האם אנו זקוקים לשפה טבעית כדי לחשוב? מה בא קודם – השפה או החשיבה? האם תיתכן חשיבה באמצעות תמונות בלבד? עדויות מרתקות של אוטיסטים על תהליכי החשיבה המיוחדים שלהם רומזות על האפשרות לחשיבה לא "לשונית"
רותם חרמון, אודיסאה
אחד הנושאים המרתקים והמתסכלים בחקר התודעה הינו הקשר שבין השפה למחשבה, או בניסוח אחר, התפקיד שממלאת השפה (אם בכלל) בתוך מנגנוני החשיבה. הנושא מרתק בשל המקום המרכזי שתופסת השפה בחיינו, ובשל הקשר האינטואיטיבי-כמעט שאנו נוטים להניח שקיים בין שפה למחשבה. הוא מתסכל בגלל המעגליות החמקמקה של הניסיון לבחון את המחשבה ואת השפה מתוך עצמם.
נושא זה, מלווה את הפילוסופיה מתחילת דרכה, כשבמרכזו מחלוקת בין שתי גישות עיקריות. גישה אחת טוענת כי המחשבה קודמת לשפה, והשפה משמשת רק לתקשורת ולביטוי של מחשבות. גישה שנייה גורסת כי השפה קודמת למחשבה, כלומר אין מחשבה ללא שפה, וניתן להסביר באופן מלא את החשיבה כפעולה לשונית.
במהלך המאה ה-20 התחזקה העמדה הגורסת כי השפה נוטלת תפקיד חשוב ומרכזי בתהליכי החשיבה. כיום נוטה הדיון הפילוסופי לצמצם את העיסוק לחשיבה התכוונותית, כלומר מחשבות שניתן לנסח כטענות אודות העולם ("אורי חושב שהכדור הוא עגול"). חשיבה כזו, נטען, מתבצעת כסוג מסוים של שפה.
מתקיים ויכוח סביב השאלה על איזה סוג שפה מדובר. האם זו השפה אותה אנו דוברים (השפה הטבעית), או שמא שפה מיוחדת המשמשת לחשיבה בלבד? בלי להיכנס להיסטוריה ולעומק הדיון, ניתן לומר שהוויכוח מתנהל בין שתי גישות מרכזיות:
הפילוסוף האמריקני ג'רי פודור (Jerry Fodor) פיתח את תיאוריית "שפת המחשבה" (LOTH – Language Of Thought Hypothesis), לפיה המערכת עליה מתבצעים תהליכי החשיבה היא שפה פנימית מיוחדת, מעין "שפת מכונה" של המוח, אותה מכנה פודור "מנטליז".
ההנחה היא כי שפת המחשבה שונה מהשפה המדוברת, וכך גם ניתן להסביר תהליכים קוגניטיביים אצל יצורים שאינם דוברים שפה (תינוקות ובעלי חיים). כמו כן, טוען פודור כי אנו זקוקים לשפה ראשונית "צרובה" במוח, שתאפשר לנו את ללמוד שפה מדוברת. כך ששפת המחשבה, היא שפה מולדת ולא נלמדת, הקודמת לכל שפה אחרת.
מהצד השני של המתרס נמצא הפילוסוף פיטר קרות'רס (Peter Carruthers), אשר מבקש להגן על העמדה לפיה החשיבה האנושית מתבצעת בשפה הטבעית (המדוברת). עמדה זו מסתמכת רבות על אינטרוספקציה – התבוננות פנימית על אופן החשיבה. התבוננות כזו וכן עדויות שעולות ממחקרים קוגניטיביים שונים מראות כי מחשבות הן ייצוגים פנימיים של משפטים בשפה הטבעית.
קרות'רס אינו טוען כי כל החשיבה מתבצעת בשפה, אלא רק חלק ממנה – החשיבה ההתכוונותית המודעת. תהליכים לא מודעים יכולים להתבצע באופנים אחרים. לטענתו יתכן כי תהליכי חשיבה אצל יצורים ללא שפה מתבצעים בשפת מחשבה פנימית, כמו גם תהליך הלימוד של שפה ראשונה.
