גילוי החומר האפל: רמז חדש מעננים מסתוריים סביב חורים שחורים מסתחררים

גלי כבידה הם אדוות קוסמיות במארג החלל והזמן שנובעות מאירועים קטסטרופליים כמו התנגשויות של חורים שחורים וכוכבי נייטרונים – הליבות  של כוכבים על-ענקים מסיביים שקרסו. גלאים מאוד רגישים של גלי כבידה בכדור הארץ, כמו הגלאים המתקדמים וירגו וליגו, צפו בהצלחה בעשרות אותות של גלי כבידה, ומשתמשים בהם גם כדי לחפש חומר אפל: צורה היפותטית של חומר שלפי הסברה מהווה 85% מכל החומר שביקום. חומר אפל הוא חומר שאי אפשר לראות באופן ישיר, אבל אנחנו יודעים שהוא קיים בגלל ההשפעה שיש לו על עצמים שאנחנו יכולים לצפות בהם ישירות. ייתכן שהחומר האפל מורכב מחלקיקים שלא סופגים, מחזירים או פולטים אור, ולכן אי אפשר לגלות אותם על ידי צפייה בקרינה אלקטרומגנטית.

חלקיקי בוזון מאוד קלים הם סוג חדש של חלקיקים תת-אטומיים שהמדענים הציעו כאפשרות משכנעת לחומר אפל. אבל את החלקיקים המאוד קלים האלה, אם הם קיימים, קשה לגלות כי המסה שלהם מאוד קטנה ורק לעיתים נדירות הם יוצרים  אינטראקציות עם חומר אחר, זאת אחת מהתכונות החשובות שיש לחומר האפל.

ד"ר לילי סאן צדה ענני בוזונים - מתחרה חשוב לתפקיד החומר האפל. קרדיט: Tracey Nearmy/ANU
ד"ר לילי סאן צדה ענני בוזונים – מתחרה חשוב לתפקיד החומר האפל. קרדיט: Tracey Nearmy/ANU

הגילוי של גלי כבידה מאפשר גישה חדשה לגילוי חלקיקי הבוזון המאוד קלים האלה באמצעות כבידה. המדענים משערים שאם יש חלקיקי בוזון מאוד קלים מסוימים ליד חור שחור שמסתחרר במהירות, שדה הכבידה הגדול מאוד גורם לחלקיקים להילכד סביב החור השחור וליצור ענן. התופעה הזאת יכולה ליצור גלי כבידה עם משך חיים מאוד ארוך. על ידי חיפוש האותות של גלי הכבידה האלה, המדענים יוכלו סופסוף למצוא את חלקיקי הבוזון החמקמקים האלה, אם הם אכן קיימים, ואולי לפתור את התעלומה של החומר האפל או לשלול את קיומם של חלק מסוגי החלקיקים האחרים המוצעים.

במחקר בינ"ל שנערך לאחרונה בשיתוף הפעולה LIGO-Virgo-KAGRA, שאחת מהחוקרים המובילים בו היא ד"ר לילי סאן, חוקרת חברה ב-OzGrav מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה, צוות של מדענים ביצע את החיפוש הראשון בעולם בכל השמיים שהותאם למציאת האותות של גלי הכבידה החזויים האלה מענני בוזונים ליד חורים שחורים שמסתחררים במהירות.

"מדע גלי הכבידה פתח פתח חדש לגמרי לחקר הפיזיקה הבסיסית. הוא מספק מידע ישיר על עצמים דחוסים מסתוריים ביקום כמו חורים שחורים וכוכבי נייטרונים, וגם מאפשר לנו לחפש חלקיקים חדשים וחומר אפל", אומרת ד"ר סאן.

למרות שלא התגלה אות, צוות החוקרים הצליח להסיק מסקנות רבות ערך על הנוכחות האפשרית של העננים האלה בגלקסיה שלנו. בניתוח הם גם הביאו בחשבון שהחוזק של אות של גל כבידה תלוי בגיל של ענן הבוזונים: ענן הבוזונים מתכווץ כשהוא מאבד אנרגיה על ידי שליחת גלי כבידה, כך שהחוזק של האות של גל הכבידה יקטן עם הזדקנות הענן.

"למדנו שסוג מסוים של ענני בוזונים שגילם פחות מאלף שנים לא סביר שיהיו קיימים במקום כלשהו בגלקסיה שלנו, ואילו עננים כאלה שגילם עד 10 מיליון שנים לא סביר שיהיו קיימים במרחק של עד כ-3260 שנות אור מהארץ", אומרת ד"ר סאן.

על המאמר חתומים כ-1,600 חוקרים.

לשאלתך/בקשתך: " יהודה, אם כך – תמצא לנו הגדרות למטר ולשנייה שלא כוללות את מהירות האור."
    תשובתי: אין דבר פשוט מזה!, ודווקא עם מהירות האור, פשוט מאוד, יש להחליט על תאריך, ובתאריך זה למדוד את טמפרטורת הרקע, ומהירות האור ואז לחלק את מהירות האור ב 299,792,458 ונקבל את "המטר הסטנדרתי של סבדרמיש" נישאר לנו להחליט על תאריך, אז כמובן אין טוב יותר מהיום הולדת שלי 26.5., שנה אחרי זה ביום הולדת הבא, מהירות האור תשתנה בהתאם לטמפ' הרקע החדשה, ואז נחלק את מהירות האור למספר אחר, נישארה לנו הגדרת השנייה, אני הייתי ממשיך להשאיר אותה בגרינביץ אנגליה. פשוט וקל!
    בנוסף ניסים אני ממתין לתשובתך לשאלתו של ישראל: מה הטמפ' של הקלקר הלבן?
    יום טוב ניסים

2. לישראל שפירא
    תודה על התמיכה המינורית בשעותי הקשות מול ניסים, מקווה שעכשיו שכבר שוחררה התגובה ההסטורית בידען ישוחררו גם השבויים מהחמס, ורוסיה ואוקריינה ישלימו!!
    לניסים
    ממתין לתשובתך לשאלתו של ישראל על טמפרטורת הקלקר
    כל טוב

קח תיבה אטומה שעשויה מקלקר לבן ושים אותה בחלל עם מדחום תינוקות במשך כמה ימים.

איזה טמפרטורה נראה לך שיראה המדחום? 0?

אם כך – תמצא לנו הגדרות למטר ולשנייה שלא כוללות את מהירות האור.
    אף מדען לא הצליח בכך לפנייך……;)

טמפרטורה היא ביטוי לאנרגיה הטרמית (קרי: מהירות) של חלקיקים. לריק אין טמפרטורה.

קרינת הרקע הקוסמית היא קרינת גוף שחור בטמפרטורה של 3000 מעלות קלווין. בגלל הסחה לאדום יחסותית (שאתה לא מאמין בה) – אנחנו רואים פוטונים באורך גל שמתאימה לקרינת גוף שחור של בערך 2.7 מעלות קלווין.

6. לניסים וישראל אחים סלנו
    ובכלל לכל מספחת הידען
    בוקר טוב!

כניראה אין כמו תגובות בידען להתחממות בימים קפואים אלה , בעיקר אם הדיון המתנהל נוגע לטמפרטורה. התעוררתי הבוקר ו 7 תגובות מחכות לעיוני/תגובתי!
    נתחיל עם ידידי ניסים
    אתה כותב: יהודה , הסברתי לך שלמרחב אין טמפרטורה. למה אתה לא מקשיב?
    יהודה עונה: אז מה זה 2.725 מעלות קלווין??
    סיירתי בגוגל וההגדרה הכי טובה שמצאתי שם:
    "הטמפרטורה בפועל של הרקע המיקרוגל הקוסמי היא 2.725 קלווין. צמד התמונות האמצעי מציג את אותה המפה המוצגת בסולם כזה שכחול תואם 2.721 קלווין ואדום הוא 2.729 …" סוף ציטוט.
    אני מסביר את הרשום כאן כטמפרטורת המרחב הבין כוכבי ביקומינו האהוב אז אנא ניסים, הסבר לי מה זה 2.725 המסתורי?, טמפרטורה של מה?? ודרך אגב בהמשך הציטוט כתוב שהטמפרטורה היא בין2.721 קלווין ל 2.729 קלווין שזה הרבה יותר מ אלפית האחוז?, אז הסבר לי איך לקרוא ל2.725 המסתורי??
    דבר שני ניסים ידידי אתה קובע :" מהירות האור היא קבועה בהגדרה. מה שלא קבוע הן יחידות האורך והזמן." סוף ציטוט. ניסים יקר… לא מקובל עלי להשתמש במטר ושנייה "אפלים" קצת, כדי להצדיק מהירות אור קבועה.

7. מדוד את מהירותך יחסית לקרינת הרקע (דופלר). ממנה חשב את מהירותך יחסית לארץ.

טמפרטורת קרינת הרקע היא טמפרטורת המרחב שיהודה מדבר עליה אני מאמין.

ומהירות האור אינה קבועה בהגדרה – היא נמצאה בניסוי – ההגדרה (פוסטולט 2) היא שמהירות זו זהה לכל מודד ללא קשר למהירותו.

מהגדרה זו נובע העיקרון שמהירות גדולה מהאור מפרה סיבתיות.

"אני יכול להציע ניסוי שיראה לך תמיד את מהירות יחסית לארץ גם בתוך קרון אטום, וזאת בניגוד לפוסטולט הראשון"

איך?

9. יודה אח סלהם

הרעיון של vsl- varying speed of light, מהירות אור משתנה הוא לא חדש בפיזיקה, ובדיוק מהסיבה שהזכרת (יותר בגלל צפיפות שהיא שקולה לטמפרטורה).

10. התייאשתי משחרור התגובה, יותר פשוט כבר לשחרר חיילים חטופים מהחמס.

ניסים, אתה בטוח ש1 נכונה? אני יכול להציע ניסוי שיראה לך תמיד את מהירות יחסית לארץ גם בתוך קרון אטום, וזאת בניגוד לפוסטולט הראשון שאומר:

עקרון היחסות:
    חוקי הפיזיקה אינם משתנים כאשר עוברים ממערכת ייחוס אינרציאלית אחת למערכת ייחוס אינרציאלית אחרת. כך לדוגמה, אדם הנמצא בקרון רכבת אטום לא יכול באמצעות שום ניסוי או מדידה פיזיקלית לקבוע האם הקרון נע במהירות קבועה או ניצב במנוחה.

איך הגעת לזה ?, אנדרומדה רחוקה משביל החלב ב2.5 מיליון שנות אור,בכל שנה מהירות האור תשתנה בס"מ אחד לשנייה לכל היותר, וזה, לכל היותר 25 ק"מ לשנייה הבדל במהירות האור (ולא 10,000 ק"מ לשנייה כמו שחישבת) כלומר, מהירות האור שם היא 299,817 ק"מ לשנייה לכל היותר. אבל אנדרומדה היא הגלקסיה הגדולה הקרובה ביותר אלינו ואני מאמין שטמפרטורת הרקע אצלה היא כמו בשביל החלב לכן מהירות האור שם היא בערך כמו אצלנו, כ 300,000 ק"מ לשנייה, וחוקי הפיזיקה זהים!
    מהירות העברת המידע היא לכל היותר מהירות האור והיא תשתנה אם מהירות האור משתנה.

בתגובתך הקודמת אתה שואל איך הגעתי לרעיון הזה בכלל , ובכן, מתוך ויקיפדיה ובעוד מקומות מצאתי ש:
    "ללא ספק הגורם החשוב ביותר המשפיע על מהירות הקול באוויר הוא הטמפרטורה. המהירות היא פרופורציונאלית לשורש הריבועי של הטמפרטורה המוחלטת" סוף ציטוט
    וכאן עשיתי מעשה "נועז" והחלטתי, …. " שניראה לי " שמה שטוב לגלי הקול, זה יהיה טוב גם לגבי מהירות האור. אז, גם מהירות האור פרופורציונלית לשורש הטמפרורה המוחלטת שעבור האור היא תהיה כניראה 2.725 מעלות קלווין (מוכן לשמוע רעיונות אחרים…)
    ואז בדקתי את עצמי . קודם כל לגבי ניסוי מייקלזון מורליי ולקח לי זמן להחליט שהשתנות המהירות אינה סותרת את הניסוי, פשוט כל תאריך ומהירות האור שלו והיחסות שלו. אחר כך בדקתי את מהירות האור בתקופת הרקומבינציה כאשר טמפרטורת הרקע הייתה פי אלף לפחות מהיום (3000 קלווין ולכן, מהירות אור למעלה מפי 30) ושאלתי מרצה מאוניברסיטת ירושליים (נידמה לי פרופסור אבישי דקל)אם מהירות אור גדולה יותר אחרי המפץ ובתקופת האינפלציה והרקומבינציה הייתה מפריעה לו והוא ענה נחצות שלא! ואפילו דווקא היה עוזר ואולי היה מונע מאיתנו את ההתפשטות האינפלציונית! לי זה היה מספיק להחליט שמהירות האור משתנה.
    אז אני יודע שניוטון היה מתעצבן ואיינשטיין היה נאנח אבל אני חובב אסטרונומיה ומותר לי להעיז!
    ואיכפת לי מה יגידו ניסים ואח סלי ישראל ושאר מגיביי הידען, והכי חשוב….

