התבונה המלאכותית שתאפשר למפתחי מכוניות אוטונומיות לנסות אותן בתוך מחשב

המכוניות vאוטונומיות שמייצרים היום מסוגלות לנווט ולנסוע באוטוסטרדות, אך אף מכונית אוטונומית לא יכולה לפנות שמלאה בטיימס סקוור. מכונית אוטונומית שנוסעת יפה בפאלו אלטו לא תסתדר בבנגלור. כדי להגיע לכך פיתחנו מערכת סימולציה מבוססת תבונה מלאכותית (AI), אומר יו"ר קוגנטה אלון עצמון במועדון השבבים הישראלי
https://www.hayadan.org.il/

קוגנטה בונה מערכת סימולטור לניסוי מכוניות אוטונומיות מבוססת ענן בשיתוף עם NVIDIA ומיקרוסופט. איור: שי רוטמן. צילום מתוך אתר החברה.
קוגנטה בונה מערכת סימולטור לניסוי מכוניות אוטונומיות מבוססת ענן בשיתוף עם NVIDIA ומיקרוסופט. איור: שי רוטמן. צילום מתוך אתר החברה.

אלון עצמון, יו"ר קוגנטה הציג במפגש מועדון השבבים הישראלי את מערכת הסימולציה של קוגנטה המיועדת ליצרני מכוניות אוטונומיות לתת להם לנסוע מיליארדי שעות בתוך מחשב, כדי למנוע תאונות במציאות: "קוגנטה בונה פלטפורמה שעושה את מערכת בקרת האיכות למכוניות אוטונומית, דבר שעדיין לא קיים. כדי לאפשר העלתה לכביש של מכונית אוטונומית, צריך היצרן לצבור 11 מיליארד קילומטרים. עד כה, במשך עשור שלם של פיתוח מכוניות אוטונומיות, כל החברות המפתחות מכוניות ללא נהג הגיעו ביחד ל-5 מיליארד קילומטר."

לאחרונה הצטבר גל של תאונות שנגרם בשל כשל מטורף של כל מערכות ה-AI – גם המצלמות וגם מערכות המכ"מ האופטי – לידר. עצמון חושש כי שתי התאונות הקטלניות שאירעו בחודש מארס – למכוניות של אובר וטסלה, יחזירו את כל הענף שנים אחורנית. במקרה הטוב – שנה שנתיים. מדובר בהפסד של מיליארדי דולרים לחברות הרכב.

המכוניות יהאוטונומיות שמייצרים היום מסוגלות לנווט ולנסוע באוטוסטרדות, אך אף מכונית אוטונומי לא יכולה לפנות שמלאה בטיימס סקוור. מכונית אוטונומית שנוסעת יפה בפאלו אלטו לא תסתדר בבנגלור. כדי להגיע לכך פיתחנו מערכת סימולציה מבוססת תבונה מלאכותית (AI).

"המערכת שלנו מכילה ארבע שכבות או מודולים. המודול הראשון הוא מודול סטטי – מודל המיוצר בעזרת מפות. השכבה השניה היא שכבה דינמית המדמה את ההתנהגות של הנהגים האחרים על הכביש. שכבה זו מבוססת על מידע אמיתי – למשל הצבנו מכוניות בסימולציה של בנגלור וגילינו מקרי קצה רבים שצריך לדעת להגיב להם."

"השכבה השלישית היא הדמיה של חיישנים, וכאן אנו משתמשים ברשתות נוירונים עמוקות, כי אי אפשר לקחת את מכשירי ההדמיה ולעשות בדיקות של האינטראקציה של המכונית עם טיפת גשם ייקח יום שלם לייצר פריים, ואנחנו צריכים מערכת שעובדת אחד לאחד – שעה סימולציה מדמה שעה של נהיגה. השכבה הרביעית היא הענן, שם נמצא הקוד לשימושן של חברות הרכב, כאשר ניתן לחבר שרתים של אמזון כדי להחיש את ההרצה."

 יו"ר קוגנטה אלון עצמון במועדון השבבים הישראלי. צילום: שמואל אוסטר
יו"ר קוגנטה אלון עצמון במועדון השבבים הישראלי. צילום: שמואל אוסטר

בתשובה לשאלות מהקהל הציג עצמון כמה מקרי קצה כאלה – "לדוגמה אם יש גשם בכביש ולילה, כי אז נוצרת השתקפות ועל כל מכונית רואים 2. אם אתה נוסע בכביש שנסעו לפניך בשלג איך להבדיל בין הפסים של הגלגלים לנתיבים? אנו מסוגלים להתגבר על כל העיוותים הללו – ולייצר תמונה אמיתית, וכן לתאר במדוייק כיצד תיראה נסיעה במינכן וכיצד – בבנגלור. אנחנו מסוגלים לייצר מודלים של ערים בדיוק של סנטימטר ממקורות רבים ובהם מפות גוגל, OPEN STREETNET ועוד. ואם מישהו רוצה לנסוע בלילה אחד עשרות מיליוני שעות, אפשר לחבר לו אפילו 5 מיליון מחשבים של אמזון לצורך הריצה."

לדברי עצמון קוגנטה מעסיקה עשרה מומחים ללמידה עמוקה. "מדובר בכישורים נדירים, היות והתחום יחסית חדש אבל אלינו הגיעו הטובים ביותר, אחד מביא את השני כי קורים אצלנו דברים."

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן