הסבר לתופעה קוסמית מוזרה: אסטרופיזיקאים גילו מדוע אין גלקסיות ספירליות במישור הסופרגלקטי שלנו

אסטרופיזיקאים גילו מדוע גלקסיות ספירליות כמו שביל החלב שלנו נדירות במישור הסופרגלקטי, אזור צפוף ביקום המקומי שלנו

אסטרופיזיקאים אומרים שהם מצאו תשובה לשאלה מדוע גלקסיות ספירליות כמו שביל החלב שלנו נעדרות במידה רבה מחלק של העולם המקומי שלנו שנקרא המישור הסופרגלקטי.

המישור הסופרגלקטי הוא מבנה פחוס ענק המשתרע על פני קרוב למיליארד שנות אור, שבו גלקסיית שביל החלב שלנו משובצת.

המישור משופע בגלקסיות אליפטיות בהירות, אבל גלקסיות דיסקה בהירות עם זרועות ספירליות נדירות באופן בולט.

עכשיו צוות בניהול משותף של אוניברסיטת דרהאם באנגליה והאוניברסיטה של הלסינקי בפינלנד אומר שתפוצות שונות של גלקסיות אליפטיות ודיסקה נוצרות באופן טבעי בגלל הסביבות המנוגדות שנמצאות בתוך ומחוץ למישור.

התמונה הזאת, המראה גלקסיה אליפטית (משמאל) וגלקסיה ספירלית (מימין) כוללת אור א"א קרוב מטלסקופ החלל ג'יימס ווב ואור UV ונראה מטלסקופ החלל האבל. קרדיט: NASA, ESA, CSA, Rogier Windhorst (ASU), William Keel (University of Alabama), Stuart Wyithe (University of Melbourne), JWST PEARLS Team, Alyssa Pagan (STScI)
התמונה הזאת, המראה גלקסיה אליפטית (משמאל) וגלקסיה ספירלית (מימין) כוללת אור א”א קרוב מטלסקופ החלל ג’יימס ווב ואור UV ונראה מטלסקופ החלל האבל. קרדיט: NASA, ESA, CSA, Rogier Windhorst (ASU), William Keel (University of Alabama), Stuart Wyithe (University of Melbourne), JWST PEARLS Team, Alyssa Pagan (STScI)

בצבירי הגלקסיות הצפופים הנמצאים במישור הסופרגלקטי, גלקסיות עוברות בתכיפות אינטראקציות ומיזוגים עם גלקסיות אחרות. זה הופך גלקסיות ספירליות לגלקסיות אליפטיות – גלקסיות חלקות ללא מבנה פנימי נראה לעין או זרועות ספירליות – ומוביל להתפתחות של חורים שחורים על-מסיביים.

לעומת זאת, רחוק מהמישור, גלקסיות יכולות להתפתח בבידוד יחסי, שעוזר להן לשמור על המבנה הספירלי שלהן.

שביל החלב היא חלק מהמישור הסופרגלקטי, המכיל כמה צבירי גלקסיות גדולים ואלפי גלקסיות פרטניות. הרוב הגדול של הגלקסיות שנמצאות כאן הן גלקסיות אליפטיות.

צוות המחקר השתמש בהדמיית מחשב העל SIBELIUS (הדמיות מעבר ליקום המקומי), שעוקבת אחרי התפתחות היקום במשך 13.8 מיליארד שנים מהיקום הקדום ועד היום.

התפוצה של הגלקסיות הכי בהירות ביקום המקומי, שנצפתה בסקר 2MASS (חלק שמאלי) ושוחזרה בהדמיית SIBELIUS  (חלק ימני). שני החלקים מראים היטלים בקואורדינטות סופרגלקטיות, עד למאה מגה-פארסק בערך. הפס הריק האנכי כמעט מייצג את האזור בשמיים שמוסתר מאחורי גלקסיית שביל החלב שלנו. ההדמיה משחזרת במדויק את המבנים הנראים ביקום המקומי. קרדיט: Dr Till Sawala

ברוב ההדמיות הקוסמולוגיות בוחנים פיסות אקראיות של היקום, שאי אפשר להשוות ישירות לתצפיות, אבל המטרה של SIBELIUS היא לשחזר במדויק את המבנים הנצפים, כולל המישור הסופרגלקטי. ההדמיה הסופית מתאימה באופן מדהים לתצפיות של היקום שלנו באמצעות טלסקופים.

