מחקר באוניברסיטה העברית: נשים מתמודדות טוב יותר עם מתח בהשוואה לגברים

נערה שלא נכנסת ללחץ. צילום:Andy Newson מתוך אתר freedigitalphotos.net.

האם דרך ההתמודדות של אנשים עם מצבי מתח ולחץ קשורה גם בגֶנים שלהם? והאם לגֶנים שונים השפעה שונה על גברים ועל נשים? מחקר שנערך במחלקה לפסיכולוגיה של האוניברסיטה העברית מצביע על כך שהתשובה לשתי השאלות האלו היא חיובית.

יש אנשים המפגינים יכולת הסתגלות מהירה למצבים מלחיצים, בעוד אחרים מגיבים בחרדה גדולה שעלולה לגרום להם להפרעות פיזיות ונפשיות. מחקרים רבים הראו כי הדרך בה המוח והגוף מגיבים ומתאימים עצמם למצבי מתח קיצוניים היא קריטית לבריאות. דו”ח של ארגון הבריאות העולמי שיצא לאחרונה טוען כי ב-20 השנים הקרובות מתח יהיה גורם התמותה מספר שתיים ברחבי העולם.

“נהוג לחשוב כי לקוד הגנטי תפקיד מרכזי בעיצוב התגובות השונות של האדם למצבי מתח” אומר פרופ' ריצ'ארד אבשטיין שערך את המחקר במעבדתו שבבית החולים הרצוג בירושלים יחד עם תלמיד המחקר עידן שלו וד”ר מרשה קייטס מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית. חוקרים מעריכים כי גורם התורשה קובע ב-62% את רמת הורמון המתח (הקורטיזול) בגוף. אולם עד כה רק מחקרים ספורים תיעדו את התפקיד של וריאנטים של גנים ספציפיים על התגובות של אנשים במצבי מתח.

במאמץ לחשוף את הבסיס הגנטי להתמודדות עם מתח ערכו החוקרים מהאוניברסיטה העברית ניסוי מעבדה חברתי שבו הציבו את המשתתפים בפני סיטואציות ומבחנים מלחיצים שנועדו להכניסם למתח. בניסוי בדקו החוקרים את רמת הקורטיזול בבלוטת הרוק בקרב כ-100 סטודנטים. לצורך כך נעזרו החוקרים במבחן שפותח בגרמניה המודד שינויים בהורמון הקורטיזול ומאפשר לחוקרים להעריך את התגובה הגופנית למצבי מתח משתנים.

בניסוי התבקשו הסטודנטים לשחק תפקיד של מרואיין בראיון עבודה שלרשותו חמש דקות בלבד לשכנע את המראיין לקבלו לתפקיד. הראיון התבצע מול מיקרופון ומצלמה ובפני שלושה שופטים חמורי סבר. בשלב השני של הניסוי התבקשו המשתתפים לספור לאחור בקול רם מ-1,687 בכפולות של 13, במהירות ובדיוק האפשרי. במקרה שהמשתתף טעה הוא התבקש להתחיל את הספירה מחדש.

בנוסף למדידת רמת הקורטיזול, נלקחו מהמשתתפים דוגמיות של רוק כדי לאפיין את הגֶן BDNF (גורם נוירוטרופי שמופק מהמוח). גן זה מעורב בגירוי הצמיחה וההתבדלות של תאי המוח. מחקרים שנעשו על בעלי חיים הראו כיצד במצבי מתח ולחץ קיצוניים מופחת הביטוי של גן זה בגוף וכיצד הוא חוזר לרמותיו המקוריות באמצעות תרופה נוגדת דיכאון.

מתוצאות המחקר, שהתפרסמו לאחרונה בכתב העת Psychoneuroendocrinology, עולה כי אצל גברים נושאי וריאנט מסוים של הגן ( Val/Valלעומת Val/Met) נמדדו רמות גבוהות יותר של קורטיזול ולכן הם גם הראו תגובה חריפה יותר למתח חברתי. באופן מפתיע, בקרב נשים שנשאו את אותו וריאנט נמדדו רמות נמוכות יותר של קורטיזול. לאור התוצאות, ניתן לומר כי בסך הכל הגברים הפגינו מתח רב יותר בניסוי מאשר הנשים.

