טכניקה חדשנית מסננת אותות חייזריים אמיתיים מתוך הפרעות ארציות

חוקרים של SETI המציאו טכניקה חדשה לגילוי אותות רדיו חייזריים פוטנציאליים

טלסקופ רדיו ענק. <a href="https://depositphotos.com. ">המחשה: depositphotos.com</a>
טלסקופ רדיו ענק. המחשה: depositphotos.com

מדענים באוניברסיטה של קליפורניה, ברקלי פיתחו טכניקה חדשנית שמחזקת את החיפוש אחרי חיים חוצניים. השיטה הזאת מבדילה בין אותות חייזריים פוטנציאליים ובין הפרעות מכדור הארץ על ידי ניתוח התנועה שלהם בחלל הבין כוכבי.

מדענים הציגו מתודולוגיה חדשה לגילוי ואימות אותות רדיו פוטנציאליים מתרבויות חוצניות בתוך הגלקסיה שלנו. ההתפתחות הזאת בחיפוש אחר תבונה חוצנית (SETI) היא התקדמות משמעותית שתגביר מאוד את האמון בכל גילוי עתידי של חיים חייזריים.

כיום החיפושים של SETI מסתמכים במידה רבה על רדיו טלסקופים בכדור הארץ, שרגישים להפרעות רדיו מלוויינים ומהקרקע. אותות כוזבים, המחקים חתימות טכנולוגיה מתרבויות חוצניות, יכולים להגיע ממגוון של מקורות, ביניהם לווייני סטארלינק, טלפונים סלולריים, גלי מיקרו ואפילו מנועי מכוניות. הפרעות מסוג זה יצרו תקוות שווא מאז תחילתה של תוכנית ה-SETI הייעודית הראשונה ב-1960.

כדי להבדיל בין אותות אמיתיים לכוזבים, החוקרים בדרך כלל משנים את המיקוד של הטלסקופ לחלק אחר של השמיים, ואז חוזרים לנקודה הראשונה כמה פעמים כדי לוודא שהאות לא היה חד פעמי. למרות זאת, האות עדיין יכול להיות פליטה מוזרה מכדור הארץ.

בבעיה הזאת מטפלת טכניקה חדשה וחדשנית שהמציאו חוקרים בפרויקט Breakthrough Listen באוניברסיטה של קליפורניה, ברקלי. השיטה מחפשת באותות סימנים שהם נעו בחלל הבין כוכבי, ובכך מבטלת את האפשרות שהאות הוא רק הפרעת רדיו מכדור הארץ.

Breakthrough Listen, פרויקט החיפוש הכי מקיף של SETI, מחפש בשמי הצפון והדרום חתימות טכנולוגיה באמצעות רדיו-טלסקופים. הוא גם מתמקד באלפי כוכבים ספציפיים במישור של גלקסיית שביל החלב, שנחשב לכיוון הכי סביר שאליו תרבות תשלח אות.

“אני חושב שזאת אחת ההתפתחויות הכי גדולות בחיפושי הרדיו של SETI מזה זמן רב”, אמר אנדרו סימיון, חוקר ראשי ב-Breakthrough Listen ומנהל מרכז המחקר של SETI בברקלי, שבו פועלת תוכנית SETI הכי ותיקה. “זאת הפעם הראשונה שיש לנו טכניקה שאם יש לנו רק אות בודד, היא יכולה פוטנציאלית לאפשר לנו להבדיל בינו ובין הפרעות רדיו. זה ממש מדהים, כי אם חושבים על אות ה-!Wow, אותות אלה בדרך כלל חד פעמיים”.

סימיון התייחס לאות פס צר מפורסם באורך 72 שניות שנצפה ב-1977 על ידי רדיו טלסקופ באוהיו. האסטרונום שגילה את האות, שלא נראה כמו משהו שנוצר בתהליכים אסטרופיזיקלים רגילים, כתב “Wow!” באדום על תדפיס הנתונים. האות לא נצפה שוב.

“הגילוי הראשון של אות חוצני יכול בהחלט להיות חד פעמי, אות אחד”, אמר סימיון. “ואם אות לא נישנה, אפשר להגיד עליו מעט מאוד. וכמובן, ההסבר הכי סביר לגביו הוא הפרעת רדיו, וזה גם ההסבר הכי סביר לאות ה-!Wow. השילוב של הטכניקה החדשה הזאת והמכשירים שיכולים להקליט נתונים באמינות מספקת כך שאפשר לראות את ההשפעה של התווך הבין כוכבי הוא מאוד חזק”.

סימיון ציין שבעתיד ישתמשו ב-Breakthrough Listen בשיטה המכונה נצנוץ, יחד עם המקום בשמים, בתצפיות של SETI.

1. למה ללכת רחוק.
    לפני כמה ימים היה שימוע בקונגרס שמתחיל לחשוף שממשלת ארה”ב מחזיקה בכלי טייס חייזריים. מדוע מתעלמים מחיים אשד – ראש פרוייקט הלווין הישראלי שטוען כי המפגש עם חייזרים נעשה כבר מזמן

2. חבל על הכסף… אנחנו לבד לגמרי. הסיכוי לקשר עם חוצנים שואף לאפס. הזמן והמרחקים גדולים מידי.
    גם אלוהים כמובן לא קיים, גם הוא לא יענה לאף אחד.

3. המדע חושב שהוא יודע הכל אל נשכח דבר אחד שהחייזרים יש בהם תבונה יותר משל האדם על כדור הארץ לנו יש כלים פרימיטיבים מאשר להם כמה שנרצה להתחכות אחריהם לא נצליח

4. למה לחפש אם כבר יודעים שיש חוצנים ותרבויות אחרות מלבדנו .
    אחרי כל החשיפות של המידע על דבר קיומם בתוכנו , כולל עדויות על ירי הדדי , עימותים ,חיסולים הדדים ,והסכמים סודיים עם חלק מהם .
    ומסתירים את הכול בשביל כביכול לא לעורר פניקה .

5. לדעתי אנו לא לבד ביקום אנו מעבדת ניסוי של חיזרים בבני האדם ויש בני אדם שרלטנים שסוחרים בדעת הבני אדם לטובתם בכול הדתות

6. עוד דרך להמשיך ולהשקיע מליוני דולארים למימון משכורותיהם של מי שמתעלמים משלל המחקרים המדעיים העוסקים בנוכחות חייזרית על כדור הארץ.