אני לא מבין את המושג של "טמפרטורת המרחב"? למרחב אין טמפרטורה. לחלקיקים בעלי מסה יש טמפרטורה, אבל איך הם משפיעים על מהירות האור? מהירות האור דרך האטמוספירה לא תלויה בטמפרטורה.

איך הגעת לרעיון הזה בכלל?

"יהודה אומר: לא מסכים!,
    הסיבה- מהירות גלים כל שהם תלוייה בטמפרטורת המרחב בו היא נעה. המהירות פופורציונית לשורש הטמפרטורה המוחלטת! זה לא סותר את ניסוי מיקלזון מורליי בשנת 1886, מהירות האור היא 299,792,458 מטר לשנייה אבל כיום כשטמפרטורת הרקע של היקום היא 2.725 מעלות קלוין. בעוד שנה , היקום יהיה קר יותר בגלל התפשטות היקום ומהירות האור תיקטן בכ 1 ס"מ לשנייה
    זה לא סותר את עיקרון המהירות השווה בכל כיוון שניתגלה בניסוי מיקלזון מורלי , למשל בתקופת מיקלזון מורליי מהירות האור הייתה כ מטר וחצי לשנייה מהירה יותר.
    לסיכום מהירות האור זהה בכל כיוון אך לא בכל זמן! ("יקום פשוט" , מאמר 40)"

לפי זה, מהירות האור במרחק גדול הרבה יותר גדול. בקרוב גס, מהירות האור באנדרומדה גבוה יותר בכ-10,000 ק"מ לשנייה. אם זה היה כך, הפיסיקה שם הייתה שונה לחלוטין מהפיסיקה כאן. בזה פסלנו תצפיתית את הרעיון שלך.

תצפית נוספת שמפריכה את הרעיון היא שמדידות מכ"מ הם מזמן בדיוק של פחות ממיקרון!

וכמובן, התעלמת מהפרט הקטן שכתבתי "יש מהירות מירבית קבועה להעברת מידע". לא קשור לקרינה….

14. 1 לניסים

אני חייב לך תגובה על תגובתך ב 18.1.2022 שעה 10:17
    על דעתי לגבי 3 עקרונות תורת הייחסות:-

. ניסים אומר:
    משוואות הפיסיקה זהות בכל מערכת יחוס. כלומר: אם אני מרחף בחללית בכל מקום אקראי ואני אבצע ניסוי בתות החללית – אני אקבל את אותן התוצאות. בתורת היחסות הכללית – ההנחה הזו נכונה גם במערכות מואצות (באותה תאוצה כמובן(.

יהודה אומר: מסכים. אם מהירות האור תהא זהה בשני הניסויים. ראה סעיף 2

2. ניסים אומר:
    יש מהירות מירבית קבועה להעברת מידע. בפועל זה אומר שמהירות האור שווה בכל מערכת יחוס. לדוגמה, בכל חללית האור יעבור מרחק של 299.792458 מטר במיליונית שניה.

יהודה אומר: לא מסכים!,
    לסיכום מהירות האור זהה בכל כיוון אך לא בכל זמן! ("יקום פשוט" , מאמר 40)

3. ניסים אומר:

יהודה אומר: מסכים בגופים קטנים. לא בטוח אם זה נכון בגופים גדולים. אבל הסבר לסיבה לספק, דורש הרבה הכנה, ויינתן בפעם אחרת אם תהיה דרישה להסבר.
    יהודה סבדרמיש

15. לאבי בליזובסקי היקר
    אני חושב שהגיע הזמן שבו תוכל להרשות לעצמך לאשר באופן אוטומטי תגובות של מגיבים מסויימים בלי לעכב אותם. למשל ישראל שפירא וניסים וכמובן אנוכי שסתם מעוכבים לפעמים ימים ואני בטוח שתימצא עוד מגיבים שאין סיבה לעכב אותם.
    כמו כן רצוי שתהיה רשימה של עשר התגובות האחרונות שניכנסו לאתר עם הפנייה למקום התגובה. סתם יעול.
    ותאשר בבקשה את ישראל שפירא.
    כל טוב ובהערכה!

16. ניסים אמר: האי-אחידות של קרינת הרקע היא כאלפית אחוז.
    יהודה אומר: אנו רואים את אי האחידות בתמונה דו מימדית של היקום וס"ה אנו רואים אי אחידות של אלפית האחוז אבל היקום הוא תלת מימדי (לפחות) אם היינו רואים את התמונה התלת מימדית של אי האחידות אז אי האחידות הייתה גדולה יותר בין נקודות ביקום התלת מימדי (לפחות)
    בנוסף, החישובים הם יחסותיים, והחלקיקים נעים בכמעט מהירות האור, לכן אי האחידות יותר משמעותית מחישוב לחצים ניוטוני. הלחץ ניקבע בנקודת המגע בין החלקיקים לגופים הנילחצים לכן, חישוב יחסותי מקובל עלי.
    כל טוב

האי-אחידות של קרינת הרקע היא כאלפית אחוז.
    אם האי-אחידות הזו הייתה הגורם לכבידה אזי היינו רואים קורלציה בין הקרינה לחומר ביוקם – ולא כך המצב.

אם ה"חומר" הוא לא אפל אז היינו רואים אותו. אנחנו לא רואים שום קרינה מסתובבת….. היה צריך להיות כמות אדירה של חלקיקים, הרבה יותר מהמסה שאנחנו כן רואים.

הרבה יותר סביר, למשל, לחשוב שהחומר האפל נינו חורים שחורים קדמונים. זה גם תואם את התצפיות וגם תואם את התובנות שלנו על היווצרות היקום. זה גם מסביר למה אנחנו מתקשים כל כך לגלות אותם.

אז, שוב, מה עדיף? תיאוריה שתומכת בכל התצפיות וכל חוקי הפיסיקה הקיימים, או תיאוריה שלא מסבירה כלום וסותרת את כל חוקים?

593009

וגם מקישור מתגובה שלך:

The corresponding electric and magnetic fields of an accelerated charge are also given in Rohrlich.[8] To find the fields of the charge in the supporting frame, the fields of the uniformly accelerated charge are transformed according to the coordinate transformation previously given. When that is done, one finds no radiation in the supporting frame from a supported charge, because the magnetic field is zero in this frame. Rohrlich does note that the gravitational field slightly distorts the Coulomb field of the supported charge, but not enough to be observable. So although the Coulomb law was discovered in a supporting frame, general relativity tells us that the field of such a charge is not precisely
    1
    /
    r
    2
    1/r^{2}.
    Where is the radiation?[edit]
    The radiation from the supported charge viewed in the freefalling frame (or vice versa) is something of a curiosity: where does it go? David G. Boulware (1980)[9] finds that the radiation goes into a region of spacetime inaccessible to the co-accelerating, supported observer. In effect, a uniformly accelerated observer has an event horizon, and there are regions of spacetime inaccessible to this observer. Camila de Almeida and Alberto Saa (2006)[10] have a more accessible treatment of the event horizon of the accelerated observer.

מגבלת מהירות האור להעברת אינפורמציה אינה הנחת יסוד – כשזה פיתוח לוגי של ההנחה שמהירות האור זהה לכל מודד. כל מהירות הזהה לכל מודד בכל מערכת שהיא היא המהירות המקסימלית להעברת מידע, גם מהירות התור.

19. ניסים אומר: : "הכי מוזרה לי הטענה של יהודה שהוא פוסל את החומר האפל רק בגלל שלא מצאנו את החלקיקים עצמם, ומצד שני הוא ממציא חומר אפל אחר, כוחות אחרים, ופיסיקה חדשה לגמרי כדי להסביר איך החומר האפל שלו מזיז גלקסיות…." סוף ציטוט.
    יהודה עונה: זה היה באמת מוזר אם מה שאתה מציין היה נכון, אבל יהודה לחלוטין לא אמר זאת!, אני מבטל את החומר האפל כי מאה שנים אנחנו מחפשים אותו בלי הצלחה , אז בוא נחליט שהיגיע הזמן לנסות ולחפש פתרון אחר וזאת אני עושה. הכוח שאני משתמש בו הוא כל הקרינה שקיימת ביקום והדגש הוא על המילה "שקיימת", ואני לא ממציא אותה והיא לחלוטין לא אפלה!, ואני מחליף את החומר האפל שלך בקרינה קיימת שלא נותנים לה את הכבוד להשתמש בה עצמה להניע את היקום , בלי להמציא כוחות חדשים. היקום שלנו הוא ענק גזי ויש בו עוד כוחות מלבד גרביטציה! אתה נאחז בגרביטציה בכבלים אפלים ולא מסכים לנסות לראות קצת אור בקצה (המנהרה) האפלה. ראיתי תמונה ידועה של קרינת הרקע של היקום, היא לא אחידה, יש נקודות חמות יותר ויש קרות יותר, מכאן לחצים והפרשי לחצים ורוחות קיימות, שום דבר לא אפל! וזה מסביר לנו את תנועת הגלקסיות הסיבובית, ואת התפשטות היקום המואצת,ותשים לב ניסים בלי דברים אפלים!
    יום טוב ניסים וישראל
    כל טוב

זה ש-(1) הוא גם של גליליאו רק מגדילה את ההסתברות שהיא נכונה. הוא בכל זאת כן הנחה בתורת היחסות.

איינשטיין ניסח אחרת את (2), אבל בצורה כזאת יותר קל להבין למה רוב הסיכויים שהיא נכונה. בלי הגבלת מהירות העברת המידע, אתה מגיע לפרדוקסים (שבהם העתיד משפיע על העבר).

(3) הוא כן גורף. אם אתה נמצא ליד אלקטרון בשדה כבידה אז אתה גם נמצא בתנועה מואצת. אם היית בנפילה חופשית אז כן היית מרגיש קרינה. יש לזה הסבר מפורט בספר של רורליך
    (https://www.amazon.com/Classical-Charged-Particles-Third-Rohrlich/dp/9812700048)

תורת היחסות הכללית ניבדקה על מנעד עצום של טווחים, ממילימטר ועד למאות מיליוני שנות אור. גלקסיות נימצאות די באמצע של המנעד הזה…

21. שלום לישראל- ברוך החוזר, ניסים מאתגר אותי בתגובותין מהמיטב שבמיטב!
    לניסים- תגובותיך האחרונות ממש מאתגרות, מעדיף להתעמק בתשובותי לתגובותיך האחרונות ואז להגיב. סבלנות בבקשה.

2 ו3 אינן הנחות יסוד של היחסות אלא נגזרות.

1 היא גם הנחת יסוד של גלילאו.

3 אינה גורפת. אילו הייתה גורפת, אז מטען חשמלי במנוחה על השולחן היה מקרין קרינה אלקטרומגנטית מכייוון שעל פי עיקרון השקילות הוא נמצא בתאוצה.

אם החלקיקים שלך לא נראים – אז הם אפלים. אז לא עדיף חלקיקים אפלים שלא שוברים את כל חוקי הפיסיקה??

בדקנו את תורת היחסות הכללית לטווחים של מאות מיליוני שנות אור – הרבה מעבר לגודל של כל גלקסיה.
    לכן – אני לא יכול להסכים איתך..

בוא אני אעשה את החיפוש בגוגל בשבילך:

1) משוואות הפיסיקה זהות בכל מערכת יחוס. כלומר: אם אני מרחף בחללית בכל מקום אקראי ואני אבצע ניסוי בתות החללית – אני אקבל את אותן התוצאות. בתורת היחסות הכללית – ההנחה הזו נכונה גם במערכות מואצות (באותה תאוצה כמובן).

2) יש מהירות מירבית קבועה להעברת מידע. בפועל זה אומר שמהירות האור שווה בכל מערכת יחוס. לדוגמה, בכל חללית האור יעבור מרחק של 300 מטר במיליונית שניה.

3) עקרון השקילות. בפועל זה אומר שאותו ה-m ב- F=ma, משמש גם במשוואת הכבידה F=GmM/r^2

קצת רקע במתמטיקה לא תזיק לך, אז הנה שעור ראשון בחינם (הבאים יהיו בתשלום הוגן….)
    יש מושג שניקרא "אינדוקציה שלמה". הרעיון הוא כזה: אם תנאי מתקיים לכל תת-קבוצה אז הוא מתקיים לכל הקבוצה.
    במקרה של הברבורים: אם כל בקבוצה של ברבורים, כל הברבורים לבנים – אז כל הברבורים לבנים.
    עוד דוגמה: אם בכל מקום שאני בודק את טמפרטורת המים אני מודד 20 מעלות אז הטמפרטורה של כל הים היא 20 מעלות.

ובמקרה שלנו – אם למרחב יש תכונות בכל נקודה שאני מודד (לזה הסכמת) אז לכל המרחב יש תכונות.

27. ניסים ידידי

נא לא לכעוס, אני באמת אבל באמת לא עושה דברים דווקא "כי זה סותר את התיאוריה שלי". אחד משנינו לא מבין את מה שדיוויד יום אמר. אני מבין את דיוויד יום באופן הבא: הוא אמר שמה שנכון לטווח קטן לא בהכרח גם נכון לטווח גדול. מאה ברבורים לבנים שראית באנגליה אסור שיביאו אותך למסקנה שכל הברבורים בעולם לבנים. מסקנה: אם הגרביטציה נכונה במערכת השמש זה לא אומר שהיא נכונה גם בגלקסיה שהיא גדולה פי מילארד ממערכת השמש. האם אתה מסכים עם זה?, זאת המחלוקת ביננו ואנו חייבים להבהיר את הדברים. אז בבקשה, הידע שלך גדול יותר משלי, את זה הבנתי מזמן, ולכן אני מחכה בהערכה לתגובתך.
    נא להגיב ברגיעה
    תודה ובהערכה
    נ.ב. בתגובתך אנא תן לי את ההנחות עליהן מבוססת תורת היחסות ואתייחס אליהן. תודה.