על בסיס יכולת חשיבה ראשונית זאת נבנית אצל בני אדם בוגרים חשיבה מסדר גבוה יותר. זוהי החשיבה המודעת, והיא יכולה להתקיים באמצעות שימוש בשפה המדוברת.
אם לסכם את ההבדלים בין הגישות, פודור אומר כי כדי להבין מה התמונה אמורה לייצג, אנו זקוקים להסבר בשפה (איך תיראה תמונה שמייצגת את הטענה "אובאמה הוא נשיא ארצות-הברית"? ומה יבדיל בין תמונה כזו לתמונה שמייצגת את הטענה "אובאמה הוא שחור"?). קרות'רס טוען שדרוש מידע מוקדם ומילולי כדי להעביר את מלוא המשמעות של המושג אשר מיוצג בתמונה (איך תיראה תמונה של "דמוקרטיה" או של "אתמול"? האם משמעות המושג "בית-ספר" מסתכמת במראה הבניין?)
תמונה אחת לא שווה אלף מילים
לצד החוויה המוכרת של "דיבור פנימי" קיימת גם חוויה נפוצה אחרת – תמונות העולות במחשבה. גם פודור וגם קרות'רס מחזיקים בדעה כי ייצוגים ויזואליים יכולים לשמש רק כאמצעי משלים אשר מתקיים במקביל לחשיבה בשפה. תמונות אינן יכולות למלא את מקום השפה לצורך קיום תהליכים מסוג החשיבה ההתכוונותית. טענתם העיקרית נוגעת לחוסר היכולת של תמונות לשאת משמעות סמנטית ללא הזדקקות לשפה. האמנם כך?
עדויות מעניינות עולות מתוך דיווחים של אנשים אוטיסטים, או כפי שהם מכנים עצמם, א"סים (אנשי הספקטרום האוטיסטי). עדויות אלה מציגות צורות חשיבה לא-מילולית אשר מעמידות בספק עמדות כגון אלה של פודור וקרות'רס, ודורשות מאיתנו לבדוק שוב את תפישותינו לגבי הקשר בין השפה למחשבה. העדויות אינן רבות, אך אפילו מעט העדויות הקיימות מספקות לנו הצצה יוצאת דופן למרחב האפשרויות המופלא של המוח האנושי.
ד"ר טמפל רואה סרטים
ד"ר טמפל גרנדין אובחנה בילדותה כאוטיסטית. היא בעלת תואר שלישי במדעי בעלי החיים, ואחראית לתכנונם של חלק גדול מהמתקנים המשמשים לטיפול בבעלי חיים בארה"ב. גרנדין כותבת רבות על האופן הוויזואלי בו פועלת החשיבה שלה, לו היא מייחסת את ההבנה הייחודית שלה אודות בעלי חיים.
מתוך ניסיון להבין מה מייחד את צורת החשיבה של אנשים אוטיסטים שוחחה גרנדין עם מאות אוטיסטים וחילקה את צורות החשיבה שמצאה לשלוש קטגוריות עיקריות (היא גם מציינת כי מעבר להיות כולן לא-מילוליות, כמעט כל צורת חשיבה אוטיסטית היא ייחודית):
חשיבה ויזואלית: חשיבה בתמונות. אופי התמונות משתנה מאדם לאדם (לעיתים דוממות, לעיתים תלת-ממדיות ונעות).
חשיבה יחסית: אנשים אלה אינם רואים תמונות, אלא תבניות ויחסים (בין מספרים, צלילים או יחסים במרחב).
חשיבה לוגית: באמצעות מערכת סימנים פרטית.
גרנדין עצמה מתארת את החשיבה שלה כסרטי וידאו אשר מוקרנים בתוך ראשה. המילים עבורה הן שפה שנייה – כשמישהו מדבר אליה, המילים מתורגמות במוחה לתמונות. על הסרטים שהיא רואה יכולה גרנדין להפעיל תהליכים יצרניים כדי לייצר מחשבות חדשות.
