כל הידיעות על פרויקט היאבוסה

נחתה או לא נחתה על האסטרואיד? אספה דגימות או לא אספה דגימות?

מאז ה-9 בדצמבר נותק הקשר עם החללית, והסיכויים שהוא יחודש עד סגירת חלון השיגור לעבר כדור הארץ (עד סוף דצמבר), קלושים
16.12.2005

מסלול החללית היאבוסה

תרשים  של מסלול שובה של היאבוסה לכדור הארץ, כפי שתוכנן מראש (2007)

החללית היפנית היאבוסה עוברת כעת סדרת פעולות בנסיון לחדש את התקשורת שלה עם תחנות הקרקע בכדור הארץ. החללית חוותה הפרעות פתאומיות במומנט הפיתול שלה, בשל דליפת דלק שאירעה קודם לכן והקשר עימה נותק מאז ה-9 בדצמבר. צוות הפרויקט אופטימי באשר לסיכוי החזרת התקשורת בהקדם. ואולם העיכוב פוגע בסיכויים של חזרת החללית לכדור הארץ ביוני 2007. בינתיים המסלולים של החללית ושל כדור הארץ מתרחקים ויהיה צורך להמתין שלוש שנים נוספות עד לשובה של החללית – ליוני 2010.

צלה של החללית היאבוסה על האסטרואידב-8 בדצמבר הבחינו אנשי בקרת הקרקע בהזזה של מכשירי מדידת הטווח וכתוצאה מכך נחלש אות הבקרה. המדידות והעוצמה השתנו לאט וכנרא שהם נובעים מדליפת הגז שאירעה בסוף נובמבר.ב-26-27 בנובמבר ביצעו המדענים היפנים הבערה של המנוע. ב-29 נחתה החללית על האסטרואיד. התקשורת גם חזרה והתברר שההצתה בוצעה כמתוכנן.
ב-8 בדצמבר ניסו היפנים לחדש את הנעת החללית במנוע הכימי והחללית נכנסה לסיבוב איטי למשך שש דקות. מתחילת דצמבר מפעילים היפנים את מנוע הזנון של החללית במצב חרום אבל נסיון זה לא היה מספיק חזק כדי שהחללית תימנע מהמשך התקלה. כעת יתכן שהחללית נמצאת בתנועה חרוטית וזו הסיבה לכך שהחללית אינה מגיבה לפקודות הנשלחות אליה ממרכז הבקרה.

כאמור הקשר עם החללית אבד מאז ה-9 בדצמבר. ניתוחים של מיקום החללית ביחס לשמש ולכדור הארץ מראים כי יתכן שניתן יהיה לחדש את הקשר בתוך חודשים אחדים. לאור כל התקלות הללו הולכת החללית ומאבדת את חלון היציאה שלה לכדור הארץ ואם לא יחודש הקשר בהתאם, יאלצו היפנים ליצב אותה במסלול סביב השמש ולצאת ממנו לכדור הארץ לקראת 2010.
מצב התפעול של החללית יעבור ממצב נורמלי למצב הצלה למשך מספר חודשים עד שנה. תחזית ארוכת טווח מעידה על סבירות גבוהה שניתן יהיה לחדש את הקשר באמצעות האנטנה החזקה של מרכז החלל אושודה. ההערכה היא שכמות גז הזנון על החללית מספיק לצורך החזרתה לכדור הארץ.

ספקות באשר להצלחת היאבוסה לאסוף דגימות קרקע

9/12/2005

החללית היפנית שנחתה פעמיים על האסטרואיד איטוקווה, לא הצליחה לאסוף את דגימות הקרקע, והדבר מטיל ספק בשאלת ההכרזה על הצלחת המשימה שנועדה בעיקר להחזיר דוגמיות קרקע לכדור הארץ. כך מסרו בכירים בסוכנות החלל היפנית ג'אקסה ביום חמישי.
נתונים מהחללית, המרחפת כמה קילומטרים מהאסטרואיד, לא מעידים על כך שהחללית ירתה קליע מתכת לפני השטח של האסטרואיד במהלך הנחיתה כפי שסברו קודם.

