הסטוריה: השיגור המאוייש הפרטי הראשון לתחנת החלל – ביום רביעי 27/5/2020

SpaceX ונאס”א קיבלו את אישור אנשי הבקרה לשיגור החללית Crew Dragon בטיסת ניסוי לתחנת החלל. את הטיסה יאיישו שני אסטרונאוטים של נאס”א שהם גם טייסי ניסוי בהכשרתם. הם יצטרפו לצוות תחנת החלל לתקופה שטרם נקבעה ובסיומה הם יצנחו בקרבת חופי פלורידה

אימוני האסטרונאוטים לקראת שיגור החללית המאויישת הראשונה זה עשור, Crew Dragon. צילום: SpaceX

SpaceX ונאס”א קיבלו את אישור אנשי הבקרה לשיגור החללית Crew Dragon בטיסת ניסוי לתחנת החלל המכונה Demo-2. יהיה זה השיגור המאויש הראשון מאדמת ארה”ב מאז הפסקת תוכנית מעבורות החלל ב-2011. השיגור מתוכנן ליום רביעי, 27 במאי 2020 בשעה 16:33 (כלומר 23:33 שעון ישראל). ממתחם השיגור 39A בכף קנוורל שבפלורידה.

את החללית יאיישו רוברט באנקן ודאגלס הארלי, שני אסטרונאוטים של נאס”א שהם גם טייסי ניסוי בהכשרתם. בטיסות המסחריות שלאחר מכן יטוסו גם אסטרונאוטים שלא קשורים בהכרח לנאס”א. כמבחן הטיסה הסופי של SpaceX לקראת האישור המסחרי, משימה זו תוודא את תפקוד כל התשתיות שבנתה החברה, לרבות כן השיגור, החללית והיכולות המבצעיות. זו תהיה גם הפעם הראשונה שאסטרונאוטים של נאס”א יבחנו את מערכות החלליות במסלול.

באנקן והארלי היו בין האסטרונאוטים הראשונים שהחלו לעבוד ולהתאמן ברכב החלל האנושי של SpaceX מהדור הבא ונבחרו כי הם טייסי ניסוי במקצועם ומאחורי כל אחד מהם מספר משימות במעבורות החלל.
באנקן יהיה מפקד המבצעים המשותפים במשימה ויהיה אחראי על פעילויות כמו המפגש והעגינה בתחנת החלל ועל הפעילויות שיתרחשו כאשר החללית תעגון בתחנת החלל. הוא נבחר לאסטרונאוט של נאס”א בשנת 2000 וסיים שתי טיסות מעבורת חלל: STS-123 במרץ 2008 ו – STS-130 בפברואר 2010. הוא גם ביצע שלוש הליכות חלל במהלך כל משימה. בעל תואר שלישי בתחום פיזיקה והנדסת מכונות מקאלטק. לפני שהצטרף לנאס”א הוא עבד כמהנדס בדיקות טיסה בחיל האוויר האמריקני.

הארלי יהיה מפקד החללית והיה אחראי על שלבי השיגור, הנחיתה והחילוץ מהאוקיאנוס לאחר הנחיתה. גם הוא נבחר לאסטרונאוט בשנת 2000 והשתתף בשתי טיסות מעבורת” STS ‐ 127 ביולי 2009 ו – STS – 135, משימת מעבורת החלל האחרונה ביולי 2011 בוגר בית הספר לטייסי ניסוי במרילנד. לפני שהצטרף לנאס”א, הוא היה טייס קרב וטייס מבחן בחיל הנחתים האמריקני.

חללית ה – Crew Dragon תשוגר על גבי טיל פלקון 9 . לאחר השיגור יאיץ אותה המשגר עד למהירות של כ-27,000 קמ”ש במסלול שיפגיש אותה עם תחנת החלל. כאשר החללית תהיה במסלול יבדקו האסטרונאוטים ואנישי צוות הקרקע של ספייס אקס את תפקוד מערכות החללית. רק 24 שעות לאחר מכן הם יגיעו למפגש ולעגינה בתחנת החלל. החללית יכולה לבצע את כל התהליכים הללו באורח אוטונומי אך האסטרונאוטים שעל סיפונה ועל סיפון תחנת החלל יעקבו בחריצות אחרי המפגש והעגינה ויוכלו להשתלט על החללית אם יהיה צורך.

לאחר העגינה בהצלחה יהפכו באנקן והארלי לחברי הצוות ה – 63. הם יבצעו בדיקות של החללית Crew Dragon וגם ישתתפו במשימות אחרות של צוות תחנת החלל.

אף על פי שחללית ה – Crew Dragon שנבנתה עבור מבצע DEMO-2 יכולה להישאר בחלל 110 ימים משך המשימה הספציפי ייקבע כאשר יהיו בתחנה, בתלות במוכנות של ספייס אקס לשיגור הבא של ה Crew Dragon למשימה המסחרית הראשונה שלו. חללית Crew Dragon המבצעית תוכל להישאר במסלול לפחות 210 יום כדרישת נאס”א.

עם סיום המשימה, Crew Dragon תיפתח ושני האסטרונאטים יעזבו את תחנת החלל ויכנסו שוב לאטמוספירת כדור הארץ. הם אמורים לצנוח ליד החוף האלנטי של פלורידה. חברי הצוות ייאספו בים על ידי ספינת החילוץ Go Navigator של ספייס אקס ויחזרו לכף קנוורל.

משימת Demo-2 תהיה השלב העיקרי האחרון לפני שתוכנית הצוות המסחרי של נאס”א תאשר את Crew Dragon למשימות מבצעיות ארוכות טווח לתחנת החלל. הסמכתה של ספייס אקס ותפעול קבוע של Crew Dragon על ידה, יאפשר לנאס”א להמשיך במחקר המדעי והטכנולוגי המתקיים בתחנת החלל, ותניח את היסודות לטיסות מאוישות לירח ולמאדים, שיתחילו בשיגור של שני אסטרונאוטים, הפעם גבר ואישה, לירח בשנת 2024.

DEMO-2 באתר נאס”א

ספייס אקס ונאס”א מכריזות: שיגור מאוייש ראשון מזה עשור מארה”ב – ב-27 במאי
חללית “דראגון הצוות” נחתה בהצלחה באוקיאנוס האטלנטי * משימת ההדגמה הבאה כבר תהיה מאויישת

1. ביום רביעי הקרוב, בשעה 11:33 שעון ישראל, לפי סוכנות החלל בארץ… אז מתי הטיסה, בבוקר או בלילה?

2. למה שמאמיני הכדור המפונצ’ר לא יעשו מגבית ויממנו טיפש אחד שהם סומכים עליו, כדי שיטוס בטיסה הפרטית הזו?