גרנדין מפרטת את הקשיים של אדם בעל חשיבה ויזואלית בהתמודדות עם השפה המדוברת. היא אומרת כי המילים הקלות ביותר ללימוד הן שמות עצם, מכיוון שהן ניתנות לייצוג ישיר על-ידי תמונות. ככל שהמילה קשה יותר לייצוג ויזואלי, כך קשה יותר ללמוד אותה. כדי להבין מושגים אבסטרקטיים צריכה גרנדין לתרגמם לסמלים ויזואליים. המושג "כנות", למשל, מתורגם אצלה לתמונה של אדם אשר מניח ידו על ספר תנ"ך בבית משפט.
למילות יחס מרחביות (כמו “מעל” ו”מתחת”) לא הייתה משמעות עבור גרנדין עד שלמדה להצמיד להן תמונה (עד היום כשהיא שומעת את המילה “מתחת” היא רואה עצמה מתחת לשולחן בבית-הספר במהלך תרגול של התגוננות מהפצצה אווירית). מילות קישור מהוות עבורה בעיה. כילדה, השמיטה גרנדין מילים כמו “is” ו-”the” כיוון שהיו חסרות משמעות בשבילה, וגם כיום ההטיה “to be” היא חסרת מובן עבורה.
כאשר היא קוראת, מתרגמת גרנדין את הטקסט לסרטים מנטאליים, אולם מתקשה לתרגם טקסט שאינו בעל משמעות קונקרטית. כך למשל היא אינה מצליחה להבין לעיתים ספרים בפילוסופיה או מאמרים שעוסקים בתחזיות עתידיות אבסטרקטיות.
מושגים כלליים מהווים גם הם מכשלה. השלב הראשון בהבנתם, אומרת גרנדין, הוא ללמוד ליצור קטגוריות ולהתאימן למידע חדש. כילדה, הבחינה גרנדין בין כלבים וחתולים לפי גודלם. הסיווג נכשל כששכניה קיבלו כלב קטן. היא נאלצה למצוא מאפיין ויזואלי חדש, וגילתה שלכל הכלבים יש אף בצורה מסוימת.
טוני לנגדון הוא איש מחשבים מאוסטרליה המאובחן כאוטיסט. לנגדון מתאר אופן חשיבה ויזואלי שונה משל גרנדין. תהליך החשיבה שלו מכיל "אובייקטים" – מרכיבים ויזואליים שמייצגים רעיונות, מושגים או עצמים; ו"פעולות" – מרכיב שיכול לתאר תנועה, טרנספורמציות לוגיות או תהליך.
מחשבה עבור לנגדון היא תמונה שמורכבת משילוב של אובייקטים ופעולות. את הזיכרון שלו הוא מתאר כמאגר מובנה של התנסויות. המידע במאגר הוא ברובו ויזואלי ומקושר ברשת של קישורים הדדיים. המידע נשמר בצורה "מכווצת" – מידע חדש אינו נשמר במלואו, אלא במידת האפשר בתור קישורים למידע שכבר קיים במאגר. לנגדון מציין כי אופן זיכרון זה מגביל אותו בזכירת פרטים מדויקים של התנסויות.
תוכנה בתוך המוח
רונן גיל הוא איש מחשבים ישראלי המאובחן כבעל תסמונת אספרגר. בשיחות שניהלתי איתו מתאר גיל צורת חשיבה העושה שימוש במערכת של סימנים לוגיים, שהתיאור הקרוב ביותר אליה היא שפת תכנות.
האם אתה יכול לתאר את תהליך החשיבה שלך?
"אני לא ממש יכול לתאר את אופן החשיבה שלי במילים (בעיקר היות וזהו מעין תרגום כשלעצמו), אבל אני חושב שהדבר הכי קרוב שקיים בעולם החיצון (העולם שאיננו הפנימיות שלי או מחוץ למה שנהוג לכנות – בעיקר מתוך חוסר הבנה ובורות – הבועה שלי) שיכול לתאר את תהליך המחשבה שלי, הוא סימנים לוגיים. אולם דבר זה שונה לא רק בין אוטיסטים למי שאינם אוטיסטים, אלא אף מאוטיסט לאוטיסט:.
