ווב מציין שנה אחת של מדע עם תצלום תקריב של לידת כוכבים הדומים לשמש

מהחצר הקוסמית האחורית שלנו במערכת השמש ועד לגלקסיות רחוקות לקראת שחר הזמן, טלסקופ החלל ג’יימס ווב של נאס”א/סוכנות החלל האירופית/CSA קיים את הבטחתו לחשוף את היקום כפי שלא היה מעולם בשנה הראשונה לפעילותו המדעית. כדי לחגוג את סיומה של שנה ראשונה מוצלחת, שוחררה תמונה חדשה של ווב של אזור יצירת כוכבים קטן במתחם העננים Rho Ophiuchi

תמונה חדשה של ווב המראה אזור קטן של היווצרות כוכבים במבנה העננים Rho Ophiuchi. פורסמה לרגל מלאת שנה לפעילות המדעית של טלסקופ החלל ג'ימס ווב.  צילום: NASA/ESA/CSA
תמונה חדשה של ווב המראה אזור קטן של היווצרות כוכבים במבנה העננים Rho Ophiuchi. פורסמה לרגל מלאת שנה לפעילות המדעית של טלסקופ החלל ג’ימס ווב. צילום: NASA/ESA/CSA

התמונה החדשה של ווב שפורסמה השבוע לרגל מלאת שנה לתחילת פעולתו של טלסקופ החלל ווב, מראה את אזור יצירת הכוכבים הכי קרוב אלינו. הקירבה שלו, 390 שנות אור, מאפשרת תצלום תקריב מאוד מפורט, בלי כוכבים ברקע בחלל המפריד.

האזור המוצג מכיל בערך 50 כוכבים צעירים, כולם דומים במסה שלהם לשמש או קטנים יותר. השטחים הכי כהים הם הכי צפופים, ושם פקעות אבק עבות עדיין יוצרות פרוטו-כוכבים. האלמנט הדומיננטי בתמונה הוא סילונים דו-קוטביים אדומים עצומים של מימן מולקולרי הנראים אופקית לרוחב השליש העליון ואנכית מימין. זה קורה כשכוכב פורץ בפעם הראשונה מבעד למעטפת הולדתו העשויה מאבק קוסמי, ויורה החוצה זוג של סילונים מנוגדים אל החלל. לעומת זאת, הכוכב S1 יצר מערת אבק זוהרת במחצית התחתונה של התמונה. S1 הוא הכוכב היחידי בתמונה שמסיבי בהרבה מהשמש.

כמה כוכבים בתמונה מראים צללים מסגירים המציינים דיסקות פרוטופלנטריות – מערכות פלנטריות עתידיות פוטנציאליות בהתהוות.

מאז תמונת השדה העמוק הראשונה שלו שפורסמה ביולי 2022, ווב קיים את הבטחתו לחשוף לנו את היקום יותר מאי פעם בעבר. אבל ווב חשף הרבה יותר מגלקסיות רחוקות ביקום הקדום.

מעבר לתמונות הא”א המדהימות, מה שבאמת מלהיב את המדענים הם הספקטרומים החדים של ווב – המידע המפורט שאפשר להוציא מאור על ידי המכשירים הספקטרוסקופיים של הטלסקופ. מהספקטרומים של ווב אימתו את המרחקים של כמה מהגלקסיות הכי רחוקות שנצפו אי פעם, וגילו את החורים השחורים העל-מסיביים הכי רחוקים וקדומים. זיהו את הרכב האטמוספרה של פלנטות (או היעדרה) ביתר פירוט מאי פעם בעבר, וצמצמו לראשונה את סוגי האטמוספרות שאולי התקיימו באקזופלנטות סלעיות. גילו גם את ההרכב הכימי של בתי ייצור לכוכבים ודיסקות פרוטופלנטריות, וזיהו מים, מולקולות אורגניות המכילות פחמן, ועוד. התצפיות של ווב כבר הניבו מאות מאמרים מדעיים שענו על שאלות ותיקות והעלו שאלות חדשות שיתייחסו אליהן באמצעות ווב.

רוחב המדע של ווב ניכר גם בתצפיות שלו על האזור בחלל שאנו מכירים הכי טוב – מערכת השמש. טבעות עמומות של ענקים גזיים מופיעות מהאפלה, מנוקדות בירחים, וברקע ווב מראה גלקסיות רחוקות. על ידי השוואת גילויים של מים ומולקולות אחרות במערכת השמש שלנו עם אלה שמוצאים בדיסקות של מערכות פלנטריות אחרות, הרבה יותר צעירות, ווב עוזר לצבור רמזים על המוצא שלנו – איך כדור הארץ הפך למקום האידיאלי לחיים כפי שאנו מכירים.

אחרי שנה, משימת המדע של ווב רק מתחילה. שנת התצפיות השנייה כבר נבחרה, עם תוכניות להתבסס על שנה ראשונה מלהיבה שעלתה על הציפיות.