ארבעה אסטרונאוטים בדרך לתחנת החלל על גבי החללית המאויישת המסחרית הראשונה

משגר פלקון 9 של SpaceX הנושא את החללית Crew Dragon של החברה במשימת CREW-1 של נאס"א וספייס אקס שוגר הלילה לתחנת החלל הבינלאומית ובתוכו חללית ובה האסטרונאוטים של נאס"א מייק הופקינס, ויקטור גלובר, שאנון ווקר, והאסטרונאוט של הסוכנות לחקר החלל של יפן סויצ'י נוגוצ'י ,יום ראשון, 15 בנובמבר 2020, במרכז החלל קנדי של נאס"א בפלורידה. צילום: נאס"א/ג'ואל קוסקי
משגר פלקון 9 של SpaceX הנושא את החללית Crew Dragon של החברה במשימת CREW-1 של נאס”א וספייס אקס שוגר הלילה לתחנת החלל הבינלאומית ובתוכו חללית ובה האסטרונאוטים של נאס”א מייק הופקינס, ויקטור גלובר, שאנון ווקר, והאסטרונאוט של הסוכנות לחקר החלל של יפן סויצ’י נוגוצ’י ,יום ראשון, 15 בנובמבר 2020, במרכז החלל קנדי של נאס”א בפלורידה. צילום: נאס”א/ג’ואל קוסקי

צוות בינלאומי של ארבעה אסטרונאוטים נמצא בדרכו לתחנת החלל הבינלאומית לאחר שיגור מוצלח של החללית המאויישת המסחרית הראשונה בהיסטוריה, המאושרת על ידי נאס”א. משימת SpaceX Crew-1 של נאס”א המריאה  על גבי טיל פלקון 9 של ספייס אקס בשעה 19:27 שעון החוף המזרחי של ארה”ב ביום ראשון (02:27 שעון ישראל יום ב’) ממתחם שיגור 39A במרכז החלל קנדי של הסוכנות בפלורידה.

צוות החללית מדגם דרגון הצוות  Crew  Dragon  מונה את מייקל הופקינס, ויקטור גלובר ושאנון ווקר מנאס”א וסואיצ’י נוגוצ’י מסוכנות החלל היפנית. הארבעה ישהו שישה חודשים במשימה מדעית בתחנת החלל הבינלאומית.

“נאס”א עומדת במחויבותה לעם האמריקאי ולשותפים הבינלאומיים שלנו לספק משימות בטוחות, אמינות וחסכונית לתחנת החלל הבינלאומית באמצעות התעשייה הפרטית האמריקאית”, אמר מנהל נאס”א ג’ים ברידסנטין. “זוהי משימה חשובה עבור נאס”א, SpaceX ושותפינו בסוכנות החלל היפנית, ואנחנו מצפים לראות את הצוות הזה מגיע לתחנה כדי להמשיך את השותפות שלנו למען האנושות כולו”.

החללית Crew Dragon (דראגון הצוות), ששמה Resilience , תעגון באופן אוטונומי  במודול הרמוני של תחנת החלל היום (שני בשעה 23:00 שעון החוף המזרחי יום שלישי שש בבוקר שעו ישראל).

“אני גאה בהישג שלנו היום”, אמרה גווין שוטוול, נשיאת וסמנכ”לית תפעול של SpaceX. “פלקון 9 נראה נהדר, הדרגון  הגיעה למסלול כ-12 דקות לאחר השיגור.”

משימת צוות-1 היא הראשונה מבין שש משימות צוות משותפות לנאס”א ו-SpaceX כחלק מתוכנית הצוות המסחרי של הסוכנות.

