סיקור מקיף

נאס"א ובואינג ממשיכות להתקדם לקראת שיגור המבחן השני של סטארלינר ביוני

אחרי שספייס אקס עקפה את בואינג ממשיכות נאס"א ובואינג בהכנות לקראת הטיסה השנייה ועדיין לא מאויישת של סטארלינר כדי להוכיח שהמערכת יכולה לשאת אסטרונאוטים בבטחה אל תחנת החלל הבינלאומית וממנה

בואינג סטארלינר. קרדיט: בואינג
בואינג סטארלינר. קרדיט: בואינג

נאס"א ובואינג ממשיכות בהכנות לקראת הטיסה השנייה ועדיין לא מאויישת של סטארלינר כדי להוכיח שהמערכת יכולה לשאת אסטרונאוטים בבטחה אל תחנת החלל הבינלאומית וממנה.

יש לציין כי השירות מסופק על-ידי שתי חברות במקביל כאשר החברה השניה – ספייס אקס כבר שיגרה מספר צוותים מאוישים לתחנת החלל בשנתיים האחרונות, וכולם נחתו בשלום במפרץ מקסיקו מול חופי מערב פלורידה.

צוותים במפעל הייצור של סטארלינר במרכז החלל קנדי ​​של נאס"א בפלורידה החלו לתדלק לאחרונה את מודול הצוות של סטארלינר ואת מודול השירות לקראת השקת מבחן טיסה השני של אורביטל  (OFT-2) ב-30 ביולי. פעולות התדלוק צפויות להסתיים השבוע כאשר צוותים מעמיסים דלק בתוך אזור העיבוד המסוכן של המתקן ומבצעים בדיקות אחרונות.

לאחר סיום פעולות התדלוק, מתכוננים צוותים של בואינג וברית השיגור המאוחדת(ULA)  להעביר את סטארלינר למתקן האינטגרציה האנכי (VIF) במתחם שיגור החלל 41 של תחנת החלל קייפ קנוורל לצורך שילוב ברקטת אטלס V של ULA. החל מהשבוע יתחיל ULA לערום או להרכיב את רקטת אטלס V ב- VIF במהלך פעולה הנקראת Launch Vehicle on Stand (או LVOS)

טכנאים מכינים את ה- CST-100 Starlinerשל בואינג לקראת מבחן טיסת מסלול אורביטל (2 (OFT- במתקן הצוות המסחרי ועיבוד המטענים במרכז החלל קנדי ​​של נאס"א בפלורידה ב-2 ביוני 2021. קרדיט: בואינג
טכנאים מכינים את ה- CST-100 Starlinerשל בואינג לקראת מבחן טיסת מסלול אורביטל (2 (OFT- במתקן הצוות המסחרי ועיבוד המטענים במרכז החלל קנדי ​​של נאס"א בפלורידה ב-2 ביוני 2021. קרדיט: בואינג

טכנאים מכינים את ה- CST-100 Starlinerשל בואינג לקראת מבחן טיסת מסלול אורביטל (2 (OFT- במתקן הצוות המסחרי ועיבוד המטענים במרכז החלל קנדי ​​של נאס"א בפלורידה ב-2 ביוני 2021. חלק מתוכנית הצוות המסחרית של הסוכנות, OFT -2 הוא אבן דרך התפתחותית קריטית בדרכה של החברה להטיס משימות צוות עבור נאס"א. קרדיט: בואינג

לקראת הטיסה הבאה של סטארלינר, נאס"א ובואינג יישמו את כל הפעולות שהומלצו על-ידי צוות הסקירה העצמאי שהוקם לאחר טיסת המבחן הראשונה של סטארלינר בדצמבר 2019. המלצות צוות הביקורת כללו פרטים הנוגעים לבדיקות משולבות וכן סימולציות, תהליכים ושיפורים תפעוליים, דרישות תוכנה, שיפורי מערכות תקשורת במודולי הצוות ושינויים ארגוניים. בואינג יישמה את כל ההמלצות, גם אלה שלא היו חובה, לקראת הטיסה הקרובה של סטארלינר.

