נראה מה שלום קסיופיאה: ווב חושף פרטים חדשים בסופרנובה קסיופיאה A

ווב תיעד את מה שנותר לאחר מותו של כוכב במרחק של 11 אלף שנות אור בלבד מאיתנו מדובר בסופרנובה חדשה יחסית – רק בת 350 שנה

התפוצצות של כוכב היא אירוע דרמטי, אבל השרידים שהכוכב משאיר אחריו יכולים להיות דרמטיים עוד יותר. תמונה חדשה בתחום האינפרא אדום הבינוני מטלסקופ החלל ג'יימס ווב מספקת דוגמה מדהימה אחת. הוא מראה את שרידי הסופרנובה קסיופיאה A (Cas A), שנוצרה על ידי פיצוץ כוכבי לפני 340 שנה. התמונה מציגה צבעים עזים ומבנים מורכבים. Cas A הוא השריד הצעיר ביותר הידוע של כוכב מתפוצץ ומסיבי בגלקסיה שלנו, המציע לאסטרונומים הזדמנות להבין את תהליך מותו של הכוכב. קרדיט תמונה: NASA, ESA, CSA, D. Milisavljevic (אוניברסיטת פרדו), T. Temim (אוניברסיטת פרינסטון), I. De Looze (UGent), J. DePasquale (STScI)
התפוצצות של כוכב היא אירוע דרמטי, אבל השרידים שהכוכב משאיר אחריו יכולים להיות דרמטיים עוד יותר. תמונה חדשה בתחום האינפרא אדום הבינוני מטלסקופ החלל ג’יימס ווב מספקת דוגמה מדהימה אחת. הוא מראה את שרידי הסופרנובה קסיופיאה A (Cas A), שנוצרה על ידי פיצוץ כוכבי לפני 340 שנה. התמונה מציגה צבעים עזים ומבנים מורכבים. Cas A הוא השריד הצעיר ביותר הידוע של כוכב מתפוצץ ומסיבי בגלקסיה שלנו, המציע לאסטרונומים הזדמנות להבין את תהליך מותו של הכוכב. קרדיט תמונה: NASA, ESA, CSA, D. Milisavljevic (אוניברסיטת פרדו), T. Temim (אוניברסיטת פרינסטון), I. De Looze (UGent), J. DePasquale (STScI)

קסיופיאה A היא שריד סופרנובה טיפוסי שנחקר רבות על ידי מספר מצפים קרקעיים וטלסקופי חלל. ניתן לשלב את התצפיות מרובות אורכי הגל כדי לספק למדענים הבנה מקיפה יותר של השרידים.

הצבעים המרשימים של תמונת Cas A החדשה, שבה אור אינפרא אדום מתורגם לאורכי גל של אור נראה, טומנים בחובם שפע של מידע מדעי שחוקרים רק מתחילים לפצח. בחלק החיצוני של הבועה, בעיקר בחלק העליון והשמאלי, נפרשים וילונות של חומר שנראה כאן בצבעים כתום ואדום שמקורם בפליטה מאבק חם. וילונות אלה מסמנים היכן החומר שנפלט מהכוכב שהתפוצץ מתנגש בגז ובאבק שמסביב.

בשכבה פנימית יותר לקליפה חיצונית זו נראים חוטים מנומרים בצבעי ורוד בהיר משובצים גושים וקשרים. תצורה זו מייצגת חומר מהכוכב עצמו, אשר מאיר באור המיוצר על ידי תערובת של יסודות כבדים, כגון חמצן, ארגון וניאון, כמו גם פליטת אבק.

האבק שממנו גם נוצרו החיים

אחת השאלות המדעיות שקאס A עשוי לעזור לענות עליהן היא מהיכן מגיע האבק הקוסמי? תצפיות מצאו שאפילו גלקסיות צעירות מאוד ביקום המוקדם ספוגות בכמויות עצומות של אבק. קשה להסביר את מקורותיו של אבק זה מבלי לקשור זאת לסופרנובות, אשר פולטות כמויות גדולות של יסודות כבדים (אבני הבניין של אבק) על פני החלל.

עם זאת, תצפיות קיימות של סופרנובות לא הצליחו להסביר באופן חד משמעי את כמות האבק שאנו רואים בגלקסיות מוקדמות אלה. על ידי חקר Cas A באמצעות טלסקופ החלל ווב, אסטרונומים מקווים להשיג הבנה טובה יותר של תכולת האבק שלו, אשר יכולה לעזור לנו להבין היכן אבני הבניין של כוכבי לכת – ושלנו עצמנו – נוצרים.

סופרנובות כמו זו שיצרה את Cas A הן קריטיות לחיים כפי שאנו מכירים אותם. הן מפיצות יסודות כמו הסידן שאנו מוצאים בעצמותינו והברזל בדמנו על פני החלל הבין-כוכבי, וזורעים דורות חדשים של כוכבים וכוכבי לכת.

שרידי Cas A משתרעים על פני כ-10 שנות אור ונמצאים במרחק של 11,000 שנות אור מאיתנו בקבוצת הכוכבים קסיופיאה.

1. אם זה קרה לפני 350 שנה בלבד, ונמצא 11,000 שנות אור מפה,….
    אנחנו עוד לא אמורים לראות את האירוע ובטח שלא הטראומה שהשאיר אחריו

2. התיאור ”שרידי הסופרנובה קסיופיאה A (Cas A), שנוצרה על ידי פיצוץ כוכבי לפני 340 שנה” אינו מדוייק, בלשון המעטה.
    אם הכוכב מרוחק מכאן 11 אלף שנות אור, הרי שהפיצוץ אירע לפני יותר מ-11,000 שנים.
    הכוונה היא, כנראה, שהפיצוץ נראה בכדור הארץ לפני 340 שנה.

3. אבי שלום,
    אני כותב לך כאן היות ובכתבה “עצמות מדברות” אין משום מה אפשרות להוסיף תגובות.
    מערת תנשמת אינה במדבר יהודה (וגם אינה קטנה), המערה אכן מצויה בקרבת שוהם, כלומר בשפלה/הדום השומרון בואכה בקעת לוד.