זיהוי מוקדם של סיכון לחלות בסרטן ריאות

חוקרים במכון ויצמן מפתחים מבחן להערכת הסיכון ללקות בסוג זה של סרטן עשוי למנוע מקרי מוות רבים. מחקר שנעשה באחרונה במכון ויצמן למדע מציע מבחן משולב, המבוסס על שלושה סמנים, לפיהם ניתן לקבוע עבור כל אדם “ציון תיקון די-אן-אי”, המגלה את סיכוייו של אדם לפתח סרטן ריאות.

עומדים מימין: דליה אלינגר, ד"ר זיו סביליה, ד"ר יעל ליטנר דגן. יושבים: ד"ר תמר פז-אליצור ופרופ' צבי ליבנה. גורם סיכון
עומדים מימין: דליה אלינגר, ד”ר זיו סביליה, ד”ר יעל ליטנר דגן. יושבים: ד”ר תמר פז-אליצור ופרופ’ צבי ליבנה. גורם סיכון

כ-85% מהמעשנים לא יחלו בסרטן ריאות, אך אחוז קטן של אנשים שאינם מעשנים יפלו קורבן למחלה הקשה. העישון הוא, כמובן, עדיין אחד מגורמי הסיכון העיקריים, אולם פיתוח מבחן להערכת הסיכון ללקות בסוג זה של סרטן עשוי למנוע מקרי מוות רבים. מחקר שנעשה באחרונה במכון ויצמן למדע מציע מבחן משולב, המבוסס על שלושה סמנים, לפיהם ניתן לקבוע עבור כל אדם “ציון תיקון די-אן-אי”, המגלה את סיכוייו של אדם לפתח סרטן ריאות.

פרופ’ צבי ליבנה וד”ר תמר פז-אליצור, מהמחלקה לכימיה ביולוגית, חוקרים זה מספר שנים סמנים כאלה – מולקולות ביולוגיות שפעילות מוגברת שלהן, או מופחתת, מצביעה על סיכון לסרטן. המחקר שלהם מתמקד במנגנוני התיקון התאיים של הדי-אן-אי, שתפקידם לתקן נזקים לגנום, הנגרמים, בין היתר, עקב החשיפה לחומרים הרעילים המצויים בעשן סיגריות. ההנחה היא, שדי בירידה קלה בתיפקוד של אותם מנגנוני תיקון כדי להתניע את התהליך הסרטני. ואכן, המדענים גילו סמן כזה, אנזים הקרוי OGG1, שפעילותו קשורה באופן הדוק לסרטן הריאות: רמות נמוכות של פעילות האנזים מעלות פי חמישה את הסיכון לחלות במחלה.

למרות שבדיקת OGG1 לבדו עשויה לספק אינדיקציה טובה לסיכון, המשיכו פרופ’ ליבנה וחברי צוותו בחיפוש אחר מנגנונים נוספים לתיקון די-אן-אי, בתקווה לשפר את המבחן ולצמצם את סיכויי הטעות. לפני כשנה הם גילו אנזים נוסף, MPG, שקשור גם הוא לסיכון לפתח סרטן ריאות. באופן מפתיע, רמות פעילות גבוהות של MPG, ולא רמות נמוכות, נמצאו קשורות לסיכון מוגבר. המדענים סבורים, כי האיזון בין OGG1 MPG ואנזימי תיקון נוספים הוא חיוני, וכי הפרה של שיווי המשקל מובילה לתיקון לא יעיל של נזקי די-אן-אי.

במחקר הנוכחי, שהתפרסם באחרונה בכתב-העת המדעי Cancer Prevention Research, לקחו חלק, מלבד פרופ’ ליבנה וד”ר פז-אליצור, ד”ר זיו סביליה, ד”ר יעל לייטנר-דגן ודליה אלינגר ממעבדתו של פרופ’ ליבנה, והוא נעשה בשיתוף עם פרופ’ גד רנרט, ד”ר מילה פינצ’ב והדי רנרט מבית-הספר לרפואה של הטכניון והמרכז הרפואי כרמל, ד”ר רן קרמר מהמרכז הרפואי רמב”ם, פרופ’ לורנס פרידמן ממכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות בתל השומר, ופרופ’ עדנה שכטמן מאוניברסיטת בן גוריון בנגב. המדענים גילו שאנזים תיקון די-אן-אי שלישי, הקרוי APE1, קשור גם הוא לסיכון לחלות בסרטן ריאות. סיכון גבוה נמצא קשור לפעילות נמוכה של APE1, וזאת למרות שבגידולים בוגרים מצויות דווקא רמות גבוהות של האנזים. המדענים סבורים, כי APE1 ממלא שני תפקידים בשלבי ההתפתחות השונים של הגידול הסרטני: בתאים בריאים הוא פועל ברמה נמוכה, וכך מאפשר הצטברות של מוטציות אשר עשויות להאיץ את ההתמרה הסרטנית; בתאים שהפכו כבר לסרטניים, לעומת זאת, דווקא פעילות מוגברת של APE1 מהווה יתרון, משום שהיא מאפשרת הכפלה מהירה של די-אן-אי והאצה של חלוקת התאים.

סרטן ריאות. איור: Shutterstock

המדענים פיתחו שיטה לשיקלול רמות הפעילות של שלושת האנזימים כדי לקבל “ציון תיקון די-אן-אי”, אשר ביחד עם הרגלי העישון מאפשר לקבוע את הסיכון הכולל. מבחן זה (הקרוי OMA – ראשי תיבות של שמות שלושת האנזימים הנבדקים) נערך ב-100 חולים בסרטן הריאות, בהשוואה לאנשים בריאים, והבדיקה העלתה שאנשים המקבלים ציון נמוך במבחן תיקון הדי-אן-אי הם בעלי סיכון גדול פי 20-10 לחלות בסרטן הריאות. למרות שנדרשים ניסויים קליניים רחבי היקף כדי לקבוע את יעילותו של המבחן החדש, פרופ’ ליבנה אופטימי באשר לסיכוייו להפוך לכלי יעיל להערכת הסיכון לסרטן, ומקווה כי הוא יסייע לזהות אנשים שאותם יש לשלוח לאיבחון מוקדם, על מנת להגדיל את הסיכוי להציל את חייהם. הוא מתכנן גם לפתח דרכים לשפר את פעילותם של אנזימי התיקון הפגומים, דבר שעשוי להוביל לפיתוח תרופה אשר תפחית את הסיכון לחלות בסרטן הריאות ובסוגי סרטן נוספים.

15% מהמעשנים יחלו בסרטן ריאות. זה באמת נשמע לך כמו בדיחה?

ומניין שאבת את השטות שרוב המעשנים יחלו בעישון? כי זו שטות גמורה.

ואין כזה דבר “רוב מוחלט”. רוב זה רוב….

2. גם 15% ואבי נחום בליזובסקי ז”ל הוא אחד מהם זה די והותר. אחרים מתים ממחלות לב (למשל דודתי) ובעלה שלקה בשבץ מוח כולם היו מעשנים כבדים ובקושי הגיעו לגיל 60.

3. 85% מהמעשנים לא יחלו בסרטן ריאות? נשמע כמו בדיחה , ידוע שרוב מוחלט חולים כתוצאה מעישון…או שטעיתם בטקסט..