סיקור מקיף

“לבינה המלאכותית יש פוטנציאל לשפר את חיינו במגוון דרכים”

ד”ר איה סופר, מנהלת מעבדת המחקר של IBM בישראל התארחה בפורום מנהלי ההייטק סיליקון קלאב: “לצד היתרונות הרבים ישנם גם כמובן אתגרים לא קלים כמו הטיה מובנית במודלים או בדאטה, או יצירת פייק ניוז ומינופו להטיית דעת הקהל. כדי להילחם באלה חייבים לאמץ אמות מידע אתיות לשימוש בבינה מלאכותית – ולחנך את הצרכנים לשימוש ביקורתי”

ד"ר איה סופר, מנהלת מרכז המחקר של IBM בישראל במפגש הסיליקון קלאב, עוספיא, יוני 2023. צילום: אבי בליזובסקי
ד”ר איה סופר, מנהלת מרכז המחקר של IBM בישראל במפגש הסיליקון קלאב, עוספיא, יוני 2023. צילום: אבי בליזובסקי

“לבינה המלאכותית יש פוטנציאל לשפר את חיינו במגוון דרכים – החל משיפור יעילות של תהליכים עסקיים, פיתוח מוצרים ושירותים, טיפולים רפואיים חדשניים ותרופות, שיפור מערכות תחבורה מורכבות וגם מאבק בשינוי האקלים”, אמרה ד”ר איה סופר, סגנית נשיא יבמ לטכנולוגיות בינה מלאכותית ומנהלת מעבדת המחקר של יבמ בישראל, שהשתתפה במפגש הסיליקון קלאב שהתקיים במרכז ההכשרה להייטק לצעירי העדה הדרוזית D-TECH , בעוספיה.

ד”ר סופר היא בעלת תואר דוקטור במדעי המחשב מאוניברסיטת מרילנד שבארצות הברית וחוקרת בינה מלאכותית כבר למעלה מ-20 שנה. היא  פרסמה מאמרים רבים בכתבי עת מדעיים מובילים, וקיבלה פרסים רבים על עבודתה בתחום הבינה המלאכותית.

היא הצטרפה ליבמ בשנת 1999, וכיהנה במגוון תפקידים במעבדות המחקר של החברה. בשנת 2021 היא מונתה למנהלת מעבדת המחקר של בישראל, שיש לה אתרי פעילות בחיפה ובתל אביב, וכן מרכז מצוינות למחקרי סייבר בבאר שבע.

“מעבדות יבמ הן מהמובילות בעולם בתחום הבינה המלאכותית. אנחנו עובדים על מגוון רחב של פרויקטים, לרבות פיתוח מודלים חדשים של למידת מכונה ומודלים של שפה טבעית.

“בינה מלאכותית היא תחום ידע נרחב המשתנה ללא הרף, והוא מגוון מאוד – ממודלים לעיבוד שפה טבעית, דרך למידת מכונה וראייה ממוחשבת עבור עולמות הרובוטיקה – ובכולם היא יכולה לשמש ככלי עזר לקבלת החלטות אנושיות טובות ומושכלות יותר.

“לצד היתרונות הרבים של בינה מלאכותית, ישנם גם כמובן אתגרים לא קלים. אחד האתגרים המורכבים המדוברים מאוד כיום הוא בהטיה מובנית שקיימת במודלים השונים, או הטיה שמקורה במידע שמשמש לאימון המודלים. כאשר המודל מיועד, למשל, לסייע בייעול תהליכי גיוס עובדים, ההטיה הזו עלולה ליצור אפליה נגד מועמדים מסוימים.

