נייצ'ר: שמרי בירה מהונדסים ייצרו תרופות

שמרים עשויים לייצר חלבונים מרפאים * תאים מהונדסים יכולים לספק תרופות זולות יותר

שמרי בירה, בהגדלה

שמרים הונדסו כך שיפיקו חלבונים אנושיים יכולים להיות בפשוטת יצרני תרופות. כך עולה ממחקר שפורסם בסוף השבוע בכתב העת נייצ'ר.
חלבונים אנושיים משמשים רבות כתרופות – אריתרופרוטאין למשל מחזק תאי דם אדומים מדולדלים לאחר סרטן. ואולם רבים, הקרויים glycoproteins חייבים להיות מיוצרים מתאים של יונקים כדי שיכילו כמות חיונית של מולקולות סוכר. ייצור זה יקר ולא יעיל.
לפיכך טילמן גרנגרוס מקולג' דארטמוט שבהנובר, ניו המפשייר ועמיתיו צבטו שמרי בירה כדי שאלו יוסיפו מולקולות סוכר אנושיות לחלבון. “אתה פשוט מכניס לתוכם גן אנושי והם מתחילים לייצר חלבון אנושי.” אמר.
מכיוון ששמרים גדלים מהר יותר ודורשים פחות השגחה מתאי יונקים, הם יכולים להפוך את ייצור החלבונים האנושיים לזול וקל. כבר היום מפיקים אינסולין בצורה כזו משמרי בירה.

יום אחד ניתן יהיה לייצר נוגדנים מחלבונים אנושיים כמו למשל herceptin לסרטן השד, ורבים אחרים הנמצאים בפיתוח באמצעות שמרים. “זו התקדמות עצומה” אומרת קארולין ברטוצי שחקרה את ה- glycoproteins באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. “הם הצליחו לבצע ניסוי הנדסי הירואי”.

שמרים מייצרי חלבונים עשויים גם להיות בטוחים יותר. שמרים מייצרים רק סוג אחד של glycoprotein בעוד תאי יונקים מיצרים קוקטיל, מסבירה הביוכימאית לאורה קיסלינג מאוניברסיטת וויסקונסין במדיסון. כל גרסה עשויה להידבק לתא או להשבר בדרך שונה, כך שהתערובת פחות ניתנת לחיזוי.

אבי בליזובסקי הוא עורך אתר הידען http://www.hayadan.org.il