ג’ונו חולפת מחר (30/7) על פני איו

איו הוא עולם וולקני גועש. החוקרים של נאס”א בוחנים במיוחד כתם “חם” שנצפה על ידי כמה חלליות שביקרו במערכת צדק וגדל מצילום לצילום

משמאל, גנימד, אירופה ואיו - שלושת הירחים היוביאניים שגשושית ג'ונו של נאס"א חלפה על פניהם - וכן צדק עצמו, כפי שמוצגים באיור תמונה שנוצר מנתונים שנאספו על ידי מצלמת ה-JunoCam של הגשושית. קרדיט: נתוני תמונה: נאס"א/JPL-Caltech/SwRI/MSSS. עיבוד תמונה: קווין מ. גיל (CC BY); תומאס תומפולוס (CC BY)
משמאל, גנימד, אירופה ואיו – שלושת ירחי צדק שגשושית ג’ונו של נאס”א חלפה על פניהם – וכן צדק עצמו, כפי שמוצגים באיור תמונה שנוצר מנתונים שנאספו על ידי מצלמת ה-JunoCam של הגשושית. קרדיט: נתוני תמונה: נאס”א/JPL-Caltech/SwRI/MSSS. עיבוד תמונה: קווין מ. גיל (CC BY); תומאס תומפולוס (CC BY)

כאשר גשושית ג’ונו של נאס”א תחלוף על פני הירח האשי של צדק, איו, ביום ראשון ה-30 ביולי, הגשושית תבצע את ההתקרבות הצמודה ביותר שלה עד כה, כשהיא מגיעה למרחק של פחות מ-22,000 ק”מ מפני הירח. צפוי שהנתונים שנאספו על ידי מפתח ה-JIRAM האיטלקי (מייפֵה אינפרא-אדום של צדק) ומכשירי מדע אחרים יספקו שפע של מידע על מאות הרי הגעש הפעילים המזרימים לבה מותכת וגזים גופרתיים על פני הירח המכוסה הרי געש.

“בעוד JIRAM תוכנן להתבונן בזוהר הקוטב של צדק, יכולתו לזהות מקורות חום מתגלה כבלתי נמנעת במרדף שלנו אחר הרי געש פעילים על איו”, אמר חוקר ראשי של ג’ונו סקוט בולטון ממכון המחקר של דרום-מערב בסן אנטוניו. “ככל שאנו מתקרבים יותר עם כל טיסה צמודה, JIRAM ומכשירים אחרים על סיפון ג’ונו מוסיפים לספריית הנתונים שלנו על הירח, מה שמאפשר לנו לא רק להבחין טוב יותר במאפייני הפנים אלא גם להבין כיצד הם משתנים עם הזמן.”

בחלק העליון ובפינה הימנית התחתונה, תמונות של ג'ונו-קאם שצולמו במאי 2023 של ירח צדק איו מראות ששדות הלבה סביב הרי הגעש וולונד אי ו-בי נראים כאילו הם גדלים בגודלם. גשושיות נאס"א קודמות צילמו את אותו אזור ב-1996, בחלק השמאלי התחתון, וב-2007, במרכז התחתון. קרדיט: גלילאו: נאס"א/JPL/אוניברסיטת אריזונה. ניו הורייזונס: נאס"א/JHUAPL/SWRI. ג'ונו: נתוני תמונה: נאס"א/JPL-Caltech/SwRI/MSSS. עיבוד תמונה: ג'ייסון פרי (CC BY)
בחלק העליון ובפינה הימנית התחתונה, תמונות של ג’ונו-קאם שצולמו במאי 2023 של ירח צדק איו מראות ששדות הלבה סביב הרי הגעש וולונד אי ו-בי נראים כאילו הם גדלים בגודלם. גשושיות נאס”א קודמות צילמו את אותו אזור ב-1996, בחלק השמאלי התחתון, וב-2007, במרכז התחתון. קרדיט: גלילאו: נאס”א/JPL/אוניברסיטת אריזונה. ניו הורייזונס: נאס”א/JHUAPL/SWRI. ג’ונו: נתוני תמונה: נאס”א/JPL-Caltech/SwRI/MSSS. עיבוד תמונה: ג’ייסון פרי (CC BY)

ג’ונו ששוגרה ב-2011, חוקרת את מערכת צדק מאז 2016 ותתחיל בשנה השלישית של המשימה המורחבת שלה ב-31 ביולי.

– איו הוא עולם בעינוי מתמיד. לא רק שכוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש מושך אותו כבידתית ללא הרף, אלא גם אחיו הגליליאניים – אירופה והירח הגדול ביותר במערכת השמש, גנימד. התוצאה היא שאיו נמתח ונלחץ באופן רציף, פעולות הקשורות ליצירת הלבה הנראית מתפרצת ממאות הרי הגעש שלו.

