איו מתדלק את זוהר הקטבים של צדק

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/aurorajupiter170305.html

מדענים הגיעו לאחרונה לתובנה חדשה באשר לכוח הייחודי המניע רבות מתופעות זוהר הקוטב בצדק, תופעות המהרהיבות ביותר במערכת השמש. מעקב מורחב של כוכב הלכת הענק באמצעות מצפה ה-X צ'אנדרה, גילה את הנוכחות של חלקיקים מיוננים המתרסקים לאטמוספירה מעל הקטבים.
תחום הספקטרום של ה-X, שנמדד בידי צ'אנדרה הראה כי הפעילות של זוהר הקטבים נוצרה בידי יונים של חמצן ויסודות אחרים שנקרעו ממרבית האלקטרונים שלהם. משמעות הדבר הוא שחלקיקים אלה מואצים לאנרגיות גבוהות ויוצרים סביבה של מיליוני וולט מעל קטבי כוכב הלכת. הנוכחות של יונים אנרגטיים אלה מעידה כי הגורם של מרבית ההבדלים בין זוהר הקוטב של צדק לאלו של כדור הארץ או שבתאי.
אף חללית לא חקרה את האיזורים שמעל קטבי צדק, כך שמצפי כוכבים בקרינת X הם אחת ממעט הדרכים לחקור את הסביבה הזו אמר רון אלסנר ממרכז החלל מארשל של נאס”א בהאנטסוויל אלבמה, והחוקר הראשי במחקר שהתפרסם לאחרונה ותיאר את התוצאות הללו בכתב העת גיאופיסיקל ריסרץ'. “תוצאות אלה יסייעו למדענים להבין את המנגנון הגורם להספק החזק של זוהרי הקטבים של צדק, החזקים אלפי מונים מאירועי הזוהר החזקים ביותר על כדור הארץ.
וולטאז' חשמלי של 10 מיליון וולט ו- currents של 10 מיליון אמפר – מאות פעמים חזקים יותר מאשר הברקים החזקים ביותר על כדור הארץ דרושים כדי להסביר את התצפיות בתחום ה-X. וולטאז'ים כאלה גם עשויים להסביר את פליטות הרדיו מהאלקטרונים האנרגטיים שנצפו ליד צדק בידי החללית יוליסס.
על כדור הארץ, נגרמים אירועי זוהר הקוטב בידי סופות שמש של חלקיקים אנרגטיים, הגורמים הפרעות לשדה המגנטי של כדור הארץ. זרימות של חלקיקים מהשמש יכולים גם לייצר זוהר קטבים על צדק, אך שלא כמו על כדור הארץ, לצדק יש דרך נוספת לייצר זוהרי קוטב. הסיבוב המהיר של צדק, שדה מגנטי עצום, וזרימה בלתי מוגבלת של חלקיקים מהירח הפעיל וולקנית איו, יוצר מאגר עצום של אלקטרונים ויונים. החלקיקים הטעונים שנלכדים בשדה המגנטי של צדק מואצים בלא הפסקה למטה לתוך האטמוספירה מעל איזורי הקטבים, שם הם מתנגשים עם הגזים ויוצרים את זוהר הקוטב, שכמעט תמיד פעילה על צדק.
אם החלקיקים האחראים על זוהר הקוטב היו באים מהשמש, הם היו צריכים להיות מלווים במספר גדול של פרוטונים, שהיו צריכים לייצר זוהר חזק בתחום האינפרה אדום. תצפיות בתחום האולטרה-סגול שביצע האבל במהלך תקופת הניטור של צ'אנדרה אחר צדק גילו רק להבה חלשה בתחום האולטרה-סגול.
הנתונים המשולבים של צ'אנדרה והאבל מעידים על כך שפעילות זוהר הקוטב נגרמה בידי האצה של יונים טעונים של חמצן ויסודות אחרים שנלכדו בשדה המגנטי של הקוטב גבוה מעל האטמוספירה של צדק.
צ'אנדרה צפה בצדק בפברואר 2003 במשך ארבע הקפות שלו סביב עצמו (בערך 40 שעות) במהלך פעילות זוהר חזקה. תצפיות אלו של צ'אנדרה בוצעו באמצעות ספקטרומטר ההדמיה ב-CCD המתוחכם, ולוו בשעה וחצי של תצפיות בתחום האולטרה-סגול של האבל.

אתר צ'אנדרה