בבריטניה הוקם בנק ראשון מסוגו לתאי גזע עובריים

בבריטניה התירו השלטונות לשבט עוברים של בני אדם לצורך מחקר רפואי

בבריטניה התירו השלטונות לשבט עוברים של בני אדם לצורך מחקר רפואי. את ההיתר נתנה הרשות הממשלתית לפוריות ולמחקר עוברים בבריטניה, והוא ניתן לחוקרים באוניברסיטה של ניוקסל.
החוקרים הודיעו כי ישבטו את העוברים האנושיים כדי להפיק תאי גזע לצורך בדיקת אפשרות לטפל במחלות כגון סוכרת, פרקינסון ואלצהיימר. החוקרים הבריטים הודיעו כי ישמידו את העוברים המשובטים כאשר יהיו בני שבועיים, וציינו כי אין להם היתר לאפשר את התפתחות העוברים מעבר לקובץ של תאים בגודל של ראש סיכה.

המחקר ייערך במרכז הבינלאומי לחיים בניוקסל, ובו ישתתפו מומחים מהמכון לגגנטיקה אנושית באוניברסיטת ניוקסל ומרכז הפוריות בניוקסל.
המדענים שם אומרים כי זו הפעם הראשונה שמחקר כזה קיבל אישור ואף מימון באירופה ובודאי בבריטניה.
הם מזהירים כי ידרשו לפחות חמש שנים, אם לא הרבה יותר, לפני שחולים יוכלו לקבל טיפולי תאי גזע המבוססים על המחקר שלהם.
גופים שמרניים ובהם מפלגת 'בעד החיים' (ProLife Party) הודיעו כי יגישו ערעור בבית המשפט על החלטת הרשות הממשלתית לפוריות ולמחקר עוברים בבריטניה, לאפשר למחקר להתקדם.
שיבוט לצרכי רפואה הוא חוקי בברינטיה מאז שנת 2001 ואולם עד היום לא הוגשה אף בקשה למחקר.

בריטניה צפויה לאפשר שיבוט עוברים למחקר
16.6.2004

מחרתיים צפוי להתקבל אישור לבקשה של מדענים בריטים לבצע הליך ראשון מסוגו בבריטניה לשיבוט 12 עוברים – כך דיווח אתמול העיתון “אובזרבר” הבריטי. מטרת השיבוט היא לנסות להפיק מהעוברים תאי גזע עובריים למטרות מחקר. אין בכוונת החוקרים להחזיר את העוברים המשובטים לרחם אנושי כדי לגדלם. לפני כשלושה חודשים פורסם ב”הארץ” כי “ועדת הלסינקי לניסויים גנטיים בבני אדם” שמונתה על ידי משרד הבריאות ואחראית על אישור ניסויים חדשניים בגנטיקה בישראל, אישרה באופן עקרוני ביצוע הליך דומה בישראל. במשרד הבריאות מדגישים כי טרם הוגשה בקשה לביצוע מחקר ספציפי כפי שהדבר מתרחש כעת בבריטניה ולכן הדבר אינו עומד על הפרק.

את המחקר הבריטי מוביל ד”ר מיאודראג סטויקוביץ' מאוניברסיטת ניוקאסל שבצפון בריטניה, שהצהיר כי בתאי הגזע העובריים שיילקחו מהעוברים המשובטים ייעשה שימוש מחקרי למציאת טיפול במחלת הסכרת. לדבריו המחקר בתחום עשוי להוביל להתקדמות גם בחקר מחלות אחרות כמו פרקינסון ואלצהיימר.

החוקרים ישתמשו בטכניקת “העברת הגרעין”, בה נעשה שימוש בעת שיבוט הכבשה “דולי” בשנת 97'. בקשתם תידון בפני חמישה מחברי הרשות הבריטית לפוריות אנושית. ה”אובזרבר” פרסם כי הסכמה עקרונית להליך כבר ניתנה על ידי הרשות, שהחלה לעבוד על ניסוח הצהרה משותפת עם האוניברסיטה.

החוקרים מדגישים כי בניגוד למקרה “דולי” אין בכוונתם להחדיר את התא המאוחה והמשובט בחזרה לרחם אלא להמתין שישה ימים. אז, בשלב המכונה “בלסטוציסט”, העובר מונה כמה מאות תאים וניתן להפיק ממנו את תאי הגזע העובריים. תאים אלה מסוגלים להפוך לכל אחת מרקמות הגוף ומדענים סבורים כי בעזרתם יצליחו לפתח דור חדש של תרופות וטיפולים רפואיים המתבססים על תוספת רקמות חדשות במקום רקמות שנפגמו.

בפברואר הוכיחו מדענים מדרום קוריאה שאפשר לשבט עוברים ולהפיק מהם תאי גזע. גם אז, הבהירו המדענים כי מטרת השיבוט היא מחקר רפואי ולא רבייה. כעבור שבועיים אמר מי שעמד בראש צוות החוקרים, ד”ר הואנג וו-סוק, שהוא ועמיתיו יפסיקו באופן זמני את הניסויים בשיבוט עם ביציות אנושיות. “נחדש הניסויים אחרי חוות דעות מהעולם ואת עמדת העם והממשל הקוריאני”.

ממשלת בריטניה תשקיע 16.5 מיליון ליש”ט במחקר תאי הגזע ותקים בנק לתאי גזע עובריים

30/5/04
ממשלת בריטניה עומדת להזרים 16.5 מיליון ליש”ט למחקר בתאי גזע שנועד למצוא דרכים חדשות לריפוי מחלות.
עד כה ניתנו 57 מענקי מחקר לאוניברסיטאות בכל רחבי בריטניה כדי למצוא טיפולים חדישם למצבים כגון מחלת פרקינסון וסוגים שונים של סרטן.
המבקרים מתנגדים ללקיחת תאי גזע מעוברים וטוענים כי ניתן להשיגם גם מרקמות של אנשים בוגרים.

פרויקט אחד מסוג זה, המבוצע על ידי המכון הלאומי למחקרים רפואיים בלונדון, משלב תאי גזע מקפלי האף (Lining of the nose) כדי לתקן נזקים בעמוד השידרה.
המחקר, שמוביל אותו ד”ר ג'פרי רייזמן (Raisman), העלה עד כה כי לתאי גזע מחלל האף יש את היכולת להתחדש במהלך החיים. החוקרים מאמינים כי אפשר לנצל את היכולת הזו ולהשתילם באיזורים פגועים בעמוד השדרה כדי להאיץ התחדשות של רקמות.

ובאותו עניין: בנק תאי הגזע העובריים הראשון בעולם נפתח במאי 2004 במכון NIBSC בהרטפורדשייר בבריטניה, בעקבות תרומה של 40 מיליון ליש”ט. החוקרים בבנק יאחסנו, יאפיינו וישבטו תאי גזע, כדי שבעתיד יוכלו לספקם לחוקרים. העיסוק בחקר תאי הגזע העובריים מעורר סערה ברחבי העולם. מדובר בתאים שיש להם פוטנציאל להפוך לכל אחת מרקמת הגוף. החוקרים מאמינים כי בעזרת המחקר יגלו כיצד “לכוון” את התאים להפוך לרקמה מסוימת (לדוגמה, רקמת שריר לב), והדבר יסייע בעתיד ההשתלות. מנגד, טוענים המתנגדים, בהם גופים למניעת הפלות, כי בעת הפקת תאי הגזע העובריים, מושמד העובר שממנו נלקחו התאים ולכן מדובר בפעולה בלתי מוסרית.
“אם נוכל לנצל את הפוטנציאל של התאים המופלאים הללו, אנחנו עשויים לעמוד בפתחה של אחת התרומות המדעיות הגדולות ביותר לבריאות האדם.” אמר פרופ' קולין בלאקמור מה-Research Councils UK.