סיקור מקיף

מכוניות ללא נהג של גוגל ו-וולוו ערכו ניסוי ברחובות ערים

גוגל שיפרה את התוכנה כך שתוכל לאתר מאות עצמים נפרדים בו זמנית – הולכי רגל, אוטובוסים, תמרורי עצור שמחזיקים שוטרי תנועה, או רוחב אופניים המושיט את ידו לצורך איתות לפני פניה. וולוו מתכננת לספק ללקוחות 100 מכוניות אוטונומיות לנסיעה בדרכים נבחרות

מכונית ללא נהג של גוגל נעה ברחובות מאונטיין וויו, קליפונריה. צילום: גוגל
מכונית ללא נהג של גוגל נעה ברחובות מאונטיין וויו, קליפונריה. צילום: גוגל

הולכי רגל חוצים, מכוניות מגיחות לפתע מתוך דרכים חבויות, משאיות משלוחים חונות בחניה כפולה וחוסמות את נתיב הנסיעה ואת שד הראיה. בשעות העמוסות ביום, רחובות ערים טיפוסיות יכולים לשגע גם את הנהג הרגוע ביותר.

כולנו רוצים עולם שבו מרכזי הערים ישוחררו מהמכוניות המשוטטות ואשר נהגיהם נוסעים במעגלים בחיפוש אחר חניה. זו הסיבה מדוע במהלך השנה האחרונה הסיטה גוגל את המיקוד שלה בפרויקט המכונית הנוהגת בעצמה לשליטה בנהיגה עירונית.

בשנה האחרונה נסעו המכוניות ללא נהג של גוגל ברחובות העיר שבה שוכן המטה שלה, מאונטיין וויו, קליפורניה. קילומטר של נהיגה עירונית הרבה יותר מסובך לנסיעה מאשר קילומטר בכביש מהיר, שבו מאות עצמים שונים נעים לפי כללים שונים על הדרך בשטח קטן.

גוגל שיפרה את התוכנה כך שתוכל לאתר מאות עצמים נפרדים בו זמנית – הולכי רגל, אוטובוסים, תמרורי עצור שמחזיקים שוטרי תנועה, או רוחב אופניים המושיט את ידו כאיתות לפני פניה. מכונית ללא נהג יכולה לשים לב לכל הדברים הללו בדרך שבה בני אדם אינם מסוגלים פיזית – והיא לעולם לא תתעייף ודעתה לא תוסח.

https://www.youtube.com/watch?v=sEsvQOHreg4
בסרטון הוידאו הראתה גוגל את הרכב שלה מנווט בכמה תסריטי נהיגה נפוצים ליד הגוגלפלקס.

מהנדסי גוגל מוכיחים במבחנים אלה כי מה שנראה כאוטי ואקראי ברחובות הערים לעין האנושית אלו דברים שקל יחסית למחשב לחזות. עד כה נפגשו עורכי הניסוי באלפי מצבים שונים, ובנו מודלי תוכנה שמאפשרים למכונית לדעת למה לצפות החל מהדברים הצפויים (מכונית עוצרת ברמזור אדום) לבלתי צפוי (התרסקות לתוכה). יהיה צורך לפתור בעיות רבות, לרבות לימוד המכונית לנהוג ביותר רחובות במאונטיין וויו לפני שיאפשרו לה לנסוע בערים אחרות, אך גם אלפי מצבים חדשים שניתקל בהם ברחובות ערים שידרשו עוד שנתיים לצורך הפעלת המכוניות במצב אוטונומי.
המכוניות ללא נהג של גוגל צברו עד כה למעלה ממיליון קילומטרים, ובכל קילומטר נוסף ראשי החברה הופכים אופטיממים יותר שהניסוי מתכוון לקראת המטרה – מכונית הפועלת ללא צורך בהתערבות הנהג.

