חומר אורגני נמצא על דגימת אסטרואיד שהוחזרה על ידי היאבוסה 2

אנשי סוכנות החלל היפנית אוספים את קפסולת הדגימות שהביאה החללית היאבוסה 1. צילום: JAXA

פאנספרמיה היא רעיון שמסתובב כבר זמן רב. היא הוזכרה לראשונה במאה החמישית לפני הספירה על ידי אנכסגורס, אחד מהפילוסופים הקדם סוקראטיים הכי בולטים. הבעיה עם התיאוריה היא שמעולם לא הייתה הוכחה אמיתית שתמכה בה. היעדר ההוכחה הזה השתנה דרמטית בעשרים השנים – פחות או יותר – האחרונות, ולאחרונה נוספו עוד נתונים לאוסף הנתונים הזה. צוות מ-Royal Holloway, חלק מהאוניברסיטה של לונדון, מצא חומר אורגני ומים בדגימה של איטוקאווה, האסטרואיד שבו ביקרה משימת היאבוסה הראשונה לפני יותר מעשר שנים.

חומרים אורגניים נמצאו על מטאורים בעבר, אבל היאבוסה הייתה הפעם ראשונה שדגימה של אסטרואיד “סוג S” נצפתה כמכילה מולקולות אורגניות. היא אפילו הגיעה ישירות מהמקור, ולא הייתה נתונה לתקופות זמן משמעותיות בכדור הארץ לפני שנבדקה.

ויותר מעניין, הצוות בראשות ד”ר קוויני צ’אן מצא שהיו שני סוגים שונים של חומר אורגני על הגרגיר האחד של האסטרואיד שאותו יכלו לחקור, ששמו היה “אמזון”. חלק מהחומר האורגני התחמם לטמפרטורה של יותר מ-600 מעלות ואילו חומר אורגני אחר שנמצא מאוד קרוב לחומר שעבר חימום מסיבי לא עבר תהליך חימום כזה.

זה הצביע על כך שהאסטרואיד המשיך לאסוף חומר אורגני כשנע דרך מערכת השמש אחרי אירוע החימום שחרך רק חלק מהחומר האורגני. שינויים דינמיים כמו אלה שנצפו בחומר האורגני שעל אמזון משמעם שיותר סביר שאסטרואיד יאסוף חומר במהלך המסע שלו, ולכן יותר סביר שישאיר אותו על כדור הארץ. היות שאסטרואידים מסוג S הם הצורה הכי נפוצה של מטאורים, יש יותר סיכוי שחלק מהם שפגעו בארץ לפני מיליארדי שנים נשאו עליהם את החומרים הכימיים בוני החיים האלה.

סרטון של JAXA שעוסק במשימת היאבוסה 1.

זאת בשום אופן לא הוכחה חותכת שהתרחשה פאנספרמיה, למרות שזה עוד נתון לטובתה. למזלנו, עוד משימות של החזרת דגימות מהממשיכים של היאבוסה יביאו עוד נתונים בעתיד הקרוב. אבל האם הם יכילו או לא יכילו חומרים אורגניים – נחכה ונראה.

1. לא ידעתי שאתה חי 4 מיליארד שנים בשביל לקבוע את ההנחה הזו. בטח יש לך בעיות גב קשות