חיים במאדים – או מאובנים מדומים?

תמונה מורכבת שמראה כמה מהסוגים של דגימות דמויות מאובנים שנוצרו על ידי ריאקציות כימיות שאפשר למצוא במאדים. קרדיט: Sean McMahon, Julie Cosmidis and Joti Rouillard

ייתכן שחוקרי המאדים שמחפשים סימנים לחיים עתיקים הוטעו על ידי דגימות דמויות מאובנים שנוצרו על ידי תהליכים כימיים, טוענים חוקרים.

ייתכן שסלעים במאדים מכילים סוגים רבים של מרבצים לא ביולוגיים שנראים דומים למאובנים מהסוג שסביר שיימצאו אם היו אי פעם חיים על הכוכב, נאמר במחקר.

היכולת להבדיל בין המאובנים המדומים האלה לבין מה שיכול להיות הוכחה לחיים עתיקים על פני המאדים — שהיה אכלוסי באופן זמני לפני ארבעה מיליארד שנים – חיונית להצלחתן של משימות נוכחיות או עתידיות, אומרים החוקרים.

אסטרוביולוגים מאוניברסיטאות אדינבורו ואוקספורד בחנו עדויות של כל התהליכים הידועים שהיו יכולים ליצור מרבצים דמויי חיים בסלעים במאדים.

הם זיהו עשרות תהליכים — וסביר שיש עוד רבים שעדיין לא התגלו – שיכולים ליצור מבנים שמחקים מבנים של צורות חיים מיקרוסקופיות פשוטות שאולי התקיימו פעם במאדים.

בין הדגימות דמויות החיים שהתהליכים האלה יכולים ליצור אפשר למצוא מרבצים שנראים כמו תאי חיידקים ומולקולות מבוססות פחמן שדומות מאוד לאבני הבניין של כל צורת החיים הידועות.

תהליכים לא-חיים יכולים לחקות בקירוב רב סימני חיים, ולכן המקור של כל דגימה דמויית מאובנים שמוצאים במאדים יהיה כנראה מאוד רב משמעי, אומר הצוות.

הם קוראים למחקר רב תחומי רב יותר כדי להבין טוב יותר איך מרבצים דמויי חיים יכולים להיווצר במאדים, ובכך לעזור לחיפוש אחר הוכחות לקיום חיים עתיקים שם ובמקומות אחרים במערכת השמש.

המחקר מפורסם בכתב העת Journal of the Geological Society.

ד”ר שון מקמהון, אסטרוביולוג מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה של אוניברסיטת אדינבורו, אמר: “בשלב כלשהו רכב מאדים כמעט בוודאות ימצא משהו שנראה דומה מאוד למאובן, כך שהיכולת להבדיל בביטחון בין אלה לבין מבנים וחומרים שנוצרו על ידי ריאקציות כימיות חיונית. לכל סוג של מאובן שנמצא שם, יש תהליך לא ביולוגי אחד לפחות שיוצר דברים מאוד דומים, כך שיש צורך אמיתי לשפר את הבנתנו איך אלה נוצרים”.

ג’ולי קוסמידיס, פרופסור חבר לגיאוביולוגיה באוניברסיטת אוקספורד, אמרה: “תהליכים שמחקים חיים הטעו אותנו בעבר. במקרים רבים, עצמים שנראו כמו חיידקים מאובנים תוארו בסלעים עתיקים בכדור הארץ ואפילו במטאוריטים ממאדים, אבל אחרי בדיקה מעמיקה יותר התברר שהמקור שלהם לא ביולוגי. המאמר הזה הוא תמרור אזהרה שבאמצעותו אנו קוראים להמשיך ולחקור תהליכים מחקי חיים בהקשר של מאדים, כדי שנימנע מליפול באותן מלכודות שוב ושוב”.