“המחקר מדגים את החשיבות של מיפוי המערך הגנטי של הפרט בפתרון הבחנות הקשורות להבדלים בין המינים” אומר פרופ' אבשטיין. הוא מוסיף כי “המחקר תורם גם לתובנות חדשות לגבי כיצד דיכאון ומחלות פסיכו-נוירולוגיות אחרות יכולות לנבוע משילוב של חיים מלאי מתח וגורמים גנטיים”. לסיכום טוענים החוקרים כי המחקר מצביע על כך שנשים עם גן BDNF בגרסת Val/Met וגברים בגרסת Val/Val עשויים להיות פגיעים במיוחד למתח חברתי.

Free Stock Photos for websites – FreeDigitalPhotos.net

1. כדי שהמבחן יהיה הוגן, פשוט צריך להביא 3 שופטות ולראות אם הנשים יתנהגו אחרת,
    כל עוד זה לא בוצע, המחקר לא מדעי.

2. עוד כתבה פמיניסטית ושקרית לחלוטין..
    הרי זה ידוע שכשנשים נוהגות ופתאום משהו מלחיץ אותן אז הן דופקות את האוטו.
    נמאס מכל השטויות האלה שמפרסמים. אולי דיי??

3. אלו יצרני מכוניות היו אוהבים את נשותיהן ומתחשבים ,כמו שהם אוהבים מכוניות הם היו יכולים למזער את ‘הפאניקה ‘(נוסח ביטויו של אורן) על ידי יצירת מכוניות המלופפות בחגורת צמיג -גמיש-חזק (ואפילו דקורטיבי) מסביב להיקפן ואקט החנייה בין שני גורמים נייחים ויקרים לבעליהם,, היו פחות פוגעניים.
    שכן,לגברים הנועזים והכובשים :)אין פחד לדפוק מכוניות קדימה או אחורה אך חלק מהנשים ‘המגששות’חוששות לפגוע והן נזהרות לעיתים עד מצבי לחץ,שמא,פן וכו.
    ובלה,בלה,אצלי בחנייה כוננתי אישית שני צמיגי גלגל ליתר,בטחון,על מנת לא לפגוע בקיר החניה (הצפופה עד מאוד,,).
    חוץ מזה,לשעוט קדימה זו לא בעייה,,אך לעשות גם רוורס מתון ומדוד זו בעייה לחלק מאיתנו.:)

4. על פי ניסיוני – ההתנהגות המופגנת היא במפורש הפוכה לתוצאות המחקר.
    פירוש הדבר הוא שגברים אינם נותנים לאחרים לסבול מרמת הקורטיזול הגבוהה שלהם.
    אולי דווקא הרצון לשמור על חזות רגועה כלפי חוץ הוא זה שמעלה את רמת הלחץ הפנימי שבו הם נתונים.
    חוץ מזה, המחקר עוסק בסוג מסוים מאד של לחץ – הלחץ שיוצר מצב בו נדרש האדם להפגין את כישוריו – הלחץ של בחינה. הרגשת החובה להצליח שהיא בחלקה תוצאה של לחץ חברתי ובחלקה גנטית – משחקת כאן תפקיד מרכזי. לא ניתן להסיק ממנו על הלחץ במצבים שונים (כמו מפולת בבורסה, אזעקה, טראומות שונות ועוד). מצב של צורך להילחם נמצא באיזה מקום באמצע בין לחץ של בחינה לבין לחץ מסוג אחר ולכן גם לגביו קשה להסיק מסקנות.
    מעבר לכל זה – מדובר, כמובן, רק על וריאנטים גנטיים מסוימים.
    מצאתי לנכון לציין כל זאת כי הכותרת, במקרה זה, אינה מספרת את כל הסיפור.

