ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את התשתית החוק לניסוי לשימוש ציבורי ברכבים אוטונומיים

תחילת הניסוי צפויה במחצית השנייה של השנה * יתאפשר לעד 500 מכוניות להשתתף בניסוי

צי המכוניות האוטונומיות של מובילאיי בישראל. צילום מובילאיי/אינטל
צי המכוניות האוטונומיות של מובילאיי בישראל. צילום מובילאיי/אינטל

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ מיכאל ביטון, אישרה אתמול (ג’) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את פקודת התעבורה, העוסקת בהפעלת רכב עצמאי (אוטונומי) ורכב בעל עצמאות מותנית, בישיבה בהשתתפות שרת התחבורה, ח”כ מרב מיכאלי. הצעת החוק נועדה לייצר תשתית חוקית לניסויים בכלי רכב אוטונומיים, שתאפשר ניסוי בשימוש ברכבים למטרות ציבוריות כמו הסעת נוסעים, נסיעות שיתופיות, משלוחים ועוד. היו”ר ביטון והשרה מיכאלי הביעו התרגשות רבה לקראת סיום החקיקה וציינו כי הדבר יציב את ישראל כפורצת דרך.

בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה בהצעה הסביר סמנכ”ל משרד התחבורה, אבנר פלור, כי הרכב העצמאי הוא מנוע-צמיחה כלכלי ו-640 חברות הזנק בישראל כבר עוסקות בנושא. שאיפת המשרד היא אפס תאונות דרכים, הקטנת פליטות והורדת הגודש בכבישים – ולכל אלו ניתן מענה ברכב העצמאי, כאשר בעשור הקרוב כלי רכב אלו ישמשו בעיקר להסעה ציבורית ופחות לרכב פרטי. פלור ציין כי אם החקיקה תאושר בקרוב סופית במליאה ניתן יהיה להתחיל בניסוי כבר במחצית השנייה של השנה.

עם זאת, בתחילת הכנת ההצעה התברר כי משרד התחבורה יידרש להתקין תקנות רבות, שאם לא תתוקנה בזמן הדבר עלול לעכב את היישום. בעקבות זאת התקבלה הצעתו של היועץ המשפטי לוועדה, עו”ד איתי עצמון, לפיה מרבית ההסדרים הנדרשים בתקנות יובאו כבר כעת כתוספת להצעת החוק.

בנוסף לכך, במהלך הישיבות הקודמות התקבלה הצעתו של היו”ר ביטון, לפיה מספר כלי הרכב המשתתפים בניסוי יעלה מ-400, כפי שהציע משרד התחבורה בתחילה, ל-500. במהלך הדיונים אושרו הסדרים רבים נוספים שנועדו לאפשר התמודדות עם סוגיות של בטיחות, ביטחון, הגנה על מערכות מידע והגנה על הפרטיות.

השרה מיכאלי התייחסה לשינויים ואמרה כי בתחילת כהונתה היו עליה לחצים להכניס את ההצעה לחוק ההסדרים, אך היא סירבה כי חשבה שבהצעה הזו צריך לדון “כמו שצריך”. היא הוסיפה כי היא שמחה על כך ואמרה כי ישראל תהייה אחת המדינות הראשונות בעולם שתאפשר לרכבים אוטונומיים לנוע בכבישים. עוד ציינה השרה כי חשוב שהניסוי יערך לא רק במרכז, אלא במרקמי חיים שונים, בצפון, בדרום, בנגב ובגליל וכינתה זאת “פריצת דרך מרגשת”.

היו”ר ביטון אמר גם הוא כי המשרד צריך להיות גאה בכך שהוא מוביל את הקדמה ונמצא בחזית העולם בבדיקת טכנולוגיות חדשות. הוא הוסיף כי ישראל היא פורצת דרך בעולם העסקי, ועכשיו תהייה פורצת דרך גם בשימוש בטכנולוגיה לצרכים ציבוריים. הוא הוסיף כי אישור ההצעה מביא בשורה לחברה הישראלית, ואמר כי עכשיו תועבר ההצעה לאישור במליאת הכנסת ויש לקוות שזה לא יתקע.

עוד בנושא באתר הידען:

4 Responses

  1. מאוד פשוט להתחיל ברכבת וברכבת התחתית החדשה. לא מבין מדוע יש עדיין נהגים בקטרים.
    ככה אפשר יהיה גם להציע תחבורה ציבורית בשבת בסגנון מעליות שבת – החל מרכבת שעוצרת בכל התחנות, למחמירים ביותר ועד תחבורה ציבורית אוטונומית חופשית.

  2. אם כבר ההפך, חברות הרכב גוררות גלגלים כי הן מבינות שכשהרכבים יהיו אוטונומיים לכל אחד ישתלם לנסוע במונית ולא להחזיק רכב (עלות הנהג היא מרכיב מרכזי במחיר הנסיעה, וברגע שהוא יורד הנסיעה במונית הופכת לכדאית). במקרה כזה פשוט יצטרכו הרבה פחות מכוניות.
    אה, ובאשר לניסויים, לא ברור ממתי קידמה טכנולוגית ומדעית היא קללה הרי אזרחי ישראל נהנים מטכנולוגיה ומבריאות מתקדמת בזכותם. לידיעתך, כאשר כל כלי הרכב יהיו אוטונומיים יהיו אולי אחוז אחד מהתאונות שיש היום.
    אבי

  3. חבורה של מושחתים חובבנים יושבים שם.
    הרכב האוטונומי רחוק מלהיות מוכן לנוע על הכביש.
    הם מגישים את אזרחי ישראל כברוזי ניסוי עבור כמה חברות מסחריות.
    אנשים ימותו בשביל איזו חברה קיקיונית והדם הזה יהיה על חברי הכנסת שלא ברור אם הם יותר חובבנים או יותר בורים או יותר מושחתים.
    וכנראה כל אלו ביחד.

  4. אני ממש מחכה שהדברים האלו יתקדמו!!
    מאוד בא לי להיות אחד הנוסעים ברכבים הללו (אין לי רישיון נהיגה)
    ובמידת האפשר לצלם את התהליך עבור סרטון לערוץ היוטיוב הקטן שלי.
    אם במקרה מישהו רואה את זה מאחת החברות שהולכות לבצע ניסויים כאלו ואתם מעוניינים בכל שיתוף פעולה (גם ללא צילום) אשמח שתיצרו קשר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.