ננו-חלקיקים למאבק בהתמכרות לסמים

טיפול ננו-טכנולוגי חדיש ומדויק עבור התמכרות לסמים נמצא קרוב לאופק כתוצאה ממחקר שנערך באוניברסיטת בופאלו.

תאים. מתוך אתר התמונות החופשיות סטוק אקסצ'יינג' (http://www.sxc.hu/photo/945286)
מדענים מהמכון ללייזר, פוטוניקה וביו-פוטוניקה באוניברסיטת בופאלו ומהמחלקה לרפואה באותה אוניברסיטה פיתחו ננו-חלקיק יציב המעביר פרודות ר.נ.א. קצרות לתוך המוח בכדי “להשתיק” או לכבות גן המשמש בתפקיד חשוב בסוגים רבים של התמכרות לסמים. ממצאי קבוצת המחקר פורסמו ברשת בחודש מארס בכתב-העת המדעי Proceedings of the National Academy of Sciences.

“משמעותם של ממצאים אלו הינה בכך שבעתיד אולי נוכל להוסיף חומר רוקחי עוצמתי למלאי הנשק הנוכחי המצוי בידנו בכדי להיאבק בצורה יעילה יותר במגוון נרחב של התמכרויות לחומרים שונים,” אמר החוקר Paras N. Prasad, פרופסור במחלקות לכימיה, פיסיקה, הנדסת אלקטרוניקה ורפואה אשר הוביל את צוות המחקר.

הגישה החדשה, שפותחה ע”י צוות המחקר, תוכל להיות ישימה גם עבור הטיפול במחלת הפרקינסון, בסרטן ובמגוון מחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות אחרות, אשר דורשות העברה מדויקת של תרופות לתוככי המוח. החוקרים צופים כי הננו-חלקיקים יוכלו לשמש גם בטיפול במחלת האיידס, בשיטיון, בסרטן הערמונית ובקצרת.

“הממצאים של מחקר זה מצביעים כי ננו-חלקיקים אלו הינם דרך בטוחה ויעילה ביותר להעברת תרופות חדשות מורכבות מאוד למגוון רחב של סוגי רקמות, תרופות המסוגלות ל”כבות” גנים לא תקינים,” אמר הרופא Stanley A. Schwartz, פרופסור במחלקה לרפואה.

המאמר מתאר את הפיתוח של דרך חדשנית ל”השתיק” את החלבון המוחי DARPP-32, שהחוקרים מאמינים כי הוא המעורר שרשרת אותות ביוכימיים הקשורים להתמכרות לסמים. השתקת הגן המקודד את החלבון הזה באמצעות סוגים מסוימים של ר.נ.א. המכונים רצפי ר.נ.א. קצרים מפריעים (short interfering RNA, siRNA) יכולה למנוע את ייצורו של חלבון זה ועל-ידי כך לסייע במניעת ההתמכרות לסמים.

“כאשר אתה משתיק את הגן הזה, הכמיהה הפיסית לסם אמורה לדעוך,” אמר אחד מהחוקרים. עד עתה המגבלה העיקרית הייתה במציאת הדרך הבטוחה והיעילה להעברת רצפי ר.נ.א. אלו, שאינם יציבים דיים. החוקרים הצליחו במשימה זו ע”י חיבור רצפי הר.נ.א. לננו-חלקיקי זהב בצורת מקלות המכונים ננו-מקלות (nanorods). זו כנראה הפעם הראשונה שפרודות ר.נ.א. חוברו לננו-מקלות מזהב.

בנוסף להיותם תואמים לגוף (אינם רעילים אליו) ננו-מקלות הזהב שפותחו באוניברסיטת בופאלו הינם בעלי יתרון נוסף מאחר שצורתם כמוט, ולא ככדורית, מאפשרת חיבור של מספר רב יותר של פרודות ר.נ.א. עובדה זו מגבירה עוד יותר את היציבות שלהן ואת יעילות חדירותן לתאים.

“הראנו כי ניתן להשתמש בננו-מקלות זהב אלו בכדי לייצב פרודות של siRNA, להעביר אותן דרך מחסום המוח/דם ולהשתיק את הגן הייחודי,” אומר החוקר. “הננו-מקלות מבצעים יפה מאוד את כל שלוש הדרישות הללו.”

הננו-מקלות הצליחו להעביר ארבעים אחוזים מפרודות הר.נ.א. המשתיקות דרך מודל של מחסום המוח/דם, משמעותית גבוה יותר מהרמות שהועברו קודם בניסויים אחרים. בשלב הבא של המחקר המדענים יערכו ניסויים דומים בחי.