התחממות גורמת להקטנה

ההתחממות העולמית גורמת לשנויים בקרב מינים שונים/ מסתבר כי ככל שההתחממות תימשך ייהפך כדורנו ל”מחוז הקטנים”

גור

בעבר כתבתי כי הגדולים נכחדים. עכשיו מסתבר כי כנראה שיש חסרון נוסף בגוף גדול.

מסתבר כי ככל שההתחממות תימשך ייהפך כדורנו ל”מחוז הקטנים”, ההתחממות העולמית גורמת לשנויים בקרב מינים שונים, חלק מהשנויים משותפים למרבית המינים כמו מעבר ושינוי בתפוצת מינים באיזורים גאוגרפיים ושינויים בלוחות הזמנים של מחזורי הנדידה, הנביטה, ההנצה, הטלה וכו”. שנויים אחרים שנגרמים בגלל ההתחממות העולמית יחודיים למינים שונים כמו: ההלבנה של שוניות האלמוגים או הקשיים של דובי הקוטב להשיג מזון.

שנוי שמתווסף עכשיו הוא “צימצום” גודל גופן של חיות בעקבות ההתחממות הצימצום ניראה באוכלוסיות ובפרטים כאחד. זואולוגים יודעים כי באיזורים חמים יש למיני חיות נטיה לצמצם את גודל גופן ולהאריך את האברים ה”בולטים” – אזניים, זנב, רגליים, כך על פי היחס בין הגוף לאברים אלה ניתן היה לזהות את מוצאה הגאוגרפי של חיה.

Martin Daufresne, חוקר מטעם המכון הצרפתי למחקר -French governmental research institute טוען כי ידוע ש”באיזורים חמים “שולטים” מינים קטנים”, במחקר שנערך התכוון החוקר לבדוק אם היחסים הידועים הנ”ל יופיעו בעקבות שינויי האקלים / ההתחממות העולמית. לטענתו “אכן זה עובד”.

על-פי תוצאות המחקר שמתפרסמות ב-Proceedings of the National Academy of Sciences, היחס בין סביבה חמה לגוף קטן מופיע בשלש קבוצות ביולוגיות שנבדקו, החוקר מסביר כי ” להיות קטן יכול להצביע על שייכות למין קטן או על “צעירות” או גם על “קטן יחסית לגיל””.

החוקר בדק מינים בסביבה מימית : בקטריות, פיטופלנקטון ודגים, ומצא כי ככל שעלתה הטמפרטורה קטנו הנבדקים, דגים שנבדקו בנהרות צרפת הראו ירידה של עד 60% בגודל ההפרטים הבוגרים, לטענת החוקר אינו יודע מה הגורם לתופעה ויתכן כי יש יותר מגורם אחד, אבל לדבריו זו תופעה כלל עולמית והעובדה שמינים שונים מושפעים באותו אופן רומזת כי הגורם הראשי הוא ההתחממות העולמית,

מחקר אחר שנערך בסקוטלנד הראה כי : כבשים קטנות ככל שהחורפים בסקוטלנד נהיים מתונים כלומר חמים. האם זו צורת התאמה של חיות לשינויי האקלים? איך משפיעה הצטמצמות הפרטים על אוכלוסיות? איך תשפיעה התופעה על מינים אחרים באותה סביבה? מינים שקשורים בשרשרת המזון למינים המצטמצמים? שכן גודל החיה יחסי (בדרך כלל) למקומה בשרשרת המזון, גדול יותר נמצא גבוה יותר במערכת, מה יקרה כאשר הגדול יצטמצם, היכן יהיה מקומו במערכת? אלו שאלות שיש לבדוק ולחקור.

אוסיף כי ההיגיון האבולוציוני מכתיב גוף גדול יותר ככל שהקרינה חזקה שכן ככל שהגוף גדול קטן היחס בין נפחו לשטח הגוף, כלומר יחסית פחות קרינה, פחות קרינה = פחות חום ומכאן היתרון לבעלי גוף גדול באיזורים חמים, מה שאינו תואם בדייקנות לתצפיות או למציאות.

אולי ללא קשר ישיר אבל, תצפיות מדידות ומחקרים מראים כי בני האדם גדלים בהתמדה (פרטים ואוכלוסיות), כלומר ניגוד מוחלט למה שקורה סביבנו. עוד הזדמנות לראות עד כמה התרחקנו ממקורותינו, מהטבע, מסביבתנו.

אסף

1. ההיגיון האבולוציוני שמתייחס לגודל קשור להגנה שמעניק הגודל – גדול יותר, פחות אויבים (טורפים) בפוטנציה.
    ענין הגודל והקרינה כפי שמוצג כאן שגוי (לפחות לגבי בעלי דם חם): כשהגודל עולה, היחס בין נפח הגוף לשטח הפנים יורד. כתוצאה, פליטת החום ליחידת נפח גוף יורדת. אצל בעלי דם חם (שלא מצוינים בכתבה) נוצרת בעיה של פליטת חום בתנאי מזג אוויר חם (עובדה שהופכת ליתרון במזג אוויר קר). לכן, לפיל האפריקאי אוזניים גדולות יותר מקרובו ההודי – הן משמשות לפליטת החום בתנאי מזג האוויר החם יותר.
    מעבר לכך, אין כל כך קשר בין המקום של החיה בשרשרת המזון לבין גודלה – רוב אוכלי העשב גדולים מהטורפים שלהם.

2. בני אדם פחות ופחות מושפעים מהמזג האויר בחוץ (מיזוג אויר מלווה את רוב האנושות לכל אורך פעילויות היום), מה שמסביר מדוע בני האדם דווקא גדלים (הגוף חווה רוב היום טמפרטורות נמוכות מבעבר – לפחות באיזורים החמים בעולם)

3. ה ידוע שלחיות גדולות יותר קשה להיפטר מעודף חום, לכן הכותרת נכונה. מוזר שלא מתיחסים לעובדה זו כהסבר לראיות בכתבה.

4. אז אם אנחנו גדלים מדור לדור אז באמת יצאנו מהאבולוציה הטבעית ?
    היא לא חלה עלינו ?

5. ?¢?›?©?™?• ?? ?™ ?ž?‘?™?Ÿ ?ž?” ?’?¨? ?œ?©?›?œ ?©?œ ?”?™?”?•?“?™? ?‘??¨?¥ ?œ?”?¦?˜?ž?§ ?›?œ ?›?š. ?–?” ?œ? ?”?˜?œ?•?™?–?™?” ?–?” ?”?—?•?!

??• ?©?œ?..:\