אני מבקש ממך להפסיק עם ניסיון השימוש באנלגיות, כי אתה עושה את זה רע מאד, ומבזבז ת הזמן של שנינו.
    בבקשה, נסה להתייחס למה שאני אומר בצורה ישרה והגונה – אל תשלול את מה שאני אומר בגלל שזה סותר את התורה האהובה עלייך.
    וכדי להבהיר כמה השיטה שלך שגויה – אם אבק צף בכל נקודה על המים אז ניתן להניח שהוא יצוף על כל האוקייינוס.

תורת היחסות היא תוצאה של מספר הנחות. אם אתה אומר שההנחות האלה נכונות בטווח הקרוב ולא בטווח הרחוק – אז תגיד לי איזה הנחות לא נכונות בטווח הרחוק?

בקשר לפוטונים – התגובה שלך הפתיעה אותי, ולא לטובה. ולמה לא לטובה? כי הסברתי לך את זה בעבר, וכרגיל אתה מתעלם מכל מה שמסכן את דעתך.
    ולעניינו – אנחנו "רואים" פוטונים בטווח אורכי גל ממאה מיליון מטר ועד לטריליונית מטר. אז – או שהפוטונים שלך יותר אנרגטיים מקרני גאמא, ובוודאי שהיינו מגלים אותם, או שאורכם הוא הרבה מעל לגודל החלקיקים שהוא אמור להזיז….
    ומעבר לכך – איך אתה יכול להסביר כבידה של פוטונים אם הם אינם יכולים להתנגש? 🙂

"אם אתה מגלה משיכה מהתנגשויות אלסטיות בניסוי אז הפרכת את כל הפיסיקה הקלסית.
    יהודה עונה: לא בטוח," – כן בטוח יהודה, והתעלמותך מזה רק מראה כמה אתה לא מבין בפיסיקה.

29. לניסים ידידי

ניסים אמר: אם למרחב יש תכונות אז יש לו תכונות. הטווח לא יכול להשפיע על זה.
    יהודה עונה: אם יש לי תכונה לטווח קטן לא בהכרח שתהיה לי אותה תכונה בטווח גדולה., לדוגמא אם אני מסוגל להשיט סירה, אז האם אני מסוגל להשיט אוניה? אם אני מצליח לקפוץ מעל שלולית האם אצליח לקפוץ מעל אגם?? אם אני אוהב לטאה אז אני אוהב גם קרוקודיל?
    אם לאבק יש תכונה לצוף על המים אז גם לאבנים יש את אותה תכונה?

ניסים אמר: אם יש פוטונים בכל מקום – איך אנחנו לא רואים אותם!
    יהודה עונה: העיניים שלנו לא בנויות לראות את כל סוגי הפוטונים למשל פוטונים של קרניים אינפרה אדומות ואולטרה סגולות ושל קרינת רנטגן, ופוטונים של גלי רדיו של טמפרטורת הרקע של היקום מסתובבים במרחבי היקום ואנו לא רואים אותם אבל לפעמים קולטים אותם כהפרעה במקלטי רדיו.

ניסים אמר: אם אתה מגלה משיכה מהתנגשויות אלסטיות בניסוי אז הפרכת את כל הפיסיקה הקלסית.
    יהודה עונה: לא בטוח, אבל כעת המטרה שלי לסלק מהיקום את החומר האפל ואת האמ-אמא שלו, האנרגיה האפלה

אם למרחב יש תכונות אז יש לו תכונות. הטווח לא יכול להשפיע על זה.

אם יש פוטונים בכל מקום – איך אנחנו לא רואים אותם!

אם אתה מגלה משיכה מהתנגשויות אלסטיות בניסוי אז הפרכת את כל הפיסיקה הקלסית…

אתה צודק בהערתך הראשונה, הייתי צריך לכתוב זאת :- חומר בריוני ובנוסף כל הקרינה שבחלל היקום כגון פוטונים נטרינים ועוד. כלומר אצלי אין חומר אפל ואנרגיה אפלה שזה אצלך רוב היקום.
    דבר נוסף, אתה שואל : " איך יכול להיות שאתה מקבל שלמרחב יש תכונות בטווח הקרוב ולא בטווח הרחוק?" התשובה היא שככה זה לגבי כל דבר ביקום נוסחה או תכונה שעובדת לטווח קרוב, לא חובה שהיא תעבוד לטווח רחוק. כדי שנוכל להגיד שהיא עובדת גם בטווח רחוק אנו צריכיך להעמיד אותה במבחן בטווח הרחוק. אתה העמדת את היקום במבחן ואז זה לא עבד אז הוספת חומר אפל ו…. זה עובד!!, רק אתה לא מוצא אותו כבר 100 שנה!!!
    אתה שואל איפה כל החלקיקים? אז הם ביקום, למה אתה חוזר על השאלה, היקום שלנו מלא חלקיקים ופוטונים שנעים מכל מקום לכל מקום מאז המפץ הגדול, הם ממלאים את הכלי בו הם נימצאים (היקום), וזאת הגדרה של גז, עם כל מה שנובע מגוף גזי כזה גדול עם לחצים ורוחות וחוק סנל ו,,, גרביטציה למרחקים קטנים!
    לסיום אתה טוען שאני טוען משהו על התנגשות אלסטית אז אתה טועה טענה כזת טענתי באחד הויכוחים הקודמים ביננו אז בוא נעזוב את זה לפעם אחרת., ושלא תחשוב שהזנחתי את זה. נסעתי למכון ויצמן ושיכנעתי אדם נחמד, יגאל שחר, מנהל המעבדה לערוך ניסוי בתנאי ריקנות גבוהה. ערכנו את הניסוי ולצערי הניסוי לא הביא הוכחות בנושא.
    אולי זאת הוכחה שאתה צודק ניסים, אבל "ניראה לי" (!) שלא עשיתי את הניסוי עם הכנות מספיקות.
    שבוע טוב ניסים
    וכל טוב!

חומר בריוני לא כולל ניוטרינוים ופוטונים. סתם פרט קטן (וזה לא כולל עוד הרבה מאד חלקיקים…)

אני לא מצליח להבהיר משהו. תורת היחסות הכללית טוענת שלמרחב יש תכונות. איך יכול להיות שאתה מקבל שלמרחב יש תכונות בטווח הקרוב ולא בטווח הרחוק?

אני גם לא מבין (1) איפה כל החלקיקים האלה שאתה מדבר עליהם – איך אנחנו לא רואים אותם??
    ו-(2) מה גורם לחלקיקים האלה לנו במעגלים? הרי כבידה לא יכולה להשפיע עליהם אם הם הגורם לכבידה.

וכמובן (3) – הסברתי לך אינספור פעמים, וגם ישראל הסביר לך אינספור פעמים – התנגשויות אלסטיות לא יכולות ליצור כבידה.

אני יודע שאנרגיה אפלה הומצאה וצורפה ליקום רק כדי להסביר את התפשטות היקום המואצת. ולגבי הסיבוך של התיאוריות?, וודאי ששלי יותר פשוטה כי היא מסתדרת עם חומר בריוני בלבד, שהוא כ 4 אחוז מהיקום שלך, .אצלך אתה חייב לצרף את החומר האפל המוזר ואת האנרגיה העוד יותר מוזרה כדי לתפעל את התיאוריה שלך..
    התורה שלי לא צריכה להמציא את תורת היחסות למרחקים קרובים, כי יש לי אותה מן המוכן, למה להמציא משהו שקיים, ואף בנוי היטב למרחקים קטנים? אתה קובע דברים לא נכונים למשל שאני לא מאמין בתורת היחסות?, איפה ראית את זה?, התורה שלי לא צריכה להמציא לחצים כי הם קיימים כבד ביקום. הנטרינים הפוטונים ההיגס בוזונים ובכלל כך סוגי הקרינה הנמצאת ביקום כל אלה מתנהגים כמו גז ומתנהגים כמו גז עם לחצים שונים באזורים שונים ביקום למשל אזורים בעלי טמפרטורה שונה וכו'! אני לא צריך למצוא מקור לחלקיקים . יש כאלה הנעים כבר מאז המפץ הגדול ויש כאלה הנוצרים כעת בכוכבים לדוגמא נטרינים וקרניים קוסמיות למיניהן, ולגבי אוקאם, אני בטוח שהוא לוחש לעצמו, שסוף סוף יש לו אור באפלה בה הוא נימצא!
    יום טוב ניסים!

34. לניסים ידידי שלום רב!

לשאלתך בתגובתך האחרונה" למה אני לא מקבל את נכונות הגרביטציה בכל טווח?
    ובכן תשובתי היא בגלל דיוויד יום שאמר שאם אתה רואה אלף ברבורים לבנים זה לא אומר שכל הברבורים בעולם לבנים, אלא,לפחות האלף שראית הם לבנים. ניוטון ראה שכל היקום שהוא הכיר עובד על פי נוסחת הגרביטציה שלו אבל ניוטון לא הכיר גלקסיות ואצלו שביטים היו תופעות אטמוספריות. להגיד שגרביטציה מזיזה את הגלקסיה זה כמו להגיד שהכוח המכני המזיז את המכונית שלך הוא זה שמזיז את הירח.זה גם פי מיליון מהמכונית שלך. אני גם לא מסכים שהגרביטציה עובדת על עידוש למרחקים של מיליוני שנות אור, אתה מגדיל באופן עצמי את מסה של הגלקסיה וטוען: הנה זה עובד.
    אבל…..,
    בתגובתי הקודמת , מהיום בשעה 11:55, הבנתי שלמעשה אין לי הפרכה של פתרון הגרביטציה על כל היקום וברשותך רשמתי גם אותו כפתרון נכון שמביא תוצאות נכונות. מה שכן, אני רואה אותו כפתרון קצת לא "חסכוני" והדורש המון השקעה בחומר אפל ובאנרגיה אפלה. אבל התוצאות שהוא נותן ה תוצאות מדויקות להפליא. יש פה עיניין של העדפה בין פתרון הגרביטציה, שעבר כבר את טבילת האש , לפתרון ש…יש לו קצת טעם של "בוסר". אבל זה הילד שלי ואני מעדיף אותו. יום טוב ניסים.
    בינתיים הגבת עוד תגובה . אתעמק בה ואגיב עליה מחר.

קוסמולוגים מוסיפים אנרגיה אפלה כי האנרגיה הזו קיימת בתורת היחסות הכללית (לא מדוייק – כי ייתכן והאנרגיה האפלה אינה קבועה, מתבצעים היום מחקרים שבודקים בדיוק את זה).
    כלומר – האנרגיה הזו היא גם איבר בתורה שניבדקה בטווחים שבין מילימטר למאות מיליוני שנות אור, וגם מתאימה לתצפיות. אוקהם היה מאושר!!

ולגבי החומר האפל. החומר הזה מסביר תופעות שהתורה שלך, שהיא הרבה יותר מורכבת (!!!) לא יודעת להסביר – עידוש כבידתי, קטבים בקרינת הרקע הקוסמית, עידוש כבידתי, גלקסיות שאין בהם אנומליה במהירות הסיבוב והן הלאה.

התורה שלך, מצד שני, צריכה את תורת היחסות בטווחים קצרים – אבל רק בערך: אתה פוסל את ההסבר מאחורי תורת היחסות (אתה מאמין במרחב שטוח ובזמן אחיד, למשל), וגם פוסלת – בלי שום הסבר (!!!) את הנחות היסוד של תורת היחסות. אני שומע את אוקהם מתהפך בקברו ….

בתורה שלך אין כל הסבר למקור ה"לחצים" האלה – אתה לא רק ממציא חלקיקים חדשים שהם אפלים…. אתה גם ממציא מקור אנרגיה נוסף כדי להניע את החלקיקים האלה….. אוקהם עכשיו מעמיק את קברו כדי להתרחק מהבושה…..