"אני גאה מאוד בצוותי נאס"א ובואינג בסטארלינר כאשר הם עובדים באופן שיטתי לקראת משימת OFT-2  בחודש הבא ומבצעים בדיקות סופיות של מודול הצוות והחומרה והתוכנה של מודול השירות בזמן שאנחנו מתכוננים למשימת הבדיקה החשובה הזו," אמר סטיב סטיץ', מנהל תכנית הצוות המסחרי של נאס"א. סגירת כל ממצאי צוות הסקירה העצמאית למערכות התכנה והתקשורת היא אבן דרך ענקית עבור תכנית הצוות המסחרית וכללה שעות ארוכות רבות של בדיקות וביקורות על-ידי צוותי בואינג ונאס"א המסורים שלנו במהלך מגיפת Covid-19.

בשבועות הקרובים ימשיכו צוותי בקרת המשימה בפלורידה ובטקסס לבצע חזרות לבוש משימות מדומות למשימות הצוות הלא-ערוכות OFT-2. צוותי הנחיתה וההחלמה של סטארלינר יבצעו בדיקה במקום אחד מאזורי הנחיתה של הרכב.

חללית בואינג CST-100 סטארלינר שתוטס במבחן טיסה מסלולית -2 (OFT-2) נראית במתקן הצוות המסחרי ועיבוד המטען במרכז החלל קנדי של נאס"א בפלורידה ב-2 ביוני. קרדיט: בואינג
חללית בואינג CST-100 סטארלינר שתוטס במבחן טיסה מסלולית -2 (OFT-2) נראית במתקן הצוות המסחרי ועיבוד המטען במרכז החלל קנדי של נאס"א בפלורידה ב-2 ביוני. קרדיט: בואינג

חללית בואינג CST-100 סטארלינר שתוטס במבחן טיסה מסלולית -2 (OFT-2) נראית במתקן הצוות המסחרי ועיבוד המטען במרכז החלל קנדי ​​של נאס"א בפלורידה ב-2 ביוני. חלק מתוכנית הצוות המסחרית של הסוכנות, OFT-2 הוא אבן דרך התפתחותית קריטית בדרכה של החברה להטיס משימות צוות עבור נאס"א (להשמיט, כבר מוזכר בכיתוב התמונה הקודם וכן בגוף הכתבה) קרדיט: בואינג

במהלך משימת OFT-2, סטארלינר תבחן את מערכת הניווט הייחודית שלה כדי לעגון אוטונומית בתחנת החלל ולספק כ-200 קילוגרם של ציוד עבור נאס"א. סטארלינר צפויה לבלות חמישה עד עשרה ימים במסלול לפני שתשוחרר מהתחנה, ותחזור לנחיתה רכה בחוף המערבי של ארה"ב.

נאס"א ובואינג יחפשו הזדמנויות לקראת סוף השנה להטיס את משימת הצוות הראשונה של סטארלינר,  מבחן טיסות הצוות (CFT) לתחנת החלל עם האסטרונאוטים של נאס"א בארי "בוץ" וילמור, ניקול מאן ומייק פינקה על הסיפון.

בואינג משדרגת את מודול הצוות הראשון יחד עם מודול שירות חדש. חומרת ה- CFT Atlas V צפויה להגיע לפלורידה לעיבוד בשבוע הבא כאשר הצוותים מתכוננים לשתי המשימות במקביל.

בואינג תכננה ופיתחה את חללית סטארלינר בתמיכה בתכנית הצוות המסחרית של נאס"א בכדי לספק שירותי תחבורה מסחריים בטוחים וקיימים לצוותים ומטענים לתחנת החלל הבינלאומית וליעדי מסלול נמוך סביב כדור הארץ.

