נאס”א תשגר מחר את חמשת לווייני THEMIS ללימוד תופעת זוהר הקטבים

נאס”א עומדת לשגר מחר סדרה של חמישה לוויינים המכונה THEMIS (ראשי תיבות של המשפט Time History of Events and Macroscale Interactions during Substorms).

נאס”א דחתה ביום אחד את שיגור סדרת חלליות תמיס שהיתה אמורה להתקיים בשעה 01:05 שעון ישראל ב-17 בפברואר. כעת מתוכנן השיגור ל-18 בפברואר אחרי חצות. הסיבה לדחיה היא רוחות חזקות בגובה רב, כפי שדווח לנאס”א באמצעות בלוני מזג אוויר שהועלו לאטמוספירה. רוחות אלה חזקות מהמותר לטילים מסוג זה.

קונסטלצית הלווינים מתוכננת לפתור את המסתורין מאחרי תופעת זוהר הקטבים. תופעה זו היא מעין “מפולת שלגים” של אנרגיה מגנטית המונעת על ידי רוח השמש ואשר מגבירה את אורות הקוטב הצפוני והדרומי.

THEMIS  תסייע לנו להבין כיצד ומדוע גורמות סופות קרינה בחלל לתוהו ובוהו ללווינים, קווי מתח גבוה ומערכות תקשורת.

משימת THEMIS מורכבת מחמישה לווינים זהים – המספר הגדול ביותר של לויינים מדעיים שנאס”א שיגרה מעולם למסלול על משגר בודד. הקונסטלציה הייחודית של הלווינים תתייצב לאורך הקו – שמש-כדור הארץ, ותאסוף מדידות מתואמות אחת לארבעה ימים, ההערכה היא כי ניתן יהיה לצפות בכ-30 מקרי זוהר הקוטב בתקופה המתוכננת לפעילות הלווינים – שנתיים. הנתונים שיאספו מחמשת הלווינים יציבוע על הנקודה שבה מתחילות סופות זוהר הקוטב, פעולה שהיתה בלתי אפשרית לביצוע באמצעות לוויין בודד.

תופעה זו היא המכונה תת-סופות. בעוד הלוויינים יצפו בתופעה מלמעלה, ינטרו כ-20 תחנות קרקע בצפון אמריקה את זוהר הקטבים.

כל לווין מכיל מגנטומר fluxgate, מנתח אלקטרוסטאטי, טלסקופ מצב מוצק, מגנטומטר ומכשיר לאיתור שדות חשמליים. פיקוד הקרקע של הלוויינים והתפעול המדעי שלהם ינוהלו בידי המעבדה למדעי החלל של אוניברסיטת קליפורניה