מחקר דנ”א חדש משנה את מוצא המין האנושי

מודל חדש לאבולוציה האנושית מציע כי הומו ספיינס צמח מאוכלוסיות קרובות רבות ולא מקבוצה אחת

אחד מבני הנאמה. צילום מתוך ויקיפדיה

מודל חדש לאבולוציה האנושית מאתגר את התיאוריות הרווחות, וטוען כי הומו ספיינס התפתח מאוכלוסיות רבות ומגוונות ברחבי אפריקה  ולא מאוכלוסייה קדומה אחת. מסקנה זו הושגה לאחר שחוקרים ניתחו נתונים גנטיים מאוכלוסיות אפריקאיות של ימינו, כולל 44 גנומים חדשים מקבוצת Nama בדרום אפריקה. המחקר מצביע על כך שהפיצול המוקדם ביותר שניתן היה לזהות באוכלוסיות אנושיות קדומות התרחש לפני 120,000 עד 135,000 שנה, לאחר תקופות ארוכות של ערבוב גנטי, וכי ההגירות שהתרחשו לאחר מכן יצרו גזע גנטי בעל מבנה חלש. בניגוד לכמה מודלים קודמים, מחקר זה מרמז כי תרומות מהומינינים ארכאיים לא השפיעו באופן משמעותי על האבולוציה של הומו ספיינס.

בבדיקת החומר הגנטי של אוכלוסיות עכשוויות באפריקה והשוואתו לעדויות מאובנות קיימות של אוכלוסיות הומו ספיינס מוקדמות  שם, חוקרים חשפו מודל חדש של אבולוציה אנושית – ההופך אמונות קודמות לפיהן אוכלוסייה אפריקנית אחת הולידה את כל בני האדם. המחקר החדש פורסם ב-17 במאי בכתב העת Nature.

“על אף שידוע כי מקורו של הומו ספיינס באפריקה, אי ודאות אופפת סביב השאלה כיצד התפצלו ענפי האבולוציה האנושית וכיצד אנשים היגרו ברחבי היבשת?”, אמרה ברנה הן, פרופסור לאנתרופולוגיה במרכז הגנום באוניברסיטת קליפורניה דייוויס, המחברת הנוספת של המחקר.

מבט על הכפר קובוס, על גבול דרום אפריקה ונמיביה. דגימות DNA נאספו מאנשים בני נאמה שחיו באזור לאורך ההיסטוריה. קרדיט: Brenna Henn/UC Davis

“חוסר הוודאות הזה נובע מנתונים גנומיים עתיקים ומיעוט במאובנים, ומהעובדה שתיעוד המאובנים לא תמיד תואם את הציפיות ממודלים שנבנו באמצעות דנ”א מודרני”, אמרה. “המחקר החדש הזה משנה את מוצא המינים”.

מחקר משותף בראשות הן וסיימון גראוול מאוניברסיטת ‘מקגיל’, בחן מגוון מודלים מתחרים של אבולוציה והגירה ברחבי אפריקה המוצעים בספרות הפליאואנתרופולוגית והגנטית, תוך שילוב נתוני גנום של אוכלוסיות מדרום, ממזרח וממערב אפריקה.

המחברים כללו ריצוף גנום חדש מ-44 פרטים מודרניים מדרום אפריקה, אוכלוסייה ילידית הידועה כבעלת רמות יוצאות דופן של מגוון גנטי בהשוואה לקבוצות מודרניות אחרות. החוקרים הפיקו נתונים גנטיים על-ידי איסוף דגימות רוק מאנשים מודרניים שעסקו בענייניהם היומיומיים בכפריהם בין 2012 ל-2015.

המודל מציע כי פיצול האוכלוסייה הקדום ביותר בין בני האדם הקדמונים שניתן להבחין בו באוכלוסיות בנות זמננו התרחש לפני 120,000 עד 135,000 שנה, לאחר ששתי אוכלוסיות הומו או יותר בעלות התמיינות גנטית חלשה התערבבו במשך מאות אלפי שנים. לאחר פיצול האוכלוסייה, אנשים עדיין נדדו בין אוכלוסיות הגזע, ויצרו גזע בעל מבנה חלש. זה מציע הסבר טוב יותר לשונות גנטית בין בני אדם בודדים וקבוצות אנושיות מאשר מודלים קודמים, כך מציעים המחברים.

“אנחנו מציגים משהו שאנשים מעולם לא בדקו לפני כן”, אמר חן על המחקר. “זה מקדם משמעותית את המדע האנתרופולוגי”.

“מודלים קודמים מסובכים יותר הציעו תרומות מהומינינים ארכאיים, אבל המודל הזה מראה אחרת”, אמר טים וויבר, פרופסור לאנתרופולוגיה באוניברסיטת דייוויס. תחום המומחיות שלו מנסה לענות על השאלה כיצד נראו מאובנים אנושיים מוקדמים ועוסק במחקר השוואתי.

המחברים צופים כי על-פי מודל זה, ניתן לייחס 1-4% מההתמיינות הגנטית בקרב אוכלוסיות אנושיות בנות זמננו לשונות באוכלוסיות הגזע. למודל זה עשויות להיות השלכות חשובות על פענוח תיעוד המאובנים. בשל ההגירה בין הענפים, שושלות מרובות אלה היו כנראה דומות מורפולוגית, מה שאומר שמאובנים הומינידים שונים מורפולוגית (כגון  הומו נלדי) אינם צפויים לייצג ענפים שתרמו לאבולוציה של הומו ספיינס, אמרו המחברים.

1. כדאי לערוך מחדש את הכתבה