וכל זה למה? כי ליהודה לא נראה …. (מילים שלך)

36. לישראל וניסים, ולאחרים

להלן פרוט 20 האפשרויות לפתרון למקרה הקוסמולוגי שלפנינו כפי שהופיעו בתגובתי למאמר זה מתאריך 9/1/2022 שעה 22:42 :- בתוספת התיקון הנידרש וסיבת הדחייה

א.שינוי אברי הנוסחאות (האותיות) 5 אפשרויות :

M1 מסת הגלקסיה עם תוספת החומר האפל והאנרגיה האפלה לא נידחה
    M2 מסת הכוכב מופיע בשתי הנוסחאות, וניתן לצימצום נידחה
    R מהירות סיבוב שונה לגלקסיות דומות. לא מקובל! נידחה
    G קבוע גרביטציה שונה לגלקסיות דומות. לא מקובל! נידחה
    V קביעת מהירות סיבוב שונה לגלקסיות דומות לא מקובלת נידחה

ב.תיקון הנוסחאות 2 אפשרויות :

תיקון נוסחת הגרביטציה, תיקונים שונים לגלקסיות דומות נידחה

תיקון החוק השני של ניוטון (למשל MOND ). מאותה סיבה נידחה

ג.החלפת הנוסחאות:- 7 אפשרויות:

כוח צנטריפוגלי אחר: ( כוח לא ידוע שאולי גם לא קיים).
    לא יכול לעמוד בעיקרון ההפרכה של פופר נידחה

כוחות משיכה אחרים במקום גרביטציה:-

טווח קצר:- הכוח החזק , הכוח החלש , כוחות אחרים
    (לדוגמא: אפקט קזימיר) בגלל הטווח הקצר נידחים-3

טווח ארוך:- כוח חשמלי, כוח מגנטי,
    לא מתאימים להתנהגות הגלקסיות הניראית נידחים-2

כוח הנובע מהפרש לחצים בחלל ומהיות החלל גוף גזי אדיר לא נידחה
    המשך בתגובה הבאה

37. לישראל וניסים, ולאחרים

א.שינוי אברי הנוסחאות (האותיות) 5 אפשרויות :

M1 מסת הגלקסיה עם תוספת החומר האפל והאנרגיה האפלה לא נידחה
    M2 מסת הכוכב מופיע בשתי הנוסחאות, וניתן לצימצום נידחה
    R מהירות סיבוב שונה לגלקסיות דומות. לא מקובל! נידחה
    G קבוע גרביטציה שונה לגלקסיות דומות. לא מקובל! נידחה
    V קביעת מהירות סיבוב שונה לגלקסיות דומות לא מקובלת נידחה

ב.תיקון הנוסחאות 2 אפשרויות :

תיקון נוסחת הגרביטציה, תיקונים שונים לגלקסיות דומות נידחה

תיקון החוק השני של ניוטון (למשל MOND ). מאותה סיבה נידחה

ג.החלפת הנוסחאות:- 7 אפשרויות:

כוח צנטריפוגלי אחר: ( כוח לא ידוע שאולי גם לא קיים).
    לא יכול לעמוד בעיקרון ההפרכה של פופר נידחה

כוחות משיכה אחרים במקום גרביטציה:-

טווח קצר:- הכוח החזק , הכוח החלש , כוחות אחרים
    (לדוגמא: אפקט קזימיר) בגלל הטווח הקצר נידחים-3

טווח ארוך:- כוח חשמלי, כוח מגנטי,
    לא מתאימים להתנהגות הגלקסיות הניראית נידחים-2

כוח הנובע מהפרש לחצים בחלל ומהיות החלל גוף גזי אדיר לא נידחה

ד. השפעה חיצונית על הנוסחאות -6 אפשרויות:

כוח צנטריפוגלי של היקום כולו (פרופסור יובל נאמן) ,
    מימד אחר, יקום תאום מקביל ( פרופסור מילגרום) ,
    הגלקסיה היא ייצור חי ( ד"ר מנחם),
    כוח עליון (הצעת מאמינים דתיים),
    כוח לא ידוע שהאדם לא מסוגל לפתור ( ד"ר מנחם).
    כל סעיף ד' לא יכולים לעמוד בעיקרון ההפרכה של פופר ולכן נידחים-6

ס"ה נידחו 18 , נותרו 2 :
    אפשרות ראשונה, גרביטציה, עם שינוי מסת הגלקסיה עם חומר אפל לצורך הסברת הסיבוב המהיר של הגלקסיה, ובתוספת אנרגיה אפלה למרחבי היקום לצורך הסברת התפשטות היקום המואצת.
    אפשרות שנייה, הפרש לחצים ביקום, המסביר את סיבוב הגלקסיות, ואת התפשטות היקום המואצת ללא חומר אפל ואנרגיה אפלה.
    ניסים ידידי בוחר באפשרות הראשונה, אני בשנייה. במה לדעתכם היה בוחר אוקאם?
    נא להגיב במתינות

אם אתה מקבל את תורת היחסות בטווחים הקרובים, אז איך יכול להיות שאתה לא מקבל שהיא נכונה בכל טווח?
    אם היא לא נכונה, אז (לפחות) אחת מהנחות היסוד שלה חייבת להיות שגויה. על איזה הנחה אתה מוותר?

אני מתעלם כרגע מכך שתורת היחסות הכללית ניבדקה גם למרחקים הרבה יותר גדולים – מאות מיליוני שנות אור.

מסכים לכתוב בתגובתך האחרונה!
    לגבי מרחק קצר אין לי שום בעייה עם נוסחאות איינשטיין ועם גרביטציה והאטה בזמן, ואני לא מתכחש לניסוי מיקלזון- מורליי, ואפילו לא מתכחש למדידות של אדינגטון בליקוי החמה של 1919 שהוכיח שהתוצאות היחסותיות מדויקות יותר מניוטון, ואני מאמין שזה יהיה כך בכל מערכת שמש בגלקסיה במרחק מיליארדי שנות אור מאיתנו. בכל מקום מערכת שמש היא בגודל זעיר פי מיליונים ומיליארדים מהגלקסיה בה היא נימצאת ולכן לא בהכרח שחוקי הגרביטציה העובדים היטב במערכת השמש, יעבדו היטב גם בגלקסיה או בין גלקסיות. הפרש לחצים ביקום יכול להיות פתרון אמין בסיבוב הגלקסיות ובהתפשטות היקום המואצת.
    עד כאן.

בתגובה הבאה אני אתחיל לנתח את 20 האפשרויות ואראה את שני הפתרונות שאנו נישארים, עם סיכוי טוב להיות הפיתרון הנכון:-

הראשון, השיטה המקובלת כיום, כלומר, הגרביטציה האהובה עליך ניסים, על כל מרחבי היקום, עם יחסות ועם חומר אפל ועם אנרגיה אפלה, על כל היקום, להסברת סיבוב הגלקסיות הספירליות והתפשטות היקום המואצת.,
    והשני, גרביטציה ויחסות למרחקים קצרים בלבד, סדר גודל של מערכות שמש, והפרשי לחצים על כל היקום, בלי חומר אפל ובלי אנרגיה אפלה להסברת סיבוב הגלקסיות והתפשטות היקום המואצת.

אז נא להגיב ברחמנות, זה רק מדע, ואנו רק חובבי אסטרונומיה!

משוואות איינשטיין אומרות שההאטה בזמן והכבידה הם היינו הך. אם הזמן מתארך x אז הכבידה היא f(x).
    כלומר – אם משוואות איינשטיין עובדות במרחק קצר אז הן גם ההסבר לכבידה באותו מרחד קצר.

אז אני מבין שהפלנטות מקיפות את השמש בגלל "רוח" חלקיקים שמשום מה מקיפה דווקא איפה שהשמש, ונעה עם השמש סביב מרכז שביל החלב.
    אחלה.

אז איך זה שיש כוכבי שביט שמקיפים את השמש דווקא בכיוון ההפוך?

42. לניסים ואחרים

אני רוצה להתנצל. אולי לא הייתי ברור מספיק. אומנם יש לי כעשרים אפשרויות לפתרון אך הם מיצגות אין סוף אפשרויות לפתרון לדוגמא, כשאני קובע שהשינוי הוא למשל באיבר G הרי ששינוי זה בלבד מיצג אין ספור של אפשרויות לשינוי לדוגמא 10G 11G 10.2G G^2 ועוד, ועוד. אבל כשאני מבטל את האפשרות לשינוי באיבר G אני למעשה מבטל את כל האפשרויות הנ"ל. אז נדייק ונאמר" יש לנו אין ספור אפשרויות המיוצגות ב עשרים קבוצות .
    על זה נאמר : מודה ועוזב, ירוחם.
    מתנצל

43. לניסים שלום
    טעית?, לא נורא, קורה, על זה נאמר בספר מישלי :- "מודה ועוזב, ירוחם"
    בנוסף שאלת:- איך בתיאוריה שלך יש בכלל מסה אנרציאלית?"
    תשובה: יש אנרציאלית ויש כובדית על פי אופן המדידה שלנו, התנגדות לתנועה או גרביטציה.
    שאלה:- גוף במהירות גבוהה צריך להאט, לא?
    תשובה: עלים ברוח נעים עם הרוח, ועושים זאת במהירות הרוח! ואם הגז נע לכיוון אזור בעל לחץ נמוך, אזי הוא אפילו מאיץ, יחד עם העלים. שמעת ניסים?, מאיץ!, בלי צורך באנרגיה אפלה.
    ובכן, הגענו למסקנה: אם נסכים שיש לחצים בחלל היקום, הגלקסיות תסתובבנה בלי עזרה של חומר אפל והיקום יתפשט בתאוצה, עם הכוכבים שבו, ובלי עזרה של אנרגיה אפלה, ממש הפלא ופלא!
    שאלה: איך מוסברת האטה של הזמן או התעקמות של האור בשדה כבידה?
    תשובה: בדיוק איך שאתה מסביר, עם תורת היחסות, תבין ניסים לא ניראה לי שמעט רוח או הפרש לחצים בתיאוריה שלי יפריעו לתיאורית איינשטיין,
    ומה לגבי העידוש שאיני יודע להסבירו?? פשוט איני מכיר את חוקי ההתעדשות (חוק סנל?), בוא ניתן גם למישהו אחר לזכות בפרס נובל!, יש מועמד?, זה לא צריך להיות מסובך, יש שם גלקסיה עם הרבה מסה, האזור עם לחצים שונים, וחם מסביבתו, ויש שם אפילו התעדשות קטנה יחסית של מסת הגלקסיה שקיימת באזור, ויש שם המון חלקיקים נעים, ובטח יש עוד דברים.
    עד כאן. זהו, יום חדש הגיע

טעיתי בזה שאמרתי ש-MOND לא קשור לחוק השני. טעות גסה …..
    אבל – תסביר לי אתה בבקשה איך בתיאוריה שלך יש בכלל מסה אנרציאלית? גוף במהירות גבוהה צריכה להאט, לא?

ההתעקשות שלי על נוסחאות אינשטיין נובעת מזה שהן מסבירות הרבה תופעות שניוטיון לא יודע להסביר.

וגם אתה לא…. איך אתה מסביר האטה של הזמן או התעקמות האור בשדה כבידה?

1. משואות ניוטון סוטות במערכת השמש שלנו בחלקיק האחוז לגבי הזמן מחזור אבל בגלקסיה הן סוטות בזמן המחזור במאות אחוזים. הסטיה מתבטאת בצורה גדולה יותר בכוכב הלכת חמה אבל גם שם זה מתבטא בחלקיי אחוזים.
    2. ניראה לי שאתה לא יודע מה הוא החוק השני של ניוטון , בסיבוב! a=(v^2)/r זאת התאוצה הרדיאלית, לכן החוק השני של ניוטון בסיבוב שווה f=(mv^2)/r ,והוא שווה לכוח הגרביטציה הפועל במערכת (בסימן הפוך). שני הכוחות האלה צריכים להיות שוים אם הגלקסיה לא מתפרקת! בחישוב יחסותי תהיה סטיה של פחות מאחוז אבל הטעות היא של מאות אחוזים אז מה אתה מבלבל לי את המוח לעשות את החישוב היחסותי ואז תהיה חסרה לך מסה במקום 1000 אחוזים רק 999.9 אחוז????, הרי טעויות המדידה בגלקסיות הן יותר גדולות!!
    3. בהמשך אתה משמיץ ועובר לפסים אישיי, אז אין טעם להמשיך להסביר לך.

אז כל טוב ניסים

1. משוואות ניוטון לא מדוייקות גם במערכת השמש שלנו.
    הן אפילו לא מספיק מדוייקות ללוויינים שמקיפים את כדור הארץ.

2. לא נראה לי שאתה יודע מה החוק השני של ניוטון…… F=ma. מה קשור כבידה לחוק הזה?

3. לא, אני לא מכיר כוח מכני…..

4. כל הכבוד שמצאת 2 …. לא ברורה לך מה משמעות המילה "הוכחה", יהודה? אני לא מצאתי שום שלישיה שמפריכה את המשפט האחרון של פרמה…… אז הוכחתי בזה משהו???

5. "עידוש יכול להופיע מהפרש לחצים בגז, מהפרש טמפרטורות –פטה מורגנה, מיראז, ועוד, ואפילו-… גרביטציה" … מצויין!!! תסביר איך ההסבר שלך מסביר עידוש .. .אני מחכה!

6. אין לך שום זכות לטעון שהתורה שלך מסתדרת עם נוסחאות איינשטיין – אם אתה לא מבין את הנוסחאות האלה.

אין טעם לדיון הזה אם אתה מתכחש לפיסיקה בסיסית.

יום טוב.

1. העולם שלנו הוא בחלקו הגדול ניוטוני עם מהירויות קטנות, ולכן אין שום סיבה להשתמש בתורת היחסות כאשר אנו נימצאים בעולם ניוטוני. מה אתה חוזר כל פעם שבניוטון לא משתמשים כבר מאה שנה??? התוצאה בשתי הדרכים תיתן אותה תוצאה כמעט!!!, אז תפסיק עם זה , גלקסיות נעות גג במהירות של כמה מאות ק"מ לשנייה ומהירות האור היא כידוע כ 300,000 ק"מ לשנייה וזה לא מחייב שימוש בנוסחאות איינשטיין ויחסות.
    2. תיאוריית ה MOND עובדת על שינוי החוק השני של ניוטון, ולא כמו שכתבת!
    3. אתה לא מכיר כוח מכני??, מצטער אבל כל אחד מכיר מה זה , אני גם ציינתי מהיכן ביקום אנו מקבלים כוח מכני.
    4. אני מצאתי 20 אפשרויות מ4 קבוצות שונות של אפשרויות, אם אתה טוען שיש עוד אלפיי אפשרויות בבקשה תראה כמה אפשרויות?, אתן לך אתגר, תתחיל עם אחד נוסף.
    5. החומר האפל יכול להסביר את העידוש בגלקסיות אבל עידוש הוא לא רק גרביטציוני, עידוש יכול להופיע מהפרש לחצים בגז, מהפרש טמפרטורות –פטה מורגנה, מיראז, ועוד, ואפילו-… גרביטציה. אינני שולל את העידוש שעושה השמש בזמן ליקוי חמה. ואתה מתגאה שהחומר האפל מביא עידוש ??, אתה חייב לדעת שהוא מחייב גם להביא פי כמה להמציא אנרגיה אפלה כדי להסביר את התפשטות היקום המואצת. אצלי זה מוסבר בלי חומר אפל ובלי אנרגיה אפלה תוסבר גם ההתפשטות המואצת של ייקומנו היקר.
    6. תבין שיחסות ואיינשטיין יכולים לחיות בתיאוריה שלי ולא חייבים חומר אפל כתוספת "נדוניה",
    נא להגיב בעדינות.

לסיכום – כל עוד חומר אפל מסביר יותר תופעות מההסבר שלך – צריך להמשיך לחפש את החומר האפל.

מצד שני – אין היום הצדקה לבדוק תיאוריה אחרת, אם היא פוסלת את תורת הקוונטים ואת תורת היחסות הכללית. הרי אין שום תיאוריה אחרת שמתקרבת ליכולת ההסבר של התורות האלה.

1. אולי קיבלת את הממו – אבל נוסחאות ניוטון לא משמשות בקוסמולוגיה יותר מ-100 שנה….

2. התצפיות שמרמזות על חומר אפל הן לא רק גלקסיות ספירליות. חומר אפל מסביר גם – עידוש כבידתי, חלק מאי-האחידות בקרינת הרקע הקוסמית, מבנים גדולים ביקום הנראה, מרכז הכובד של צביר הקליע, מדידת מרחקים לסוגי סופר נובה שונים, ויש עוד.
    חומר אפל מסביר את כל אלה, ושינוי נוסחת הכבידה (MOND) לא עובד.

3. אני לא מכיר מושג של כוח "מכני". אתה מערב פיסיקה ניוטונית עם פיסיקה מודרנית. תופעת קסימיר היא כוח חשמלי ….. וגם כוח מגנטי הוא בסוף כוח חשמלי.

אתה מצאת 20 אפשרויות ….. זה לא עובד ככה. עלייך להוכיח שאין כל אפשרות אחרת.

50. לישראל וניסים, ולאחרים

קודם כל ניבדוק ונברר מה היא הבעיה הקוסמולוגית העומדת בפנינו :
    הבעיה היא שיש לנו שתי נוסחאות של כוחות, שאמורים להיות שווים בגודלם אך הם לא שווים. אחת היא נוסחת הגרביטציה המבטאת את הכוח בו המסות נמשכות, והנוסחה השנייה היא החוק השני של ניוטון הדוחפת את המסות כלפי חוץ
    שני הכוחות האלה אמורים להיות שווים בגלקסיה הספיראלית שאם לא כן כוכבי הגלקסיה היו נעלמים בחלל היקום או נופלים לכיוון המרכז.

כאשר יש לנו שתי נוסחאות שאמורות להיות שוות ביניהן אבל הן לא, אזי, קיימות 4 אפשרויות לפתרון. והן:-

א. שינוי אברי הנוסחאות (האותיות) –במקרה שלנו 5 אפשרויות
    ב. תיקון הנוסחאות -במקרה שלנו 2 אפשרויות לתיקון
    ג. החלפת הנוסחאות -במקרה שלנו 7 אפשרויות החלפה
    ד.השפעה חיצונית על הנוסחאות -במקרה שלנו 6 אפשרויות
    ס"ה 20 אפשרויות

הערה:-. אין לבטל שום רעיון לפתרון על הסף!, זה מקור לטעויות! את ביטול הרעיונות "המגוחכים" או "הבלתי מתקבלים על הדעת" נעשה בסוף, רק לאחר מציאת כל האפשרויות.

להלן פרוט האפשרויות לפתרון למקרה הקוסמולוגי שלפנינו:-

א. שינוי אברי הנוסחאות (האותיות) 5 אפשרויות :- M1 G R V M2
    הסבר:-כולנו מכירים את השינוי שנעשה ב M1 בעזרת החומר האפל, אך אותו שינוי שיעשה למשל ב G יתן אותו פתרון, וכך בכל אחד מאברי הנוסחאות (ס"ה 5 אפשרויות)

ב. תיקון הנוסחאות 2 אפשרויות :-
    תיקון נוסחת הגרביטציה, למשל החזקה של R תהיה פחותה מ-2

תיקון החוק השני של ניוטון (למשל תיאוריית ה MOND של מ. מילגרום)

ג.החלפת הנוסחאות:- 7 אפשרויות:

1. כוח צנטריפוגלי אחר: ( כוח לא ידוע כרגע, שאולי גם לא קיים).

2. כוח משיכה אחר במקום גרביטציה:- ניבדוק את כל כוחות המשיכה הקימים האפשריים:-

טווח קצר:- הכוח החזק , הכוח החלש , כוחות אחרים (לדוגמא: אפקט קזימיר)

טווח ארוך:- כוח חשמלי, כוח מגנטי, כוח מכני (למשל כזה הנובע מהפרש לחצים בחלל)

ד.השפעה חיצונית על הנוסחאות -6 אפשרויות:

כוח צנטריפוגלי של היקום כולו , מימד אחר, יקום תאום מקביל, הגלקסיה היא ייצור חי ,
    כוח עליון, כוח לא ידוע שהאדם לא מסוגל לפתור .

אלה הם 20 האפשרויות שמצאתי, ולפני שאנו עוברים לשלב ה"ניפוי והבחירה," נא לבדוק אם יש לכם אפשרויות נוספות, אם אין אזי גם הפתרון הנכון נימצא כאן, וממתין בסבלנות שנידלה אותו.
    אם אין אפשרויות אחרות בתגובתי הבאה אתן את הפתרון.
    בהערכה

נ.ב. לגבי שאלתך, ישראל, מי המזכירה שהתקבלה לעבודה?, התשובה : תלוי מי המנהל, אתה וניסים הייתם רבים על האלופה במינהלות, אני, לאחר מחשבה מעמיקה, הייתי בוחר… בבלונדינית!!

51. מסכים עם ניסים. איך אתה יודע אם יש לך את כל הפתרונות האפשריים? מכיר את הסיפור על שלושת המזכירות שהגישו קורות חיים כדי להתקבל לעבודה, אחת כתבנית מהירה ביותר, השניה אלופה במנהלות, לשלישית הקשרים הכי טובים.

אז מי התקבלה בסוף?

😀

"השיטה שאני מציע כדי להגיע לפתרון הנכון היא לגלות את כל הפתרונות האפשריים לבעיה"

אשמח לדעת איך אתה *מוכיח* שהקבוצה הזו מכילה את כל הפתרונות האפשריים. אני לא מכיר שום מקרה מהעבר שהשיטה הזו הצליחה.

אתה זה שטוען ל"מדעיות"…..

53. מר סבדרמיש היקר
    שוב נפלת ביהרה שלך, כמו פעמים רבות בעבר.
    מניין לך שיש רק 20 פתרונות ולא 200, או 2000.
    איך אתה בטוח שאתה תכלול ב 200 או 2000 הפתרונות גם פתרון הנכון?
    שים לב, וקח ברצינות מה חברך ישראל כתב לך בצורה עדינה ביותר, אבל כל כך חד ונכון

54. לניסים וישראל היקרים ולקוראי הידען האחרים.

אציג לכם שאלה:
    נניח יש לנו בעיה כל שהיא שאנו מחפשים לה את הפתרון הנכון.
    השיטה שאני מציע כדי להגיע לפתרון הנכון היא לגלות את כל הפתרונות האפשריים לבעיה, הנכונים והלא נכונים, והדגש הוא על כל הפתרונות. ואז , אחרי שהגעתי ל"קבוצת כל הפתרונות האפשריים", אני בטוח לחלוטין שגם הפתרון הנכון נימצא בקבוצה. כעת, כדי להגיע לפתרון הנכון, אני בודק את הפתרונות אחד לאחד וכל מי שאני מוכיח שהוא לא נכון כפתרון נכון לבעיה אני זורק אותו. אחרי שעברתי על כל הפתרונות, ברור לי שאני נותר בקבוצת הפתרונות האפשריים כפתרון נכון בלבד. ואם אני נותר עם פתרון אחד בלבד אז ברור לי שהוא חייב להיות הפתרון הנכון, אין אפשרות אחרת!!
    לדוגמא, יש לנו בעייה , שיש לה ס"ה 20 אפשרויות לפתרון בלבד , 18 מהאפשרויות התגלו כלא נכונות. האם למישהו יש ספק שהפיתרון הנכון הוא אחד משני הנותרים?, האם יהיה זה שחצני או יומרני לטעון זאת?, האם זאת לא טענה נחרצת להגיד זאת?

ישראל היקר אינני טוען שבמרחקים גדולים חלילה, אין גרביטציה, בגלקסיה המרוחקת מאיתנו מיליארדי שנות אור הגרביטציה עובדת עבור כל מערכות השמש שם. מה שאני טוען שכאשר שני מסות רחוקות אחת מין השנייה במרחק של שנות אור, הגרביטציה ביניהן מתמסמסת ונעלמת יותר מהר מריבוע המרחק וזה נובע דוקא בהסבר גרביטציוני של פושינג. כך שלא הבנת את דברי בתגובתך האחרונה.

בהערכה כנה!

נ.ב. אני אשמח לשתף אתכם בנתוח דומה של הבעייה הקוסמולוגית העומדת בפנינו, מה דעתכם?

55. יהודה אח סלנו.

אולי אפשר להימנע מביטויים נחרצים כמו החומר האפל לא קיים נקודה ושקיום החומר האפל הוא טענה טפשית? אפשר לא להסכים אך נא לא לבטל במחי יד את טענותיהם של מומחים לנושא שמבינים לפחות כמונו וחכמים לא פחות מאיתנו ויודעים יותר מרובינו טוענים.

אפילו אם אתה צודק, עד שאין לך הוכחה חד משמעית השאר את הנושא פתוח. זה נשמע קצת יומרני ומתנשא סדרת החינוך שאתה מנסה להעביר לממסד המדעי, אפילו אם הידע וההבנה שלך עולים על שלהם, על אחת כמה וכמה אם לאו.

האם אתה טוען שאין גרביטציה או שהגרביטציה פוחתת במרחבים הגלקטיים? שאם נשים שתי פלנטות בגודל הארץ זו לצד זו הן לא תמשכנה או שהמשיכה בינהן תהיה פחותה בהרבה מהרגיל? למה?

אמרתי שפושינג יכולה אולי להסביר את אנומליית הסיבוב בשולי הגלקסיות, אך אין הכוונה לכך שגרביטציה לא קיימת שם.

מה גם שאם אין גרביטציה, אז מה עם אינרציה? מה עם חוק השקילות של איינשטיין? לא עובד במרחבים הגלקטיים?

56. ניסים וישראל
    אני רואה אותכם מתוכחים ולא מגיעים לידי הסכמה מה מפעיל את הגדביטציה אז אולי והטענה (אולי הטיפשית) שלי שאין גרביטציה (כמעט) במרחקים הגלקסיים והבין גלקסיים, ומשהו אחר מזיז את הגלקסיות? ביננו, זה לא טענה טיפשית יותר מאשר חומר אפל. אני חושב שזה שווה מחשבה
    חלומות נעימים

כן, אני מסכים לזה.

אני חושב שזה בעייתי כשמנסים להסביר את הכבידה של ניוטרונים או חלקיקים אלמנטריים אחרים. בסוף חלקיקי הכבידה צריכים להתנגש בחלקיקים אלמנטריים – ולרוב החלקיקים (אם לא כולם) גודל אפס. זה אומר שגודל חלקיקי הכבידה אינו אפס, או שיש להם איזה שהוא שדה – ואז שוב אנחנו במצב של אין הסבר.

גם הקרינה שלך רק מעבירה את הבעיה הלאה….

58. מסכים, אבל לא יודע מה יקרה במקרה של פושינג הנובעת מקרינה שאת תכונותיה איננו יודעים.

עד 1905 אף אחד לא העלה על דעתו שמהירותו של פוטון היא C יחסית לכל מודד. פושינג עדיין נותנת את ההסבר ההגיוני היחידי שאנו מכירים למקור הכבידה. אם נתגבר על בעיית ההתנגשויות האלסטיות וחיכוך פיינמן, פושינג גם נותנת הסבר חסר סתירות לכבידה.

אנחנו לא יודעים מה זה כבידה. אנחנו גם לא יודעים מה זה אלקטרון. בפועל, אנחנו לא יודעים באמת כלום, חוץ מכמה נוסחאות שעובדות יפה.
    על זה אין ויכוח.

הסכמתי שיש כבידה בין שני מפרשים שטוחים ומאד קרובים. זה גם נכון בגזים רגילים – אם אין מקום לחלקיקי גז ביניהם אז הגז מבחוץ יקרב את הלוחות.

אבל – המקרה היותר חשוב הוא שני כדורים בתוך טווח גזי. במקרה הזה, אם הכל אלסטי אז אין כבידה. לזה אתה מסכים?

60. אז ייצמדו או לא?

ועוד הפעם התחלנו עם מסע צלב נגד עוכרי המדע? מה הקשר לדה ברויי, מי בכלל דיבר על פוטונים, אינך מבין שכל נושא הפושינג הוא חלקיקים תאורטיים או קרינה תאורטית שעדיין לא נתגלתה?

שים לב (פעם שלישית):

קרינה אלקטרומגנטית מצטיינת בתכונה שמהירותה זהה עבור כל מודד. זה מבדיל אותה חד משמעית מקרינת חלקיקים. אתה יכול לקרוא לפוטון חלקיק, אך הוא שונה מהותית מאלקטרון או על חלקיק אלמנטרי אחר.

מהות: איני אומר שקרינת פושינג אם היא קיימת מורכבת מפוטונים. אין לי מושג, אבל רעיון הקרינה מסוג חדש פחות דמיוני בעיני מחלקיקי חומר אפל המהווים את מרבית החומר ביקום, אך לא מצליחים למצוא גרם אחד מהם כבר מאה שנים.

לא לשכוח שאין הסבר לסיבת הגרביטציה, רק תיאור וכימות. אז בבקשה לא להתחיל עוד הפעם בחקירות על סוג הקרינה, ממה עשויים החלקיקים וממה עשויים החלקיקים המרכיבים את החלקיקים.

אני מסכים שאם שני המפרשים מאד מאד קרובים אז ייתכן "כבידה".

אבל, כבידה צריכה לעבוד גם במקרה של שני כדורים יחסית רחוקים. במקרה הזה לא תהיה שום כבידה.

"אם תיקח שני מפרשים מרוחקים במקצת ותתיז עליהם מים מכל הכיוונים תראה אותם נצמדים צמוד. תנע שמנע."
    אם הכל אלסטי – לא תראה אותם נצמדים זה לזה. מספר החלקיקים הפוגעים בכל צד של כל מפרש הוא זהה. עשיתי פעם את החישוב – יוצא שאם ניכנס חלקיק בין המפרשים הוא מקפץ ביניהם מספר רב של פעמים.

במנוע סולרי לפוטונים הנהדפים יש שינוי בתנע, כך שהתנע הכללי נשמר.

ושוב – אני לא מכיר סוג של קרינה שאינו בסוף חלקיקים. אני מניח שאתה פוסל את משוואת דה-ברויי, נכון?

63. לניסים וישראל

ולא חשוב אם ההתנגשויות פלסטיות או אלסטיות. כניראה זה יקרה גם בבפושינג של קרינה.
    התוצאה:- זה יגדיל את המחסור ב"חומר האפל" הנידרש במקרה של הגלקסיות הספיראליות!
    מסקנה:- הגרביטציה היפה והאהובה, לא תוכל להסביר את תנועת הגלקסיות הספיראליות!!
    (הסבר, גוגל, "יקום פשוט", מאמר 62)
    אבל, אתם ממשיכים להשתעשע בגרביטציה על אף שהיא פסה (PASSE ) למרחקים הגדולים.
    זכותכם!
    נא להגיב בסבלנות

64. In order to account for a net gravitational force, it must be assumed that the collisions are not fully elastic, or at least that the reflected particles are slowed, so that their momentum is reduced after the impact. This would result in streams with diminished momentum departing from A, and streams with undiminished momentum arriving at A, so a net directional momentum toward the center of A would arise (P3). Under this assumption, the reflected particles in the two-body case will not fully compensate the shadowing effect, because the reflected flux is weaker than the incident flux.

כאילו דה? לא ראית את הor? (תרתי משמע..) הוא מתייחס לפושינג *עם* התנגשויות אלסטיות. ברור שהמומנטום של החלקיקים שעוברים דרך הגוף יורד, אז מה?

לא זו הסיבה לכך שהתנגשויות אלסטיות לא עובדות, זה קצת יותר מורכב.

תאמין לי דוד ניסים, אם תיקח שני מפרשים מרוחקים במקצת ותתיז עליהם מים מכל הכיוונים תראה אותם נצמדים צמוד. תנע שמנע.

ומה קורה עם מנועים סולריים בחלל? איפה נשמר התנע בהם אם כלום לא נהדף, איך מאיצה החללית? (ברור שיש הסבר, אבל הוא לא ברור מאיליו בתחילה, אבל מתקשר לקרינה).

בכל אופן לא זה הנושא. הטענה שלי פשוטה: אם יש פיתרון להתנגשויות האלסטיות, ואיני יודע איך אבל קרינה שונה מהותית מחלקיקים, אז אולי יש גם הסבר לאנומליית הסיבוב שאינה מצריכה חומר אפל חמקמק.

אין כבידה אם יש שמירת תנע. כבר דיברנו על זה הרבה …. הנה הסבר מויקי:

f the collisions of body A and the gravific particles are fully elastic, the intensity of the reflected particles would be as strong as of the incoming ones, so no net directional force would arise. The same is true if a second body B is introduced, where B acts as a shield against gravific particles in the direction of A. The gravific particle C which ordinarily would strike on A is blocked by B, but another particle D which ordinarily would not have struck A, is re-directed by the reflection on B, and therefore replaces C. Thus if the collisions are fully elastic, the reflected particles between A and B would fully compensate any shadowing effect. In order to account for a net gravitational force, it must be assumed that the collisions are not fully elastic, or at least that the reflected particles are slowed, so that their momentum is reduced after the impact. This would result in streams with diminished momentum departing from A, and streams with undiminished momentum arriving at A, so a net directional momentum toward the center of A would arise (P3). Under this assumption, the reflected particles in the two-body case will not fully compensate the shadowing effect, because the reflected flux is weaker than the incident flux.

קרינה מפעילה לחץ על גופים בגלל שימור תנע (ווקטור פויינטינג…).

שימור תנע הוא יותר בסיסי משימור אנרגיה – אתה רוצה לזרוק אותו גם?

67. למה שימור התנע? הקרינה מפעילה לחץ על המסות שממסכות זו את זו. לסאז׳ קלאסי.

יודה, אנחנו עדיין בגרביטציה, גדול עלינו הפרשי לחצים.. גם לא ברור למה יהיו הפרשים.

68. מר סבדרמיש
    איני בא להתווכח עם דעותיך, שבמשך יותר מעשור רבים וטובים ניסו להסביר עד כמה הם שגויים, אבל בתגובתך האחרונה התעלית אפילו על עצמך. איזו בורות ויהירות נמצאים בקטע המשפט הבא:
    "
    בדקתי את כל האפשרויות והגעתי למסקנה…"
    באמת, אתה לבדך בדקת את "כל" האפשרויות.
    אני מקווה שאתה בכלל מבין את המשמעות למילים שכתבת.

69. לישראל וניסים

פריץ צביקי העלה את רעיון החומר האפל בשנת 1920 בערך . חלפו מאז 100 שנות חיפושים אינטנסיביים והחומר האפל לא נימצא . אני טוען שהסיכוי למציאותו של החומר הנ"ל הוא אפסי. לכן צריך לתת את הדעת לתחליף לכוח הגרביטציה ביקום של מרחקים מעל לאלפי שנות אור. בדקתי את כל האפשרויות והגעתי למסקנה שהפרש לחצים ביקום יכול להיות ההסבר.
    אתם תקועים בגרביטציה. אבל אני טוען שוב שאם (כניראה) אין חומר אפל אז הגרביטציה בכל מיקרה לא תעבוד בגלקסיות ובמרחבי היקום הגדולים. אז למה לחקור כיצד היא פועלת שזה מעניין אבל לא מעיניינינו במאמר זה.
    בידקו ותגידו אם הפרש לחצים במרחבי היקום יכול להסביר את תנועת הגלקסיות, כבודה של הגרביטציה במקומה מונח מאז ימי ניוטון. אבל, ניוטון לא ידע על גלקסיות, העולם שלו היה יותר קטן- רק מערכת השמש הפנימית, והכוכב הרחוק ביותר ביקומו היה כוכב הלכת שבתאי לכן הוא לא טעה כשקבע שהגרביטציה עובדת על כל היקום הידוע בזמנו . אני לא יודע מה היה חושב ניוטון על הגרביטציה אם היה יודע שהיקום כה ענק. אני בטוח שהוא היה מנסה לבדוק גם אפשרויות אחרות. אני בדקתי ומצאתי עוד 20 אפשרויות אחרות והמסקנה : הפרש לחצים., בלי חומר אפל ובלי אנרגיה אפלה. (יקום פשוט, מאמר 75.)
    שנה טובה ואנא, תחשבו קצת מחוץ לקופסת הגרביטציה,
    ונא להגיב בעדינות, זה רק מדע.

70. לא יודע איזו קרינה, לא זיהו אותה.

אה, גם חלקיקי לסאז׳ לא זיהו..

אהאה, גם חלקיקי חומר אפל לא זיהו למרות שהם רוב החומר ביקום….

מה שאני אומר הוא שקרינה מכל הכיוונים יוצרת גרביטציית פושינג. גם קרינה אלקטרומגנטית. אתה לא רואה את זה?

שנה טובה לכולם, שתקרנו מרוב נחת.

אתה מכיר קרינה שהיא לא חלקיקים?
    הקרינה שלך צריכה לדחוף ניוטרונים, נכון? אבל, אנחנו יודעים שניוטרונים נופלים בצורה רציפה כמו כל כדור בייסבול. איך זה מסתדר עם חלקיקים שמכים בניוטרונים?

72. לא יודע אם פוטונים, רק אומר שפושינג יכולה לנבוע גם מקרינה, לא רק מחלקיקי לסאז׳, מה שפותר אולי את בעיית ההתנגשויות האלסטיות.

פיינמן אמר שאין כיום הסבר למקור הגרביטציה מלבד התיאור המתמטי שלה. פושינג נותנת הסבר כזה, ולדעתי יש הסבר הגיוני ומתחייב שפותר את בעיית החיכוך שפיינמן דיבר עליה.

אם היה לך רעיון יותר טוב, היו מקשיבים. הסבירו לך מספר הפעמים שהתנגשויות אלסטיות לא יכולות לגרום לכבידה.

אתה יכול להסביר לנו בבקשה מאיפה הגבול הזה של 100 שנה? לא מצאתי את זה בשום ספר….

אוקי, אתה מתכוון לפוטונים. יש לך הערכה מה אורך הגל שלהם? אני מניח שזה צריך להיות קצר מקרני גאמא (טריליונית מטר) או ארוך מגלי רדיו (שמגיעים למאה אלף ק"מ). כל אורך גל בתוך התחום הזה היה כבר מתגלה.

אז – תדר גבוה שהיה מרסק כל אטום שיפגע בו? או תדר נמוך שלא היה משפיע על אטומים בכלל?

75. קלמאטה יודה.

מה שאמרתי נכון עובדתית – זה שלא מצאו את החומר האפל זה לא הוכחה לאי קיומו.

איני מבין בתחום (מישהו פה כן?) ומשאיר את הנושא לאילו שזה תפקידם, המומחים.

גם בקורונה איני מבין ועושה מה אומרים הרופאים..

76. לישראל
    אז אני מבין שאתה רוצה עוד מאה שנה לחפש?, עלה לי רעיון…. מי שרוצה לחפש שיעשה זאת על חשבונו הפרטי שיצא לחל"ת ויחקור כמה שהוא רוצה… מה דעתך? , או אולי תחליט אתה עד מתי לחפש? יובל נאמן סיפר לי שהוא גילה את קיומו של החלקיק אומגה מינוס באופן תיאורתי ובסוף שלושה אמריקאים גילו את החלקיק וקיבלו את הפרס נובל. תבין שעל גילוי החומר האפל ו/או האנרגיה האפלה אף אחד לא קיבל פרס נובל ושם הם יודעים למה. לחומר האפל יהיה מקום של כבוד ליד הפלוגיסטון והקלוריק שחיפשו אותם לנצח והיום הם בבית העלמין של הרעיונות הטיפשיים של החומר האפל ליד המצבה הגדולה של האנרגיה האפלה.
    זהו, עייפתי

77. איפה ההוכחה שאין חומר אפל?

זה שלא מצאו זו לא הוכחה. גם את קיומם של גלים אלקטרומגנטים לא מצאו במשך עשרות שנים אחרי שמקסוול חזה אותם משיקולים תאורטים ורבים לא האמינו שהם קיימים, עד שהרץ הראה בניסוי שהם קיימים.

78. ניסים וישראל היקרים

שנה טובה
    אני לא מבין אותכם, אחרי שלדעתי במאה שנות מחקר מוכח שאין חומר אפל, אז גם גרביטציה לא תהיה כהסבר מלא לתנועת הגלקסיות, לכן מה הטעם להתעסק עם כיצד עובדת הגרביטציה?. ממש כמו אם אנחנו לא הולכים לבלומפילד אז מה הטעם להתווכח איך בנויים המושבים שם, או אם הכדור רגל פועל בהתנגשות אלסטית או פלסטית או קרינה??… הויכוח צריך להיות: אם אין גרביטציה אז מה כן יש??
    אז מכיוון שאין לנו עוד מאה שנה להחליט, כדאי להשאיר את ההחלטה פלסטי/אלסטי או קרינה לפעם אחרת ולהחליט מה במקום הגרביטציה /או אולי בנוסף לגרביטציה המסוגלת להסביר רק חלק זעיר מתנועת הגלקסיות.
    נא להגיב במתינות

79. לקרינה אלקטרומגנטית בניגוד לחלקיקים רגיליים יש את התכונה שמהירותה זהה יחסית לכל מודד. אם כל המסות קורנות, נקבל גרביטציית פושינג, לא? וכפי שנוכחנו חוקי הגרביטציה יהיו שונים בשולי הגלקסיות (לא שיש לי כלים או כוח לחשב, נשאיר זאת ליודה).

הפסקנות והנקודה מיותרים. קיימות אפשרויות נוספות, למרות שגם אני לא מבין איך לא מוצאים אפילו גרם ממשהו המהווה את מרבית החומר ביקום..

אולי דנידין יודע?

התנגשויות אלסטיות לא עובדות אבל מה עם קרינה?

81. לאוהד, אד, י.פורת ואחרים:

היה מעניין לדעת גם את דעתכם בנושא
    האם באמת הצהרה על אי קיומו של החומר האפל היא "יהירה, ומטומטמת"?
    ומה דעתכם על ההחלטה : " אי מציאותו של החומר החומר האפל מוביל בהכרח לשלילת האפשרות שהגרביטציה היא זאת המניעה את הגלקסיות"

82. לאוהד, אד, י.פורת ואחרים:

היה מעניין לדעת גם את דעתכם בנושא:
    האם באמת הצהרה על אי קיומו של החומר האפל היא "יהירה, ומטומטמת"?

חומר אפל לא רואים אותו, הסיבה לכך יכולה להיות אחת משתי האפשרויות הבאות:
    א. הוא לא ניראה כי לא חיפשנו אותו מספיק….( מאה שנים???)
    ב. הוא לא ניראה כי הוא לא קיים.

אתה בוחר באפשרות א' ,אני בוחר באפשרות ב', תבין ניסים היקר שצריך לשים גבול לחיפוסים וזאת לחלוטין לא בקשה יהירה או מטומטמת כדבריך. מציע לך רעיון נוסף לפרס נובל, תבדוק בבקשה מה הסיכוי שהחומר האפל יתגלה?? , 99 ל100 ?, או אולי 1 ל 100??? חישוב כזה עשו גם לגבי ההיגס בוזון והחליטו שהוא קיים! אני לא מומחה גדול בחישובים סטטיסטיים ולא מבין את החישוב אבל אולי אתה?? לי ניראה ש 100 שנות חיפושים מספיקות למסקנה שהחומר האפל לא קיים. נקודה. ומכאן גם להחלטה שהגרביטציה לא מספקת להניע את הגלקסיות (יקום פשוט, מאמר 75) בדקתי שם עשרים אפשרויות אחרות והמסקנה … הפרש לחצים הוא ההסבר.
    צר לי אבל לי אין עוד מאה שנים להגיע למסקנה.
    נא להגיב במתינות

חומר אפל לא רואים כי הוא לא קיים. נקודה. פוטונים ניראים לכל אחד חוץ מניסים. תרים את הראש בלילה חשוך ותיראה המון פוטוני האור הנחמדים היוצאים מכוכבי הגלקסיה שלנו לפחות, בנוסף, אפשר להבחין בפוטונים של המפץ הגדול בגלי רדיו המתאימים לטמפרטורת רקע של 2.73 מעלות קלווין אבל על זה כבר קיבלו פרס נובל אז זה לא מעניין אותנו,אז אל תגיד שכל המידע הזה הוא במקום חומר אפל הזוי. בנוסף אין צורך באנרגיה אפלה ולא הסביר שוב למה. נותר רק ההסבר לסיבוב הגלקסיות הספיראליות?, אני נוטה להאמין שהפרעה בתנועת הזרימה גורמת לכיוון סיבוב כל שהוא ממש כמו בכיור באמבטיה שלי שבוחר סיבוב למי הברז בהתאם לכיוון אקראי של הברז.
    אשאיר את הבעייה פתוחה. ניתן גם לאחרים אפשרות לזכות בנובל.
    לילה טוב ניסים

הוריקן מסתובב בגלל כוח קוריוליס. גלקסיות, ומערכות שמש, ואפילו כוכבים ופלנטות, מסתובבות בגלל חוקי שימור התנע.
    אכן שאלנו את עצמינו…. לפעמים אתה עדיין מצליח להפתיע אותי 🙂

מצד שני – לך שאין שום הסבר לסיבוב הגלקסיות.

לפי מה שאת המתאר, היינו צריכים לראות את הפוטונים האלה. יש לך הסבר למה לא רואים אותם?

לא נתת שום הסבר, יהודה. פשוט קראת ל"חומר אפל" בשם אחר. וסיבכת מאד מאד את היקום ללא שום סיבה.

תחשוב על הוריקן, אני טוען שבמרכז הגלקסיה יש לחץ נמוך יותר מאשר בסביבת הגלקסיה, אל מרכז זה נעים כוכבי הגלקסיה ובגלקסיה הספיראלית הם עושים זאת בסיבוב ממש כמו בהוריקן, סביב למרכז ולא סביב לנקודה חיצונית. ודרך אגב במאות שנות גרביטציה לא שאלתם את השאלה מה גורם לספיראליות להסתובב? אותה סיבה תתאים גם במקרה זה!
    אתה שואל מה מקור החומר הזה?, לדעתי במפץ הגדול ובכוכבים עצמם בגלקסיה. למשל נטרינים ניפלטים בשמש וכנ"ל גם פוטונים המוסיפים ליצירת לחץ. אתה שואל : איך אנו לא רואים אותו? אז זהו שאנו כן רואים אותו ויודעים עליו. אתה שואל איך לא נוצרים כוכבים מהחומר הזה, ואיך הגז הזה משפיע על חומר רגיל ? תשובתי שזה נושא לפרס נובל הבא ולא מעיניינינו במאמר זה…

לישראל
    אתה וניסים חוזרים כל הזמן לכיוון הגרביטציה רק אל תשכחו שללא חומר אפל היא מסבירה ברוב המיקרים רק חלק זעיר מהכוחות הנידרשים לתיפעול הגלקסיה הספיראלית ובכלל לתיפעול היקום. כאן אני נותן לכם הסבר על סיבוב הגלקסיות , התנועה במרחבי היקום והתפשטות היקום המואצת, ממש כל כך פשוט שבא לבכות. לי ניראה שהוקאם דווקא מרוצה!
    כל טוב ושנה טובה לניסים וישראל
    ולשאר קוראי הידען
    וכמובן לא נישכח לברך את אבי בליזובסקי האחד והיחיד שבזכותו אנחנו כאן,
    שנה טובה וכל טוב!
    סבדרמיש יהודה.

לזה אני מסכים. אבל זה לא מסביר למה הגלקסיות מסתובבות.
    חוץ מזה שכמובן שפושינג לא עובד כי התנגשויות אלסטיות לא יוצרות כבידה (אפילו לסג' חשב כך…)

כלומר – אתה טוען שבמרכז הגלקסיה יש לחץ נמוך, בחלל הריק יש לחץ גבוה …. ושכל גלקסיה מסתובבת סביב נקודה שמחוץ לגלקציה… כל גלקציה סביב נקודה אחרת….

עכשיו – מה מקור החומר בגז הזה? איך אנחנו לא רואים אותו? מה המקור שלו? אם לחלקיקים יש מסה אז איך לא נוצרים "כוכבים" מהחומר הזה? איך הגז הזה משפיע על חומר "רגיל"?….

אני שומע את אוקהם מתהפרך בקיברו……

89. לישראל ידידי

למה איכזבתיאוך אכזב??
    הרי איינשטיין ידידנו זנח את האמונה בעיקרון מאך ואפילו מאך עצמו הטיל ספק בעקרונו לכן קטונתי מלנסות למאכמיאך את הגלקסיות הספיראליות (ויקיפדיה בעברית) בעיקרון שייקח להוכיח אותו , אם בכלל, כשנות יקום חדש.

לעומת זאת, אם רעיון הפרש הלחצים שלי הוא הגיוני, אז…. השמים הם הגבול!, וגם היקום מתפשט ובצורה מואצת , בלי האנרגיה האפלה כי תמיד הלחץ כלפי חוץ יהיה גדול מהלחץ כלפי פנים. ( אני מודה שיש בהסבר הנ"ל קורטוב של מאכיות…)

חן חן לשנה הטובה!

ולעינינינו:
    הפרש הלחצים במרחב הגלקסיה גורם לכל הכוכבים ליפול לכיון המרכז והם עושים זאת בסיבוב בגלקסיות הספיראליות. כנ"ל בסופות הוריקן וכנ"ל בכיור באמבטיה שלי. כשסיפרתי על כך לפרופסור יובל נאמן עליו השלום, באחת משיחותינו, הוא תיקן אותי ואמר שהסיבוב בהוריקנים נובע מכוח קוריוליס הנוצר מסיבוב כדור הארץ, ובחיוך הוא העלה את הרעיון שאולי כל היקום היקר שלנו מסתובב, ועושה קוריוליסציה לסיבובן של הגלקסיות הספיראליות. אני חושב שכוח קוריוליס טוב להוריקנים אבל לא בטוח שהוא קובע את הכיוון בכיור באמבטיה שלי אבל אם הוא קובע בסיבוב הגלקסיות הספיראליות היה מעניין לבדוק אם לגלקסיות הספיראליות יש כיוון מועדף כי אז זאת תהיה הוכחה שהיקום האהוב שלנו מסתובב. אבל אז הייתה נישאלת השאלה: מדוע הגלקסיות האליפטיות לא מסתובבות?
    ניסים היקר זה לבטח עוד מקור לנובל, ואני מודה שלתגובותיך יש צד בעיניין, ואתה מקור לא אכזב לרעיונות לפרסי נובל.
    אז שרק נחייך תמיד
    ושנגיב רק בעדינות

90. לישראל ידידי

למה איכזבתיאוך אכזב??

לא הבנתי כלום. אתה אומר שהפרש לחצים גורם לגלקסיות להסתובב? אני לא מבין איך זה יכול לקרות. אתה מתכוון לכך שהגז הזה נמצא בתנועה סיבובית סביב מרכז כל גלקסיה? לגז הזה יש תנע זווייתי?

92. יודה בענייני גלקסיות אכזוב איכזבתני אכזב.

פושינג דווקא נותנת כיוון לא רע להסבר אנומליית הסיבוב. שהרי אם המשיכה מקורה דחיפה ומקור החלקיקים הוא המסות כפי שמדגים עיקרון מאך, אז ברור שעל הכוכבים בשוליים פועל לחץ גדול מן הכוכבים בתוך הגלקסיה שאינו פועל על הכוכבים במרכז שהכוח עליהם מתמסך בגלל עיקרון הדיברג׳נס של גאוס על גופים במעטפת.

שאלת מספר שאלות:
    "למה אסור להוסיף חומר לגלקסיות הספיראליות?
    תשובה: כי כבר מאה שנה מחפשים אותו ולא מוצאים .אין מנוס אלא להחליט שהוא לא קיים כניראה, ואז להגיע למסקנה שהתנועה נקבעת לא ע"י הגרביטציה,
    שאלה: האם זה ההסבר הנכון? לא יודע, אבל בינתיים זה ההסבר הכי טוב שיש.
    תשובה: בדוק את הרעיון שהצגתי בפני ישראל שפירא על "הפרש לחצים"
    שאלה: אותה "נוסחה" שאתה מזלזל בה כל כך – היא (הן) משוואות השדה של איינשטיין. המשוואות האלה הן פיתוח על בסיס מספר הנחות (עקרון השקילות לדוגמא.)
    אם אתה טוען שאיינשטיין טועה אז אתה טוען שאחת מהנחותיו שגויה.
    איזו הנחה זו לדעתך?
    תשובה: אני לא מזלזל באיינשטיין ובחוקיו אך קובע שהם לא מופרכים רק במרחקים קצרים . המרחקים של אלפי שנות אור אנו נדרשים לעזררתו של החומר האפל וזה לא מקובל עלי.
    שאלה: בבקשה – תסביר לי איך יש גלקסיות שלא צריך להוסיף חומר אפל וגלקסיות אחרות שכן צריך להוסיף להם חומר אפל?
    תשובה: בתגובתי הקודמת לישראל שפירא הראיתי דרך שאינה דורשת בכלל חומר אפל, האם זה לא עדיף??
    שאלה: אם למישהו מכם יש תיאוריה אחרת שמסבירה יותר טוב (מאיינשטיין) אז פרס הנובל מחכה לכם!
    תשובה: בדוק בבקשה אם רעיון הפרש הלחצים שהצעתי לידידנו ישראל, הוא מספיק טוב.