במהלך הטיסה הצמודה האחרונה של ג’ונו לאיו, שהתרחשה ב-16 במאי, מצלמת JunoCam צילמה תמונה ממרחק של 35,600 ק”מ המראה כתם מטושטש באזור וולונד של הירח, בקרבת קו המשווה. כתמים מטושטשים כאלה הם עדויות מעשנות עבור חוקרים פלנטריים.

“כשהשוויתי אותה לתמונות אור נראה שצולמו באותו אזור במהלך טיסות חליפה של גלילאו וניו הורייזונס (ב-1999 ו-2007), התרגשתי לראות שינויים בוולונד, שם שדה הלבה התרחב מערבה והר געש אחר מצפון לוולונד היה מוקף בזרימות לבה טריות”, אמר ג’ייסון פרי ממרכז ניהול HiRISE בטוקסון, אריזונה. “איו ידועה בפעילות געשית קיצונית שלה, אבל אחרי 16 שנה, זה כל כך נחמד לראות שינויים אלה מקרוב שוב. פעילות געשית היא תהליך דינמי, וצילומים חוזרים מאפשרים לנו לעקוב אחר השינויים עם הזמן”.

באותו מעבר מה-16 במאי, JIRAM מצא עדות מעשנת משלו. המייפה האינפרא-אדום שנבנה על ידי הסוכנות האיטלקית לחלל, אייג’נציה ספציאלה איטליאנה, יכול היה לצלם את לוקי פטרה ברוחב 202 ק”מ, הלוע הגעשי הגדול ביותר על איו. ברזולוציה של פחות מ-10 ק”מ לפיקסל, נתוני JIRAM חושפים מה שיכול להיות הר געש פעיל. הצוות מקווה למבט נוסף עם הטיסה הבאה.

“הנתונים מראים שהלבה יכולה לבעבע אל פני השטח בחלק הצפון-מערבי וליצור אגם לבה לכיוון דרום ומזרח”, אמר אלסנדרו מורה, חוקר שותף מהמכון הלאומי לאסטרופיזיקה ברומא. “כל וולקנולוג יגיד לך שחשוב לקבוע האם לאגם לבה יש מקור חומר יציב מתא תת-קרקעי. נתונים אלה, ואלה שנאסוף בטיסות חליפה עתידיות, יהיו קריטיים להבנת סוג הוולקניזם המתרחש באיו”.

בולטון וחברים אחרים במשימה נפגשו באמצע יוני עם 49 סטודנטים ומדענים צעירים מכל רחבי אירופה באוניברסיטת רומא לסדנה של שבוע על הנתונים החדשניים של ג’ונו על צדק וירחיו.

“תרומותיהן של הקהילות המדעיות וההנדסיות האירופאיות היו כה יסודיות להצלחת משימתנו”, אמר בולטון. “זו דרך קטנה להחזיר לקהילה שכה חשובה לנו. במהלך הסדנה, סטודנטים וחוקרים צעירים עבדו עם חברי צוות המדע של ג’ונו כדי לפתח פרויקטים מדעיים מרתקים על בסיס הנתונים שלנו. על סמך מה שראיתי וההתלהבות של אנשים צעירים אלה, העתיד של חקר החלל הפלנטרי באירופה בהיר”.

1. הגיהנום הזה בירח איו של צדק מזכיר לנו עד כמה כדור הארץ שלנו הוא עולם מדהים
    שממש נתפר לקיום חיים עליו.
    אנחנו חייבים להתעורר לפני שיהיה מאוחר. בשבילנו, בשביל הילדים שלנו.
    חייבים להפסיק את העיסוק של האנושות במלחמות הרסניות לכדור הארץ בגלל
    הבדלי דת, גזע, תאוות בצע לשטחים וממון וכיוצא בזאת.
    צריך להעלות לראש סדרר העדיפויות את אנחנו משקמים את כדור הארץ ביחד
    בשביל הדורות הבאים שגם להם למשל מוצר ליהנות למשל מים לא מזוהם, ממאכלים
    שלא מזוהמים בחלקיקים של מיקרו פלסטיק שהתפורר מכל הפלסטיק שאנחנו זורקים.
    מעניין לציין בנושא של משבר האקלים אצלינו, שלדעתי זה לא בעיה חמורה. בעודף אנרגיה ועודף חום אפשר
    לטפל גם אם זה יקר. הבעיה היתה חמורה יותר אם היה מחסור באנרגיה.
    למשל, טיפול אפשרי בעודף חום ואנרגיה על כדור הארץ זה לפרוש אלפי יריעות בחלל שימנעו חלק מקרינת השמש. יש כבר משהו כזה שאנשים מתכננים.

אלי איזק