סיקור מקיף

לחברות האנרגיה הפוסילית לא נפל האסימון “לא עוברים כל כך מהר לאנרגיה נקייה”

עם זאת נראה שהמסר מתחיל לחלחל. בוועידת האנרגיה שהתקיימה השובע עידו רוזיליו, יו”ר בית זיקוק פז אשדוד: ” היום התחושה שלנו כמי שמתעסקים עם דלקים פוסילים – שרק נעוף מהעיניים. שלא רוצים אותנו” * במשרד האנרגיה מעדיפים מימן שתייצר בז”ן שאמורה להיסגר * דרישה לסגור את קצא”א

ניקוי בעקבות דליפת נפט. <a href="https://depositphotos.com. ">המחשה: depositphotos.com</a>
ניקוי בעקבות דליפת נפט. המחשה: depositphotos.com

לחברות האנרגיה הפוסילית  שהשתתפו השבוע בוועידת האנרגיה והעסקים הבינלאומית ה-18 שהתקיימה השבוע בכפר המכביה ברמת גן, לא נפל האסימון והם מסתמכים על אגדות אורבניות: “לא בוער לעבור לאנרגיה נקייה” . עם זאת נראה שהמסר הציבורי מתחיל לחלחל. עידו רוזיליו, יו”ר בית זיקוק פז אשדוד: “היום התחושה שלנו כמי שמתעסקים עם דלקים פוסילים – שרק נעוף מהעיניים. שלא רוצים אותנו” .

רוזוליו אמר את הדברים בעקבות עימות  חריף שהתפתח בין יו”ר קצא”א ארז כלפון לבין מנכ”ל אדם טבע ודין עמית ברכה.

ברכה: “אחרי שהכחידה את שמורת האלמוגים באילת ואסון עברונה ורצף אסונות סביבתיים אנחנו מקדמים בכנסת חקיקה לביטול קצא”א. החברה הזאת לא מייצרת ביטחון אנרגטי למדינת ישראל אלא רק אסונות סביבתיים והכחדת מינים. צריך לבטל חברה כמו קצא”א כי קיבלה בשנות ה-60 רישיון לעבוד במחשכים, עם צו חיסיון במידע סביבתי. ב-2022 אין מקום לעבודה במחשכים. חברת קצא”א במתכונתה הנוכחית לא יכולה להמשיך להתקיים”.

יו”ר קצא”א, ארז כלפון: “בשני העשורים הקרובים הדלק הפוסילי ישמש אותנו במעבר לאנרגיות מתחדשות, ואני חושב שזה יהיה יותר משני עשורים. העסקה עם איחוד האמירויות נותנת לישראל להיות גשר בין ים סוף לים התיכון ונותנת ביטחון אנרגטי למדינה בלי להסתמך רק על הנמלים. אני לא קורא לסגור אף אחד. כ-85% מהדלק נכנס לישראל דרך קצא”א. מישהו מתבלבל – זה לא  קשור לעסקה כזו או אחרת. המדינה חייבת זרימה שוטפת של דלק ותזקיקים, אחרת נחדול מלהתקיים. הממשלה היא בעלת המניות ואם היא רוצה לסגור – נקבל כל החלטה שלה”.

מנכל קצא"א מימין משיב לשאלות אודות השפעת החברה המזהמת - צילום יעל צור
מנכל קצא"א מימין משיב לשאלות אודות השפעת החברה המזהמת – צילום יעל צור

עידו רוזיליו, יו”ר בית זיקוק פז אשדוד: “בתור אחד שעובד עם קצא”א ומקבל ממנה  שירותים מדברים על לסגור אותה? אלו האנשים שמספקים את האנרגיה למדינת ישראל. היום התחושה שלנו כמי שמתעסקים עם דלקים פוסילים – שרק נעוף מהעיניים. שלא רוצים אותנו. לקטוע חלק בשרשרת האספקה כמו קצא”א זה לא הגיוני ויפגע בביטחון האנרגטי של ישראל. ללא אנרגיה אספקת מי השתייה בישראל נגמרת תוך זמן קצר ביותר. חדלה מלהתקיים. ולו מהסיבה הזו – יש חיוניות ברצף שרשרת האספקה”.

בסונול ממחזרים פייק ניוז אודות זיהום מהמכוניות החשמליות

בחברת החשמל ובסונול מעדיפים שנתדלק במימן, שאפשר להפיק אותו באופן נקי אך גם להפיק אותו מהגז הטבעי. לפיכך יש בענף האנרגיה הפוסילית נטייה להיאחז במימן כדי להמשיך ולהשתמש בגז, ושטייקוני הגז יוכלו להמשיך בדרך זו או אחרת לזהם. הם זוכים לתמיכה מממלא מקום המדען הראשי במשרד האנרגיה גדעון פרידמן.

עמיחי ברם, סמנכ”ל תפעול והנדסה בסונול, אמר בוועידה שלמרות שסונול פועלת בעוצמה רבה בתחום כלי הרכב החשמליים, החברה מאמינה כי הפיתרון הקלאסי והסביר ביותר הוא המימן.

ברם: “ייצור רכבים חשמליים ויצור הסוללות לא פחות מזהם מבנזין וסולר. ליתיום הוא משאב מוגבל בעולם, ולכן המחירים ילכו ויעלו. גם אין פתרונות מה יעשו עם הסוללות. יצרניות הרכב הגדולות: מרצדס ולוו ויונדאי משקיעים מיליארדים לכיוון המימן ולכן אנו פועלים להביא לישראל רכבים כאלה. לא נראה תשואה בשנים הקרובות מהתחום ובכל זאת שמנו כסף משאבים וטכנולוגיה כי אנחנו מאמינים שזה העתיד. השאלה מתי נראה מתודלקים במימן והתשובה היא רק כשתהיה תחנת תדלוק. על המדינה להגדיר מפת דרכים בכיוון הזה. ב-2022 התחנה הראשונה שלנו תיפתח ותתדלק. אנחנו בדרך הנכונה למהפיכת האנרגיה בישראל”.

מ”מ המדען הראשי במשרד האנרגיה, גדעון פרידמן, אמר: “נתמוך בהבאת רכבים אוטובוסים מלגזות ומשאיות מבוססי מימן. אגירה במימן תוביל את השינוי. מדובר באגירה לטווח ארוך. יש אתגרים גדולים בשינוע שלו ותהליכים שונים הקשורים להטמעה שלו במקום גז. במשרד האנרגיה אנו תומכים בהקמת תחנת תדלוק מימנית וכעת תומכים בתחנה ניידת. אנחנו גם מסייעים לבז”ן לייצר מימן”.

אגב לפי החלטת ממשלה צפויים בתי הזיקוק בחיפה להיסגר עד 2030, האם מישהו מכין מארב?

שכונה חשמלית וסולארית

ועוד בכנס: צביה ברון, מנהלת החדשנות בחברת חשמל, אמרה:  “דמוקרטיזציה בשוק החשמל זה יעד של 30 אחוז אנרגיות מתחדשות עד 2030. אנחנו נעזור לזה לקרות, בשנתיים האחרונות עבדנו עם 200 בטארט-אפים בטכנולוגיות שונות, פיילוטים שונים וברגע שיצליחו נבדוק אותם לפני הטמעה. בשנה הקרובה נקים שלוש שדות לבחינת חידושים במטרה להגיע ליעד 30 אחוז מתחדשות. פרויקט אסטרטגי יהיה הקמת מעבדה חיה בדרום ישראל, שבה ניקח שכונה שלמה ונעשה לה האצה, חמש עד שבע שנים קדימה, בסיוע שותפים, ונראה איך הולכת להיראות שכונה חשמלית חכמה במדינת ישראל: גגות סולאריים, אגירה, רכבים חשמליים, בתים חכמים ועוד”.

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן