סיקור מקיף

מס התחממות

מוסדות האו"ם בועדות שונות מחפשים דרכים להכנת הארצות הנפגעות לשינויי האקלים, הכנות שעולות דמים מרובים, כלומר יש צורך בתקציבים, במקורות מימון שהיום חסרים

שדה התעופה של העיירה צירומנדידי, מדגסקר.
שדה התעופה של העיירה צירומנדידי, מדגסקר. מתוך ויקיפדיה

ההתחממות העולמית אינה יורדת מסדר היום, היום ברור כי גם אם תחדל פליטת המזהמים באחת, תימשך ההתחממות ותיגבר, נזקי ההתחממות מורגשים בכל : הצפות, גלי-חום, תקופות בצורת ועוד.

הסבל הקשה יותר נופל בחלקם של "נתיני העולם השלישי", ארצות שאינן מפותחות כורעות תחת הנטל, נטל שרובו ככולו נגרם בגלל אורח החיים המערבי: תרבות הצריכה והנהנתנות בארצות המערב, התפתחות התעשיה שממלאת את ה"צרכים" ויוצרת "צרכים" גדלים והולכים, תעשיה שפולטת מזהמים, מזהמים שפוגעים בסביבה וגורמים להתחממות העולמית. כלומר: חלק אחד של האנושות מייצר צרות ופגעים מהם סובלים רבים אחרים. אז מה עושים כדי להקל על הסבל?

מוסדות האו"ם בועדות שונות מחפשים דרכים להכנת הארצות הנפגעות לשינויי האקלים, הכנות שעולות דמים מרובים, כלומר יש צורך בתקציבים, במקורות מימון שהיום חסרים. לרשות האו"ם קרן התאמה UN climate change convention & Adaptation Fund אלא שהסכומים בה מזעריים, אינם מספקים ותלויים בגורמים משתנים. כדי להתכונן כראוי יש צורך במימון שוטף.

להלן הצעה שעלתה לקראת סבב שיחות של הגוף הבין ממשלתי לטיפול בשינויי האקלים, השיחות התקיימו בבנגוק (תאילנד) כאשר בדרומה של תאילנד סובלים מיליוני תושבים משיטפונות בקנה מידה שלא היה ידוע עד כה. ההצעה הוגשה ע'י שני כלכלנים Tom Birch Muyeye Chambwera מהמכון הבריטי לסביבה ופיתוח, International Institute for Environment and Development (IIED).

הכלכלנים מציעים להטיל מס על טסי הטיסות הבינלאומיות ההצעה באה בעקבות שורת מחקרים בשם Shaping Sustainable Markets שהוגשו ל"מכון".

לדברי הכלכלנים "מיסוי בשיעורים זעירים יפיק כ 10$ מיליארד כל שנה,הסכומים יופנו לעזרת נפגעי ההתחממות ולעזרה לנפגעים עתידיים, כלומר להכנת והתאמת תושבים/אוכלוסיות/ישובים לפגעי מזג האוויר. השיטפונות בתאילנד מהווים דוגמא למצבים ולאירועים להם יש להתכונן. הכנות שעולות ממון רב, ממון שאינו ברשות המדינות ותושביהן.

בנייר העמדה שהגישו טוענים הכלכלנים כי "מס על כרטיסי טיסה יהיה הדרך האידיאלית להפיק מקורות מימון שישמשו לעזרה ולהתאמה לנזקי האקלים". לדבריהם מס כזה יהיה הוגן, יישומו יהיה מהיר ולא יפגע בחברות התעופה או בתיירות (לארצות מתפתחות).
המס יישם את העיקרון שהולך ומתקבל בעולם כולו, העיקרון שאומר ‫-‬ המזהם משלם – … מי שגורם לבעיה חייב לשלם עבור העזרה למי שהבעיה פוגעת בו.

לדברי המציעים מס של 6$ על טיסה במחלקת תיירים או 62$ במחלקת עסקים יהווה מקור למיליארדים, כאשר כלכלנים מעריכים כי : העלות הכלכלית של שינויי האקלים עד 2050 תהיה כ 100$ מיליארד לשנה מס של 6 – 62 דולר לטיסה …. חסר משמעות.
המס על טיסות לא יהיה תלוי בחסמים פוליטיים יהווה מקור קבוע של מזומנים שיופנו לצרכים יחודיים וברורים. ככזה יש לה יכולות בהקדם האפשרי.

קימים כיום מיסים יעודיים כמו המס בצרפת French Solidarity Levy and Air Passenger Duty שמיועד ללימוד וישום הביקוש לטיסות, ארצות כמו : צ'ילי, צרפת, מדגסקר, מאוריציוס, ניג'ר, דרום קוריאה ואחרות מיישמות מס על טיסות למימון ה"מלחמה" במחלות כמו : מלריה, אידס, שחפת. כך שמס על טיסות מקובל ונפוץ, נשאר רק להחליט על יישום מס יעודי ולהבטיח שהמימון יגיע למקומות ולצרכים להם יועד.

10 תגובות

  1. טיסות מקטינות את ההתחממות הגלובלית בכך שהם יוצרות פסי התעבות שחוסמים את אור השמש. ב 4 הימים לאחר הפיגוע במגדלי התאומים עצרו את כל הטיסות ולכן הטמפרטורות בכל כדור הארץ עלו במעלה שלמה.
    לכן – ההיגיון מחייב לגבות מס דווקא ממי שלא טס…

  2. יש להטיל על יצואניות הנפט הפחם והגז את מס ההתחממות הן מרוויחות טריליוני דולארים בשנה.

  3. לשחר ,
    "וואו"….. זה באמריקאית ?
    "כחחח….כחחח" , מה קרה נתקע לך משהו בגרון ?
    לשחר וגם לעירן-
    אין הכרח להגיב כאשר לא יודעים איך,
    מה עוד שכבר נאמר כי : "סוף תגובה בהבנת הנקרא"…

  4. לא קראת טוב. 62 זה מהעשירים, אלו שנוסעים במחלקות היוקרה. מהאחרים לוקחים 6. אבל מה, תמיד קל להאשים את אלו שרוצים לשמור על כדור ארץ גם לנכדיהם כאנטישמים.

  5. איזה יופי ..62 דולאר מכל אחד..62 דולאר ממי שמקבל 8000$ משכורת בחודש ו62$ ממי שמקבל 300$ לחודש כמו בתאילנד
    ממש הגיוני …
    עוד רעיון מבריק מבית האנטישמים הגדול…

  6. ואו איזה חדשה מרעישה!! (ציניות…כחחח….כחחח…)
    התוכנית של האום לגזול את כספינו כבר ידועה מזמן..בערך כשאל גור התחיל עם הפצת השקרים שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן