מרגיעים את העור

תרופה ניסיונית לטיפול בספחת (פסוריאסיס) ובדלקת פרקים פסוריאטית, המבוססת על מחקריהם של מדעני מכון ויצמן, והמיושמת על-ידי חברת “סרונו”, השיגה שיפור ניכר במצב החולים, בלי השפעות לוואי

ספחת (פסוריאסיס) היא מחלת עור כרונית חשוכת מרפא התוקפת כ- 4.5 מיליון בני-אדם בארה”ב ו- 5.7 מיליון בני-אדם באירופה. כ-10% מהחולים במחלה זו מפתחים גם דלקת פרקים כרונית המכונה דלקת פרקים פסוריאטית. בניסויים קליניים שבהם נבחנה תרופה ניסיונית המבוססת על תגלית של פרופ' דוד ולך מהמחלקה לכימיה ביולוגית מכון ויצמן למדע, נמצא שמצבם של הסובלים ממחלות אלה השתפר באופן משמעותי. לא היו לתרופה השפעות לוואי. ממצאים אלה תוארו בהודעה לעיתונות של חברת “סרונו”, המייצרת את התרופה על-פי רישיון מחברת “ידע” של מכון ויצמן למדע, באמצעות חברת הבת שלה בישראל, “אינטרפרם”. “אינטרפרם”, החוגגת השנה 25 שנים להיווסדה, הוקמה על-ידי “סרונו” במטרה לפתח ולייצר תרופות על בסיס תגליות של מדעני מכון ויצמן.

התרופה, הקרויה אונרספט, או 1 – TBP, שיפרה במידה ניכרת את מצב החולים לפי מדד PASI (Psoriasis Area and Severity Index), המקובל בעולם למדידת האפקטיביות של תרופות בתחום זה. לאחר טיפול של 12 שבועות חל שיפור של לפחות 75% לפי מדד PASI במצבם של 54% מהחולים שטופלו בתרופה. שיפור במידה כזו נצפה רק אצל 12% מהחולים שקיבלו תרופת דמה (“פלסיבו”). במשך תקופה זו המטופלים בתרופה חוו שיפור ניכר באיכות החיים, בהתבסס על המדדים הסטנדרטים בתחום זה, Short Form 36 (SF-36) ו- Dermatology Life Quality Index (DLQI).

“סרונו” מתכננת להתחיל את השלב השלישי בניסויים הקליניים בתרופה במשך השנה.

התרופה מעכבת את פעילותו של חלבון הקרוי TNF (“tumor necrosis factor”) המיוצר על-ידי המערכת החיסונית בתגובה לדלקת או פגיעה ברקמות הגוף. במספר מחלות דלקתיות, החלבון הזה מיוצר בכמויות גדולות מדי, דבר שגורם להרס רקמות בריאות בגוף. בחיפושם אחר גורמים טבעיים שיוכלו לבלום את ה- TNF, הצליחה קבוצת חוקרים ממכון ויצמן למדע, בראשות פרופ' דוד ולך מהמחלקה לכימיה ביולוגית, לבדד שני חלבונים המסוגלים להיצמד ל- TNF באופן ייחודי בררני, ובכך לבלום את פעילותו. אחד מהם, הנקרא TBP1, מהווה את הבסיס לתרופה הנבדקת כיום על-ידי “סרונו”. החלבון השני, TBP2, הוא הבסיס לתרופה בשם Enbrel ®, המיוצרת בהיקף רחב על-ידי חברת Amgen, Inc. והמשמשת לטיפול בדלקת פרקים שגרונית. נוגדנים נגד TNF, שנוצרו לראשונה במעבדתו של פרופ' ולך במכון ויצמן למדע משווקים על-ידי מספר חברות (כמוCentocor, Inc. שמכינה את הנוגדנים כתרופה בשם Remicade ®), לטיפול בדלקת פרקים שגרונית, כמו גם לטיפול בדלקות מעיים, מחלת קרון וקוליטיס.