גנים שאי אפשר בלעדיהם

מדענים מארה”ב יצרו במעבדה חיידק בעל גנום מזערי, המכיל רק את הגנים הנחוצים להישרדות ושופך אור חדש על המרכיבים הגנטיים החיוניים לקיום חיים
הכתבה התפרסמה לראשונה באתר דוידסון און ליין

DNA מינימאלי. אילוסטרציה: shutterstock

החיידק JCVI-syn3.0 (ובקיצור: סין-3), הוא היצור החסכוני ביותר בעולם. הגנום שלו מורכב מ-531 אלף בסיסיDNA בלבד, שמקודדים 473 גנים. לשם השוואה, לאי קולי (E. coli), חיידק קטן שנהוג להשתמש בו במעבדות רבות בעולם בין השאר מפני שהוא פשוט יחסית מבחינה גנטית, יש גנום של כחמישה מיליוני בסיסים, שמקודד יותר מ-4,000 גנים. רמת החסכוניות של סין-3 אינה מקרית: הגנום שלו יוצר כולו במעבדה, במחקר שנועד לזהות את הגנים החיוניים לקיום חיים.

שמיניות בגנום
את החיידק הקומפקטי ייצרו קרייג ונטר (Venter) ועמיתיו במכון המחקר הנושא את שמו בקליפורניה. לפני שש שנים ונטר וצוותו היו הראשונים שהצליחו לייצר חיידק “מלאכותי”, שכל החומר הגנטי שלו יוצר במעבדה. הם הוציאו את כל ה-DNA של חיידק מיקופלזמה (Mycoplasma mycoides), יצרו עותק מלאכותי שלו במעבדה והחדירו אותו מחדש לחיידק.

החוקרים השתמשו בחיידקי מיקופלזמה משום שהגנום שלהם קטן יחסית ממילא ומכיל רק כמיליון בסיסים. אלה חיידקים החיים בתוך גופם של יונקים, בסביבה קבועה ויציבה, ובמהלך האבולוציה איבדו גנים רבים שהיו נחוצים להם אילו היו נדרשים להתאים את

1. הוכחת קשר משפחתי באמצעות איבחון גנטי ואיבחון צופן ה- D.N.A, לשם בדיקת אבהות, זיהוי גופות וכו, הוא תהליך קביל ושכיח. שימוש תדיר נעשה בו ע”י משטרה וצבא כל העולם.
    לאחרונה, עקב חשיפת קבר אחים מתקופת השואה באיזור שטוטגרט בגרמניה, נעשה שימוש בטכנולוגיה זו לשם הקמת פרוייקט מידע גנטי, שיאפשר בעתיד לחדש את הקשר בין ניצולי שואה קרובי משפחה החיים במקומות שונים בעולם, או למצוא קשר בין ניצולים לבין בני משפחה שמקום קבורתם לא נודע.

הגנטיקאי מייקל האמר מאוניברסיטת אריזונה הוא מומחה בעל שם עולמי בפיתוח סמנים המשמשים בזיהוי גנטי. האמר השתתף גם במחקר המפורסם שהוכיח שמשפחות הכוהנים היהודים הם צאצאים בעלי סדרת סימנים גנטיים משותפים יחודיים להם. במעבדה שלו ייערכו האנליזות של פרוייקט השואה.
    כיום, הולך ומצטמצם מספר הניצולים, וזיכרונם מיטשטש. לעומת זאת הזיכרון הטמון ב-D.N.A שבכרומוזומים ובמיטוכונדריה הוא זכרון קבוע המתגבר על הזיקנה, וגם על המוות.

אי אפשר שלא לעמוד נפעמים למול מסר כה עוצמתי הקושר את ההוה, העבר והעתיד גם יחד.

חכמינו מלמדים ששום פרט בחיי האדם אינו הולך לאיבוד. הצופן הגנטי של האדם מאוחסן לנצח בעצם מיוחדת בגוף האדם המכונה ‘עצם הלוז’, הנמצאת מתחת לעורף. בתלמוד ממסופר כי עצם זו או חלקים מסויימים ממנה אינם ניתנים להכחדה.
    בספרות הקבלה מבואר שמעצם זו עתיד גוף האדם להבנות מחדש בתהליך המכונה ‘תחיית המתים’. פיתוחה של טכנולוגיית השיבוט מקרב מושגים אלו לתודעה האנושית הפשוטה והנורמטיבית.
    חזון שובם של בני עשרת השבטים האבודים וזיהויים הוודאי כאחינו עצמינו ובשרינו, לאחר פרידה בת כמעט שלשת אלפי שנים, בהן לא היה לנו קשר עמם, נראה גם הוא מעשי לאור ההתפתחויות האחרונות במדע הגנטיקה. מדובר בעשרות או מאות מיליוני בני אדם שנכון לעכשיו אין לנו מושג מי הם, או היכן הם נמצאים ושעתידים להצטרף מחדש אל עם ישראל.
    לכל אדם יש גם את הצופן הרוחני הייחודי שלו. צופן זה קשור לשורש נשמתו, לעולם הרוחני ולספירות העליונות עימם קשורה נשמתו באופן מיוחד.
    תורת הקבלה מלמדת שאת הצופן הרוחני של האדם ניתן לזהות לפי אותיות שמו ותאריך הלידה שלו.
    הפרט המעניין והמרתק ביותר, יהיה לראות את ההקבלה שודאי קיימת בין הצופן הרוחני לצופן הגופני-גנטי של האדם. לאור הגילויים האחרונים במדע הגנטיקה כמו גם בחכמת הקבלה, נראה שאולי לא נצטרך להמתין זמן רב עד שנגיע לתובנות וגילויים אלה.

2. זה לא אמור להיות דומה לצורת חיים מראשית החיים עלי אדמות. זה חיידק מודרני לחלוטין שהוציאו ממנו את כל מה שאינו חיוני לחיים בתנאים ששוררים במבחנה, כולל שינויים בטמפרטורה, בהרכב המזון, בתנאי הסביבה, טיפול באוייבים וכיו”ב.

3. ייתכן שגם וגם. גם החיים יכולים להיווצר בכוכב, וגם פנספרמיה. די אם נוצרו היכן שהוא בגלקסיה ויתחילו לנדוד בין הכוכבים. ואז הסיכוי להיווצרות DNA גדול דיו.

4. זה לא ממש חיים מאפס (“הם הוציאו את כל ה-DNA של חיידק מיקופלזמה (Mycoplasma mycoides), יצרו עותק מלאכותי שלו במעבדה והחדירו אותו מחדש לחיידק”)