חיים תבוניים ביקום: דממת אלחוט לאחר עשר שנות חיפושים מאסיביים

טלסקופ הרדיו בארסיבו שבפורטו ריקו, בצירוף ג'ורדל בנק שבבריטניה חיפשו אחר אותות כאלה במסגרת פרויקט פניקס במשך עשר השנים האחרונות. המדענים בחנו כל אחד ואחד מ-800 הכוכבים הקרובים אלינו אך לא מצאו כל עדות לאות רדיו מ-ET

טלסקופ הרדיו בארסיבו סרק את השמים בחיפוש אחר ET. מימין: פיטר באקוס, מנהל פרויקט פניקס

האסטרונומים השלימו לאחרונה את אחד החיפושים הרגישים ביותר אחר אותות רדיו מתרבויות תבוניות בחלל. הם מאמינים כי הדרך הטובה ביותר למצוא את ET היא לחפש אחר אותות רדיו המסוגלים לנסוע מרחקים אדירים.
טלסקופ הרדיו בארסיבו שבפורטו ריקו, בצירוף ג'ורדל בנק שבבריטניה חיפשו אחר אותות כאלה במשך עשר השנים האחרונות. המדענים בחנו כל אחד ואחד מ-800 הכוכבים הקרובים אלינו אך לא מצאו כל עדות לאות רדיו מ-ET. הם אומרים כי למדו המון, והם מתכננים חיפושים נוספים בשנה הבאה.

הכוכב האחרון שנבחן בידי פרויקט פניקס – המחקר המקיף ביותר אחר חיים תבוניים בחלל שבוצע אי פעם הוא HD 169882 , כוכב די ממוצע הנמצא 88 שנות אור מכאן. התוצאה היא שלא זוהו כל אותות המעידים על כך שמקורם מלאכותי המגעים מאחד מכוכבי הלכת שלו, לפחות לא בזמן שהוא זכה להאזנה. כך שאם ישנם אי אילו חייזרים על כוכב לכת המקיף את הכוכב יתכן שהם אינם מעוניינים לאותת, או שעושים זאת בצורה שאנחנו לא יכולים לגלות.
המסקנה – אנו נמצאים בשכונה שקטה.
פרויקט פניקס נקרא כך משום שהוא קם מאפרה של יוזמת נאס”א לחיפוש אחר חיים תבוניים בחלל שהחזיק מעמד שנה אחת ובוטל בחוק מיוחד של הקונגרס ב-1993.
למרות התוצאות המאכזבות, המדענים המעורבים בו נחושים להמשיך בחיפושים. “כאשר הגיעה הוראת החיסול מוושינגטון, מרבית הציוד היה כבר על ספסלי המעבדה. עמדו בפנינו שללושה אתגרים: להשיג מימון פרטי, להכריח את נאס”א להשאיל לנו את הציוד ולהתחיל לעבוד.” אמר פיטר באקוס, מנהל פרויקט פניקס לבי.בי.סי.
לאחר המערבולת הראשונית, הצליחו המדענים שניהלו את הפרוקיט לקבל מערכת חיפוש יצורים תבוניים חוץ ארציים (Eti) והם השתמשו בה במצפה הרדיו פרקס באוסטרליה בפברואר 1995, רק חודש אחד לאחר התוכנית המקורית של נאס”א.

מרבית זמן החיפוש של פניקס בוצע בטלסקופ הרדיו הגדול ביותר בעולם – צלחת בקוטר 330 מטרים בארסיבו, שניצלה את הטופולוגיה הטבעית של הרי פוארטו ריקו.
“במשך השנים האזנו ל-800 כוכבים במעל למיליארד תדרי רדיו ברגישות גבוהה” אומר באקוס. אף מחקר אחר לא כיסה כל כך הרבה תדרים או השיג את הרגיגשות הזו. היה זה החיפוש היחיד שהיה יכול לאתר שידורי ET בעוצמה של מכ”מים צבאיים שלנו.
אחת הבעיות בחיפוש אחר אותות מתבונה מלאכותית בחלל היא שהאותות מכדור הארץ עלולים להפריע, כך שהמדענים חייבים למצוא דרך אמינה להבחין בין הפרעות ארציות לבין שידורים חוצניים. לפיכך פותחה בפניקס תוכנה של “ניטור חוצני בזמן אמת” תוך שימוש ברדיו טלסקופ שני כדי לאתר האם אותות חשודים הגיעו באמת מן החלל.”

