גלקסיית הרקדנית הספרדייה מסתחררת לשדה הראייה

התמונה צולמה עבור פרויקט DES (סקר האנרגיה האפלה) שמממנים משרד האנרגיה האמריקני והקרן הלאומית למדע ומטרתו לגלות את טיבה של האנרגיה האפלה על ידי מיפוי מיליוני גלקסיות. התמונה צולמה בידי המצלמה שתוכננה במיוחד עבור DES והופעלה בין השנים 2013 ו-2019

התמונה הזאת, שצולמה על ידי אסטרונומים באמצעות מצלמת האנרגיה האפלה שבטלסקופ בקוטר 4 מטרים ויקטור מ. בלנקו במצפה הבין אמריקני סרו טולולו, לוכדת את הגלקסיה NGC 1566 כשהיא מסתובבת ומטילה את זרועותיה במרחב החלל. הגלקסיה הספירלית ששמה העממי הוא הרקדנית הספרדייה נחקרת לעיתים קרובות על ידי אסטרונומים שלומדים על קבוצות גלקסיות, כוכבים בגילים שונים וחורים שחורים גלקטיים. קרדיט: Dark Energy Survey/DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA

מצלמת פרויקט האנרגיה האפלה לוכדת אוסף של תופעות שמימיות בשוט אחד.

NGC 1566, שנמצאת בקבוצת דוראדו ובמרחק של כ- 70 מיליון שנות אור, היא גלקסיה ספירלית מסוג grand-design עם שתי זרועות שנראות כרוכות סביב ליבת הגלקסיה, כמו הזרועות של רקדנית כשהיא מסתחררת בסחרור פראי. התמונה צולמה בצ’ילה במצפה CTIO באמצעות “מצלמת האנרגיה האפלה“. בגלל שמישור הגלקסיה מאונך לקו הראיה שלנו  ובגלל המיקום של הגלקסיה  וההרכב שלה היא אוצר של הזדמנויות תצפית לאסטרונומים בתחומים רבים של האסטרונומיה.

NGC 1566 היא ביתם של כוכבים בכל שלבי ההתפתחות הכוכבית. בתמונה הזאת הצבע הכחול הבהיר שמתווה את זרועות הגלקסיה נובע מכוכבים צעירים הבוערים באור בהיר. נקודות כהות יותר בזרועות האלה הם נתיבי אבק. הזרועות עשירות בגז, ויוצרות אזורים גדולים המספקים את הסביבה המושלמת להיווצרות כוכבים חדשים. קרוב יותר למרכז הגלקסיה נמצאים כוכבים זקנים וקרים יותר ואבק, כפי שמעיד הצבע האדום יותר בתמונה. בגלקסיה הזאת גם התרחש אירוע סוף חיים כוכבי שנצפה, כשסופרנובה בשם SN2010el התפוצצה בזירה ב-2010.

התמקדות על הגיקסיה NGC 1566. באדיבות החוקרים

הגורם הדומיננטי במרכז של NGC 1566 הוא חור שחור על-מסיבי. הגרעין הברור ומאוד מאיר של הגלקסיה נקרא גרעין גלקסיה פעיל. האור מהגרעין משתנה בפרקי זמן של מאות ימים בלבד, וזה מקשה על האסטרונומים לסווג אותה במדויק.

NGC 1566 היא הגלקסיה הכי בהירה ואחת משלוש גלקסיות דומיננטיות באוסף של גלקסיות שנקרא קבוצת דוראדו, שגלקסיה אחרת בה היא NGC 1515. קבוצה של גלקסיות היא אוסף של פחות מ-50 גלקסיות, המוחזקות ביחד באופן רופף על ידי משיכת הכבידה שכל אחת מפעילה על האחרות. קבוצת דוראדו כוללת לפחות 46 גלקסיות. NGC 1566 עצמה כל כך דומיננטית שיש לה קבוצה משלה, קבוצת NGC 1566. בגלל התפקיד הדומיננטי של NGC 1566 בקבוצת דוראדו היא מטרה חשובה עבור מדענים המנסים לקבוע את המרחק אל הקבוצה עצמה, ובכך לשפר את הבנתנו לגבי מבנים בקנה מידה גדול ביקום.

התמונה צולמה עבור פרויקט DES (סקר האנרגיה האפלה) שמממנים משרד האנרגיה האמריקני והקרן הלאומית למדע ומטרתו לגלות את טיבה של האנרגיה האפלה על ידי מיפוי מיליוני גלקסיות. התמונה צולמה על ידי מצלמת האנרגיה האפלה שתוכננה במיוחד עבור DES  והופעלה בין 2013 ו-2019.

הגלקסיה המצולמת כאן ממשיכה לסקרן אסטרונומים. NGC 1566 ושמונה עשרה גלקסיות סמוכות נוספות יצפו באור אינפרא אדום עם טלסקופ החלל ג’יימס ווב (JWST) של נאס”א על ידי המדען הראשי של מצפה הכוכבים ג’מיני, האסטרונומית NOIRLab ג’ניס לי, כחלק מפרויקט PHANGS. פרויקט זה יבצע תצפיות על גלקסיות שמפנות את פניהין אל מול כדור הארץ, וינצל את היכולת של JWST לראות דרך גז ואבק כדי לחקור כוכבים בשלבי היווצרותם המוקדמים ביותר.