סיקור מקיף

ארגוני הסביבה מזהירים: חיסול מערכת ההגנה על האזרח במסווה של ייעול הרגולציה

פרק “ייעול הרגולציה” הנכלל בתכנית הכלכלית שתובא להחלטת הממשלה מחר (13.5.13), עלול לחסל את המערכות המגנות על אזרחי ישראל במגוון תחומים, ובהם: זכויות עובדים, בריאות, סביבת עבודה, בניה, חינוך, בטיחות ועוד.

נאור ירושלמי, מנכ"ל ארגון חיים וסביבה. מתוך דף הטוויטר שלו
נאור ירושלמי, מנכ”ל ארגון חיים וסביבה. מתוך דף הטוויטר שלו

הקללה הרפובפיקנית האמריקנית, לפיה כל תקנה או רגולציה היא אסון מגיעה גם לישראל. מצידם של הטייקונים שנאכל בשר סוסים, שנחיה עשר שנים פחות בגלל זיהום, ושלא נתקין קולטי שמש (כי עלותלם הראשונית גבוהה למרות שהם מסייעים אחר כך לחסוך הרבה יותר).

ארגוני הסביבה מזהירים, כי פרק “ייעול הרגולציה” הנכלל בתכנית הכלכלית שתובא להחלטת הממשלה מחר (13.5.13), עלול לחסל את המערכות המגנות על אזרחי ישראל במגוון תחומים, ובהם: זכויות עובדים, בריאות, סביבת עבודה, בניה, חינוך, בטיחות ועוד.

לדברי נאור ירושלמי, מנכ”ל חיים וסביבה – ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, “ההצעה היא התקפה כוללת על נורמות שפותחו במשך השנים בכל התחומים האלה בתקנות ובחוקים ועל סמכותם המקצועית ועצמאותם של משרדי הממשלה האמונים על הגנת האזרח”. לדבריו, תחת הכותרת המטעה ‘ייעול מנגנוני רגולציה’, חבויה הצעה מסוכנת, שתאפשר לממשלה לחסל מנגנונים של הגנה על הציבור מפני פגיעות חברתיות, בריאותיות וסביבתיות מרחיקות לכת.

ארגוני הסביבה נועדו בנושא זה היום עם השר להגנת הסביבה עמיר פרץ ועם יו”ר השדולה הסביבתית בכנסת דב חנין. הארגונים פנו בנושא למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר, וכן לארגונים חברתיים הפועלים בתחומים אלה.

מה מוטל על הפרק?

להלן דוגמאות אפשריות לתחומים שעלולים להיפגע אם תתקבל ההצעה מחר:

התקן לבניה ירוקה שיכול לחסוך אלפי שקלים בשנה בהוצאות אנרגיה בדירות.
הפיקוח על מפגעים בריאותיים בסביבת עבודה כמו גזים רעילים בתחנות דלק.
הפיקוח על חוקי עבודה וזכויות עובדים.
הפיקוח על זיהום מי שתייה.
הפיקוח על שירותי התחבורה הציבורית ושירותים נוספים להגנת הצרכן.
יישום חוק אוויר נקי והגנה על בריאות הציבור.
הצעת האוצר מכתירה את מנגנוני ההגנה הללו ואחרים בכותרת כוזבת של “הכבדה רגולטורית”, ודורשת להכפיף כל רגולציה (חוק, תקנה והוראה) לשיקולים כלכליים של “קידום הצמיחה והתחרות במשק”. בנוסף, מוצע להחליף פיקוח ובקרה של מוסדות המדינה והמערכות הציבוריות ב”רגולציה עצמית”, כלומר לאפשר לגורמים העסקיים לפקח על עצמם, ובמילים אחרות – הפרטה של הפיקוח.

ההצעה שואפת לבטל למעשה את עצמאותם המקצועית של מערכות הפיקוח על שוק העבודה, המשרדים להגנת הסביבה, הבריאות, החינוך והרווחה, ולהכפיף אותם ל”ועדת שרים לרגולציה” בראשות ראש הממשלה, אשר תחליף את הגורמים המקצועיים בכל הנוגע להכרעה מהן הרגולציות הנדרשות ותשמש כסמכות העליונה – הן לגבי הרגולציה הקיימת כיום והן לגבי כל רגולציה שתעלה בעתיד.
ההגדרה “לתת לחתולים לשמור על השמנת” נכתבה בדיוק עבור תסריט כזה, ולא לחינם תומכים במהלך בהתלהבות נציגי התעשיינים וגורמים אינטרסנטיים אחרים. זהו מהלך מרחיק לכת של פירוק בפועל של מנגנוני ההגנה על האזרח, שיאפשר לבעלי ההון לקדם את ענייניהם בלי המעמסה, המיותרת מבחינתם, של שקיפות ובקרה דמוקרטית. על מנת להגן על האזרח, ישראל צריכה לשמור ולחזק את מנגנוני ההגנה על האזרח באמצעות רגולציה יעילה, חזקה וממוקדת יותר, ולא עיקור והחלשה של רשת הביטחון האחרונה של האזרח עד כדי ביטולה בפועל.

ארגוני הסביבה הדגישו, כי לרגולציה נכונה ויעילה יש תועלות חברתיות, בריאותיות, סביבתיות וכלכליות ברורות, אבל הממשלה בוחרת ללכת בכיוון ההפוך, מתעלמת מהן, ופועלת להרים מכשולים ולחסל בהדרגה את הרגולציה הקיימת.

ההודעה משותפת לארגונים הבאים:

חיים וסביבה – ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל

מרכז השל לקיימות

המועצה הישראלית לבניה ירוקה

גרינפיס ים תיכון

תחבורה היום ומחר

הפורום הישראלי לאנרגיה

צלול

15 דקות

אזרחים למען הסביבה

הקואליציה לבריאות הציבור

איגוד רופאי בריאות הציבור

8 תגובות

  1. אנרגית רוח זה זיהום סביבה נטו.

    יצור טורבינות רוח הוא תהליך מזהם
    והם עצמם הורגות ציפורים ומכערות את הנוף.

    הן לא חוסכות חשמל כמעט כלל
    כי עדיין צריך להפעיל תחנת כוח פחמית.
    מה שהציבור לא יודע זה שהפרמטר החשוב בתחנת כוח
    הוא כמות החשמל המינימאלית המובטחת
    וזו נמוכה מאוד עבור תחנת רוח בערך 4% בלבד מהממוצע.

    אי אפשר להדליק תחנות כוח פחמית כל אימת שיש רוח
    כי תהליך כיבוין והדלקתן לוקח שעות רבות.

    כמו כן, תחנות רוח מייצרות חשמל בעיקר בלילה
    עת הצריכה ממילה נמוכה
    ותחנות הכח הפחמיות, שכאמור אי אפשר לכבות אותן, מייצרות מעל ומעבר לנדרש.

    יתרה מזאת, תחנות רוח הן דרך לחלוב כספים מציבור משלמי המסים
    לטובתהטטייקונים והמקורבים לשלטון למינהם.

    המדינה משלמת פי 20 לקוט”ש שיוצר על ידי אנרגית רוח
    מאשר אותו קוט”ש שיוצר על ידי תחנה פחמית.

  2. אין טענה כלכללית אחת נכונה בכל הכתבה הזו
    שהיא בצעם תעמולה סוציאליסטית.

    הטייקונים לא מתנגדים למיסים ולרגולציה.
    כי הם משתמשים בזה כדי לחסל תחרות.

    הם פשוט מעסיקים אצלם את הרגולטורים
    ובתמורה הרגולטורים מפיקים ים תקנות
    שלא עוזרות במאומה לאזרח
    ולפעמים אף פוגעות בו
    אך הן מעלות את ההוצאה הקבועה של כל עסק בענף
    וכך הם מחסלות למעשה מתחרים קטנים.

    לא לחינם וורן באפט רוצה יותר מיסים.

    לדוגמה,
    כל מפקח את הבנקים
    קיבל לאחר סיום תפקידו תפקיד בכיר במערכת הבנקאית
    חוץ מאשר להמן שהודח במהלך תפקידו
    על ידי נגיד בנק ישראל דאז
    כי הוא שירת נאמנה את האינטרסים של האזרחים
    על חשבון הבנקים.

  3. עמוס-
    ברור שבידוד הדירה יבוא לידי חשבון בעלות שלה- דירה מבודדת הוא יוכל להשכיר ביותר כסף מדירה לא מבודדת.
    השאלה היא תוך כמה שמן בידוד הדירה מחזיר את עלותו- אז בעיקרון זה צריך להשתלם- אם המשכיר נותר שכר קצת יותר גבוהה- אבל פחות מהעלות הממוצעת של החימום והמיזוג- אז שני הצדדים מרוויחים בסופו של דבר.

  4. אחד אחר – כי מי שבונה את הדירה ומי שגר בה וסופג את העלויות הנוספות זה לא אותו אדם, ודירות הן עניין כל כך יקר כבר ככה שלא בטוח שמי שרוכש את הדירה ידע לעמוד על כך (אלא אם יש לו אמצעים הרבה מעבר למה שיש לרוב האזרחים) ולא בטוח שיהיה אכפת לו אם הוא לא הולך לגור בה בעצמו אלא, נאמר, להשכיר אותה למישהו (שהוא יהיה מי שישלם חשבון חשמל יקר יותר בגלל הבניה).

  5. יש איזו טענה קונקרטית לסעיף רלוונטי או שזה סתם אוויר חם של ארגונים קיקיוניים וקיקיונים למחצה?
    דוגמה:
    “התקן לבניה ירוקה שיכול לחסוך אלפי שקלים בשנה בהוצאות אנרגיה בדירות”
    אם הבנייה הירוקה חוסכת -למה שאנשים לא ישקיעו לבד בבניה כזאת?

  6. ממתי יכולה בכלל להתנהל כלכלה נורמלית ותחרותית כשאחוז אחד מחזיק ב99 אחוז מההון.

    עובדים עלינו ישר בעיניים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.