איך היית מתאר את השימוש שלך בשפה הטבעית? האם יש לשפה מקום בחשיבה או שהיא משמשת אך ורק לתקשורת חיצונית?
"לשפה, במובן המקובל של המילה, אין שום מקום בתהליך החשיבה שלי. בכל פעם שאני צריך להעביר את מחשבותיי מתוך עולמי אל העולם החיצון (בעיקר לצרכי תקשורת עם אחרים), על תוצרי מחשבות אלה לעבור עיבוד נוסף (הדומה במהותו לתרגום) לשפה. את התהליך עצמו לא ניתן לתרגם כלל. אך את התוצרים, לעיתים כן. אין זה משנה כלל אם זה לעברית, לאנגלית, לערבית או לכל שפה אחרת.
בתהליך התרגום משפה חיצונית לשפתי הפנימית, בכדי לבצע תהליך מחשבה, ישנו תרגום עבור מילים. ישנו גם, אם כי במידה מוגבלת ביותר, תרגום של משפטים שלמים. אבל תרגום זה נעשה רק כאשר אני נוכח כי התרגום של כל מילה בנפרד יכול להוביל למספר תוצאות הסותרות אחת את השנייה. תרגום כזה מוגבל בדרך כלל למשפטים אשר אני יודע, על סמך הניסיון, שאינם באים לבטא את הכוונה שמאחורי המילים עצמן. דוגמה מאוד בולטת לכך היא השאלה "מה שלומך?". בשאלה הזו ישנם אלמנטים חברתיים, שאינני יכול להבחין בהם ולכן אני נדרש לתרגם את המשפט כולו ולא רק את המילים המרכיבות אותו".
האם היית מתאר את החשיבה שלך כמתבצעת בסוג של שפה פנימית? האם תהליך החשיבה כולל את היכולת להשתמש באלמנטים בסיסיים (סוג של מילים) כדי להרכיב אלמנטים מורכבים יותר (שהם כמו משפטים)?
אני לא נוהג להתייחס אל הגורמים בתהליך המחשבה שלי כאל שפה, אלא כאשר אני נדרש לדבר אודותיהם. המילה הקרובה ביותר לתיאור הגורמים בתהליך המחשבה שלי היא שפת תכנות. אני סבור, שזו אחת הסיבות המרכזיות למשיכתם של אוטיסטים רבים אל עולם המחשבים. הדבר הכי קרוב בחיי היומיום של האדם המודרני בעולם החיצון לתהליך המחשבה שלי, הוא תוכנה מורכבת ביותר.
זו תוכנה שאין לה מטרה ייעודית מלבד תוצר המחשבה (והמטרה של המחשבה הספציפית). יש ב”שפה הפנימית” שלי סימנים פשוטים המרכיבים סימנים מורכבים יותר. ובכך זה דומה לאותיות, הברות, מילים, משפטים, פסקאות וכן הלאה. רק שבשפה לא יכולתי ללכת עוד הרבה מעבר לזה, בעוד שבתהליך המחשבה שלי, זה הרבה-הרבה יותר מורכב וארוך.
תוצר המחשבה מאוד דומה לפונקציה המובנית RETURN בשפות תוכנה. הוא יכול להחזיק רק את הסימן הסופי של התהליך והוא יכול להכיל תהליך שלם בעצמו. אולם, בכל מקרה בו אני נזקק לסימן הסופי ואינני זוכר את התהליך שהוביל אליו, אני חייב לחזור על כל התהליך בכדי להשתמש בתוצרו של התהליך. לעיתים, במהלך חזרה שכזו, מתגלה שגיאה בתהליך הראשוני שהובילה לתוצר שגוי. ואז, בעת החזרה על התהליך, משתנה גם התוצר הסופי".
עדות נוספת ואנקדוטלית משהו ניתן למצוא במכתב שכתב אלברט איינשטיין למתמטיקאי ז'ק הדמארד בשנת 1945, בו הוא מתאר את החשיבה שלו כוויזואלית-סימבולית: "לשפה או למילים, אם כתובות או מדוברות, אין תפקיד בתהליך החשיבה שלי. הישויות הנפשיות שמשמשות כמרכיבים בחשיבה הן סימנים או תמונות, ברורות יותר או פחות, הניתנים לשכפול ולשילוב באופן רצוני. … משחקי השילוב הללו הם המאפיין המרכזי של מחשבה פורה, עוד לפני כל קשר להבניה לוגית במילים או בסימנים כלשהם שניתן למסור לאחרים".
בכל העדויות הללו השפה המדוברת מתפקדת כשפה שנייה המשמשת לתקשורת חיצונית בלבד, ולא כשפה "טבעית". החשיבה המתוארת, שהיא בהחלט מודעת והתכוונותית, מתנהלת במערכות סימבוליות השונות באופן מובהק מהשפה המדוברת, ביניהן גם מערכות ויזואליות.
הקשיים הקוגניטיביים המלווים את האוטיזם (קושי ביצירת מושגים כלליים והבנת מושגים אבסטרקטיים), כמו גם היתרונות (יכולת התכנון של גרנדין) מוסברים על-ידי האופי המיוחד של החשיבה האוטיסטית. הסבר כזה מצביע על קשר בין המדיום בו מתבצעת החשיבה לבין היכולות הקוגניטיביות שהוא מקנה.
התמונה המצטיירת מתוך עדויות אלה דורשת מאיתנו לחשוב מחדש על הקשר בין השפה למחשבה. ניתן לשרטט לאורה השערה ראשונית, לפיה תהליכי חשיבה אמנם מחייבים מערכת מייצגת עליה הם מתקיימים, אולם קיימות מערכות ייצוג שונות אשר יכולות לתפקד כמדיום לחשיבה. המערכת הנפוצה ביותר היא המערכת הלשונית. אולם במקרים מסוימים – כמו באוטיזם – אם בשל ליקוי במערכת הלשונית או בשל "חיווט" שונה של המוח, יכולה מערכת אחרת לתפקד כמערכת המייצגת של החשיבה. זו יכולה להיות כנראה אחת מהמערכות הזמינות במוח, כמו המערכת הוויזואלית, השמיעתית, המרחבית וכדומה. ההבדלים ביכולות הייצוג של המערכות השונות גוררים הבדלים ביכולות הקוגניטיביות שמתאפשרות על-ידן.
אפשר להניח כי תופעה זו אינה ייחודית רק למקרים כמו אוטיזם. חלק גדול מהחשיבה אמנם מתבצע בשפה, אולם רוב האנשים, במידה כזו או אחרת, חווים גם מחשבות בתמונות, צלילים, יחסים מרחביים ועוד. יתכן מאוד כי אצל כולנו נוטל חלק בתהליכים הקוגניטיביים מגוון של מערכות אשר מאפשר סוגים שונים של חשיבה, שלכל אחת יכולותיה שלה. הבנה טובה יותר של אפשרויות החשיבה הזמינות לנו חשובה לא רק לצרכים אינטלקטואליים, אלא במיוחד בתחומים מעשיים כמו חינוך. אז נוכל אולי לפתח מרחב לימודי גמיש ופלורליסטי, שלא יתמקד רק בלמידה מילולית, אלא ייתן מקום למגוון רחב יותר של יכולות המחשבה האנושית.
רותם חרמון הוא מהנדס תוכנה בעל עניין בטכנולוגיה ובהשפעותיה על האדם והחברה. הוא בוגר תואר שני בתוכנית בפילוסופיה, מידע ותרבות דיגיטלית באוניברסיטת תל-אביב. המאמר המלא התפרסם בגיליון יוני של כתב העת "אודיסאה ".