לדברי סייג'י אויאמה, מסוכנות החלל היפנית: כעת אנחנו לא נדע עד שהיאבוסה תגיע לכדור הארץ, ואנחנו משאירים את השאלה פתוחה”. אמר אויאמה. ב-26 בנובמבר הודיעה ג'אקסה כי נראה שהיאבוסה נגעה בקרקע, שיגרה את הקליע כדי שיגרום לאבק לעלות למכשירי האיסוף שעליה והמריאה שוב כדי לשדר את הנתונים לבקרי המשימה.
הנחיתה ב-26 בנובמבר היתה השניה בתוך כשבוע לאחר שנסיון ראשון נכשל, ולבקרים לא היה אפילו מושג שהחללית נחתה אלא ימים אחדים לאחר מכן, זמן רב לאחר שעזבה את האסטרואיד.
עדיין, ישנה אפשרות קלושה כי הפגיעה עצמה של החללית בקרקע שחררה מספיק חלקיקים אותם ניתן היה לאסוף. אומר אויאמה.
היאבוסה שוגרה ב-2003 ואמורה לנחות במדבריות אוסטרליה ביוני 2007, אך תקלה טכנית עלולה לגרום לדחיית הגעתה. התקלה נובעת מפגיעה במדחף שלה לאחר ההמראה השניה מאיטוקווה, שגרמה לג'אקדה לכבות את המנוע. לסוכנות יש זמן עד ה-10 בדצמבר לתקן את התקלה. בתאריך זה היאבוסה חייבת להתחיל במסעה לכדור הארץ. מעבר לתאריך זה יהיה צורך להמתין שנתיים נוספות משום שמסלולה של החללית סביב השמש, הצמודה למסלול האסטרואיד אורך כשנתייים.

היפנים סבורים שהיאבוסה אספה דגימות. בקרוב היא תצא לדרכה חזרה לכדור הארץ

רק בשנת 2007 כאשר תנחת החללית במדבריות אוסטרליה, יידעו המדענים לבטח אם המשימה הצליחה
26.11.2005

החללית הצליחה לצלם את צלה על האסטרואידעדכון 10:00
סוכנות החלל היפאנית מאמינה כי היאבוסה הפכה לחללית הראשונה שאספה דגימות קרקע מפניו של אסטרואיד. עם זאת, הם יהיו בטוחים בכך רק עם שובה של היאבוסה לכדור הארץ ב-2007.
אורכו של האסטרואיד איטוקוואה הוא 690 מטרים ורוחבו כ-300 מטרים. כוח המשיכה שלו הוא 1/100,000 מזה של כדור הארץ. האסטרואיד נמצא, נכון לעכשיו, במרחק של 290 מיליון קילומטרים מכדור הארץ.
עדכון 09:45

סוכנות החלל היפנית ג'אקסה מאמינה כי החללית היאבוסה הצליחה לנחות ולאסוף דגימות קרקע מהאסטרואיד איטוקוואה.
הלילה נחתה החללית בהצלחה על האסטרואיד ושיגרה כדור מתכת קטן כדי שפגיעתו תגרום שלחרור אבק מפני השטח כדי שניתן יהיה לאספו, מסרה הסוכנות. ואולם המדענים יהיו בטוחים אם אכן החללית נטלה את הדגימות כאשר זו תשוב לכדור הארץ בשנת 2007.
תקלה במדחף החללית היאבוסה
09:30

החללית היפנית “היאבוסה”, שנחתה לפנות בוקר על האסטרואיד “איטוקוואה”, החלה נעה מעלה ומטה ככל הנראה בשל בעיות במדחף. סוכנות החלל היפנית ג'אקסה, מוסרת כי החללית, המרחפת כעת במרחק של כ-5 קילומטרים מפני השטח של האסטרואיד, תועבר ל'מצב בטוח' עד שהתקלה תיבדק. הבוקר מסרה סוכנות החלל היפנית כי החללית הצליחה לנחות, אך במשך שעות אחדות לא היה סימן האם היא גם הצליחה לאסוף את הדגימות. בנסיון הקודם, ביום ראשון השבוע, שהתה החללית על קרקע האסטרואיד חצי שעה, לא הצליחה לבצע את משימתה והמריאה.

היאבוסה נחתה על האסטרואיד איטוקוואה, אך לא ברור אם הצליחה ליטול דגימות הקרקע

שבת, 26/11/2005 08:00
החללית היאבוסה נחתה בהצלחה בפעם השניה על האסטרואיד איטוקוואה. כך מסרה הלילה סוכנות החלל היפנית. עם זאת לא ברור עדיין אם היא הצליחה ליטול דגימות קרקע.
כאמור זהו נסיון ההנחתה השני לאחר שביום ראשון השבוע נחתה החללית על האסטרואיד, שהתה על פניו כחצי שעה והמריאה בלא לאסוף דגימות.
היאבוסה: נסיון הנחתה שני הלילה (בין שישי שבת) בחצות

25/11/2005 שעה 19:30
הלילה (בין שישי לשבת) בסביבות חצות שעון ישראל (שבת, שבע בבוקר שעון יפן, 22:00 יום שישי שעון גריניץ') אמורה החללית היאבוסה לנחות שוב על האסטרואיד המסתחרר איטוקווה. כזכור, בשבת נחתה החללית על האסטרואיד אך לא הצליחה לשחרר את ציוד איסוף דגימות הקרקע (ראו המשך הידיעה)

סמן המטרה – מתקן בגודל של קופסת שימורים הכולל משדר רדיו נפרד מהיאבוסה שעות אחדות לפני נסיון ההנחתה, מגובה של 32 מטרים מעל פני האסטרואיד

האסטרואיד שעליו נחתה היאבוסה

היאבוסה נחתה על האסטרואיד אך לא הצליחה לחפור מאדמתו דגימות קרקע

24/11/2005
החללית היפנית היאבוסה נחתה בשלום על האסטרואיד אליו נשלחה למרות הכרזת הכשלון הראשונית שמסרו היפנים ביום ראשון. ואולם נראה כי היא לא הצליחה לשחרר את ציוד איסוף הקרקע אל פני השטח של האסטרואיד איטוקווה.
החללית היפנית נמצאת במשימה של איסוף והחזרת דוגמאות קרקע מאיטוקוואה לכדור הארץ בקיץ 2007.
בקרי הטיסה איבדו קשר עם החללית לאחר תמרון מטרים אחדים מעל הסלע החללי. ואולם הנתונים אישרו כי היאבוסה נחתה על איטוקווה ביום ראשון למשך חצי שעה. מסרה סוכנות החלל היפנית.
כזכור ביום ראשון מסר דובר הסוכנות טושיהישה הירוגושי כי “היאבוסה הגיעה קרוב מאוד אך לא הצלחיה לנחות.” הוא הוסיף כי הסיבות לתקלה אינן ידועות.
ואולם בעדכון שנמסר ביום רביעי הודיעה הסוכנות כי החללית הצליחה לנחות על האסטרואיד הנמצא במרחק 290 מיליון ק”מ מכדור הארץ, למשך שלושים דקות. זו הנחיתה הראשונה של חללית יפנית על עצם אחר במערכת השמש. מסרה הסוכנות.
סוכנות החלל היפנית ג'אקסה מסרה כי תחליט היום (חמישי) האם תבצע נסיון שני להנחית את היאבוסה מחר, שישי 25 בנובמבר.
אף כי גוף החללית סבל נזקים גדולים כמה מהחישנים צריכים עדיין להיבדק. מסרה הסוכנות.

החללית היאבוסה לא נחתה על האסטרואיד וברחה כמאה ק”מ ממנו. נסיון נוסף ביום שישי

20.11.2005

עדכון שעה 16:00

חודש הקשר עם החללית אלא שהיא לא הצליחה לנחות באופן אוטומטי כפי שהיתה אמורה לעשות לאחר שהבוקר אבד עימה הקשר. ככל הנראה היא נמצאת בטווח של 100 קילומטרים מהאסטרואיד. היפנים מתכננים לבצע נסיון נחיתה נוסף ביום שישי.

אבד הקשר עם החללית היפנית היאבוסה, שניות לפני נחיתתה על אסטרואיד

20/11/2005 שעה 10:00
חללית מחקר יפנית הגיעה מטרים אחדים מפני הקרקע של האסטרואיד איטוקווה היום (ראשון), אך איבדה קשר ולא ברור אם היא נחתה בהצלחה במטרה לאסוף דוגמאות מפני הקרקע של האסטרואיםד. כך מסרה סוכנות החלל היפנית.
לפי התכנון היתה החללית אמורה לנחות נחיתה חטופה על האסטרואיד, לאסוף דגימת קרקע ולהמריא בחזרה לכדור הארץ.
היאבוסה הגיעה לגובה של כ-120 מטרים מעל האסטרואיד איטוקווה, ואז שיגרה למטה מכשיר טלמטריה בגודל ובצורת כדורגל, שיסמן לה את אתר המטרה ואז ירדה כ-50 מטרים נוספים. לדברי סוכנות החלל היפנית, בשלב זה אבד הקשר עם החללית למשך שלוש שעות. החללית הועברה למצב של בקרה עצמית והמדענים מנתחים את הנתונים שאספה. נמסר רק כי לאחר מכן סבלה החללית מסדרת תקלות.
חזרה כללית של נחיתה זו הופסקה לפני כחודש בשל בעיה באיתור נקודת הנחיתה ורובוט קטן שנשלח לנחיתת נסיון אבד. תקלות קודמות גרמו להשבתת שניים משלושת הגירוסקופים שלה, אך אלה תוקנו מאוחר יותר.
נעדכן ברגע שיהיו נתונים חדשים.
הגישושית ששלחה החללית היפנית לאימון נחיתה על האסטרואיד אבדה בחלל
חללית האם תנסה בכל זאת לבצע את הנחיתה ב-19 או ב-25 בנובמבר

15/11/2005
משימת סוכנות החלל היפאנית סבלה מתקלה חמורה במשימה לאסוף דוגמאות קרקע מפני השטח של האסטרואיד ולהחזירם לכדור הארץ כאשר נחתת זעירה אבדה בחלל בנסיון לנחות על האסטרואיד במסגרת חזרה לקראת נחיתה סופית. למרות אבדן הגישושית חללית האם עצמה אמורה לנחות ב-19 או ב-25 בנובמבר, בהתאם לשיקולים של סוכנות החלל היפנית.
החללית היאבוסה שיגרה גישושית בשם מינרווה – הרובוט חוקר השטח , לפני השטח של האסטרואיד, אך סוכנות החלל היפנית מסרה כי נראה שהגישושית החלה להיסחף החוצה מפני השטח של האסטרואיד. מינרווה צפויה לנחות ולקפץ על פני האסטרואיד כדי לאסוף נתונים באמצעות שלוש מצלמות צבעוניות. “לצערנו, נראה שמינרווה לא זיהתה את פני השטח” נמסר בהודעת הסוכנות.
מינרווה היתה עדיין בקשר רדיו עם היאבוסה בשבת, ובקרי הטיסה ניסו ללמוד פרטים נוספים על מצבה ומיקומה. בכירי סוכנות החלל היפנית חוששים כי השידורים לא יחודשו. בכל זאת, אמר ג'וניצ'ירו קאווגוצ'י, בכיר בסוכנות החלל היפנית כי הגישושית אספה בכל זאת כמה נתונים על האסטרואיד שיסייעו להנחתה טובה יותר של החללית האם.

נסיון ההנחתה של החללית היפנית היאבוסה על אסטרואיד: ב-19 בנובמבר
ב-4 בנובמבר נדחתה ברגע האחרון נחיתת חללית יפנית על אסטרואיד
13.11.2005

