מהיר ועצבני: זרם הסילון הסודי של צדק מאיץ לעד 500 קמ”ש

טלסקופ החלל ג’יימס ווב גילה זרם סילון שלא נראה קודם לכן באטמוספירה של צדק. תופעות דומות נצפו בשבתאי, ושניהן עשויות להיות קשורות לשוניות טמפרטורה באטמוספירות של ענקי הגז

צדק (תמונת NIRCam של ווב): תמונה זו של צדק מטלסקופ החלל של נאס"א ג'יימס ווב NIRCam (מצלמה תת-אדומה קרובה) מציגה פרטים מרהיבים של כוכב הלכת המרשימה באור תת-אדום. בתמונה זו, בהירות מעידה על גובה גבוה. ה"נקודות" וה"סימנים" הלבנים הרבים הם ככל הנראה קצוות עננים בגובה גבוה מאוד של הסעות מעובות. הזוהר הקטבים, המופיעות באדום בתמונה זו, מתפשטות לגבהים גבוהים יותר מעל שני הקטבים הצפוני והדרומי של כוכב הלכת. לעומת זאת, רצועות כהות צפונית לאזור המשווה אינן מכסות עננים. קרדיט: נאס"א, ESA, CSA, STScI, ריקרדו הואסו (UPV), אימקה דה פאטר (UC Berkeley), תיארי פושה (אובזרבטוריון פריז), לי פלצ'ר (אוניברסיטת לסטר), מייקל H. וונג (UC Berkeley), ג'וזף דהפסקואל (STScI)
צדק (תמונת NIRCam של ווב): תמונה זו של צדק מטלסקופ החלל של נאס”א ג’יימס ווב NIRCam (מצלמה תת-אדומה קרובה) מציגה פרטים מרהיבים של כוכב הלכת המרשימה באור תת-אדום. בתמונה זו, בהירות מעידה על גובה גבוה. ה”נקודות” וה”סימנים” הלבנים הרבים הם ככל הנראה קצוות עננים בגובה גבוה מאוד של הסעות מעובות. הזוהר הקטבים, המופיעות באדום בתמונה זו, מתפשטות לגבהים גבוהים יותר מעל שני הקטבים הצפוני והדרומי של כוכב הלכת. לעומת זאת, רצועות כהות צפונית לאזור המשווה אינן מכסות עננים. קרדיט: נאס”א, ESA, CSA, STScI, ריקרדו הואסו (UPV), אימקה דה פאטר (UC Berkeley), תיארי פושה (אובזרבטוריון פריז), לי פלצ’ר (אוניברסיטת לסטר), מייקל H. וונג (UC Berkeley), ג’וזף דהפסקואל (STScI)

זרמי סילון מהירים הם תכונה נפוצה באטמוספירות

של כוכבי לכת רבים. על כדור הארץ, זרמי סילון נוצרים בקווי רוחב שונים ונעים סביב כוכב הלכת, משנים את קו הרוחב שלהם ומגיעים למהירויות המתקרבות ל-400 קמ”ש בגובה של מעל 10 ק”מ מעל פני השטח. בכוכבי הלכת הענקיים, צדק ושבתאי, זרמי סילון הם אחת התכונות העיקריות של האטמוספירה; הם מיושרים באופן מושלם עם המקבילים וידועים כזרמים אזונליים. בצדק, זרמי אלו מתחלפים בכיוון בקווי רוחב שונים ומגיעים למהירויות מרביות הקרובות ל-500 קמ”ש.

תמונות טלסקופ החלל של צדק תמונות של צדק שהתקבלו על ידי JWST (משמאל) הרכב צבעים שקרי. (במרכז) תמונה שהתקבלה באורך גל רגיש לעננים העליונים. (מימין) תמונה שהתקבלה באורך גל רגיש לעננים התחתונים. קרדיט: NASA/ESA/CSA וצוות מדע מוקדם של צדק. עיבוד: ריקרדו הואסו (UPV/EHU)

ב-27 ביולי 2022, צפה טלסקופ החלל ג’יימס ווב (JWST) באטמוספירה של צדק כחלק מתוכנית “מדע מוקדם” בינלאומית שבה משתתפים חוקרים מקבוצת מדעי הפלנטות של אוניברסיטת ארץ הבסקים (UPV/EHU). ריקרדו הואסו, מרצה בפקולטה להנדסה – בילבאו, עיצב והוביל את הניתוח של סדרת התמונות שה-JWST רכש של כוכב הלכת.

הניתוח של הנתונים, שפורסם כעת בכתב העת Nature Astronomy[1] מראה את גילויו של זרם סילון באטמוספירה של צדק שמהירותו עולה על 500 קמ”ש. הזרם, שנמצא במרחק של 40 ק”מ מעל העננים הראשיים באזור הקטב הצפוני של כוכב הלכת, עלול לשנות את ההבנה הנוכחית של מערכת האטמוספירה של צדק.

ממצאים נוספים

החוקרים חשפו כי ישנם מסלולים של חלקיקים הנעים באטמוספירה של צדק במהירות גבוהה כחלק מהזוהר הקטבים הפולריות, תוך שהם נפלטים מהקטבים הצפוני והדרומי של כוכב הלכת. כמו כן, הנתונים החדשים מראים כיצד מזג האוויר הקיצוני והתכונות האטמוספיריות המורכבות של צדק מתפרצים למרחב בצורה דרמטית, תוך כדי יצירת מערבולות עצומות וסופות הסעות עמוקות.

1. תמונות מרהיבות אך שקריות
    וערוכות בצורה מאוד מקצועית .
    כול נושא החלל חייזרים כוכבים לוויינים מחוץ לאטמוספרה חיים על מאדים וכול החרטה הזה לא קיים בכלל זה פשוט סיפורי סבתא למה להוליך אנשים שולל ולרמות אותם.זה פשוט עבודה בעיניים .
    דרך אגב עשו כתבה מצחיקה במעריב על יירוט טילים של החותים מחוץ לאטמוספרה זה גם בולשיט כי מעלינו יש רקיע ושום טיל בעולם לא יכול לחדור אותו ואני בטוח שאתם גם יודעים את זה.