זוהו שני סוגי דם חדשים

הסוגים המוכרים לנו ABO ו-Rh הם רק שניים מתוך מגוון סוגי דם שיש לכל אחד מאיתנו. החוקרים מעריכים שמעבר ל-30 המוכרים יש עוד 10-15 סוגים שצריך לגלות את החלבון המאפיין אותם. גילוי זה ימנע דחיית רקמות

חייל בצי האמריקני תורם דם. מתוך ויקיפדיה

כולנו מכירים את סוג הדם שלנו, האם הואB , A,AB או O. ייתכן אפילו שנדע אם ה-Rh (רזוס) חיובי או שלילי. אבל מה אם סוג הדם התחתון (Langereis) או סוג הדם הצעיר (Junior), האם הם חיוביים או שליליים? רוב האנשים מעולם לא שמעו על סוגים אלה. עם זאת, הידע הזה יכול להיות “עניין של חיים ומוות”, אומר הביולוג מאוניברסיטת ורמונט, בריאן באליף.

בעוד הבעיות הנובעות מעירוי סוג לא נכון של דם תחתון נדירות, יש כמה קבוצות אתניות שנמצאות בסיכון גבוה יותר לאי התאמות סוג דם זה. למעלה מ-50 אלף יפנים נחשבים לבעלי סוג דם צעיר שלילי ועלולים להיתקל בבעיות בבואם לקבל עירוי דם, וכן במקרים של התנגשות בסוג דם זה בין האם לעובר.

לדברי באליף, סוגי הדם הללו היו ידועים, אך הבסיס המולקולרי שלהם נותר בגדר תעלומה עד עכשיו. בגיליון פברואר של Nature Genetics דיווחו באליף ועמיתיו על גילוי שני חלבונים בתאי הדם האדומים האחראים על סוגי הדם הפחות ידועים. הם כינו את שתי המולקולות בשמות ABCB6 ו ABCG2.

רק שלושים חלבונים זוהו בעבר כאחראים על סוגי הדם הבסיסיים, אמר באליף, “אבל עכשיו מגיע המספר ל-32.” תגלית זו מגיעה לאחר עשור בו לא זוהו חלבונים חדשים הקשורים לסוגי הדם. שני החלבונים שזוהו לאחרונה קשורים גם לעמידות לתרופות נגד סרטן, ולכן הממצאים עשויים להיות בעלי השלכות לשיפור הטיפול בסרטן השד וסוגי סרטן אחרים.

באליף ועמיתו הצרפתי ארנו ליונל מהמרכז הצרפתי הלאומי לעירוי דם בפריז, בחנו את החלבונים באמצעות סקטפרומטר מסה. הם בחנו נוגדנים לשני סוגי הדם הללו שפותחו על ידי יושיהיקו תני ממרכז הדם של הצלב האדום היפני. לאחר זיהוי החלבונים בוורמונט, המשיכו ארנו וצוותו בפריס לערוך בדיקות גנטיות ולקרוא את רצף הגן האחראי לקידוד חלבונים אלה. “אכן מצאנו מוטציות בגן המסוים בכל האנשים במדגם הסובלים מהבעיות הללו”.

“מעבר לסוג דם ABO והרזוס (Rh), האגודה הבינלאומית לעירויי דם זיהתה 28 סוגי דם נוספים עם שמות כמו דאפי, קיד, דייגו הלותרני. אבל סוג הדם התחתון (Langereis) וסוג הדם הצעיר (Junior) לא היו ברשימה. אף כי הנוגדנים לשני סוגי הדם הללו -Junior ו- Langereis(או Lan) זוהו לפני עשרות שנים באישה הרה שכל הריונותיה הסתיימו בהפלת העובר בשל אי תאימות בסוגי הדם. הבסיס הגנטי של נוגדנים אלו לא היה מוכר עד כה. לפיכך, מעט מאוד אנשים ידעו אם הם חיוביים או שליליים בשני סוגים אלה” אמר באליף.

“עירוי דם לאדם שיש לו נוגדנים ל- Lan זו פעולה מאתגרת. כתבו החוקרים במאמר בנייצ’ר ג’נטיקס, בחלקו משום שתרומות דם מסוג זה הן נדירות), אך בעיקר בשל העדר חומרים כימיים לבדיקת החלבונים הללו”. גם תורמים בעלי דם צעיר שלילי הם נדירים. הדבר עשוי להשתנות בקרוב.

בזכות ממצאי המחקר החדש, העובדים בתחום הרפואה יוכלו לסרוק בדרך מהירה ובטוחה יותר את חלבוני הקבוצות החדשות הללו. “הדבר יאפשר להם להיות מוכנים טוב יותר עם הדם הנכון כאשר נדרש עירוי כזה. כעת כאשר אנו מכירים טוב יותר את החלבונים הללו, הבדיקות הללו יהפכו לשגרתיות” אמר.

“תגלית זו עשויה להיות חשובה במיוחד עבור מושתלי איברים”, אומר באליף. “ככל שאנו יודעים יותר ויותר טוב על השתלות, אנו עושים כל שביכולתנו כדי לשפר את ההצלחה, אבל לפעמים רקמות או איברים שנראים לכאורה מתאימים נדחים על ידי הגוף, דבר שעלול להוביל למוות. איננו יודעים תמיד מדוע מתרחשת דחיה, אבל יכול להיות שהדבר קשור לחלבונים הללו.”

באליף ועמיתיו מעריכים במאמרים כי ישנם עוד 10-15 מערכות לא מוכרות של סוגי דם. “אנו יודעים שיש בעיה אך אנו לא יודעים מה החלבון הגורם לה.” הם מקווים לגלות זאת בהמשך המחקר ולהציל חיים רבים.

1. יואל משה – אלה סיווגים של חלבונים אחרים שלא קשורים ל-ABO או Rh. הסיווגים המתוארים בכתבה קיימים אצל כל אחד, רק שברוב המקרים הם לא רלבנטיים לתרומת דם או דחייה של עובר.
    משה – אלה סתם כינויים שנתנו החוקרים לסוגי החלבונים שנידונו בכתבה.

2. עיקר חסר מן הספר . מה התפוצה של אותם סוגי דם נדירים 1/למליון אז אני רגוע.
    1/לאלף אז אני לא מבין איך לא שמנו לב עד עכשיו. ובכל מקרה איך הנדירים האלו התקימו אם בחתונה עם שאינם בני סוגם האשה מפלת? סטטיסטית זה מוזר