מקצוע בין תחומי לתלמידי תיכון מצטיינים: מוח

יש תלמידים שמגבירים פיזיקה יש כאלה שמגבירים מתמטיקה ויש כאלה שמגבירים מקצוע חדש שנקרא: “מוח!!!” (BRAIN)

מוח הוא מקצוע חדש בעולם. הוא נולד בחמד”ע (המרכז המדעי בתל אביב) ומטרתו לתת לימודי עומק וכלים מדעיים לתלמידי תיכון מצטיינים במיוחד והתפשט לרחבי העולם.

לצורך הקמת המקצוע הוקם צוות שכלל את מורי חמד”ע ואנשי אקדמיה ותעשיה עילית בינהם: פרופ' חיים הררי, נשיא מכון ויצמן לשעבר, פרופ בת שבע אילון, גם היא ממכון ויצמן, פרופ' אשל בן יעקב מאוניברסיטת תל אביב, ד”ר גבי סרוסי, מדען ראשי באל-אופ וכן ד”ר אלי רז מהטכניון. בצוות ההיגוי היה שותף גם הפיקוח על הפיזיקה ועל המחשבים ממשרד החינוך.

המקצוע עוסק בהקניית כלים לתלמידי תיכון בעזרתם ניתן לנצל את המחשב ככלי מדעי: התלמידים בונים מודלים וסימולציות בתחומי תוכן שונים -כאשר הבסיס הוא פיזיקה. התלמידים אינם נבחנים בבחינת בגרות אלא עושים עבודות ברמה גבוהה בתחומים שונים כי המקצוע הוא אינטרדיצפלינרי: תלמידי המחזור הראשון – 19 במספר, מ-14- בתי ספר בתל אביב- סיימו כיתה י”ב ועשו עבודות בנושאי כלכלה, ביולוגיה תקשורת, רפואה, אקלים ונושאים נוספים.

המקצוע מוערך מאוד והוצג בפני אנשי ועדת נובל שהתייחסו בהערכה רבה אליו. אנשי מדע רבים מהארץ ומעולם רואים במקצוע זה העמקה ותובנות שניתנים לתלמידים בגילאים אלה כעולים על כל מה שהיה עד כה. המקצוע כמובן מזכה ב-5 יח”ל לבגרות ובבונוס מהאוניברסיטאות. רק תלמידים מצטיינים במיוחד המומלצים על ידי בתי הספר יכולים לגשת למבחני המיון של מוח. התלמידים חייבים בפיזיקה ובמתמטיקה ברמה של 5 יח”ל. עד כה יכלו רק תלמידי תל אביב- ללמוד לימודים אלה בכיתה העל-אזורית בחמד”ע.

השבוע נפתחה במכון ויצמן כיתה על אזורית נוספת, באישור משרד החינוך מ-7 בתי ספר מהישובים: רחובות, מכבים רעות, באר טוביה, גבעת ברנר ונס