המחבר השותף של המחקר פרופסור קרלוס פרנק אמר: “התפוצה של גלקסיות במישור הסופרגלקטי היא אכן מדהימה. היא נדירה אבל לא לגמרי אנומליה: ההדמיה שלנו חושפת את הפרטים האינטימיים של היווצרותן של גלקסיות כמו השינוי של ספירליות לאליפטיות באמצעות מיזוגי גלקסיות. בנוסף, ההדמיה מראה שמודל היקום הסטנדרטי שלנו, המבוסס על הרעיון שרוב המסה שלו היא חומר אפל קר, יכול לשחזר את המבנים הכי מדהימים ביקום, כולל המבנה המרהיב ששביל החלב היא חלק ממנו”.

1. התיאוריה העצברית וכוכבי היקום.

הכוכבים ביקום העצברי לא נעים בקו ישר, והם גם לא נעים בקו עגול סגור.
    הכוכבים ביקום העצברי נעים בקו שניתן לראותו בכל בורג פשוט.
    לקו בורגי יש שני נתונים : קוטר מסלול הקו, וזווית הקידום של הקו הזה.
    נמלה שתנוע בחריץ של בורג, תקיף את הבורג, וגם תתקדם לאורכו.
    ככה נעים הכוכבים – הם מקיפים במהירות מסוימת ובזווית קידום מסוימת,
    גליל דמיוני בעל קוטר מסוים, ולכן הם גם מקיפים וגם מתקדמים.

הירח גם מקיף את כדור הארץ, וגם מתקדם עם כדור הארץ.
    כדור הארץ גם מקיף את השמש וגם מתקדם אתה.
    השמש גם מקיפה כוכב אחר, וגם מתקדמת אתו.
    תיאור כזה מתאים גם לתנועת מקפות (השם המקובל – גלכסיות),
    מקפת א מקיפה את מקפת ב ב, וגם מתקדמת אתה.
    כל מקפות היקום משולבות בשיטה של “מקיף וגם מתקדם” וכל הכוכבים שבעולם משולבים בשיטת “מקיף וגם מתקדם”.

היקום מורכב ממקפות
    מקפת הארץ מכילה רק את הירח המקיף את הארץ וגם מתקדם אתה.
    מקפת השמש מכילה את מקפת הארץ , את מקפת מאדים, מקפת צדק, ועוד
    מקפת קסטינה מכילה את מקפת השמש
    מקפת פרומתיאוס מכילה את מקפת קסטינה
    מקפת בטטה מכילה את מקפת פרומיתיאוס
    וכן הלאה

היקום כולו הוא מקפת ענקית , הנעה במרחב אינסופי מלא בזמן פסיבי ואנרגיה
    בקו ישר ובמהירות של C12
    את תמונת היקום כולו יכול לראות רק צופה דמיוני שהוא נח מוחלט.
    צופה נח מחלט גם יכול למדוד את מהירות היקום.
    כל צופה אנושי נע תמיד, ולכן לעולם הוא לא יראה את תמונת היקום , וגם לא
    יוכל למדוד את מהירות היקום.
    לצופה אנושי אין כל הסבר לעצם קיומו של יקום כזה , פרט להסבר של בריאה
    אין כל הסבר לכך, שהמרחב האינסופי , מלא בזמן פסיבי ואנרגיה.
    זמן פסיבי, מקפות, מסלולי תנועה בורגיים של כוכבים, הם חלק מהתיאוריה
    העצברית שבאה להחליף את התיאוריות הפיזיקליות שקדמו לה.