כבר כעת רשמה המשימה מספר הישגים ובהם:

• הטיסה הראשונה של המערכת המסחרית המאושרת על ידי נאס”א המיועדת להסעת צוות, שעוברת משלב הפיתוח לשלב הטיסות סדירות;
  • הצוות הבינלאומי הראשון מארבעה ששוגר על חללית מסחרית אמריקאית;
  • הפעם הראשונה שבה גודל הצוות הקבוע של תחנת החלל יגדל משישה לשבעה אנשי צוות, מה שיוסיף לצוות יכולת נוספת למחקר.
  • הפעם הראשונה שמינהל התעופה הפדרלי העניק רישיון לשיגור של טיסת חלל מאויישת.
האסטרונאוטים של משימת Crew-1: משמאל: שאנון ווקר, ויקטור גלובר, מייק הופקינס וסואיצ'י נוגוצ'י עוטים חליפות חלל של ספייס אקס בדרכם לכן השיגור. צילום: נאס"א/Joel Kowsky
האסטרונאוטים של משימת Crew-1: משמאל: שאנון ווקר, ויקטור גלובר, מייק הופקינס וסואיצ’י נוגוצ’י עוטים חליפות חלל של ספייס אקס בדרכם לכן השיגור. צילום: נאס”א/Joel Kowsky

הופקינס, גלובר, ווקר ונוגוצ’י יצטרפו לצוות המשלחת 64  הכוללת את המפקד סרגיי ריז’יקוב ואת סרגיי סוורצ’קוב מסוכנות החלל הרוסית,  והאסטרונאוטית של נאס”א קייט רובין.

“זה כבוד לארח את האסטרונאוט שלנו כאסטרונאוט הראשון של השותף הבינלאומי המשתתף בתוכנית ISS”, אמר הירושי סאסאקי, סגן נשיא JAXA. “אנו מצפים שהוא יערוך הרבה ניסויים מדעיים וידגים טכנולוגיה שיסייעו לנו כאן על כדור הארץ. אני גם רוצה להודות לנאס”א ול-SpaceX על המאמץ העצום שלהם  כדי שהמבצע יצליח.

מטרות המשימה

הצוות יבצע ניסויים מדעיים ויתחזק את תחנת החלל ביערוך מדע ותחזוקה במשך כשישה חודשים ויחזור באביב 2021. זו מתוכננת להיות משימת החלל האנושית הארוכה ביותר ששוגרה מארה”ב. החללית “דרקון הצוות” מסוגלת להישאר במסלול לפחות 210 ימים, לפי הדרישה של נאס”א.

Crew Dragon גם  נושאת יותר מ-250 ק”ג של מטען,  לרבות ציוד מדעי  חדש וניסויים שיבדקו בין היתר מחקר על השפעות תזונה משופרת על בריאות הצוות וניסוי של סטודנטים שנועדו להבין טוב יותר כיצד טיסות חלל משפיעות על תפקוד המוח, כדי לאפשר למדענים לשמור על בריאותם של אסטרונאוטים במשימות ארוכות טווח .

בין המחקרים המדעיים והמחקרים שהצוות יתמוך בהם במהלך משימת ששת החודשים: מחקר באמצעות שבבים ביולוגיים המכילים רקמות המחקות את המבנה והתפקוד של איברים אנושיים כדי להבין את התפקיד של מיקרו כבידה על בריאות האדם ולתרגם ממצאים אלה כדי לשפר את בריאות האדם על פני כדור הארץ, גידול צנוניות בסוגים שונים של אור וקרקעות כחלק מהמאמצים המתמשכים לייצר מזון בחלל, ובדיקת מערכת חדשה לסילוק חום מחליפת החלל של הדור הבא של נאס”א המכונה יחידת הניידות החוץ-רכבית (xEMU).

במהלך שהותם במעבדה המקיפה יגיעו אליה כמה חלליות מטען לא מאוישות לרבות דראגון מטען של ספייס אקס, סיגנוס של נורטון גרומן וכן חללית מדגם סטארליינר CST-100 של בואינג, שאמורה להיות החללית המאויישת המתחרה, אך בשלב זה היא תגיע בטיסת מבחן הטיסה לא מאוישת.  כמו כן הם יקבלו שתי חללית מאויישות – חללית סויוז רוסית וכן החללית    Crew-1 שתביא את מחליפיהם.

בסיום המשימה ישובו האסטרונאוטים לכדור הארץ על גבי חללית הדראגון שתביא אותם לנחיתה אוטומטית באחד משבעת אתרי הצניחה המפוזרים בחוף המזרחי של פלורידה ובמפרץ מקסיקו, שם ייאספו על ידי ספינה.