חלק מהחומר החסר של היקום נמצא הודות לטלסקופ הגדול מאוד

תצפית של חלק מהיקום הודות ל-MUSE. משמאל: תחימה של הקוואזר והגלקסיה שנחקרת כאן, Gal1. במרכז: ערפילית המורכבת ממגנזיום המותווית עם קנה מידה. מימין: מיזוג של הערפילית והגלקסיה Gal1 בתמונה אחת.  קרדיט: © Johannes Zabl
תצפית של חלק מהיקום הודות ל-MUSE. משמאל: תחימה של הקוואזר והגלקסיה שנחקרת כאן, Gal1. במרכז: ערפילית המורכבת ממגנזיום המותווית עם קנה מידה. מימין: מיזוג של הערפילית והגלקסיה Gal1 בתמונה אחת. קרדיט: © Johannes Zabl

גלקסיות יכולות לקבל ולהחליף חומר עם הסביבה החיצונית שלהן הודות לרוחות הגלקטיות שנוצרות על ידי התפוצצויות של כוכבים. הודות למכשיר MUSE, ספקטרוגרף תלת מימדי של הטלסקופ הגדול מאוד ב-ESO המיועד לחקור את היקום הרחוק, צוות מחקר בינ”ל שמובילים בצד הצרפתי CNRS (מכון הצרפתי הלאומי למחקר מדעי) ואוניברסיטת קלוד ברנאר ליון מיפה בפעם הראשונה רוח גלקטית. התצפית הייחודית הזאת, שמפורטת במחקר שהתפרסם ב-MNRAS ב-16 בספטמבר 2021, עזרה לגלות היכן נמצא חלק מהחומר החסר של היקום ולצפות בהיווצרותה של ערפילית סביב גלקסיה.

גלקסיות הן כמו איים של כוכבים ביקום ויש להן חומר רגיל, או באריוני, שמורכב מיסודות מהטבלה המחזורית, וגם חומר אפל שהרכבו עדיין לא ידוע. אחת הבעיות הגדולות בהבנת ההיווצרות של גלקסיות היא שכ-80% מהבאריונים שמרכיבים את החומר הרגיל של גלקסיות חסרים. לפי מודלים, הם סולקו מהגלקסיות לחלל הבין גלקטי על ידי הרוחות הגלקטיות שנוצרות על ידי התפוצצויות של כוכבים.

באריונים הם חלקיקים המורכבים משלושה קווארקים, כגון פרוטונים ונויטרונים. הם יוצרים אטומים ומולקולות וגם את כל המבנים הנראים ביקום הניצפה (כוכבים, גלקסיות, צבירי גלקסיות וכדומה). יש להבדיל בין הבאריונים “החסרים”, שמעולם לא ניצפו קודם, והחומר האפל, המורכב מחומר לא באריוני שטיבו לא ידוע.

צוות בינ”ל שמובילים בצד הצרפתי CNRS ואוניברסיטת קלוד ברנאר ליון השתמש בהצלחה במכשיר MUSE כדי ליצור מפה מפורטת של הרוח הגלקטית שגורמת להחלפות בין גלקסיה צעירה בהתהוות וערפילית (ענן של גז ואבק בין כוכבי).

הצוות בחר לצפות בגלקסיה Gal1 בגלל הקירבה של קוואזר, ששימש עבור המדענים מעין “מגדלור” שכיוון אותם אל אזור המחקר. הם גם תכננו לצפות בערפילית סביב הגלקסיה הזאת, למרות שההצלחה של התצפית הזאת הייתה בתחילה לא ודאית, כי האוריות של הערפילית לא הייתה ידועה.

המיקום המושלם של הגלקסיה והקוואזר, וגם הגילוי של החלפת גזים בגלל רוחות גלקטיות, איפשרו לשרטט מפה ייחודית. המפה איפשרה את התצפית הראשונה של ערפילית בהיווצרות שבו-זמנית פולטת וקולטת מגנזיום — חלק מהבאריונים החסרים של היקום — עם הגלקסיה Gal1.

ערפיליות עם חומר רגיל מסוג זה מוכרות ביקום הקרוב, אבל קיומן בנוגע לגלקסיות צעירות בהתהוות היה רק בגדר השערה.

המדענים גילו כך חלק מהבאריונים החסרים של היקום, ואישרו בכך ש-80-90% מהחומר הרגיל נמצא מחוץ לגלקסיות, תצפית שתעזור להרחיב את המודלים של התפתחות גלקסיות.

1. אבי שלום
    הכתיבה שלך מהממת, אני ממש פריק של הפירסומים שלך.
    תמשיך כך, הן אנטי תזה לכתבות המתפרסמות חדשות לבקרים, והמבין יבין.