פרופ’ אבי לייב: חיפוש סימני טכנולוגיה חוצנית זה מדע

טכנולוגיה חוצנית. המחשה: depositphotos.com

האסטרונום ד”ר אבי לייב מאוניברסיטת הארווארד מכריז על פרויקט גלילאו לחיפוש מדעי שיטתי אחר ראיות לעצמים טכנולוגיים מהחלל החיצון  בכדור הארץ וברחבי מערכת השמש. כזכור לייב שותף בין היתר גם בפרויקט STARSHOT שמבקש לשלוח אלפי חלליות זעירות למערכת השמש הקרובה ביותר, פרוקסימה קנטאורי בכ-20% ממהירות האור כלומר להפוך את האנושות לגוף שייצא טכנולוגיה לחוצנים.

לדבריו, הפרויקט יבצע “חיפוש שיטתי אחר ראיות שיהיה אפשר להוכיח אותם באופן מדעי שמקורם בציווליזציה חוצנית בין אם היא קיימת כיום ובין אם נכחדה.

“בשנת 2017 הופיע במערכת השמש עצם שהתנהגותו היתה מוזרה, במקום להאט בהתקרבו לשמש הוא האיץ. מקורו של העצם, אומואמואה שמו, הוא מחוץ למערכת השמש.” אמר לייב במסיבת העיתונאים בה הוכרז הפרויקט.

פרופ’ לייב טען בעמדת מיעוט בקהילה המדעית, שייתכן שמדובר בעצם מלאכותי, אולי חללית חייזרים כבויה או עצם טכנולוגי אחר מחוץ למערכת השמש.

לאחרונה פרסם הממשל האמריקני דו”ח אודות תופעות אוויריות לא מזוהות – המבוסס על תצלומים מרובי חיישנים שצולמו ממטוסים צבאיים אמריקנים , לרבות ממכשירי מכ”ם ואשר תיעדו עצמים אשר התנהגותם היתה מוזרה. כותבי הדו”ח השאירו חלק מהמקרים פתוחים וטענו כי הסבירות הגבוהה יותר היא שמדובר בטכנולוגיות סיניות או אולי רוסיות.

“גילוי של חוצנים או ציוד טכנולוגי שלהם ישנה את השקפת העולם שלנו והשפעתו תהיה עצומה”. הוא מוסיף. “בהתחשב בשפע העצום של כוכבי לכת הנמצאים באיזורי החיים של השמשות שלהם, נראה שהחיים ביקום נפוצים.” כותב לייב.  הוא מודע להיותו קול חריג בקהילה המדעית, וטוען כי

“לא צריך לדחות הסברים חוצניים פוטנציאליים בגלל סטיגמה חברתית או תרבותית.  אלו  העדפות שאינן תורמות לשיטה המדעית של חקירה אמפירית בלתי משוחדת. עכשיו אנחנו חייבים ‘להעז להסתכל דרך טלסקופים חדשים’, הן באופן מילולי והן באופן ציורי.”

קבוצת המחקר של פרויקט גליליאו תשאף לזהות את טבען של התופעות האוויריות הבלתי מוסברות, וכן עצמים בין כוכביים,  בשיטה המדעית הסטנדרטית המבוססת על ניתוח שקוף של נתונים מדעיים פתוחים לאיסוף באמצעות מכשירים ממוטבים.

“מדובר בפרויקט תצפית מהקרקע שישלים את ה-SETI המסורתי בכך שהוא מחפש עצמים פיזיים, ולא אותות אלקטרומגנטיים הקשורים לתרבויות טכנולוגיה וכל זאת תוך התבססות על חוקי הפיזיקה ולא על תצפיות או דוחות אנקדוטליים.” הסביר פרופ’ לייב.

רשת תצפיות במכשירים מרובים

“מטרה זו תושג על ידי חיפוש  תופעות אוויריות או חלליות לא מוסברות באמצעות רשת של טלסקופים בגודל בינוני ברזולוציה גבוהה ועם מערכי גלאים , מצלמות ומערכות מחשב מתאימות, שיוצבו במקומות נבחרים. הנתונים יהיו פתוחים לציבור והניתוח המדעי יהיה שקוף. אנו צופים  שימוש נרחב בבינה מלאכותית  ולמידה עמוקה (AI/DL) וגישות אלגוריתמיות המבדילות תופעות אטמוספריות מציפורים, בלונים, רחפנים מסחריים או  פרטיים  ומעצמים טכנולוגיים פוטנציאליים ממוצא ארצי או אחר הסובבים את כוכב הלכת שלנו, כגון לוויינים. לצורך הדמיית ניגודיות גבוהה, כל טלסקופ יהיה חלק ממערך גלאי של יכולות אורתוגונליות ומשלימות של מכ”ם, מכ”ם דופלר ומכ”ם סינתטי ברזולוציה גבוהה ועד לטווח ראייה  של מצלמה גדולה וטלסקופי אינפרא אדום. וכך אם יתגלה עצם כזה נוכל לעקוב אחריו בשלל מכשירים רב-גליים בעלי ביצועים טובים.

“קבוצת המחקר גם תנצל את הסקרים האסטרונומיים הקיימים והעתידיים במצפה הכוכבים VROכדי לגלות ולנטר את המאפיינים של מבקרים בין-כוכביים במערכת השמש.”

“אנו מוכנים לשתף פעולה עם סוכנויות חלל או מיזמי חלל, משימת יירוט האסטרואיד של נאס”א אן באמצעות טלסקופי סקר קרקעיים כדי לגלות מבקרים בין כוכביים.”

לסיכום אומר לייב: “טכנולוגיה חוצנית עשויה  להיות דומה בהשפעה על האסטרונומיה ותפיסת העולם שלנו כמו השימוש החלוצי של גלילאו בטלסקופים לתצפיות אסטרונומיות. התכנון המשופר של גלילאו של טלסקופ אופטי איפשר לו לגלות את ארבעת הירחים הגדולים ביותר של צדק בשנים 1609-1610. הירחים הגליליים הללו היו הירחים הראשונים שנמצאו מקיפים כוכב לכת שאינו כדור הארץ. גלילאו גילה גם את הטבעות של שבתאי בשנת 1610 ובכך הוכיח את תורת קופנרניקוס לפיה השמש נמצאת במרכז (אז חשבו שהיקום) וכדור הארץ הוא עוד כוכב לכת.

התער של אוקהאם ינצח כאשר נוכיח קיום טכנולוגיה חוצנית

בהתייחסו לתגובות הנגד שקיבל מהקהילה המדעית ענה לייב לשאלת אתר הידען: “אם לא נחפש נתונים על דיווחים יוצאי דופן, לא נגלה משהו חדש. המדענים שמעלים את התער של או׳הם כסיבה לא לאסוף עדויות חדשות דומים לאיש מערות שמתייחס לפלאפון שראה בשדה כאל אבן שמלוטשת היטב. אבל אני אופטימי. אם ניקח את האבן המיוחדת הזו ונלחץ עליה באצבע נוכל להראות לאיש המערות שהיא מסוגלת לצלם אותו או להקליט את הקולות שלו. באותו אופן, אם פרוייקט גליליאו ישיג תמונה בהפרדה גבוהה של עצם טכנולוגי שלא נוצר על כדור הארץ, אפילו הספקנים יגידו שהתער של אוקהם מצביע על עצם מלאכותי מתרבות אחרת.”

אגב, מקור השם גלילאו הוא מהמונח ״גליל״ שמשמעותו השניה (בנוסף לאיזור בצפון ישראל) הוא צילינדר.

הערת העורך: אין מניעה לצפות בכל התדרים. הרבה עצמים לא צפויים ותופעות אסטרונומיות התגלו בסקרים כאלה גם אם מטרתם היתה שונה. בכלל הרבה מהמחקר האסטרונומי מבוסס על ניתוח ביג דטה של ממצאי הסקרים הללו. עד כה לא נמצאו עדויות לקיום חייזרים או לפחות טכנולוגיה שלהם. אם תימצא עדות חד משמעית הדבר אכן ישנה את התפיסה האנושית, לפחות כמו הקורונה. נטל ההוכחות הוא על המאתגרים את הממסד המדעי כדוגמת פרופסור לייב.

