הקרנה אלקטרומגנטית על תאי סרטן ריאות גרמה לתמותה מלאה שלהם

כך עולה ממחקר שנעשה במסגרת המרכז למקורות ושימושי קרינה בראשותו של פרופסור אשר יהלום, ראש המחלקה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה באוניברסיטת אריאל

לייזר אלקטרונים חופשיים. צילום יחצ

המחקר שנעשה במסגרת המרכז למקורות ושימושי קרינה בראשותו של פרופסור אשר יהלום, ראש המחלקה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה באוניברסיטת אריאל , מצא כי הקרנה ע”י גלים מילימטריים על ידי סינטיסייזר (מקור חלש) במשך 2-4 דקות משנה את התכונות המורפולוגיות כלומר משנה את הצורה והממדים של התא ושל הגרעין שלו (עם השלכה לשינויים פיזיולוגיים). הקרינה גורמת לדיכוי חלוקה של תאים, להזדקנות התאים הסרטניים ותמותה של פי 2-4 יותר מתאי בקרה מאותו סוג.
הוכח כי ההקרנה ע”י גלים מילימטריים במשך 10 דקות על ידי סינטיסייזר (מקור חלש) ‏גורמת לתמותה מלאה של תאי סרטן ריאות.
במחקר זה נטלו חלק חוקרים מתחומים שונים מהפקולטות למדעי הטבע וההנדסה באוניברסיטת אריאל, החוקרים שילבו ידע רב תחומי לבדיקת היכולת של גלים אלקטרומגנטיים בתדרי גמ”מ לגרום לחיסול התאים הסרטניים באופן סלקטיבי.
חברי צוות המחקר הם: ד”ר סטלה ארונוב מהמחלקה לביולוגיה שעסקה בבדיקה והבנה של מנגנונים ביולוגיים הנוטלים חלק בהשפעת קרינה גלים מילימטריים על תאים סרטניים והיעדר מנגנונים אלו בתאים בריאים אנושיים. פרופ’ קונסטנטין קומושוילי, פרופ’ יעקב לויטן, פרופ’ אשר יהלום פיזיקאים מחקרם עסק בביצוע ההקרנות ובחקר האינטראקציה של הגלים המילימטריים עם התאים. פרופ’ משה עינת ופרופ’ בוריס קפילביץ’ מהפקולטה להנדסה עסקו בהקמת מערכות שונות להקרנה.
במחקר בוצעו ניסויים שבהם תאי סרטן ריאות (1299H) עברו הקרנה ע”י גלים מילימטריים בתנאים שלא נחקרו (3-4 מ”מ בסריקת תדרים רציפה) בעזרת סינטיסייזר (מקור גלים המאפשר לייצר גלים בטווח רחב של אורכי גל ובהספק נמוך) ראה איור 1. המדובר בהקרנה בתחום תדרים של 75-110 גיגה הרץ כאשר בכל עשירית מילי שניות משתנה התדר עד לסריקה של כל תחום התדרים בתוך 2000 צעדים.
ההקרנה בוצעה גם בתדרים בודדים בעזרת FEL (לייזר אלקטרונים חופשיים), המבוסס על מאיץ חלקיקים מסוג טנדם שהוא מתקן ייחודי הנמצא באוניברסיטת אריאל והוכר כמרכז ידע ארצי, ראה איור 2. לייזר אלקטרונים החופשיים מאפשר הקרנה בהספקים גדולים פי מיליון ביחס לסינטיסייזר.

מחלת הסרטן הינה אחד מבין גורמי התמותה העיקריים בעולם. טיפולים סטנדרטיים עוזרים בחלק מהמקרים, אך בחלק ניכר מהמקרים הסרטן מתפשט ורמת התמותה גבוהה. אי לכך נדרש פיתוח של טיפולים חדשים וסלקטיביים לסוגי הסרטן השונים. במהלך השנים האחרונות הנושא של השפעה של גלים מילימטריים (גמ”מ הם גלים אלקטרומגנטיים שאורך הגל שלהם בערך 1 מ”מ) על אובייקטים ביולוגיים קיבל תשומת לב רבה. למרות המאמצים של חוקרים בכל העולם עדיין אין הבנה מלאה של התהליכים המתרחשים בתאי סרטן תחת ההקרנה ע”י גלים מילימטריים. למרות זאת כל החוקרים מסכימים על קיומה של ההשפעה.
התוצאות במחקר המשולב התקבלו בהקרנות של גלים מילימטריים עם הספק נמוך (פחות מ- mW 1) בעזרת סינטיסייזר סורק, תאים בריאים שהוקרנו באותם תנאים לא הראו כל השפעה. תוצאות דומות התקבלו בהקרנות עם הספקים גבוהים (0.5-2 kW) עם זמני ההקרנה קצרים (4-5 מיקרו-שניות) בעזרת (FEL) Free Electron Laser.
ניסויים אלו מוכיחים שניתן להשיג השפעה אנטי סרטנית אפקטיבית על תאי סרטן ריאות ע”י הקרנה בהספק גבוה, בתדר גבוה ובזמנים קצרים מאוד. מכשיר בהספק גבוה (בניגוד למכשיר בהספק נמוך), מאפשר חדירת הגלים האלקטורמגנטיים לעומק רקמות. תנאי ההקרנה במכשיר בעל הספק גבוה יכולים להתאים לבדיקת אפקטים אנטי סרטניים בהקרנות של מודלים סרטניים בבעלי חיים ובעתיד גם בבני אדם.

