סטודנטים בטכניון יתכננו את הלוויין NOVA-SAT לזכרו של סרן דניס קרוחמלוב-וקסלר ז”ל בשיתוף התע”א

קרוחמלוב-וקסלר ז”ל, היה אמור להתחיל השנה את לימודיו בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל ואשר נפל בקרב ברצועת עזה

סרן דניס קרוחמלוב-וקסלר ז”ל. מהארכיון הפרטי

במסגרת שיתוף פעולה בין הטכניון לתעשייה האווירית יוקדש פרויקט סטודנטים לתכנון לווין NOVA-SAT לזכרו של סרן דניס קרוחמלוב-וקסלר ז”ל, שהיה אמור להתחיל השנה את לימודיו בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל ואשר נפל בקרב ברצועת עזה.

הפרויקט, המשותף לתעשייה האווירית ולפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון, הוא פרויקט ייחודי בהובלתם של ד”ר הלל רובינשטיין מהתעשייה האווירית ושל ד”ר עודד גולן, האחראי האקדמי על פרויקטי הסטודנטים בפקולטה.

פיתוח הלוויין המדעי, שאחת ממשימותיו היא תקשורת, הוא פרויקט הגמר של קבוצת סטודנטים בפקולטה, והוא נועד לשאת גלאי למדידת קרינת גמא מרחבית שפותח בפקולטה לפיזיקה בטכניון.  השם שניתן ללווין, NOVA-SAT, משלב בין הנצחת אירועי ה-7 באוקטובר במסיבת הנובה עם המשימה המדעית המרכזית של הלוויין. הפרויקט מוקדש כאמור להנצחת זכרו של סרן קרוחמלוב-וקסלר ז”ל.

הדמיה של לווין NOVA-SAT. קרדיט: עומר קליצקי

הלוויין נועד לבצע מדידות באמצעות גלאי GALI שפותח בפקולטה לפיזיקה בטכניון. הגלאי נועד לאתר התפרצויות של קרינת גמא  – תוצר של פיצוץ כוכבים בסוף חייהם, סופרנובות ומיזוגים של זוגות כוכבי ניוטרונים. מאחר שאירועים אסטרונומיים אלה קשים לאיתור נעשה בעולם מאמץ נרחב לפיתוח גלאים חדשניים שיזהו אותם ואת מיקומם. הגלאי שפותח בפקולטה לפיזיקה, GALI, מאפשר לזהות את כיוון ההתפרצות בדיוק שאינו מאפיין כיום מערכות קטנות כמוהו אלא רק לווייני ענק. האיתורים שיספק יאפשרו לאסטרונומים בכל העולם לכוון טלסקופים לאירוע, לחקור את ההתפרצות ולקשור אותה לאירועים אחרים כגון גלי כבידה. את הדגם המוטס, שאותו יישא NOVA-SAT, בנתה תלמידת הדוקטורט ג׳וליה סאלח-נתור.

סרן דניס קרוחמלוב-וקסלר ז”ל, שנפל בקרב ברצועת עזה ב-8 בינואר 2024, היה ספורטאי מוערך שעלה לישראל בגיל 17, התגורר בבאר שבע ושירת כקצין ביחידת העילית יהל”ם של חיל ההנדסה הקרבית. למרות פציעתו במהלך אימוני טריאתלון לאחר שירותו הצבאי התעקש דניס ז”ל להמשיך ולשרת במילואים ובמקביל נרשם, התקבל והתכונן להגשים את חלומו ללמוד הנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון.

פרויקט NOVA-SAT מבטא את הקשר החשוב בין התעשייה, החינוך והזיכרון הלאומי.