“ישנן מספר דרכים להתמודד עם האתגרים הללו של בינה מלאכותית, לרבות פיתוח אמות מידה אתיות לפיתוח המודלים, שימוש בדאטה אמין ומגוון, וגם פיתוח ‘אמצעי בטיחות’ למניעת שימוש לרעה בכלי בינה מלאכותית. ישנה גם חשיבות רבה מאוד לחינוך קהל המשתמשים בבינה מלאכותית, כדי להדגיש את העובדה שהתובנות של המודלים הן רק כלי עזר לקבלת החלטות וכן שבעידן הנוכחי, בו כלי בינה מלאכותית יכולים ליצור טקסטים ודימויים משכנעים מאוד, יש להפעיל ביקורת עצמאית ולחפש תימוכין לכל מידע שמסייע לנו לגבש החלטות – לבטח כאלה בעלות משקל משמעותי.

“ישנם כיום גם לא מעט נביאי זעם שמדברים על מערכות בינה מלאכותית שיוצאות משליטה. אני סבורה שהסכנה – אם ניתן להשתמש במונח כה טעון – היא בעיקר של שימוש לרעה או ניהול גרוע או זדוני של כלי בינה מלאכותית, כמו למשל להטיית דעת הקהל באמצעות פייק ניוז. אבל אם נשכיל לפתח וליישם אמצעי בטיחות ואמות מידה אתיות לשימוש בבינה מלאכותית, היא יכולה להיות כלי רב עוצמה לטובת האנושות”, סיכמה סופר.

עוד בנושא באתר הידען:

תגובה אחת

  1. בינה טבעית ובינה מלאכותית

    המהפכה הבלשנית העצברית

    מיליארדים של מלים נכתבו על ידי בני אדם, וכל מלה היא קשקוש קווים בעל צורה ייחודית.
    מיליארדים של מלים נשפכו מגרונם של בני אדם
    וכל מלה היא רעש ייחודי.
    לפני כ 100 שנים הופיעו בני אדם סקרנים ,שרצו לחקור את הקשקושים האלה ואת הרעשים האלה
    במטרה להבינם. את מה שהם הבינו, הם כתבו בעזרת קשקושים, וסיפרו בעזרת רעשים ,

    השם של סקרנים אלה הוא בלשנים, והם לא הבינו שחקירת קשקושים בעזרת קשקושים אחרים, נדונה מראש לכישלון,

    הנציג המובהק של הבלשנים האלה הוא חומסקי.
    והנציג המובהק של הפיזיקאים חוקרי היקום הוא ניוטון, שגם חקירתו נדונה מראש לכישלון.

    חומסקי וניוטון הם חלוצים פורצי דרך , שניסו לחקור את סודות השפה האנושית, ואת סודות המציאות הפיזיקלית ומבנה היקום.
    גם עצבר ניסה לחקור את סוד השפה האנושית,
    ואת סודות המציאות הפיזיקלית.
    וכמו שהפיזיקה העצברית באה במקום הפיזיקה של ניוטון, כך הבלשנות העצברית באה במקום הבלשנות של חומסקי.
    ניוטון האמין שקיים במציאות הפיזיקלית רעיון דמיוני ושמו כוח משיכה, וחומסקי האמין כי בני אדם יוצרים באופן טבעי שפות בעלי תחביר קבוע

    ניוטון הטעה את הפיזיקאים במשך 300 שנים, וחומסקי הטעה את הבלשנים במשך 100 שנים.

    ואז הגיע עצבר, עם בלשנות ופיזיקה, חדשים.
    הבלשנות העצברית חופשיה ואין בה תחביר קבוע או כללי דקדוק מסוימים.
    הבלשנות העצברית פשוטה ומובנת מאליה ,והיא מבוססת על ידיעתו הטבעית של האדם.

    הבלשנות העצברית פותחת בזיהוי איברים בגוף האדם, המאפשרים לו לדבר. (גרון, פה , לשון)

    גרון, פה , ולשון, הם פסנתר טבעי של 22 צלילים

    פסנתר טבעי שייך לאדם , בעל ידיעה טבעית

    האדם בעל הידיעה הטבעית, המציא לעצמו שפה המבוססת על הצלילים, שמפיק הפסנתר הטבעי.

    וכך מתואר התהליך של יצירת שפה.
    אדם שותק בעל ידיעה טבעית נוגע בגוש קרח, ובאורח פלא מגיעה אליו ידיעה טבעית ברורה.
    האדם השותק פתאום הבין שהוא יודע משהו.
    אין כל דרך לתאר את הידיעה הזו מכיוון שהאדם עוד לא המציא מלים.
    ואף על פי שהמלים עוד לא הומצאו, האדם שנגע בגוש קרח ידע לפתע ידיעה חדשה מופלאה.
    וכאן התרחש נס, והאדם השותק הבין שצריך לתת שם לידיעה ברורה זו .

    האדם השותק הזה הוא אדם בעל ידיעה טבעית הטבועה בו, והוא ידע כי הפסנתר הטבעי שלו יכול לספק צלילים , שיכולים לשמש שם של
    הידיעה הטבעית האמורה.

    האדם השותק הזה בחר שם קצר, הנובע משני צלילים של הפסנתר הטבעי שלו, צליל ק וצליל ר

    וכך קרה, שצירוף שני הצלילים (קר) הפך להיות שם של ידיעה טבעית, הבאה אל האדם בעקבות מגע בגוש קרח.

    כר מתחילה היצירה של שפה אנושית, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות.

    כל תנאי היצירה נמצאים באדם השותק.
    כושר ההמצאה טבוע באדם השותק , הידיעה הטבעית טבועה באדם השותק , והפסנתר הטבעי הוא חלק מגופו של האדם השותק..

    כל אדם יכול ללמוד שפה של ידיעות טבעיות. שפה זו מחייבת את האדם הרוצה ללמוד, לעשות מעשה של מגע בגוש קרח, כמו האדם השותק,
    המעשה הפשוט הזה מביא לאדם ידיעה מדהימה
    שהוא חש בה ומרגיש אותה.
    בשלב הבא מבין האדם הלומד , כי שני הצלילים ק ר של הפסנתר הטבעי שלו , הם שם נבחר של הידיעה הטבעית שבאה אליו, בעקבות מגע בקרח.

    השם של ידיעה טבעית נבחר באופן שרירותי,
    וכל צירוף של צלילים יכול להתאים לכך.

    צירוף הצלילים (ח ם ) נבחר להיות שם של ידיעה טבעית, הבאה באורח פלא אל האדם המתקרב למדורה.
    גם צירוף הצלילים ח ם נבחר באופן שרירותי.

    כך נוצרת שפת בני אדם , המבוססת על ידיעות טבעיות הבאות אליהם, בעקבות מעשים שהם עושים במציאות הפיזיקלית.

    המעשים הם פשוטים כמו ( לנגוע, ללכת ,לקפוץ, לטעום , להריח )וכו’ ככה נוצרת שפה ברורה של בני אדם, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות.

    ידיעות אלו באות אל בני האדם ,בעקבות מעשים ממשיים שהם עושים במציאות הפיזיקלית.

    נוגעים ובאה ידיעה טבעית, מריחים ובאה ידיעה טבעית אחרת, רואים ובאה ידיעה טבעית
    אחרת, טועמים ובאה ידיעה טבעית אחרת, ועוד ,
    עתה נשאר לבחור באופן שרירותי ,צלילים מהפסנתר הטבעי, כמו צלילי ח ל ק , או צלילי מ ח ו ס פ ס ,או צלילי מ ת ו ק ,
    וצלילים אלה יהיו שמות של חלק מהידיעות הטבעיות שבאו אל בני האדם, בעקבות המעשים שהם עשו. במציאות הפיזיקלית.

    ככה נוצרת שפה של בני אדם, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות. כל מלה בשפה האנושית היא
    שם של ידיעה טבעית- הבאה אל האדם ,בעקבות מעשה ממשי שהוא עושה במציאות הפיזיקלית.

    אי אפשר ליצור שפה אנושית בעזרת קולות הבוקעים מהגרון, כי הקולות הם סתם רעש.

    אם הקולות הם שמות של ידיעות טבעיות הבאות בעקבות מעשה במציאות הפיזיקלית, אז השפה נוצרת מיד , ואפשר להשתמש בה.

    כל הבלשנים ב 100 השנים האחרונות, השתמשו ברעש המלים הבוקע מגרונם, כדי ליצור שפה אנושית ולהסביר אותה.
    כל הבלשנים האלה נכשלו. ובעקבות הכישלון הזה הופיע חוק עצברי האומר:

    אי אפשר לחקור שפה באמצעות המלים שלה.
    החקירה חייבת להגיע ממש אל הידיעות הטבעיות
    שקיבלו שמות במלים.
    הבלשנות העצברית התחילה ליצור שפת בני אדם, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות.
    בחירת השמות מתקיימת בעזרת הפסנתרים הטבעיים של בני אדם, המסוגלים להפיק הרבה צלילים כמו צליל א , צליל ב , צליל ג וכן הלאה.

    בני אדם המציאו בקלות אלפי שפות, כיוון שהם
    ידעו – ששפה ממציאים במעשים, ולא בדיבורים.

    הבלשנים של 100 השנים האחרונות, לא ידעו ששפה ממציאים במעשים, והם דיברו, ודיברו,
    ודיברו, והוציאו רעש מגרונם – שנשאר רעש.
    הרעש הזה לא הצליח להמציא שפה.

    המחקר של עצבר גילה את סוד השפה האנושית, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות – הבאות אל האדם בעקבות מעשה שהוא עושה,

    כל מעשה כזה מביא אל האדם ידיעה טבעית , והאדם יוצר השפה מעניק שם לידיעה הטבעית .

    הבלשנות העצברית חדשה לגמרי, והיא שונה לחלוטין מהבלשנות של חומסקי.
    הבלשנות של חומסקי מבוססת על מלים, שהם שרבוטי קווים חסרי פשר , ולכן הכישלון של בלשנות זו צפוי מראש.
    אין שום אפשרות להבין שרבוטי קווים, בעזרת שרבוטי קווים אחרים , ששמם מלים.

    הבלשנות העצברית מבוססת על מעשים ממשיים
    שהאדם עושה, והמעשים האלה מביאים לאדם
    באורח פלא, ידיעות טבעיות.

    בינה מלאכותית ובינה טבעית

    לאדם הנוגע בגוש קרח מגיעה ידיעה טבעית ברורה מאוד, והאדם מעניק לה שם שרירותי.
    את השם השרירותי הוא משיג בעזרת הפסנתר הטבעי שלו. המסוגל להשמיע צלילים רבים.

    האדם כבר מכיר את הידיעה הטבעית שהשם של מורכב מצליל ק ומצליל ר
    כל התהליך הזה מתרחש בעזרת בינה טבעית.

    לרובוט הנוגע בגוש קרח, אין בינה טבעית , ואין ידיעה טבעית. לרובוט יש בינה מלאכותית, והוא יכול למדוד את הטמפרטורה של המגע, אבל אין לו ידיעה טבעית ברורה של המגע בגוש קרח.
    ידיעה טבעית ברורה כזו, יש לאדם.

    יש הבדל תהומי בין בינה מלאכותית לטבעית. בינה טבעית שייכת לאדם המשיג ידיעות טבעיות בעקבות מעשה שהוא עושה. בינה מלאכותית היא מוגבלת, ולעולם לא תגיע לבינה טבעית של אדם.
    יש הרבה ציפיות מבינה מלאכותית, והבלשנות העצברית הורידה את רמת הציפיות לרמה מכנית פשוטה שפועלת, אבל אינה יודעת.

    הבלשנות העצברית היא שיר תהילה לאדם היודע

    א.עצבר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.