סיקור מקיף

מצעד הגלקסיות: מופע הכוכבים המהמם מהאבל

שתיים מהגלקסיות הללו קרובות אחת לשניה הן מסוג נדיר של גלקסיות קווי פליטה, מכיוון שמתקיים בהם תהליך מאסיבי של לידת כוכבים חדשים. האחרות נמצאים במרחקים שונים אבל מסתדרים יפה בשורה בצילום זה של האבל

התמונה הזאת שצילם טלסקופ החלל האבל מראה את ארם-מדור 2105-332, מערכת גלקסיות ייחודית בקבוצת מיקרוסקופ. היא ידועה בגלקסיות קווי הפליטה שלה, המצביעות על יצירת כוכבים נמרצת. היא  מופיעה בתמונת השבוע של האבל, ושהשמות ניתנו לגלקסיות באמצעות קואורדינטות אסטרונומיות. קרדיט: ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton, Acknowledgment: L. Shatz
התמונה הזאת שצילם טלסקופ החלל האבל מראה את ארם-מדור 2105-332, מערכת גלקסיות ייחודית בקבוצת מיקרוסקופ. היא ידועה בגלקסיות קווי הפליטה שלה, המצביעות על יצירת כוכבים נמרצת. היא  מופיעה בתמונת השבוע של האבל, ושהשמות ניתנו לגלקסיות באמצעות קואורדינטות אסטרונומיות. קרדיט: ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton, Acknowledgment: L. Shatz

התמונה הזאת שצילם טלסקופ החלל האבל מראה את ארם-מדור 2105-332, מערכת גלקסיות ייחודית בקבוצת מיקרוסקופ. היא ידועה בגלקסיות קווי הפליטה שלה, המצביעות על יצירת כוכבים נמרצת. היא  מופיעה בתמונת השבוע של האבל, ושהשמות ניתנו לגלקסיות באמצעות קואורדינטות אסטרונומיות. קרדיט: ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton, Acknowledgment: L. Shatz

התמונה הזאת מראה מערכת של גלקסיות אינטראקטיביות (מתנגשות) בשם ארפ-מדור 2105-332, שנמצאת בערך 200 מיליון שנות אור מכדור הארץ בקבוצת מיקרוסקופ. כמו תמונות השבוע אחרות של האבל מהשבועות האחרונים, המערכת הזאת שייכת לקטלוג ארפ-מדור של גלקסיות ייחודיות.

האיכות המצוינת של התמונה הזאת מגלה גם כמה גלקסיות רחוקות יותר, שלא קשורות למערכת הזאת אבל ממוקמות במקרה באופן כזה שהן נראות כיוצרות קו המתקרב לרכיב הכי שמאלי (בתמונה הזאת) של ארפ-מדור 2105-332, ששמו הספציפי 2MASX J21080752-3314337. הגלקסיה הכי ימנית נקראת 2MASX J21080362-3313196. לא קל לזכור את השמות הארוכים האלה, אבל למעשה הם מכילים מידע חשוב: אלה קואורדינטות  במערכת העלייה הישרה והנטייה שאסטרונומים משתמשים בה למיקום עצמים אסטרונומיים.

שתי הגלקסיות הן מסוג הנקרא גלקסיות קווי פליטה. המשמעות היא שכאשר צופים באמצעות ספקטרומטרים, הספקטרומים של שתי הגלקסיות מציגים שיאים בהירים אופייניים הנקראים קווי פליטה. זה שונה מאשר, לדוגמה, גלקסיות קווי בליעה שהספקטרום שלהן מכיל מרווחים ברורים, הנקראים קווי בליעה. קווי פליטה נוצרים כשגזים הם מאוד חמים, ולכן יש להם מספיק אנרגיה כך שהאטומים והמולקולות מעוררים ופולטים אור. במילים אחרות, גלקסיות קווי פליטה הן מקומות מאוד אנרגטיים, ולכן סביר שייווצרו בהן כוכבים.

כמו בסוגי גלקסיות רבים, סיווג של גלקסיה כגלקסיית קווי פליטה לא מונע ממנה מלהיכלל בתיאורים אחרים המתייחסים לתכונות האחרות שלה. ארפ-מדור 2105-332, לדוגמה, היא גם גלקסיה “ייחודית”, תיאור המבטא את הצורות הלא-טיפוסיות של שתי הגלקסיות המרכיבות אותה.

עוד בנושא באתר הידען:

2 תגובות

  1. המהפכה המדעית העצברית

    מיליארדים של מלים נכתבו על ידי בני אדם, וכל מלה היא קשקוש קווים בעל צורה ייחודית.
    מיליארדים של מלים נשפכו מגרונם של בני אדם וכל מלה היא רעש ייחודי.
    למרבה הפלא הופיעו בני אדם סקרנים , שהחליטו לחקור את הקשקושים האלה ואת הרעשים האלה בעזרת קשקושים אחרים , ורעשים אחרים.