החללית היפנית היאבוסה נמצאת במסלול שיביא את הרובוט שיצא ממנה לנחיתה על האסטרואידי איטוקאווה ב-19 בנובמבר.
בנסיון שנעשה ב-9 בנובמבר הגיעה החללית לגובה 70 מטרים מהאסטרואיד במהלך נסיון התקרבות שבו הוכחה תפקודם של מכשירי הניווט וההנחיה של החללית. ב-4 בנובמבר נדחתה הנחיתה המתכוננת על אסטרואיד. החללית הגיעה למרחק של מאות מטרים מפני השטח הסלעיים של האסטרואיד כשהוחלט לבטל את המבצע. באתר סוכנות החלל היפנית נסמר כי הנחיתה בוטלה כאשר התקבל “סימן אנומלי” מהחללית.
החללית היאבוסה היתה אמורה לשלוח נחתת רובוטית לפני השטח של האסטרואיד אטוקווה, לפני כשבוע, והחלה בנסיונות לאסוף דוגמיות של אבק חללי. במהלך החזרה להתקרבות הגיעה החללית למרחק 640 מטרים מפני השטח כאשר איבדה את יכולתה לזהות את אתר המטרה על פני השטח, אמר ד”ר סטיבן לורי, אסטרונום ומומחיה לאסטרואידים באוניברסיטת קווינס בבלפסט. לדבריו, הוא מקווה שיעשה נסיון להשליך את הרובוט מינרווה אל האסטרואיד בשבועות הקרובים. מדובר ברובוט בגובה 10 סנטימטרים שנתוכנן לנתר על פני השטח של האסטרואיד, למדוד את הטנטרפורה על פניו ולצלם. וז הפעם הראשונה שנעשה נסיון להנחית נחיתה רכה של מכשירים על אסטרואיד, והאסטרונומים הפלנטריים כבר להוטים לראות תמונות ברזולוציה גבוהה מפני השטח כשהרכב ישוטט לו שם. אמר ד”ר לורי. “הנתונים שייאספו יסייעו להבין יותר אודות הטבע של גופים אלה, שהם השרידים לתקופת היווצרות מערכת השמש שלנו.”
למרות אובדנם של שני גירוסקופים מתוך שלושה שאמורים לייצב אותה בלי צורך להשתמש בדלק, עדיין יש לה מספיק דלק לנחיתה ולחזרה לכדור הארץ. זאת משום שמנהלי המשימה שינו את הפרמטרים של הטיסה כדי לחסוך בדלק. החללית אמורה להתחיל במסעה בחזרה לכדור הארץ בדצמבר ולהגיע ביוני 2007. אם תצליח זו תהיה החללית הראשונה שתחזיר דוגמאות מאסטרואיד.

החללית היפנית היאבוסה צילמה את השביט שעליו תנחת
התמונה מראה איזורי גבעות ושטחים מישוריים על האסטרואיד

17.9.2005

החללית היפאנית היאבוסה הגיע למרחק של 20 קילומטרים בלבד מהאסטרואיד אליו היא נוסעת במשך למעלה משנתיים.
החללית תאסוף דוגמאות מפני הקרקע של האסטרואיד איטוקווה ותשיב אותן לכדור הארץ לבדיקה.
מדעני המשימה מקווים כי הממצאים ישפכו אור על השאלה כיצוד נוצרו והתפתחו הגופים המסתוריים הללו במערכת השמש.
היאבוסה השתמשה במנוע יונים יעיל כדי להגיע למטרתה. החללית תרחף כעת מסביב לאסטרואיד, ותאסוף עליו מידע ממרחק עד שיוחלט כי בטוח להנחיתה. על התהליך המפורט תוכלו לקרוא במאמר המצורף למטה.
התוכנית היא להנחית את החללית על האסטרואיד, לאסוף את הדוגמיות מפני הקרקע ולהחזירן לכדור הארץ. החללית תשהה בסביבת האסטרואיד במשך כחודשיים, ולאחר נטילת הדוגמית היא תחזור לכדור הארץ. היאבוסה מתוכננת לצנוח בכדור הארץ בקיץ 2007.
תמונה חדשה שצילמה החללית לאחרונה הראתה ניגודים בין12 איזורי גבעות ושטח חלק על האסטרואיד. מדענים במכון למדעי חלל ואסטרונאוטיקה ביפן (Isas), המנטר את המשימה, אמר כי חקר תוואי השטח של האסטרואיד יכולים להביא להבנה טובה יותר כיצד נוצר האסטרואיד.
עד כה, הובאו דוגמאות רק מהירח. נסיון להביא לכדור הארץ אבק בין כוכבי (סטארדסט) נכשל כאשר החללית התרסקה עם שובה לכדור הארץ.
האסטרואיד מכונה על שמו של ד”ר היידו איטוקוואה המנוח, שנחשב לאחד מאבות תוכנית החלל היפנית.

