סיקור מקיף

ב.מ.וו ואינטל יחברו למובילאיי הישראלית בפיתוח פלטפורמה פתוחה למכוניות אוטונומיות

מדובר בפלטפורמה פתוחה שכל יצרני המכוניות יוכלו להשתמש בה, בעיקר כדי להגיע לתקני בטיחות אחידים. ב.מ.וו תתרום לפלטפורמה את הידע שלה בתחום הרכב, אינטל תפתח שבבים חזקים יותר שיוכלו לאפשר למחשב הרכב לימוד מכונה כדי להבין את הדרך טוב יותר. מובילאיי מספקת את תחום החיישנים ואיסוף המידע מהם לצורך עיבוד בזמן אמת. השלושה גם התייחסו לתאונה הקטלנית הראשונה בה היה מעורב רכב אוטונומי.

פרופ' אמנון שעשוע מציג את פלטפורמת הרכב האוטונומי במסיבת עיתונאים משותפת עם אינטל וב.מ.וו צילום יח"צ
פרופ’ אמנון שעשוע מציג את פלטפורמת הרכב האוטונומי במסיבת עיתונאים משותפת עם אינטל וב.מ.וו צילום יח”צ

פרופ’ אמנון שעשוע נשיא מובילאיי, מנכ”ל אינטל בריאן קרז’אניץ ומנכ”ל ב.מ.וו הראלד קריגר הציגו ביום שישי במסיבת עיתונאים במטה חברת הרכב הגרמנית במינכן, את פרטי ההכרזה על פיתוח פלטפורמה משותפת שתהיה פתוחה גם ליצרניות אחרות, למכוניות אוטונומיות, שהראשונה שבהן תשווק החל משנת 2021.

ההכרזה הגיעה במקרה בנקודת זמן בעייתית בה מכונית של טסלה שבה הותקנה מערכת חיישנים של מובילאיי התנגשה במכונית בתאונה הקטלנית הראשונה בה מעורכת מבונית אוטונומית.

בניגוד לטכנולוגיה הקיימת בנהיגה עצמית, הדור החדש של מכוניות אמור להיות מסוגל לנהוג עצמאית מתחילת הנסיעה ועד סופה. BMW ושותפיה רוצים להחליף את מנהל ההתקן הקיים במכוניות שמפתחות במקביל גוגל ומספר יצרניות רכב במערכת סטנדרטית, שתהיה אחראית בעיקר להיבטים הבטיחותיים של הנהיגה האוטונומית, ומעליה יוכלו היצרנים

אנליסט שצוטט באתר TECHCRUNCH אמר: “כולם בעולם מכירים את BMW ואת אינטל אבל מובילאיי הפכה בשקט לשחקנית מפתח בתעשיית המכונית ללא נהג. במשך שני העשורים האחרונים מפתחת החברה הישראלית חיישני מצלמה למכוניות ככלי עזר בטיחותי. פיתוח זה סלל את הדרך למכוניות בנהיגה עצמית של היום.”

“בשנים האחרונות הרחיבה החברה את קו המוצרים שלה מחיישני מכונית לפיתוח מערכות שתכלולנה את כל הטכנולוגיות הדרושות להפעלת מכוניות בנהיגה עצמית. למעשה, טסלה כבר משתמשת בטכנולוגיה של חברת Mobileye עבור תכונת הנהיגה האוטומטית שלה.”

משמאל לימין: מנכ"ל אינטל בריאן קרז'ניץ, נשיא ב.מ.וו הרולד קרוגר ונשיא מובילאיי, פרופ' אמנון שעשוע. צילום יח"צ
משמאל לימין: מנכ”ל אינטל בריאן קרז’ניץ, נשיא ב.מ.וו הרולד קרוגר ונשיא מובילאיי, פרופ’ אמנון שעשוע. צילום יח”צ

עם זאת, השלושה מודעים המכוניות לנהיגה עצמית אינן מספיק חכמות ועדיין יידרשו שנים לפני שלקוחות הקצה יוכלו לרכוש רכבים אוטונומיים לחלוטין (כיום נמכרות מכוניות של טסלה עם אפשרות לבחירת מצב אוטונומי) ואחת מהן צפוי להיות דגם BMW Inext שגם הודגם במסיבת העיתונאים. נסיעות מבחן יחלו כבר בשנה הבאה.

כמו כן, החברה מציינת כי ניתן יהיה לבצע שיתופי נסיעות באמצעות הפלטפורמה שמפתחת ב.מ.וו לניהול צי של כלי רכב אוטונומיים. תכונה זו יכולה להשפיע על תחומים רבים של ענף התחבורה, גם משאיות ומכוניות הנדסיות יוכלו להיות אוטונומיות.

במהלך מסיבת העיתונאים נשאלו השלושה אודות התאונה הקטלנית שאירעה כיממה קודם לכן ואשר הייתה מעורבת בה מכונית אוטונומית של טסלה שנהגה היה עסוק בצפיה בסרט מסדרת הארי פוטר. פרופ’ שעשוע ענה בתגובה: “זו הסיבה מדוע עדיין לא ניתן לצאת בשיווק המוני של כלי רכב, וכי בינתיים הם עומדים רק בדרגה 3 של התקן – המתיר להן לנסוע בכבישים מהירים. בתוך העיר, עם כל המכשולים, וההפתעות בדרך, יידרש פיתוח נוסף, ולכן הם מדברים על שנת 2021.

בהודעה שפרסמה חברת מובילאיי היא מתייחסת בפירוט לתאונה: “קראנו את הדוח של האירוע. טכנולוגיה למניעת התנגשות של היום, או בלימת חירום אוטומטית (AEB) מתוכננת למנוע התנגשות בחלק האחורי של הרכב שמלפנים (תאונת שרשרת), והוא תוכנן במיוחד עבור זה. בתקרית זו מעורב רכב שחצה לרוחב, אשר מערכות AEB מהדור הנוכחי אינן מתוכננות עבורו. מערכות Mobileye יכלול הפעל התראה לרוחב מעבר ליכולות זיהוי נתיב (LTAP) החל משנת 2018, וכן תקן האבטחה האירופי NCAP יכלול תקנה כזו בשנת 2020.

באשר לפתיחת התקן אמר מנכ”ל ב.מ.וו הראלד קריגר כי גם לאחר הפיתוח ישאר לכל חברת רכב מרווח לבטא ייחודיות משלה, “רק כאשר יש תקן מוסכם המוצר הופך להמוני, ראו דוגמה את התקני ה-USB.”

מנכ”ל אינטל קרזניץ’ הוסיף כי נדרשת הגדלה של כוח המיחשוב ופיתוח מחשבים הפועלים ברשתות נוירונים, וכן נדרש לפתח את תחום לימוד המכונה, כדי שניתן יהיה לסמוך על המכונית ולמנוע צורך בהתערבות אנושית, שהתאונה הראתה שהיא עדיין בגדר חובה. כמו כן אמר קרז’אניץ כי יש צורך בשיתוף חיישנים רבים – מצלמות, מכ”מ, LIDAR ועוד, כדי להבטיח את הנהיגה העצמית של המכונית.

 

הכתבה התפרסמה לראשונה אתמול באתר CHIPORTAL

2 תגובות

  1. שעשוע אם כן עזב את עולם האקדמיה, יעסוק בעסקים שזה לגיטימי, אך יחתום על מאמרים של חוקרים צעירים. זה לא מחקר מדעי. זה פיתוח הנדסי. אי אפשר בד”כ לשלב בין חקר מדעי לבעלות על 3 חברות ומחויבות מול במוו ואינטל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.