ – אלא שכמה מהם בעצמם “מאמינים” בקשירת קונספירציות נגדם – טראמפ וביבי וכנראה גם פוטין) וכמו האמונה שכדור הארץ שטוח או שיש אל השולט בחיינו. ברור שלרציונלים אין סיכוי לשכנע אותם שכן בעיניהם מי שמנסים הם בעצם משרתיהם ועבדיהם של האחראים לקונספירציה. וחוזר חלילה ושוב בלי הרף. מחקרים על מאמינים אלה (מימין ומשמאל) מצביעים על צורך שלהם בעולם פשוט, על פחדים קמאיים, נפשיים, מפני הלא מובן להם, קושי בהבנת מציאות מורכבת שלא “מסתדרת” עם תמונת עולם נכספת/נשאפת לפשטות וסדר. נכונות להטיל ספק וחשיבה ביקורתית אמיתית, הבוחנת את אמונתיהם שלהם? – על זה אין מה לדבר

3. תעזבו את אבי בליזובסקי
    הוא מפחד להגיד משהו על הבונים החופשיים למרות שהוא בטוח יודע את האמת.
    הלוואי שאפשר היה לכתוב פה עליהם את הכל וכל הכבוד לו שהוא לא מחק לפחות חלק מהתגובות על הבונים החופשיים כי באתרים אחרים מוחקים הכל.

4. אבי בליזובסקי – אז למה לא חושפים את האמת עליהם כאן בידען?
    מוזר מאוד – על הכל כותבים אבל על הכוח החזק ביותר בעולם שפועל במסתרים לא

5. אבי בליזובסקי למה אתה מגיב ככה?
    יכול להיות שהבונים החופשיים אוסרים עלייך לחשוף אותם כאן ובגלל זה לא כותבים את האמת?

6. איך אתם אוהבים לרדד את הדיון החשוב הזה באמירות מפגרות ולכוון אותם כאילו אנשים שלא סומכים על המערכת בגלל קשרים של הון שלטון אמרו את את זה… כל ה”ציטוטים” האלו הם שלכם ולא של “מתנגדי חיסונים” או “מכחישי קורונה”. פשוט עלוב.

7. למה מתעלמים מכל התגובות האמיצות שחושפות את הבונים החופשיים ואת זה שאוכל הכותב הוא מטעמם?
    זכות הציבור לדעת אם יש כאן הנדסת תודעת של הארגון הזה שנועדה להמשך השליטה בכולנו.

8. אין כיום שום תיאוריה שמסבירה את מהות החומר את הכוחות הפועלים ביקום שלא תופרך. מה שחשוב אלו הממצאים. ראה תורת הקוונטים . יש בטוח סופרפוזיציה .המוח לא יכול להבין זאת. אבולוציה הייתה בוודאות האם הכל נעשה באופן אקראי ?אני לא בטוח .ישנם מדענים מכובדים שמאמינים בתיאוריות פאנפסיכיזם שטוענים שקיימת הכרה מסוימת גם החלקיקים האטומים וככל שהחומר מורכב יותר ההכרה מורכבת יותר לכן לדעתי כל ההתפתחות האורגנית והאנאורגנית מלווה בהכרה.

9. רגע, ומה אתה חושב לגבי אותם אנשים שטוענים את כל הטענות שאתה נגדן, אבל הם לא “סתם” אנשים מהרחוב אלא מתוך הסיסטמה עצמה? רופאים מדענים וכיו”ב, שטוענים שבעקבות מידע פנים ארגוני הם יכולים לספר על כל השקרים שהתקשורת סיפרה לנו במשך שנתיים ויש להם עדויות רבות לגבי העובדה שלא היתה כאן שום מגיפה.

10. לא הצלחתי להבין – הכותב הוא בונה חופשי ונשלח מטעמם?
    אפשר התייחסות לשאלה הזו ובאמת לנקודה של השליטה של הבונים החופשיים בפוליטיקה ובמשפט הישראלי?
    זה נכון שיש להם נציג קבוע בוועדה לבחירת שופטים שזה שופט בונה חופשי שיש לו זכות וטו על שופטים שמתנגדים להם?
    זה באמת נכון שהנשיא של הבונים החופשיים נפגש אחת לחודש עם ראש הממשלה ומקבל ממנו עדכונים ומעביר לו הוראות?
    ממה שאני קראתי בהרבה אתרים זה בדיוק מה שקורה ולא רק בארץ אבל זה שמור רק לכאלו שנמצאים בבונים החופשיים הרבה זמן ועברו מבחני נאמנות קשים מאוד.

תעשו על זה מאמר אם מותר לחשוף אותם כאן

11. כמה מלל. אם לא היו מליון תופעות לוואי, אם לא היו מתים בכמות עודפת, בגלל שזה לא מופיע בעיתונים ובחדשות אז זה לא קורה. עדיף להיות בצד האמת ולהיקרא מכחישי קורונב מאשר להלל את הזריקה שגרמה לכל כך הרבה נזק

12. לצערי אני לא זוכר את המקור ממנו למדתי את הטיעון המעניין הבא: תיאוריית קונספירציה היא אמירה רגשית במסווה של עובדתית. לכן אין טעם להתווכח על העובדות. הן לא העיקר כאן.
    מנחה טוק שואו אמריקאי הפגיש בין תומכי תיאוריות קונספירציה והעובדה שלפעמים הם לא מסכימים בינם לבין עצמם לא עוררה אצלם אפילו שביב של ספק.

13. העולם שבו אנו חיים כיום , מבחינת מדע טכנולוגיה מתקדמת בשלל תחומים וכיוצ”ב , נובע ונוצר עי “אנשי האפשר” ולא עי אנשי “הבלתי אפשרי” … ולהזכיר את הדת והחושך שהיא מביאה …. כאשר גלילאו גליליי טען שכדור הארץ מסתובב סביב השמש ולא ההיפך , ( התורה הגיאוצנטרית לעומת ההליו צנטרית ) באו אנשי הדת הנוצרית ואיימו עליו ועל חייו ולאחר מכן שמו אותו במעצר בית עד סוף ימיו , רק בגלל שהתיאוריה שלו הייתה מנוגדת לדת ולאמונה שלהם … והפראדוקס הוא שכיום גם לותיקן יש טלסקופ משלהם 😉

גם בתנך יש לא מעט תיאורים של שימוש בטכנולוגיה וגם הסברים מדעיים ( למי שלא חשוך ולא שם מסך ברזל על העיניים ) עץ הדעת= המדע וענפי המדע
    עץ החיים=הDNA כלל החיים מבוססים DNA

אלוהים הוציא צלע מאדם ויצר את חוה = צלעות גוף האדם נקראות כך מהסיבה שהן נמצאות בצדדים … בבחינת כמו צלע במשולש צלע ההר … צלע משמע צד
    מכאן שלקח צלע מאדם פירושו לקח צד , מהו אותו צד ?
    צד של ה DNA … משמע ? בעיניים מדעיות מודרניות
    יש כאן תיאור של שיבוט גנטי או פעולה גנטית

יונה בלב הלוויתן , התיאור של יונה שאומר שצלעותיו של הלוויתן עשויות נחושת או מתכת כלשהיא … זה תיאור של אדם בתוך מכונה , ולא של אדם בתוך גוף של בעל חיים … מה נמצא במים ודומה ללוויתן ? צוללת אותם קווי מתאר

אליהו הנביא עלה בסערה השמיימה = תיאור של אדם שטס בכלי טייס כלשהוא … באותם זמנים לא היו בלקסיקון של האדם המילה טיסה או מטוס

והרשימה ארוכה כאורך הגלות … יש מי שפשוט קוראים את התנך ומדקלמים אותו ויש מי שמנש מפרשים אותו בצורה מדעית , אז ורק אז האמת מתגלה

הכי קל להיות חשוך … החשוכים תמיד ולעולם ישכחו ולא יותירו חותם … מי שיתקדמו הם אלה שחוקרים שואלים ומטילים ספק בכול דבר … מי שרוצה לעבוד אלילים נמשל למי שהולך עם קביים ….

14. מה עומד מאחורי הקונספיטורים? חוסר אמון מוחלט בממסד, במדע ובכל המומחים שחושבים שהם יודעים הכל. זו מלחמת אמונה ואתם מפסידים

15. בין כל המלל שלך אדון אהוד היקר היה רשום המון “עובדות,עובדות אבלוציה, עובדות זה ” רק מדגיש
    שהכל נכון לרגע זה ממש תאוריות!!! אין עובדה אחת אמיתית וחזקה!!! בגלל שאם הייתה אחת כזאת אז היו קוראים לזה עובדת האבולציה ולא תאוריית האבולציה.
    שורה תחתונה עזוב קונספירציות אתה חולה לא פחות ממני…אתה חולה ביוהרת בני האנוש הקטנים שמשחקים בנדמה לי. כוחות גדולים מאיתנו פועלים במרחב האנרגטי והמדע הקטן והמסכן שלך לא יחזיק מים במבחן הזמן.

16. כבונה חופשי, אני ממש נהנה לקרוא על היכולות שלנו לשלוט בתודעה ובעולם. חבל שזה לא כך במציאות…

17. מר אהוד אמיר היקר, מסכים איתך כמעט בכל, יש רק תיקון קטן: אין כלל עליה בתמותה הכללית בישראל בשנות הקורונה ביחס לשנים קודמות. התכבד נא ובדוק בעצמך את הנתונים באתר הלמ״ס. סחרחרת הקורונה מעידה על טימטום עמוק בקרב מקבלי ההחלטות והממונים על בריאות הציבור. את המחיר נשלם כולנו כאשר תגיע מגיפה מסוכנת באמת. אם תרצה מידע נוסף אתה מוזמן לפנות אלי במייל.

18. שאול, או שאתה לא מבין את הכוחות העצומים של אנשי הלטאות שנמצאים בכל מקום, וגורמים לך לחשוב שמי שמנהל את העולם הם הבונים החופשיים והאילומיניטי, או שאתה בעצמך לטאה.

19. בהמשך לגישתך על מדע ומחלוקות מדענים, אשמח אם תאיר את עיניי מדוע מושתקים באגרסיביות קולות המדענים בעת הזו, אשר אינם אוחזים בנרטיב המוביל. מדענים ורופאים (בעלי התמחויות רלוונטיות) שמבקשים כבר שנתיים לנהל דיון פומבי, מדעי וראוי מול משרד הבריאות והוועדות- וזוכים להתעלמות (ועד איומים קשים).
    איפה המדע פה?

20. שאול ידידי, אתה הולך לעשות הרבה כסף. התסריט בטוח ימכר לנטפליקס.
    דבר איתם..

21. למה להוציא על זה כל כך הרבה מילים ותשומת לב? זאת תופעה שבה לחשיבה אין מרחב חופש בכלל והיא כפופה לרגש ופחד עמוק. אין מקום לחקירה ולעובדות. חבל על הזמן

22. לשאול – יאיר לפיד בונה חופשי כבר מ-2014 אבל בדרגה נמוכה משל בנט ולכן מועצת הבונים החופשיים החליטה שבנט יחליט וזו הסיבה להעברה המסודרת של השלטון מבנט ללפיד למרות שהוא היה יכול לא להעביר את ראשות הממשלה כי הממשלה לא נופלת בגלל ימינה.
    לבונים החופשיים בישראל אנשים בכל משרדי הממשלה ובכל עמדות הכוח הכי בכירות ואין החלטה בישראל, גם לא בצבא או במשטרה ובשב”כ שלא עוברת דרך המועצה העליונה של הבונים החופשיים.

23. או שאתה לא מבין את הכוחות העצומים של האילומינטי ושל הבונים החופשיים שפועלים מאחורי כל זה או שאתה בעצמך חלק מהם ומנסה להסתיר את הפעולות שלהם.
    ראשי כל המדינות כפופים להנהלת הבונים החופשיים וזה ידוע כבר הרבה שנים אבל מסתירים את זה.
    הסמלים שלהם בכל מקום מהדולר ועד מבנה בית המשפט העליון בישראל.
    ביבי שהוא בונה חופשי הוחלף על ידי בנט שהוא גם בבונים החופשיים ובהסכמה וניהול של נשיא הבונים החופשיים של ישראל.
    את יאיר לפיד הכריחו לחכות עד שהוא גם התקבל לבונים החופשיים ובגלל זה בנט היה קודם.

24. למה אתה מתאמץ בכלל, תפישות קונספירטיביות כבר הוכך שהם סטייה נפשית קלה (לא ממש מזיקה)