החללית היפאנית היאבוסה תגיע לשביט בספטמבר, תיקח דגימה מפניו ותשיבה לכדור הארץ
29.8.2005

היאבוסההחללית של סוכנות החלל היפנית, היאבוסה (המכונה גם MUSES-C) תחקור את האסטרואיד איטוקווה מהסדרה הידועה כאסטרואידים קרובי ארץ . באמצעות המשימה ינסה המכון לחלל ולמדעים אסטרונאוטיים (ISAS) את הטכנולוגיות שיאפשרו להביא בחזרה לכדור הארץ של דגימה מפני שטח של אסטרואיד. ואולם קטנות ככל שיהיו הדגימות הללו, הן יאפשרו ניתוח מפורט במעבדה של החלקיקים הללו. הערך המדעי של הדגימות הוא עצום.

יש כמה משימות החזרת דגימות בשלבים שונים של הכנה ברחבי העולם. בעוד משימות אלה דורשות טיל בקנה מידה גדול, זיתה יפן אפשרות לשגר משימה שתדרוש חללית קטנה במגמה לגלות עוד אסטרואיד הניתן לגישה ולפתח מערכת הינע חשמלי יעילה עבור החללית.
המשימה העיקרית של משימת MUSES-C היא לוודא שהטכנולוגיה מסוגלת לבצע את המטרה – טיסה לאסטרואיד והחזרת דגימה ממנו. “אנחנו משוכנעים שהמשימה הזו תספק לנו את הנתונים הטכנייים והטכנולוגים שיאפשרו לנו לקדם את היכולת של החזרת דוגמאות בעתיד.
במשך למעלה משנתיים ושלושה חודשים לאחר שיגורה במאי 2003, החללית היאבוסה עשתה דרך ארוכה מכדור הארץ תוך הסתייעות בכוח המשיכה שלו במעבר שבוצע במאי 2004.
זו תהיה החללית הראשונה בעלת דחף נמוך שתיפגש עם האסטרואיד איטוקווה (Itokawa – 1998SF36) בחודש הבא.
בינתיים צילמה החללית היאבוסה את שביט המטרה שלה בסוף יולי, ב-8-9 באוגוסט וב-12 באוגוסט. בסך הכל 24 תמונות. מערכת הניווט המשולבת הכוללת הן מערכות רדיו והן מערכות מדידה אופטיות משתמשות בתמונות הללו כדי להנחות את החללית לקראת גישה סופית לעצם.
מערכת הניווט הפועלת בקצב איטי בשל השימוש במנוע יונים ביצעה בהצלחה את ההצתה הראשונה שלה. במהלך השבוע-שבועים הקרובים יצולם השביט גם באמצעות מצלמה ברזולוציה גבוהה.