9 Responses
אני משער שניתן להוכיח קשר מוחלט בין כמות המילים הנאמרות באומה למשל לבין הכח האנרגתי הממוצע של האנשים בה לעומת אומה אחרת.
הרוח היא המניעה את הכל = המילים
אילו נניח כל האנושות הייתה נהיית אילמת לחלוטין בכל ביטוי לעשרות שנים האין הכל היה לאט לאט פוסק ? נראה לי שכן
אבינועם, אשמח אם תחדל להפנות לספרים שלך בקצב סיטוני.
בברכה
אבי
סוד השפה האנושית מופיע בספר
https://nivbook.co.il/product/%D7%9E%D7%A1%D7%A2-%D7%94%D7%A7%D7%A1%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%A2%D7%A6%D7%91%D7%A8-%D7%A2%D7%9C-%D7%9B%D7%A0%D7%A4%D7%99-%D7%94%D7%99%D7%93%D7%99%D7%A2%D7%94-%D7%94%D7%98%D7%91%D7%A2%D7%99%D7%AA/
א.עצבר
אני חוקרת כבר שנים את נושא המחשבה באמצעות הרגש והגעתי למסקנה שהרגש הוא סוג של שפה שעליה נבנות שפות אחרות שהמרואיינים בכתבה זו הזכירו את סוג השימוש שבחרו, אבל לדעתי הכל מתחיל מהרגש שאין לו מילים אבל יודעים בדיוק את השפה ואת המסרים שרוצים להעביר
קווי מנחים = קווים מנחים [guiding lines]
לקחת מושג ולחפור מתחתיו ולנסות להגדיר אותו מחדש,
או להחליפו, כאשר לא היתה שום בעיה עם ההגדרה הקודמת.
בתחילת המאמר הוא דן על האם מחשבה בנויה משפה, אלא שאחר-כך הוא הגדיר מחדש
את המחשבה, וזה כבר לא מה שדיבר עליו בתחילת המאמר.
הדיון עם האוטיסטים, עבר כבר להתנהלות או תהליכים מנטליים, אבל תהליכים ולא מחשבות.
אם כבר, אז רגשות,
קחו לדוגמא ציור, האמן בא לבטא משהו שאין אפשרות לבטאו במילים, וההוכה שאין זו מחשבה היא:שלפעמים אפילו האמן עצמו רק יכול להביא קווי מנחים או הרעיון הסובב הכללי, או הסבר נרדף [כמובן שאני מדבר על יצירות אמיתיות ולא על חובבנים*1].
אני קצת סותר את עצמי, כי אני כן מכיר בעובדה שאפשר להגות רעיון בלי שפה, דוגמא היא שירים *1 כאשר האמן מבטא במילים רעיון שלא נהגה במילים.
מה שאני מנסה לומר, זה, שלא הייתי קורא לזה מחשבה.
המאמר מאוד מעניין, תודה!
בדיוק בשבוע שעבר שמעתי הרצאה של מייקל סיגל על הקשר בין שפה לחשיבה. לפי מה שהבנתי ממנו שפה משפיעה על התפתחות החשיבה (למשל על התפתחות תיאוריית המיינד שמאחרת אצל ילדים לקויי שפה). עם זאת אצל מבוגרים שסובלים מפגיעות ראש ואפזיות (ליקוי נרכש בשפה) ניתן לראות לעתים הפרדה ברורה – אנשים שהיכולות השפתיות נפגעו אצלהם אך לא יכולת החשיבה, ולהיפך.
השימוש במחשב תרם לא מעט להתרבות מיקרי אספרגר.
בנוגע ל- "חשיבה יחסית: אנשים אלה אינם רואים תמונות, אלא תבניות ויחסים- בין מספרים, צלילים או יחסים במרחב" (ציטוט מהמאמר).
נראה לי ש'חשיבה יחסית' היא די נפוצה גם בקרב האוכלוסיה הרגילה. אני למשל חושבת בתבניות ויחסים יותר מאשר במילים.