1. מה המנגנון?
    חשבתי שהדעה המקובלת היא שקרינה לא מייננת לא גורמת לאפקטים ביולוגיים חוץ מחימום ותגובה לקולטנים ספציפיים.
    האם זה יכול להראות משהו לגבי השפעות של קרינה סלולארית/wifi?

2. מדובר בתאים סרטניים שהוצאו מגופו של חולה והמשיכו להתרבות בצלחת פטרי במעבדה. זה שלב ראשון והטיפול בתוך הגוף עשוי לקחת שנים – אם בכלל זה יצליח.

3. שלום,
    האם הקרנה ממוקדת מתאימה כל סרטן ריאה?
    מדוע הציעו לאימי 30 הקרנות ולא ממוקדת?
    האם הממוקדת עדיין נחשבת כיסוי או מוצעת לכולם?

4. תקראו על שיטת הטיפול של royal rife משנת 1920
    הקרנה בגל מגנטי בתדר של התא הסרטני יכולה לגרום לו לרזוננס…
    רייף היה גאון מדהים, אחרי הגילוי שלו שריפא את כל החולים בניסוי הוא נרצח……

5. תגובה ליגאל: צודק, המתקן הזה הוא לביצוע ניסיונות רחבים. במעבדתינו מפותחים גם התקנים שולחניים שנכנסים בקלות בחדר רגיל של רופא. לאחר סיום המחקר וגילוי הפרמטרים המיטביים יבנה התקן קטן וקומפקטי שעונה בדיוק לצרכים שיתבררו כמייטביים.
    תגובה ל כב: מדובר בגלים מילימטריים באורך גל של כ 3 מ”מ, וזהו תדר יותר גבוה מגלי מיקרו שהם באורך גל טיפוסי של כעשרה סנטימטרים.
    תגובה לסימה:
    הבדיקה לא נעשת בג’ל כפי שכתבת אלה בנוזל שבו כידוע אין חורים. לכן ההסבר שהצעת שהצעת לא שייך בכלל. אמנם הדרך עוד ארוכה, אך התופעה נצפתה ונותנת תקווה לטיפול חדשני, מהיר ויעיל, שיכול להקל על אנשים רבים שסובלים. אם יש לך ידע אמיתי שיכול לעזור (ונראה שכך) עדיף להשתמש בו בתבונה ובקואופרטיביות ולא באופן קנטרני.

6. יש קו אחר יותר מעניין – לסמן תאים סרטניים ביוני מתכת (זהב התגלה כיעיל) ואז למקד עליהם קרינה.

לא ברור למה דווקא תאים סרטניים היו פגיעים לקרינת מיקרו (השם הרגיל לקרינה אלקט’-מגנטית בתר נמוך).

7. 1. האפקט סלקטיבי: אחרי עשר דקות של הקרנה נצפתה תמותה מלאה בתאי סרטן ריאה ולא נצפה שום שינוי בתאי רגילים.
    2. האפקט אינו תרמי: לא נמדדה שום עליה בטמפרטורה של צלחת הפטרי. שימו לב שמדובר במיליואטים של הספק.

8. הייתי מצפה לטיפה יותר עומק אקדמאי מכותב המאמר. דברים בסיסיים כגון הפניה למחקר עצמו והשוואה למחקרים דומים ולא רק תיאורים כללים עם שימוש אורך גלים ורמות אנרגיה ככיסוי מדעי.
    אני יוצא מנקודת עבודה שהחוקר/ת אך עשו מחקר משמעותי אך התיאור במאמר חוטא לזה.

9. שטויות
    המקור לשינוי הוא הבדלים בצורת הגידול של תאים סרטניים לעומת תאים רגילים
    תאים סרטניים מגודלים בצלחת פטרי עם גל ויוצרים חורים זעירים במצע הגידול גלים מילימטרים נקלטים בחורים ומחממים את המצע וכך הורגים את תאי הסרטן
    אם יערבבו תאי סרטן עם תאים רגילים יקרינו את המצע התאים היחידים שישרדו אם יהיו כאלו יהיו תאי הסרטן
    מעניין מי הפרייר ששם מאות אלפי שקלים משכורות לחובבנים.

10. הרצל צודק.

כמו כן. לפני מספר חודשים פורסם על טיפול חדשני לחיסול סרטן על ידי הפצצת ריקמה בנייטרונים. ראשית, הטיפול לא היה חדשני כבר הוצע לםני עשרות שנים וניכשל. ניכשל כי לא היה סלקטיבי דיו. במאמר בידען אז לא הזכירו את עניין הסלקטיביות או שהזכירו אותו בלשון רפה, מה שיוצר רושם מוטעה.

עניין ההשפעה הסלקטיביות (להרוג תאים סרטניים בלי להרוג תאים בריאים) הוא העניין המרכזי להצלחת כל טיפול נגד סרטן. אחרת כמו שאומרים: הניתוח הצליח והחולה מת.

11. אפשר לגרום לתמותה מלאה של תאי סרטן ראות באמצעות גלים אלקטרומגנטיים בכל תדר שהוא. אז הכותרת קצת מצחיקה. סלקטיביות של פי 2-4 היא לא ממש תוצאה מעניינת, כי אין לזה שום סיכוי לשימוש רפואי. אני מנחש שבחימום פשוט על פתיליה תתקבל אותה סלקטיביות. ואם כבר – האם השוו לסתם חימום? אני מנחש שכל האפקט היה שהגלים המילימטריים חיממו את התאים.
    אז המחקר אולי מעניין, רק אל תתעלמו מהמובן מאליו ואל תכתבו כותרות מפוצצות. אז כן תכתבו שסלקטיביות של פי 2-4 בהריגת תאים סרטניים לעומת בריאים זו התחלה ויש תקוה שניתן יהיה להגדיל את היחס.