תכנית הצוות המסחרית של נאס"א עובדת עם התעשייה באמצעות שותפות ציבורית-פרטית בכדי לספק הובלה בטוחה, אמינה וחסכונית לתחנת החלל הבינלאומית וממנה, שתאפשר זמן מחקר נוסף. תחנת החלל נותרה קרש הקפיצה לחקר החלל, כולל משימות עתידיות לירח ובסופו של דבר למאדים.

לידיעה באתר נאס"א

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובות

  1. הסטרליינר של בואינג הוא מסכת כשלונות אחת גדולה.
    תפיסת העולם של המתכננים המכניים מיושנת כ40 שנים אחורה) לעומת המתחרה ספייס אקס.
    -כל מי שמסתכל לתוך החלל הפנימי של שתי החלליות רואה את ההבדל הלא דק בכלל בין החלליות.
    אצל ספייס אקס כל התצוגות הן מסכי מגע ובקושי 8 כפתורים מכניים. ואצל בואינג הכל ידיות ומנופים,סויצ'ים ולחצנים. ובקושי 2 מסכי תצוגה.
    מחלקת התכנה של בואינג חלשה מאד. תפיסת העולם של המנכ"ל הקודם( דניס מילנברג) היתה להוציא את כל כתיבת התכנה לספקי חוץ וכתוצאה מכך מחלקת התכנה נחלשה מאד, ואנשים בתוך המחלקה לא יודעים בעצם, מה כתוב בשורות הקוד של התוכנות שהם אחראיים אליהם. וגם ספקי החוץ שכתבו את התכנה גייסו מתכנתים לצורך הפרוייקטים. וכשנגמר הפרוייקט, פיטרו אותם. כתוצאה מכך יש בתכנה, שורות שהן קופסה שחורה ללא שליטה של בואינג. (הדבר נכון גם לגבי ה 777X שמתעכב גם הוא בדיוק בגלל אותה בעיה. וגם ב 737MAX לקח לבואינג הרבה זמן להגיב על התקלות. בתכנה (כשנה וחצי) בגלל שהמתכנתים של בואינג נאלצו ללמוד מה התכנה עושה, כי היא לא היתה שלהם)
    בגלל עיכובים בשיגורים כעט שנתיים יש לבואינג בעיה אנושית קשה מאד, עם הצוותים של האסטרונאוטים שהיו אמורים להיות משוגרים. האסטרונאוטים יושבים בבואינג ללא מעש וממתינים, בשעה שהם רואים בעיניים כלות, כיצד חבריהם שהלכו לספייס אקס מבצעים משימות. והתוצאה היא שכבר 3 אסטרונאוטים שהיו אמורים לטוס מטעם בואינג לחלל פרשו מן העסק ודי. וכל פעם נאסא מודיעה "בשמחה" על מינוי אסטרונאוט מחליף… והכנסת אסטרונאוט חדש למערכת דורשת את אימונים למשימה הספציפית במחיר של מיליונים אחדים של דולרים…..
    נאסא סומכת היום על ספייס אקס הרבה יותר מאשר על בואינג ולכן היא נותנת עדיפות לטיסות של ספייס אקס על פני הטיסות של בואינג (חוץ מזה שהטיסות של ספייס אקס זולות הרבה יותר ועולות לכן לנאסא פחות) ולכן בואינג נאלצת להשחיל את הטיסות שלה בין הטיסות המתוכננות של ספייס אקס. יש בעיה עם מספר פתחי הגישה למודול האמריקאי וכרגע שתי חלליות של ספייס אקס (האחת של מטען והשניה של אסטרונאוטים) צמודות להן. ובואינג צריכה כעת להמתין בסבלנות שאחד מפתחי ההצמדה יתפנה.
    אז כאמור המצב של בואינג בענין הזה לא מזהיר בכלל, למרות ההודעה ה"משמחת" שנאסא פירסמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן