טלסקופ החלל ג’יימס ווב מגלה את הכוחות הבלתי נראים המעצבים מערכות פלנטריות

תצלום של האזור הפנימי של ערפילית אוריון כפי שנצפה דרך כלי ה-NIRCam של טלסקופ החלל ג'יימס ווב. זכויות: NASA, ESA, CSA, שיכולת לנתוח ועיבוד נתונים: צוות PDRs4All ERS; עיבוד גרפי של S. Fuenmayor
תצלום של האזור הפנימי של ערפילית אוריון כפי שנצפה דרך כלי ה-NIRCam של טלסקופ החלל ג’יימס ווב. זכויות: NASA, ESA, CSA, שיכולת לנתוח ועיבוד נתונים: צוות PDRs4All ERS; עיבוד גרפי של S. Fuenmayor

חוקרים שחקרו את ערפילית אוריון דרך טלסקופ החלל ג’יימס ווב מצאו כי הקרינה מהאולטרה-סגול של כוכבים עצומים מונעת את יצירת כוכבי לכת ענקיים במערכות צעירות על ידי פיזור חומרי הבניין שלהם.

לגלות כיצד מערכות פלנטריות כמו מערכת השמש שלנו נוצרות, צוות חקר בינלאומי כולל מדענים מאוניברסיטת קלן, חקר גינת כוכבים, ערפילית אוריון, באמצעות טלסקופ החלל ג’יימס ווב (JWST). על ידי תצפית על דיסקה פרוטו-פלנטרית בשם d203-506, גילו הם את התפקיד המכריע של כוכבים עצומים ביצירת מערכות פלנטריות שהם פחות ממיליון שנה. המחקר, בראשות ד”ר אוליבייה ברנה מהמרכז הלאומי למחקר מדעי (CNRS) בטולוז, פורסם תחת הכותרת ‘זרם אידוי תמונה נגרם על ידי על-סגול הרחוק שנצפה בדיסקה פרוטו-פלנטרית’ בכתב העת Science.

השפעת כוכבים עצומים

כוכבים אלה, שהם כעשר פעמים יותר מסיביים, והחשוב מכל, מאה אלף פעמים יותר בהירים מהשמש, חושפים כל פלנטה הנמצאת במערכות הללו לקרינת על-סגול חריפה ביותר. תלוי במסת הכוכב במרכז המערכת הפלנטרית, קרינה זו יכולה לעזור ביצירת פלנטות או, לחלופין, למנוע מהן להיווצר על ידי הפזרת החומר שלהן. בערפילית אוריון, המדענים מצאו ש, בשל הקרינה העזה מכוכבים עצומים, פלנטה דומה לצדק לא תוכל להווצר במערכת הפלנטרית d203-506.

המאמצים המשותפים והממצאים

הצוות מגוון וכולל מומחים מתחומים כגון מוזיקה, צמצום נתונים, ומידול. הנתונים מה-JWST הושוו עם נתונים שנאספו באמצעות ה-Atacama Large Millimeter Array (ALMA) כדי להגביל את התנאים הפיזיים בגז. הקצב בו הדיסקה איבדה מסה מראה שהדיסקה כולה תתאייד מהר יותר מהזמן שיידרש ליצירת פלנטה ענקית.

“זה מדהים שכל כך הרבה תרומות מהצוות לאורך השנים, כולל תכנון התצפיות וההערכה של הנתונים, מניבים פרי בצורה של תוצאות אלו שמייצגות צעד קדימה משמעותי בהבנת יצירת מערכות פלנטריות,” אמר ד”ר יוקו אוקאדה מהמכון לאסטרופיזיקה באוניברסיטת קלן.

הנתונים של JWST בערפילית אוריון הם עשירים מאוד, ומעסיקים את המדענים לביצוע אנליזות מפורטות שונות בתחומי יצירת כוכבים ופלנטות כמו גם התפתחות החומר הבין-כוכבי.