באותו נושא באתר הידען:

העתיד על פי יבמ – מכונית ללא נהג ומחשב שמאתר טרוריסטים

ובינתיים בספרד – מכוניות רובוטיות נעות בכבישים

 

גם וולוו עורכת ניסוי

קבוצת וולו, מפעילת פרויקט ” Drive Me” בו היא בונה מאה מכוניות ללא נהג הציגה השבוע נסיעת מבחן של מספר מכוניות בתנאי דרך שגרתיים (הכוללים מכוניות רגילות והפרעות בדרך) ברחובות העיר השבדית השניה בגודלה – גטבורג. החברה מסכמת את הניסוי כהצלחה.

“מכוניות הניסוי מסוגלות לטפל בשמירה על נתיב, התאמת המהירות לתנאי הדרך ולמהירות המותרת על פי החוק ובהשתלבות בתנועה, בכוחות עצמה. זהו שלב חשוב לקראת המטרה הסופית של פרויקט ‘ Drive Me’’ שיוכלו לנהוג את כל מסלול המבחן במצב אוטומטי לחלוטין.
הטכנולוגיה, שתקרא טייס אוטומטי, תאפשר לנהג לשחרר את ידיו ולהשאיר את הנהיגה למכונית שתדאג לכל משימות הנהיגה” אמר אריק קולינג, מומחה טכני בקבוצת וולוו.
מה שעושה את פרויקט ‘ Drive Me’’ לייחודי הוא מעורבותם של כל הגופים האחראיים, מחוקקים, רשויות התעבורה, עיריית עיר גדולה, יצרנית רכב ולקוחות אמיתיים. הלקוחות יסעו ב-100 מכוניות בתנאי נסיעה רגילים בכ-50 קילומטרים של דרכים נבחרות בתוך ומסביב לגטבורג. דרכים אלה הם הדרכים הרגילות שבהם משתמשים נהגים בדרך לעבודה, לרבות אוטוסטרדות ופקקי תנועה.
בפרויקט Drive Me שותפות גוגל, רשות התחבורה השבדית, משרד התחבורה השבדי, פארק המדע לינדהולם ועיריית גטבורג. ממשלת שבדיה תומכת בפרויקט.

7 תגובות

  1. לדעתי , השלב הבא הוא לצור רכבים קטנים יחסית לנוסע או שנים , ושחברה גדולה תקים צי מוניות ענק של רכבים אוטונומיים.
    במקום לקחת את הרכב לעבודה יהיה הרבה יותר מהיר וחסכוני להזמין מונית קטנה ויעילה שתסיע אותך לעבודה.
    עם הזמן גם הערים הגדולות יחליטו לאסור על כניסת רכבים מאויישים לשטחם , כאשר המוניות האלה יחליפו את המטרו בחלק מהערים או לפחות יהוו השלמה למטרו…

  2. תנועה באוויר היא בעיה כי ברגע שעלית 2-3 מטר מהקרקע אתה כבר בסכנה בעוד שעל הקרקע הסכנה מתחילה רק ממהירות של 30-40 קמ”ש. אבל גם על הקרקע החזון הוא שתהיה תקשורת בין מכוניות וחישוב מסלול מתואם עם הרכבים האחרים כדי למנוע פקקי תנועה. אגב, התקשורת בין רכבים אוטונומיים גם תפחית מראש את התאונות האפשריות שגורמות לחלק גדול מהפקקים.

  3. 1, הדמייה ממוחשבת כל ילד בן 10 יכול ליצור היום במחשב, בוא קודם נראה את כלי הטיס היפה הזה טס בשטח מחוץ לסימולציה ממוחשבת.

    דבר שני, עיקר הבעיה עם החזון הזה היא סינכרון בין מאות ואלפי כלי רכב מעופפים כאלו שטסים בצפיפות בו זמנית מעל הערים וחוצים זה את מסלולו של זה, מניעת התנגשויות, מניעת מצב בו רכב טיס כזה שחלה בו תקלה במנוע לדוגמה יפול כמו סלע על ראשם של העוברים ושבים למטה וכו’.

    אם זה היה כזה פשוט כבר היו מיישמים זאת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.