לחמוק מבעד להגנות של הקורונה

פלטפורמת מחקר ייחודית לעיצוב נוגדנים זעירים שיוכלו לעצור את תהליך ההדבקה בנגיף הקורונה

פרופ' שראל פליישמן. מחקרו כבר הוביל לעיצוב חיסון פוטנציאלי נגד מלריה, וכעת הוא מרכז את המאמץ בנגיף הקורונה. צילום: דוברות מכון ויצמן
פרופ’ שראל פליישמן. מחקרו כבר הוביל לעיצוב חיסון פוטנציאלי נגד מלריה, וכעת הוא מרכז את המאמץ בנגיף הקורונה. צילום: דוברות מכון ויצמן

פרופ’ שראל פליישמן ושותפיו למחקר במחלקה למדעים ביו-מולקולריים במכון ויצמן למדע משתמשים בפלטפורמת מחקר ייחודית שפיתחו, המשלבת עיצוב חישובי של מולקולות וניסויי מעבדה – במטרה לעצב נוגדנים זעירים שיוכלו לחמוק מבעד למערך ההגנה החזק של נגיף הקורונה. התהליך כרוך בעיצוב מיליוני “ננו-נוגדנים” – מולקולות סינתטיות קטנות – ופרופ’ פליישמן מתעתד להתמקד במולקולות המבטיחות ביותר כמועמדות אפשריות לתרופות חדשות למחלה שמחולל הנגיף – COVID-19.

פרופ’ פליישמן מפתח מודלים חישוביים לעיצוב מהיר של חלבונים ב”התאמה אישית”. השיטות החדשניות שלו עומדות לשירות קהילת המחקר ברחבי העולם באמצעות שרתי אינטרנט ציבוריים והן אומצו זה כבר על-ידי מאות מעבדות בעולם. האלגוריתמים שבלב כלי התכנון מבוססים על הבנת דרכי הקיפול במרחב, הקשירה וההשפעות ההדדיות של חלבונים.

חלק ניכר מעבודתו מתמקד בנוגדנים – חלבוני ההגנה על הגוף מפני פולשים מחוללי מחלות, כגון נגיפים וחיידקים. מחקרו כבר הוביל לעיצוב חיסון פוטנציאלי נגד מלריה, וכעת הוא מרכז את המאמץ בנגיף הקורונה. לצורך כך, המחקר יתרכז במרכיב מבני מסוים בנגיף הקורונה – “חלבון הקוצים” הממלא תפקיד מפתח בתהליך ההדבקה. פרופ’ פליישמן שואף לתכנן ננו-נוגדנים שייקשרו לנקודות פגיעות בחלבון הקוצים הנגיפי הזה, וכך יעצרו את תהליך ההדבקה.

קבוצת המחקר תעשה שימוש בחישוב ענן המאפשר גישה למילוני שעות חישוב, ולאחר מכן תבצע ניסויים כדי לגלות אילו מבין מיליוני הנוגדנים המעוצבים קושר את חלבון הקוצים בחוזקה.