1. לעניות דעתי הדלה והרופסת – אין תבונה נוספת מחוץ לכדור הארץ.
    כן, אני מודע לזה שישנם די הרבה כוכבים וכו׳. זה עדיין לא מספיק.
    רצף האירועים הדרוש כדי להביא חיים לתבונה הוא כ״כ קרוב לאפס, שאפשר לומר שהוא אפס.
    אני מניח שיש צורך בהרבה מאוד מילירדי מיליארדים של יקומים כדי לקבל עוד פלנטה שיש בה תבונה.
    (אני מודע לזה שאני באופוזיציה לעיניין זה).
    לעומת זאת, כל שאמרתי אינו פוסל חייזרים.
    במקום לחפש אותם אי שם בשביל החלב – אפשר לנסות ולמצוא אותם כאן.
    מה שאני חושב הוא: שעם פרוץ היקום התקיימו גם מיימדים שונים וסביר יותר להניח שהתבונה שאנחנו מחפשים פשוט נמצאת כאן – אבל אין לנו את הכילים לראות אותם.
    ככל שיעבור הזמן, גם אנחנו נדע איך לגלוש ממימד אחד לאחר והמפגשים המרגשים יתרשו איפשהו. אולי בירושלים…
    (הערה: יכול להיות שאת הצעד הראשון כבר עשינו וזה באמצעות המחשוב הקוונטי. המחשב הזה יודע לעשות די הרבה חישובים וקיימת סבירות [אמנם קלה] שחלק או כל החישובים בכלל לא נעשים במימד שלנו)
    (הערה נוספת: אני לעניין זה סתם אחד שמנסה להמציא פתרונות הגיוניים. אין לי תואר או משהו כזה. אם אשקוד ימים כלילות אולי, מתישהו אגדיר את עצמי כחובב….)
    (הערה אחרונה: חרף ההערה הקודמת, אני כן יכול להוכיח על דרך ההסתברות שאכן אנחנו בוודאות לבד ביקום זה. אני לא אעשה את זה כרגע – אבל אולי, מתישהו אני אפרסם את השטויות הבלתי אקדמאיות שלי. אולי בכל זאת יש בזה משהו)

2. רעיון נהדר על עוד הוא במימון גוף פרטי.
    יש לסגור את על מיזמי החלל הציבוריים

3. בשנות ה -70 פורסם בכתב העת מדע (שיצא מטעם מכון ויצמן. כתב עת זה לא יוצא לאור כיום). מאמר שנושאו אסטרוארכיאולוגיה. הכוונה היא לעשות שימוש בלוויינים לניטור וגילוי אתרים ארכיאולוגיים כאן על כדור הארץ. אין שום סיבה שלא להשתמש בטכנולוגיה זו למציאת ממצאים דומים על כוכבי לכת וירחים כאן במערכת השמש. מה שיכול בגישה זו הוא מצלמות החלליות המשוגרות ליעדים אלה. לדוגמה מצלמות מקפת המאדים MRO שהרזולוציה שלהן היא 25 ס”מ לפיקסל. כל שכן מצלמות של רכבי השטח שפועלים על קרקע המאדים. אין גם לשכוח שמצלמות של לווייני ביון עושים בעצם פעולה דומה. אני זוכר כאשר פורסמו מספר תצלומים מעירק שנעשו על ידי אופק 1 לוויין הריגול הישראלי הראשון זיהו על הקרקע , כבישים, עגורנים ומכוניות. אז בבקשה בלי תירוצים ובלי הסברים חסרי בסיס שכביכול הדבר איננו אפשרי. כאשר צילומים אלה פורסמו אף אחד לא טען שזה פרדוליה. אותו הדבר בזמן משבר הטילים בקובה. מטוסי ה- U2 המגיעים לגובה 20 ק”מ זיהו ממגורות של טילים בעלי יכולת נשיאה של פצצות גרעיניות בקובה.

4. הפרופסור, כמו מרבית עמיתיו, נושא עיניו לתקציבים שמנים בעקבות הכרזתו, ולא משנה לו אם יש חוצנים או אין… כי אם היה מבין משהו, היה יודע שהסיכויים הם אפסיים לחלוטין! אם “הם” לא נמצאו עד היום ולא מצאו אותנו, אז “הם” לא קיימים, או כן קיימים אבל במרחק של אלפי שנות אור. אז את מי זה מעניין? רק את מי שיכול “לחלוב” תקציבי מחקר גדולים….

5. אבי לייב בחור חכם,
    יודע מה הציבור רוצה ויודע איך למשוך תשומת לב ותקציבים.
    נכון, הוא לא ימצא חייזרים, אבל – הוא בטח יפרסם מאמרים, יקדם מחקרים, יעורר דיונים. נקווה שזה יהיה לטובה.