94. לישראל שפירא שלום ושנה אזרחית טובה!
    ולעיניינינו:
    אתה שואל: " איך פושינג מסבירה את אנומליית הסיבוב בשולי הגלקסיות?"
    תשובה: מצטער, אבל הפושינג לא מסבירה, כפי שאמרתי בתגובתי הקודמת במאמר זה בתאריך 25.12 שעה 02:51 הגרביטציה לא מקובלת עלי כהסבר לתנועת הגלקסיות ! והכוח המקובל עלי להסבר הוא זה הנוצר מהפרש לחצים באזורים שונים ביקום. היקום שלנו עם כל החלקיקים הנעים בו- נטרינים, היגס בוזונים ,פוטונים, קרניים קוסמיות למיניהן ועוד, חייבים להגדיר את מרחבי היקום כגז, עם כל התכונות המוקנות לגז, כגון לחצים שונים באזורי יקום שונים ומכאן להפרשי לחצים בין אזורים שונים ביקום ומכאן גם לרוחות. מכאן, הדרך קצרה להסבר תנועת הגלקסיות למשל אנדרומדה נעה לכיוון שביל החלב לא בהכרח בגלל הגרביטציה אלה בעיקר בגלל הפרשי לחצים בינהן.
    ומה לגבי נוסחאות התנועה?, כאן הסיפור פשוט,
    בדקתי את נוסחאות התנועה של הרוחות בגוגל ובספרים על מזג אוויר (למשל "מבוא למטאורולוגיה " של יואב יאיר וברוך זיו, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה)
    מהירות הרוח הנוצרת ע"י הפרש לחצים, פרופורציונית לגודל ההפרש ופרופורציונית הפוך למרחק בין הנקודות המגדירות את הפרש הלחצים. המסקנות מההסבר בתנועה הסיבובית בגלקסיות הספיראליות היא הנוסחה הדומיננטית הבאה (במקום נוסחת הגרביטציה) :-

V = (P1-P0) / (R1-R0)

או P1-P0=V*(R1-R0)

בגלקסייה הספיראלית הנתונים הן:-
    0R = אפס (מרכז הגלקסייה)
    1R המרחק ממרכז הגלקסייה
    1V מהירות הסיבוב בנקודה 1R
    0P הלחץ במרכז הגלקסייה
    1P הלחץ בנקודה 1R

בגלקסיות הספיראליות ציירתי את הגרף המייצג של הפרש הלחצים הנידרש כפונקציה של הרדיוס והסתבר שכל הגלקסיות מסתדרות על קו ישר, החל ממרכז הגלקסיות ועד מעבר לשוליהן. כל התנועה מוסברת יפה,יפה בלי חומר אפל ובלי אנרגיה אפלה ובלי… גרביטציה!
    ביקשת שאני לא אפנה אותך למאמר אחר אז לכן לא אפנה אותך ליקום פשוט, מאמר 75.
    ושרק נחייך,ולהגיב בעדינות!

95. ניסים ויהודה שנה אזרחית טובה ומוצלחת.

יודה – איך פושינג מסבירה את אנומליית הסיבוב בשולי הגלקסיות?

אם אפשר בלי הפניות, פשוט הסבר פשוט כמו יקום.

"למה אתה חושב שהוכחה עטופה במאות אחוזים של חומר אפל היא הוכחה נכונה ?"
    ממתי משתמשים במילה "הוכחה" במדע?
    האם זה ההסבר הנכון? לא יודע, אבל בינתיים זה ההסבר הכי טוב שיש.

אותה "נוסחה" שאתה מזלזל בה כל כך – היא (הן) משוואות השדה של איינשטיין. המשוואות האלה הן פיתוח על בסיס מספר הנחות (עקרון השקילות לדוגמה).
    אם אתה טוען שאיינשטיין טועה אז אתה טוען שאחת מהנחותיו שגויה.
    איזו הנחה זו לדעתך?

97. מפתה אכן לחשוב שכל מי שמדבר על חומר אפל סתם מקשקש ועדיין לא ראה את האור..
    אבל צריך לזכור שיש מספר עדויות שונות לכך שיש יותר חומר ממה שאנחנו רואים בשיטות הקונבנציונליות, לא רק צורת הסיבוב של הגלקסיות אלא ראיות כגון מדידת עודף עידוש כבידתי, ודינמיקה בקני מידה של צברי גלקסיות

98. לניסים היקר
    מה שלומך?
    ולעיניינינו:
    למה אתה חושב שהוכחה עטופה במאות אחוזים של חומר אפל היא הוכחה נכונה ? האם באמת אינך רואה שזה (החומר האפל) בס"ה שינוי הנתונים /המציאות כדי שיתאימו לנוסחה?? אני מעריך שאני אוכל להתאים את תנועת הגלקסיות לכל נוסחה דימיונית שתמציא לי אם יש לי את היכולת להשתמש בחומר אפל ובאנרגיה אפלה כנידרש כמה שאני רוצה ואיפה שאני רוצה.
    באותה שיטה איך היתה ניראית לך אפשרות דומה לפתור את בעיית חוסר המים המתוקים באזורים צחיחים בעזרת מים "אפלים"?? פיתרון מגוחך, ממש כמו פתרון החומר האפל שלך. אתה מחפש פיתרון אחר?, לך לגוגל, יקום פשוט מאמר 75, ותקרא בסבלנות על פתרון.
    החומר האפל הינו הטעות המדעית הגדולה ביותר של המאה העשרים, והתגובות במאמר כאן מראות שהולכים ורבים הקולות נגד החומר האווילי.
    צר לי ניסים שאינך מבחין בכך.
    שבוע טוב ניסים.

99. חוקי הכבידה היום הם בעצם נוסחאות השדה של איינשטיין. הנוסחאות האלה ניבדקו על עצמים בגודל של גלקסיה. למשל – https://arxiv.org/pdf/1806.08300.pdf

אם לימשהו מכם יש תיאוריה אחרת שמסבירה יותר טוב, אז פרס הנובל מחכה לכם!

בקשר לתער של אוקהם: דבר ראשון – זהו כלל אצב ולא חוק טבע. דבר שני – הכלל אומר לחפש את ההסבר הפשוט ביותר לכל התצפיות. אשמח לשמוע על תורה שמסבירה יותר טוב מתורות היחסות והמודל הסנטדרטי – תורה שמסבירה את *כל* התצפיות כמובן

100. אם לפשט את המאמר, בבטחון אוכל לטעון שביטוי הקסם ״חומר אפל״ אינו שייך לנושא המאמר המקורי. ישנו כאן סוג חדש של מדע הנמצא עדיין בחיתוליו והוא גילוי צפונות היקום באמצעות גלי כבידה. ללא ספק תחום פורץ דרך המשחרר אותנו מן המגבלה של חקר היקום באמצעים אלקטרומגנטיים בלבד. על שאלה אחת ייתכן ונוכל להשיב בעתיד קרוב, האם הכבידה היא ״כוח״ או רק תוצר של עיוותים במרחב-זמן כפי שגרס איינשטין בשעתו. והנה כבר ידוע כי שדה כבידה הוא דינאמי ומשתנה תדיר בתגובה למאורעות אלימים המתרחשים אפילו גלקסיות, מה עם השתכללות אמצעי החישה אולי נוכל להבין כמה מצפונות הכבידה אשר לגביהן אנו נפעמים ומעלים תיאוריות וספקולציות לרוב.

101. מקובלת הדיעה שאם סיבוב כוכבי הלכת במערכות שמש מוסברת היטב ע"י גרביטציה, אז מן ההכרח שגם תנועת הגלקסיות וסיבובן חייבת להיות מוסברת היטב על ידי גרביטציה, ולא כך הדבר. הגלקסיות הן גופים הגדולים פי מיליארדים ממערכות שמש וחוקיי התנועה שלהם יכולים לנבוע מסיבות אחרות. אבל, מאז שנולדנו, הגרביטציה היקומית וחוקיה,מושתלים במוחינו ובגיינים שלנו, כאמת בילתי מעורערת, ולכן , כדי שהגרביטציה תעבוד בגלקסיות, אנו נאלצים לשדרג אותה עם תוספת של חומר אפל הזוי, ובהמשך, עם תוספת אנרגיה אפלה, עוד יותר הזוייה. (יקום פשוט מאמר 75 והלאה)
    סילבסטר נעים

9

102. לניסים וי. פורת:
    ספקולציות היו קיימות ויהיו קיימות בתחום המדע, ולמעשה הן הכרחיות לצורך הנעה מדעית.
    הבעיה עם ה'ספקולציה' מתחילה כאשר מישהו שוכח שהיא רק ספקולציה, ולא השערה מדעית בעלת בסיס מבחינה מושגית ומתודולוגיה מתקבלת על הדעת לצורך הגעה לאישוש, קל וחומר לא "הסבר" מדעי או תאוריה מדעית.
    בכל מה שנוגע ל"חומר אפל" – המצב היום הוא שיש לנו בעיה של פער בין הממצא האמפירי ליכולת ההסבר עפ"י התאוריות הקיימות: אין לנו הבנה מה זה הדבר שגורם לתאוצות חריגות בשולי גלקסיות מסוימות (אגב, לא כולן!). בנוסף, אין לנו מערכת מישוגית שיכולה להיות בסיס להבנה כזו. אנו יודעים רק דבר אחד: יש התרחשות שמשנה משהו בשדה הכבידה,. איננו יודעים שום דבר או תכונה אחרת. אין לנו אפשרות להגדיר מה הגורם – אנחנו לא יכולים להגיד עליו שזה עצם קיים ( למשל: חומר, שקוף או אפל) או דבר מה שמתקבל מקיומם של עצמים או כוחות מוכרים אחרים.
    אבל משום מה – רוב הממסד המדעי החליט לעשות את הקפיצה האנטי אוקהמית ולחשוב שמדובר ב"חומר" (אמנם – 'אפל') כפתרון אד הוק לבעיה, בבחינת "יש בעיה, לא מבינים מה קורה בקופסה – אז בואו נמציא, כמו תרגיל בקסמים, שד שמשחק בתוכה". בשלב הבא הספקולציה הופכת – ללא שום בסיס מושגי, או אמפירי נוסף – ל'השערה', ובשלב השלישי הענין הביזארי הזה הופך ל"הסבר", כאילו מדובר בתאוריה מדעית, ורוב ככל המדענים מתחילים להתנסח בהתאם: יש חומר אפל, הוא הגורם לפער המידע, כעת צריך לשפוך טונות של להג, מאמץ וכסף כדי לגלות את האשם, למרות שאין לנו מושג קלוש מיהו ומהו עשוי בכלל להיות. יש בכך גם תועלת: זה מייצר תקציבים ומשרות, וגם מרגיע את תחושת חוסר הבטחון בוודאותו של הידע הפיסיקלי הקיים (דבר מאוד חשוב בפיסיקה של היום, המתלבטת ביותר מארבעים בעיות יסוד, חלק מהן קריטיות לערך האמת שבתאוריות הפיסיקליות).
    ומה יגיד על כך אוקהאם? קודם כל הוא ינופף בתער שלו. הוא יגיד לך משהו כמו: "תפסיקו עם ההונאה העצמית, זה לא רציני, זה מדע פרימיטיבי. אל תשכחו שמדובר בספקולציה, לא בהשערה בעלת בסיס ובטח שלא בהסבר. עדיף לשנות את הפרופורציות בהשקעת האנרגיות המחקריות – תתמקדו יותר במחקר שמתבסס על הידע הקיים ומנסה לפתח ולשכלל אותו, והנה רק לאחרונה ראינו התקדמות בדמות השערה חדשה שמשפרת את MOND. דרושים עוד שיפורים, אבל הכיוון נראה מבטיח, בטח לא זניח. התוצאות עשויות להיות טובות ומהירות יותר אם יותר אנרגיה מחקרית תתועל לכיוון הזה. חבל להשקיע כל כך הרבה מדי שיח סביב הספקולציה, ובטח שחבל להשקיע כל כך הרבה מאמץ וכסף סביב ניסויים שהסתכמו, ככל שהשתכללו, באפס אחד גדול".
    לסיום, אוקהאם יזכיר את תאוריית האתר, שזכתה להכרה במאה ה -19 והתגלתה במערומיה החל מניסוי מייכלסון מורלי. "גם היא היתה קפיצה אנטי אוקהמית, מרהיבה ובאותה מידה מטופשת. כיום מסתבר שלתאוריית האתר נולדה אחות, הלא היא 'תאוריית' החומר האפל. הגיע הזמן להניף עליה את התער שלי. בואו תעזרו לי, זה חשוב למדע", הוא יאמר.

103. לאד:
    איך לדעתך אפשר לטפל בנושא בלי להעלות השערות (ספקולציות בלשונך) ולבדוק אותן? וכן, לפעמים כדי להסביר את הלא ידוע צריך להניח עוד הנחות שנובעות ממנו ולבדוק *אותן*. בינתיים הנסיונות להסביר את התצפיות בלי הנחת קיום של חלקיקים לא ידועים ("MOND") נתקלים בבעיות חמורות,, אבל ממשיכים לנסות גם אתץ הכיוון הזה.

זאת המתודה המדעית, פרימיטיבית ככל שתהיה, ואם יש לך הצעות איך לשפר אותה נא שתף אותנו בהן.

104. איך מאמתים את הספקולציה בדבר קיומו של "חומר" שחוץ מכבידה לא מיחסים לו כל תכונה אחרת?
    ע"י הצעה של ספקולציה בדבר קיומם חלקיקים שאמורים להיות "קלים מאוד" ואין שום ראיה או סיבה אחרת להניח את קיומם, מלבד ההצרכה שלהם להפקת האימות לספקולציה הראשונה. במילים פשוטות – להסביר את הלא ידוע ע"י לא ידוע אחר.
    ממש שיא של הגיון (עקום) ושיא מדע (פרימיטיבי).