ב-24 באוקטובר הצליחה נאס"א לחדש את הקשר עם החללית וויאג'ר 1 לאחר הפסקת תקשורת קצרה. לאחרונה, וויאג'ר 1 כיבתה אחד משני משדרי הרדיו שלה, וצוות נאס"א עובד כעת לזיהוי הסיבה

נאס"א חידשה את הקשר עם וויאג'ר 1 לאחר שמערכת ההגנה גרמה לחללית לכבות משדר.
מהנדסי JPL חוקרים את התקרית, תוך התמודדות עם האתגר של ניהול פקודות ונתונים במרחק של 14 מיליארד ק"מ. הצוות שואף לייצב את התקשורת ולטפל בקשיים הטכניים של החללית המזדקנת בחלל הבין-כוכבי.
חידוש הקשר עם וויאג'ר 1
ב-24 באוקטובר, נאס"א הצליחה לחדש את הקשר עם החללית וויאג'ר 1 לאחר הפסקת תקשורת קצרה. לאחרונה, וויאג'ר 1 כיבתה אחד משני משדרי הרדיו שלה, וצוות נאס"א עובד כעת לזיהוי הסיבה.
נראה כי הכיבוי הופעל על ידי מערכת ההגנה של החללית, המנהלת באופן אוטומטי בעיות על הסיפון. מערכת זו חוסכת בחשמל על ידי השבתת מערכות לא חיוניות אם אספקת החשמל של החללית מתוחה מדי. עם זאת, עשוי לקחת ימים עד שבועות לצוות לאתר במדויק מה הפעיל את מערכת ההגנה.
מעבדת ההינע הסילוני (JPL) של נאס"א בדרום קליפורניה מנהלת את התקשורת עם וויאג'ר 1 באמצעות רשת החלל העמוק. כאשר צוות ה-JPL שולח הוראות, וויאג'ר 1 מגיב על ידי שידור נתונים הנדסיים, המסייעים לצוות להעריך את תגובתו לפקודה. תהליך זה נמשך כיומיים – כמעט 23 שעות לוקח להפקודה לנסוע מעל 24 מיליארד קילומטרים לוויאג'ר 1 ועוד 23 שעות להחזרת הנתונים לכדור הארץ.
ב-16 באוקטובר, שלח צוות הטיסה פקודה להפעיל אחד מהמחממים של החללית. בעוד שלוויאג'ר 1 היה אמור להיות מספיק כוח להפעיל את המחמם, הפקודה הפעילה את מערכת ההגנה. הצוות למד על הבעיה כאשר רשת החלל העמוק לא יכלה לזהות את אות וויאג'ר 1 ב-18 באוקטובר.
אתגרי תקשורת ופתרונות
החללית בדרך כלל מתקשרת עם כדור הארץ באמצעות משדר רדיו X-band, שנקרא כך על שם התדר הספציפי בו הוא משתמש. צוות הטיסה שיער נכון שמערכת ההגנה הורידה את הקצב בו המשדר שלח בחזרה נתונים. מצב זה דורש פחות כוח מהחללית, אך הוא גם משנה את אות ה-X-band שרשת החלל העמוק צריכה להאזין לו. המהנדסים מצאו את האות מאוחר יותר באותו יום, ווויאג'ר 1 נראתה במצב יציב בעוד הצוות החל לחקור מה קרה.
המשכיות המשימה ואתגרים
במקום לסכן את הפעלת ה-X-band מחדש לפני שנקבע מה הפעיל את מערכת ההגנה, הצוות שלח פקודה ב-22 באוקטובר כדי לאשר שמשדר ה-S-band עובד. הצוות עובד כעת על איסוף מידע שיעזור להם להבין מה קרה ולהחזיר את וויאג'ר 1 לפעילות רגילה.
וויאג'ר 1 ו-2 טסות כבר למעלה מ-47 שנים והם שתי החלליות היחידות שפועלות בחלל הבין-כוכבי. גילם המתקדם הביא לעלייה בתדירות ומורכבות הבעיות הטכניות ואתגרים חדשים עבור צוות ההנדסה של המשימה.
לדף של חלליות וויאג'ר באתר נאס"א
עוד בנושא באתר הידען:
3 תגובות
נאסא הצליחה לשלוח מסר 24 מיליארד קמ מפה. ודואר-ישראל לא מצליח להעביר מכתב מרחובות לפתח תקווה.
כיצד אתה יכול לקבוע על משהו חסר איברי מין ראשוניים וסימני מין משניים שהוא זכר או נקבה? ולגבי לשון זכר/נקבה מדובר בדבר שרירותי לחלוטין! הסיומת ות לשון נקבה- בנות, יפות אדומות גבוהות …. אם כך למה אבות?! חלון גבוה – לשון זכר אם כך למה חלונות?! הסיומת ים לשון זכר, בנים, יפים, גדולים,….. אם כך למה נשים? בקיצור הכל חרטא
הערות הגהה:
1) וויאג'ר=חללית=לשון נקבה: "לאחרונה, וויאג'ר 1 כיב(ת)ה אחד משני משדרי הרדיו של(ה)"; "וויאג'ר 1 מגיב(ה)… תגובת(ה) לפקודה."; "נרא(ת)ה במצב יציב"; "וויאג'ר 1 ו-2 טס(ות)… וה(ן) שתי החלליות היחידות… גיל(ן) המתקדם"
2) "כיבתה (את )אחד משני"
3) "לוקח ל(-)פקודה לנסוע"
4) "מעל 24(.)15 מיליארד קילומטרים"
5) "להפעיל (את )אחד מהמחממים"
מקווה שאני לא נודניק עם כל ההערות האלה.