    חוקרים אלו נקראים בלשנים, והם לא ידעו שחקירת קשקושים בעזרת קשקושים אחרים, נדונה מראש לכישלון,
    הנציג המובהק של הבלשנים האלה הוא חומסקי. והנציג המובהק של הפיזיקאים חוקרי היקום, הוא ניוטון.

    תחילתה של המהפכה המדעית העצברית

    כמו שהפיזיקה העצברית באה במקום הפיזיקה של ניוטון, כך הבלשנות העצברית באה במקום הבלשנות של חומסקי.
    ניוטון האמין שקיים במציאות הפיזיקלית רעיון דמיוני ושמו כוח משיכה, וחומסקי האמין כי בני אדם יוצרים באופן טבעי שפות בעלי תחביר קבוע
    ניוטון הטעה את הפיזיקאים במשך 300 שנים, וחומסקי הטעה את הבלשנים במשך 80 שנים..

    הבלשנות העצברית חופשיה ואין בה תחביר קבוע או כללי דקדוק מסוימים.
    הבלשנות העצברית פשוטה ומובנת מאליה ,והיא מבוססת על ידיעתו הטבעית של האדם.
    הבלשנות העצברית פותחת בזיהוי איברים בגוף האדם, המאפשרים לו לדבר. (גרון, פה , לשון)
    גרון, פה , ולשון, הם פסנתר טבעי של 22 צלילים, פסנתר טבעי שייך לאדם , בעל ידיעה טבעית

    האדם בעל הידיעה הטבעית, המציא לעצמו שפה המבוססת על הצלילים, שמפיק הפסנתר הטבעי.

    וכך מתואר התהליך של יצירת שפה.
    אדם שותק בעל ידיעה טבעית נוגע בגוש קרח, ובאורח פלא מגיעה אליו ידיעה טבעית ברורה.
    האדם השותק פתאום הבין שהוא יודע משהו.

    אין כל דרך לתאר את הידיעה הזו מכיוון שהאדם עוד לא המציא מלים.
    ואף על פי שהמלים עוד לא הומצאו, האדם שנגע בגוש קרח ידע לפתע ידיעה חדשה מופלאה וברורה.
    וכאן התרחש נס, והאדם השותק הבין שצריך לתת שם לידיעה ברורה זו .

    האדם השותק הזה הוא אדם בעל ידיעה טבעית הטבועה בו, והוא ידע כי הפסנתר הטבעי שלו יכול לספק צלילים , שיכולים לשמש שם של הידיעה הטבעית האמורה.
    האדם השותק הזה בחר שם קצר, הנובע משני צלילים של הפסנתר הטבעי שלו, צליל ק וצליל ר

    וכך קרה, שצירוף שני הצלילים (קר) הפך להיות שם של ידיעה טבעית, הבאה אל האדם בעקבות מגע בגוש קרח.
    כר מתחילה היצירה של שפה אנושית, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות.
    כל תנאי היצירה נמצאים באדם השותק.
    כושר ההמצאה טבוע באדם השותק , הידיעה הטבעית טבועה באדם השותק , והפסנתר הטבעי הוא חלק מגופו של האדם השותק..
    כל אדם יכול ללמוד שפה של ידיעות טבעיות. שפה זו מחייבת את האדם הרוצה ללמוד, לעשות מעשה של מגע בגוש קרח, כמו האדם השותק,
    המעשה הפשוט הזה מביא לאדם ידיעה מדהימה שהוא חש בה ומרגיש אותה.

    בשלב הבא מבין האדם הלומד , כי שני הצלילים ק ר של הפסנתר הטבעי שלו ,
    הם שם נבחר של הידיעה הטבעית שבאה אליו, בעקבות מגע בגוש קרח.
    השם של ידיעה טבעית נבחר באופן שרירותי,
    וכל צירוף של צלילים יכול להתאים לכך.

    צירוף הצלילים (ח ם ) נבחר להיות שם של ידיעה טבעית, הבאה באורח פלא אל האדם המתקרב למדורה.
    גם צירוף הצלילים ח ם נבחר באופן שרירותי.

    כך נוצרת שפת בני אדם , המבוססת על ידיעות טבעיות הבאות אליהם, בעקבות מעשים שהם עושים במציאות הפיזיקלית.
    המעשים הם פשוטים כמו ( לנגוע, ללכת ,לקפוץ, לטעום , להריח )וכו’ ככה נוצרת שפה ברורה של בני אדם, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות.

