ET לא הצליח להתקשר הביתה; 150 האותות התבררו כמקסם שווא

מדענים בפרוייקט SETI הצליחו לבודד 150 סימנים שיש סיכוי כלשהו שמקורם בחיים תבוניים בחלל ולפיכך יש לעקוב שוב אחר המקורות שלהם; הפרוייקט נעזר בכוח העיבוד של מליוני משתמשים במשך שלוש השנים האחרונות * כמה מהמקורות המועמדים כמקורות אותות מתרבויות תבוניות בשמים התבררו כמקורות טבעיים

בשבועיים האחרונים רגש העולם מגילוים של כ-150 אותות שהמחשבים של פרויקט סט"י לא הצליחו לקבוע אם מקורם טבעי או אולי מלאכותי – כלומר מציוויליזציה זרה. בימים אחרונים נבדקו המקורות הללו שוב, בצירוף עוד כמה כוכבים חשודים, אך לפחות מניתוח מהיר של הנתונים, לא נמצא דבר. המדענים לא מצאו שום סימן לחוצנים לאחר ניתוח אותות הרדיו שנאספו בפרויקט המיחשוב המבוזר הגדול בעולם. למעלה מ-150 מועמדים נבחרו בידי פרויקט [email protected] ובשבוע האחרון נבדקו האזורים הללו בשמים אחד אחד בטלסקופ הרדיו הגדול בעולם – בארסיבו שבפורטו-ריקו. האסטרונומים אמרו כי לא הצליחו לגלות כל עדות לאותות מתרבות חיצונית במהלך מהיר ובניתוח בזמן אמת של הנתונים ואולם הם מתכוונים להקצות מבט מעמיק על הנתונים הללו בשבועות הקרובים ושוב בסיוע של מתנדבי [email protected].
סוזן לנדות' (Lendroth) מהאגודה הפלנטרית בפסדינה, קליפורניה המממנת את [email protected], אמרה כי הם לא מצפים לתוצאות מהירות. "מרבית הסיכויים הם נגד גילוי של חייזרים בתוצאות מהירות, ואולם חוקרים מסביב לעולם מקווים כי הם ימצאו יום אחד עדות לציווליזציות תבוניות.

מאז שנת 1999, מיליוני בני אדם מלמעלה מ-200 מדינות החלו להפעיל תוכנת שומר מסך על המחשבים האישיים שלהם. התוכנה משתמשת בזמן שבו המחשב לא מנוצל כדי לעקוב אחר נתונים שהתקבלו בטלסופי רדיו ולחפש בהם תבנית שעשויה לייצג תקשורת מן החלל.
התצפיות בפורטו-ריקו נמשכו למעלה משלושה ימים. הנתונים נאספו מ-166 אותות רדיו מבטיחים, הרבה יותר מהמטרה המקורית – 150. בין המקורות שנסקרו – מערכות שמש ידועות שאולי עשויות להכיל כוכבי לכת דמויי כדור הארץ, גלקסיות סמוכות וכוכבים דמויי שמש.

ברוס בטס מהאגודה הפלנטרית אמר כי היבט יחודי של הפרויקט היה השתתפות הציבור בניתוח מדעי אמיתי. "מיליוני אנשים מסביב לעולם סיעו לנו להגיע לנקודה שבה נוכל לזהות מטרות פוטנציאליות ולתת בהן מבט שני", אמר. "כעת יחזור המידע החדש מאותם מקורות בחזרה למתנדבי [email protected] כדי לסיע שוב בעבודה המיגעת אך המהווה צעד חשוב בחיפוש הנמשך שלנו אחר חוצנים תבוניים. "
[email protected], שבסיסו באוניברסיטת קליפורניה בברקלי נוסד לפני ארבע שנים על ידי האגודה הפלנטרית.

פרויקט סט"י, הנעזר בעשרות אלפי מחשבים ביתיים בודד 150 אותות לבדיקה חוזרת
 15/3/2003

לאחר יותר משלוש שנים, למעלה ממליון שעות חישובים ויותר מארבע מליון משתמשים ברחבי העולם, הצליחו להשיג בפרוייקט SETI קרוב ל- 150 סימנים ראשונים היכולים להצביע על חיים בכוכבים אחרים. במילים אחרות – אלו סימנים שאי אפשר למצוא להם הסבר טבעי והם חורגים מרעש הרקע הסטטי. בכל אופן יש לבדוק את אותם מקורות שוב ולנסות לאתר אותות דומים לפני שיקבעו שאכן מדובר באותות שנוצרו על ידי יצורים תבוניים.

פרוייקט SETI הוא פרוייקט מחקר משותף של אוניברסיטת ברקלי והאגודה לחקר הכוכבים. הפרוייקט משתמש במחשביהם של הגולשים על מנת לבצע ניתוחים של שדרי רדיו המתקבלים בחוות טלסקופים ענקית הממוקמת בארסיבו שבפורטו-ריקו. הפרוייקט הוצג לראשונה במאי 99' ומאז הצטרפו אליו 4,287,000 מליון משתמשים. כל משתמש מוריד למחשב שלו תוכנת שומר מסך המבצעת את החישובים בזמן שהמחשב אינו בשימוש. באמצעות האינטרנט שולחים המחשבים ברחבי העולם את התוצאות שלהם למרכז החישובים של SETI ומקבלים בחזרה יחידות מידע לעיבוד נוסף. למרות פרוייקטים נוספים דומים, SETI נחשב לפרוייקט המחשוב המבוזר הגדול ביותר עד היום.

עם הזמן, התפתחו תחרויות בין המשתמשים לגבי כמות המידע שהם מצליחים לעבד. גם מספר חברות ענק כמו HP ו SUN הקימו חוות שרתים המיועדות רק ל SETI ומדגימות גם את יכולות העיבוד של מחשבים מתוצרתן. ישראל ממוקמת במקום ה – 36 מבין מדינות העולם עם כ-10,000 משתמשים המסייעים לחישובים.

ב SETI מנתחים שדרי רדיו בחיפוש אחר שדרים בעוצמות מסויימות ובסדר מסויים. שדרים כאלו יכולים להצביע על חיים תבוניים ששלחו אותם בצד השני. עם זאת עדיין מוקדם להוציא שמפנייה לכבוד החייזרים, למרות שמדובר ב 150 מקורות שונים שהתגלו. דיוויד אנדרסון, מנהל הפרוייקט, הסביר כי הסבירות למצוא חיים תבוניים היא נמוכה משמעותית מאחוז אחד. בין ה- 18 ל – 20 החודש יבדקו מדענים את חוות הטלסקופים המוקדשת לפרוייקט. בתוך חודשיים יקבלו המשתמשים בפרוייקט חבילות עיבוד חדשות המיועדות לבחון את הממצאים החדשים.

בכל מקרה מבטיחים ב SETI, כי גם אם לא יימצאו חיים תבוניים, הפרוייקט ימשיך ויעזור בחישובים אסטרונומיים שונים.