החללית נושאת שלושה גלגלי תגובה. באחד מהם, האחראי על סיבוב בציר X אירעה תקלה ב-31 ביולי. ואולם החללית מצוידת גם בתוכנה לתיקון גלגל בעל ריאקציה כפולה והיא הופעלה. החללית חידשה את טיסתה היציבה והיא מתפקדת באורח נורמלי.
צוות החללית משוכנע כי ישיג את שדרת התצפיות המדעות, לרבות נטילת הדגימה הצפויה בשלב ההתחברות.
החללית נמצאה ב-12 באוגוסט, יום העדכון האחרון בינתיים של הידיעה באתר סוכנות החלל היפנית במרחק 35 אלף ק”מ מיעדה (נכון לעכשיו המרחק הוא פחות מ-9,000 ק”מ) ובמהירות של 38 מטרים בשניה. זוהי מהירות מדהימה שתאפשר מפגש בדחף נמוך שלא נוסה מעולם. החללית תכבה את מנוע היונים שלה במרחק 3,500 ק”מ מהעצם ותמשיך במהירות השיורית כדי להגיע במהירות 10 מטרים לשניה. ההאטה תתבצע באמצעות מערכת בקרת בתגובה. באמצע ספטמבר תגיע החללית למרחק יחסי של 20 קילומטרים מהאסטרואיד.
לאחר מכן תמשיך החללית ללות את השביט במשך הזמן שידרש כדי ללמוד את השטח ולמצוא את אתר הנחיתה. אז תחל החללית להתקרב לאסטרואיד.
תחילה היא תבצע מדידות של המרחק היחסי והגובה מפני השטח באמצעות שני מכשירים שיועדו לכך. במהלך ההתקרבות החללית תתאים את מנועיה באופן עצמאי והיא תשדר במהלך כל התהליך הזה תמונות לכדור הארץ. אף כי מרכז הבקרה בכדור הארץ לא יוכל לתמרן את החללית מכיוון שהיא תימצא במרחק 10 דקות אור, היא תוכל לשלוח פקודה אם יזהו הבקרים סכנה אך לא יותר מכך. מרבית ההחלטות החשובות חייבות להתקבל על ידי החללית עצמה.
בגובה 100 מטרים, החללית תשחרר סמן מטרה אל קרקע האסטרואיד. הסמן, בקוטר של כ-10 סנטימטרים יבהק על פני השטח של האסטרואיד ויחזיר את קרן ההבזק מהחללית ולפיה גם היא תנחת. מנקודה זו והלאה יופעל מכשיר המכונה LRF המודד את המרחק בין החללית ופני השטח, כמו גם את
השיפוע של פני השטח באמצעות הקרנה רדיאלית של קרניים מרובות. מכשיר אחר, FBS ישמש לזהות סכנה להתרסקות על פני השטח.
לאחר ההתקרבות לפני השטח של האסטרואיד ולפני הנגיעה הסופית בקרקע, החללית תעצור את מנועיה ותיפול נפילה חופשית. זאת כדי למנוע מהסילונים לזהם את פני השטח של האסטרואיד בהתקרבם אליו יתר על המידה. מנקודה זו, המנועים ישארו במצב סגור עד להשלמת משימת נטילת הדגימה. לאחר הירידה בנפילה חופשית תחל נטילת הדגימות מיד. מחפר יוציא אז את הדגימה ויכניס אותה לתוך החללית. מיד לאחר הדגימה, תפעיל החללית את מנועיה ותמריא מיד, תחדש את הריחוף בגובה 100 מטרים ותחכה לפקודה הבאה מכדור הארץ.
טכניקות נטילת הדגימה
 כיצד ייאספו הדגימות? בהשוואה לכוח המשיכה של הירח, פחות משישית מזו של כדור הארץ, כוח המשיכה על פני השטח של האסטרואיד זעום, הוא פחות מאחד חלקי מאה אלף מזה של כדור הארץ. אם לא ייעשה שימוש במחפר או כל כלי אחר לחפירה שיאובטח בידי עוגן חזק לפני השטח החללית עלולה להידחף הרחק לפני שהמחפר יחפור בור. מלבד זאת יש גורם נוסף המקשה על נטילת הדגימה, והוא שאיננו יודעים ממה באמת עשוי האסטרואיד. הרי לשם כך החללית מגיעה לשם מלכתחילה.
מסתבר שהיפנים טרם החליטו באיזו שיטה תבוצע החפירה, כנראה שהמכשירים בחללית מסוגלים למגוון אפשרויות בהתאם לתנאים בשטח.

החזרה לכדור הארץ

נחיתת החללית היאבוסה על כדור הארץ הצפויה ב-2010בשלב הסופי של המשימה, קפסולה קטנה שתכיל את דגימת האסטרואיד תיכנס לאטמוספירה של כדור הארץ באמצע שנת 2007 במהירות של 12 קילומטרים בשניה. קצב ההתחממות המרבי של הקפסולה בחזרה לאטמוספירה גבוה עשרות מונים מזה של מעבורת החלל ופי כמה מזו של תאי החזרה של אפולו. החומר ממנו עשוי מגן החום פותח בטכנולוגיות החדשות ביותר. לאחר שהחללית תואט על ידי האטמוספירה, היא תשחרר מצנחים לנחיתה רכה. הקפסולה תאותר לפי אותר הרדיו שתשדר, וכך ניתן יהיה לחלץ אותה.