    ידיעות אלו באות אל בני האדם ,בעקבות מעשים ממשיים שהם עושים במציאות הפיזיקלית.
    נוגעים ובאה ידיעה טבעית, מריחים ובאה ידיעה טבעית אחרת, רואים ובאה ידיעה טבעית
    אחרת, טועמים ובאה ידיעה טבעית אחרת, ועוד ,
    עתה נשאר לבחור צלילים מהפסנתר הטבעי, כמו צלילי ח ל ק , או צלילי מ ח ו ס פ ס ,או צלילי מ ת ו ק , ואלה יהיו שמות של חלק מהידיעות הטבעיות שבאו אל בני האדם, בעקבות המעשים שהם עשו. במציאות הפיזיקלית.

    ככה נוצרת שפה של בני אדם, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות. כל מלה בשפה האנושית היא
    שם של ידיעה טבעית- הבאה אל האדם ,בעקבות מעשה ממשי שהוא עושה במציאות הפיזיקלית.
    אי אפשר ליצור שפה אנושית בעזרת קולות הבוקעים מהגרון, כי הקולות הם סתם רעש.
    אם הקולות הם שמות של ידיעות טבעיות הבאות בעקבות מעשה במציאות הפיזיקלית, אז השפה נוצרת מיד , ואפשר להשתמש בה.

    כל הבלשנים ב 100 השנים האחרונות, השתמשו ברעש המלים הבוקע מגרונם, כדי ליצור שפה אנושית ולהסביר אותה. כל הבלשנים האלה נכשלו. ובעקבות הכישלון הזה הופיע חוק עצברי האומר:

    אי אפשר לחקור שפה באמצעות המלים שלה.

    הבלשנות העצברית התחילה ליצור שפת בני אדם, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות.
    בחירת השמות מתקיימת בעזרת הפסנתרים הטבעיים של בני אדם, המסוגלים להפיק הרבה צלילים כמו צליל א , צליל ב , צליל ג וכן הלאה.

    בני אדם המציאו בקלות אלפי שפות, כיוון שהם ידעו – ששפה ממציאים במעשים, ולא בדיבורים.

    הבלשנים של 100 השנים האחרונות, לא ידעו ששפה ממציאים במעשים, והם דיברו, ודיברו,
    ודיברו, והוציאו רעש מגרונם – שנשאר רעש. הרעש הזה לא הצליח להמציא שפה.

    המחקר של עצבר גילה את סוד השפה האנושית, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות – הבאות אל האדם בעקבות מעשה שהוא עושה,
    כל מעשה כזה מביא אל האדם ידיעה טבעית , והאדם יוצר השפה מעניק שם לידיעה הטבעית .

    הבלשנות העצברית, מול הבלשנות של חומסקי.
    הבלשנות העצברית חדשה לגמרי, והיא שונה לחלוטין מהבלשנות של חומסקי.
    הבלשנות של חומסקי מבוססת על מלים, שהם שרבוטי קווים חסרי פשר , ולכן הכישלון של בלשנות זו צפוי מראש.
    אין שום אפשרות להבין שרבוטי קווים, בעזרת שרבוטי קווים אחרים , ששמם מלים.

    הבלשנות העצברית מבוססת על מעשים ממשיים
    שהאדם עושה, והמעשים האלה מביאים לאדם באורח פלא, ידיעות טבעיות.

    לאדם הנוגע בגוש קרח מגיעה ידיעה טבעית ברורה מאוד, והאדם מעניק לה שם שרירותי.
    את השם השרירותי הוא משיג בעזרת הפסנתר הטבעי שלו. המסוגל להשמיע צלילים רבים.

    האדם כבר מכיר את הידיעה הטבעית שהשם של מורכב מצליל ק ומצליל ר
    כל התהליך הזה מתרחש בעזרת בינה טבעית.

    לרובוט הנוגע בגוש קרח, אין בינה טבעית , ואין ידיעה טבעית. לרובוט יש בינה מלאכותית, והוא יכול למדוד את הטמפרטורה של המגע, אבל אין לו ידיעה טבעית ברורה של המגע בגוש קרח.
    ידיעה טבעית ברורה כזו, יש לאדם.

    יש הבדל תהומי בין בינה מלאכותית לטבעית. בינה טבעית שייכת לאדם המשיג ידיעות טבעיות בעקבות מעשה שהוא עושה. בינה מלאכותית היא מוגבלת, ולעולם לא תגיע לבינה טבעית של אדם.

    יש הרבה ציפיות מבינה מלאכותית, והבלשנות העצברית הורידה את רמת הציפיות לרמה מכנית פשוטה שפועלת, אבל אינה יודעת.

    הבלשנות העצברית היא שיר תהילה לאדם היודע

    א.עצבר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.