5. כל החלפת דברים עם הוגין מזכירה לי משום מה את פרק מהסידרה "נשואים פלוס". שבה הבן, באד (אפשר לומר הקול השפוי באתר) מנסה להעביר מסר לאביו ואל, האבא (כלומר הוגין), עונה תמיד "בלה בלה בלה" – בצורה רצינית לכל דבריו של הבן.

ממליץ לראות את הלינק:

ובלי קשר, החוקרים כנראה לא ראו אישה צריכה להתמודד עם אפשרות יחידה של חניה – ברוורס בין 2 מכוניות… 🙂 אם זאת לא פאניקה אני לא יודע מה כן…

6. אנו הנשים בעצם ‘מלחיצות’ ובהיפוך:’מצליחות’.לא הוגן? למי?

למילים יש חיים,מסר,ממשות ומשמעות.
    “שמע בני ‘מוסר’ אביך ואל תיטוש ‘תורת’ אמך.
    ———————————————
    אב=העברת לקחי מוסר ופרשניות/אם=תורה=אמת=כנות=אמן=אמונה .
    אב=מוח הראש ,אם=מוח חוכמת הלב,נשמת חיים.
    ‘זיקה’ בין אב+אם=כלל התוצרים(תורשה+ירושה+מורשת+השראת אמת) =תוצאות ,נוצרות ,יצירות וכו של ‘חוסן’ רצף שושלות ילדי כלל הדורות.
    יהוה=ירצה ויהוה=נשמת כל האלוהים= זכרון נשמת היקום.
    (אוריינות=חוצנות=מוחצנות=הראייה מעבר לגבולות הדעת=יציאה ממצב סגור ונתון מסויים=ההתקדמות או ההשתנות,כישרון להגמשהבההסתגלויות :התוצאות בהתאם למשפט המפתח.
    נשים=תורות (מהות ומשמעות הפנים הליבתי=רוח הדברים=מקור הזכרון)
    גברים=שימוש וניצול התורות =יישום,סמכות,דתות,מדעים,ניצול משאב ה’מקור הראשוני (רוח-החיים).

צדק:(צ.ד.ק)בנוי על 8 תווים מכל אות מיוחסת ל’משמעות המילה בסדר אותיות מתבקש’

צדיק אתה יהוה וישר משפטיך:
    צוית צדק עדותיך ואמונה מאוד:
    צמתתני קנאתי כי שכחו דבריך צרי:
    צרופה אמרתך מאוד ועבדך אהבה:
    צעיר אנוכי ונבזה פיקודיך לא שכחתי:
    צדקך צדק לעולם ותורתך אמת:
    צר ומצוק מצאוני מצותיך שעשועי:
    צדק עדותיך לעולם הבינני ואחיה:

דבקה לעפר נפשי חיני כדברך:
    דרכי סיפרתי ותענני למדני חוקיך:
    דרך פיקודיך הבינני ואשיחה בנפלאותיך:
    דלפה נפשי נפשי מתוגה קימיני כדבריך:
    דרך שקר הסר ממני ותורתך חנני:
    דרך אמונה בחרתי משפטיך שיויתי:
    דבקתי בעדותיך יהוה אל תבישני:
    דרך מצוותיך ארוץ כי תרחיב לבי:

קראתי בכל לב ענני יהוה חוקיך אצורה:
    קראתיך הושיעיני ואשמרה עדותיך:
    קדמתי בנשף ואשועה לדברך יחלתי:
    קידמו עיני אשמורות לשיח באמרתך:
    קולי שמעה כחסדך יהוה כמשפטך חייני:
    קרבו רודפי זימה מתורתך רחקו:
    קרוב אתה יהוה וכל מצוותיך אמת:
    קדם ידעתי מעדותיך כי לעולם יסדתם:

נקודה:אם אתה אכן ‘מהמין הזכרי’ השם שלך ‘נקבי’,,לא כן?

7. לא הוגן.
    במבחן היו לנשים לפחות גבר אחד בסביבה שיכלו לסמוך עליו.