אף אות חשוד לא הצליח לשרוד את המבחן, אך האסטרונומים לא מסתובבים עם לב שבור. הם יודעים ש-ET יכול להתגלות מחר, בעוד אלף שנה או לעולם לא. הם אומרים כי חיפוש בעל תוצאות יכול להיות אחד הגילויים המדעיים הגדולים ביותר בכל הזמנים והדבר שווה את המאמץ.
“למדנו המון על החיפוש אחר ETI, נישא עמנו את השיעורים הללו ואת מערכת החיפושים למערך הטלסקופים החדש שלנו: Allen Telescope Array (ATA).” אמר באקוס
“בהמשך השנה נשתמש ב-ATA שבה 32 צלחות קטנות, ככל שהמערך יתרחב, נתחיל חיפוש ממוקד חש הכולל כמה מאות אלףפי כוכבים. כשאני מסתכל אחורנית על עשר השנים האחרונות, אני גאה מאוד במה שהשגנו – החיפוש המקיף ביותר והרגיש ביותר של שכונתינו הגלקטית. המסקנה – אנחנו מתגוררים בשכונה שקטה.” סיכם באקוס.

צבי ינאי בחר לסכם מאמר ב-YNET מה-15/3/04 שעסק בגילוי סדנה, בהתייחסות דווקא לפרוייקט פניקס:
“באשר לי, אם הייתי מתבקש לדרג את הידיעות האסטרונומיות של 2004 לפי סדר חשיבותן, לא הייתי מציב במקום הראשון את סֶדנה, אלא את סיומו של פרוייקט “פניקס”, שהחל לפני עשר שנים במטרה לגלות סימנים של חיים אינטליגנטיים ב-700 מערכות שמש דומות לשלנו, ברדיוס של 150 מיליון שנות אור מאתנו. פרוייקט “פניקס” הסתיים בדממת אלחוט מלאה. אם יש יצורים נבונים בגלאקסיה שלנו הם לא מחכים לנו מעבר לפינה. נשארנו לבד. עם הנסיך הקטן.”

למאמר של צבי ינאי ב-YNET

1. חיים:
    גם אני חושב שחוצנים לא ביקרו אותנו אבל אני בטוח שחישובי ההסתברות שעשית משוללי כל יסוד כי אן לנו את הידע שמאפשר לנו לעשות כאלה חישובים.

אגב: חמוצים דווקא יש.

2. תאורטית מבחינה מדעית, הכל קישקוש בלבוש. בגלל המרחקים בחלל אין אפשרות ביולוגית לעבור מרחקים גדולים. מבחינה סטטיסטית, בכל הקוסמוס כולו במרחק של עד 13.7 ביליון שנות אור, יכולות להיות לא יותר מבין 3 עד 8 ישויות הדומות לנו . חיים כל שהם ברמה של חידקים ועד מדוזות הסיכוי הוא כמאה מליון. עשיתי חישוב.
    הסיכוי לקליטת אותות רדיו קטנים יותר. חישוב של האנרגיה הדרושה לתקשורת כזו, לא ריאלית גם בקנה מידה קוסמי. עולם לא ימצאו אותות רדיו וכל מי שמשקיע כספים במיזם, פשוט זורק את כספו.
    אז בבקשה, כל “המדענים” תפסיקו לדבר שטויות.אין חוצנים ואין חמוצים.