סיקור מקיף

המונית המעופפת בדרך לשירות האובר הקרוב לביתכם

כך אומר בראיון לאתר הידען עם סקוט דרנן, סגן נשיא לחדשנות ביצרנית המסוקים בל. הראיון התקיים במהלך תערוכת CES

המונית המעופפת נקסוס של חברת המסוקים בל בתערוכת CES, מבט מבחוץ. צילום: אבי בליזובסקי
המונית המעופפת נקסוס של חברת המסוקים בל בתערוכת CES, מבט מבחוץ. צילום: אבי בליזובסקי

המונית המעופפת של חברת בל היתה אחת האטרקציות הבולטות בכנס CES שהתקיים בתחילת החודש בלאס וגאס.
מסתבר שהפיתוחים בתחום הרכב האוטונומי, והינע החשמלי מגיעים גם לשמים. גם אם התוצאה מגושמת בהרבה מהדה לוריאן בסדרת הסרטים בחזרה לעתיד, אנו עומדים לגלות את הממד השלישי בתעבורה.

סקוט דרנן, (Scott Drennan) סגן נשיא לחדשנות ביצרנית המסוקים בל מסביר בראיון לאתר הידען בביתן החברה ב-CES: ” הכרזנו על בל נקסוס, מסוק שנועד לשמש מונית אווירית. הוא מהווה את אבן הפינה שלנו של פילוסופיית ניידות לפי דרישה. הוא מיועד להטיס בני אדם, אך יש גם גרסאות של מסוקים אוטונומיים לתחום הלוגיסטיקה שמסוגלים להעביר ציוד ממקום למקום, לרבות ציוד צבאי.”

“כפי שאנו רואים, הרוטורים של המסוק מכוסים לצרכי בטיחות. בכל מטוס יש שישה רוטורים, כל אחד בקוטר של 8 רגל (2.44 מטרים). הרוטורים גם מסתובבים הרבה יותר לאט מאשר במסוקים המסורתיים, וזאת כדי להקטין את הרעש. הרעיון היה לפתח מסוק הרבה יותר נגיש ללקוחות שאינם רגילים לשימוש במסוקים.”

עיצוב הפנים של המונית המעופפת נקסוס של בל בתערוכת CES. צילום: אבי בליזובסקי
עיצוב הפנים של המונית המעופפת נקסוס של בל בתערוכת CES. צילום: אבי בליזובסקי

כמה יעלה מסוק/מכונית מעופפת?

דרנן: “איננו יודעים עדיין, אבל בכל אופן העלות תתחלק לשניים – עלות רכישה והעלות התפעולית. אנחנו מנסים להוריד את שתיהם, אבל בעיקר את עלות התפעול הישירה. אחת הדרכים היא להביא את הכלי ליכולת לטוס 2,000 שעות בשנה, נתון גבוה בהרבה מהמקובל בשוק המסוקים.”
“תחזוקה של מסוק עולה כיום כ-50 אלף דולר לשנה. מכיוון שהנקסוס מבוסס על מערכת הנעה חשמלית אפשר לתחזק אותו פשוט באמצעות הסרה והחלפה של רכיבים כגון סוללות, מנועים חשמליים ועוד. לא יהיה צורך בטיפולים המורכבים שכל מסוק היום נדרש להם. הפחתת עלות התחזוקה מאפשרת לנו לדבר עם עם חברות כמו אובר, שתאפשרנה לטוס במסוק בחלק ממקטע הדרך, למעשה יהיה מדובר במונית אווירית, וכך אפשר יהיה לנצל את המסוק הרבה יותר.”

האם המונית המעופפת תהיה אוטונומית או שעדיין נצטרך טייס?
“הטכנולוגיה מאפשרת להסתדר גם בלי טייסים, אך הרשויות והלקוחות (הנוסעים) יחששו לאמץ רכב מעופף אוטונומי לחלוטין, אפילו פחות ממכונית אוטונומית שתיסע על הכביש. המערכת שלנו מתוכננת מלכתחילה כאוטונומית, בתחילה יהיה טייס על הסיפון אך כאשר האנשים ירגישו בנוח אפשר יהיה לטוס בדרך אוטונומית לחלוטין.”
“כיום אנשים שנוסעים לעבודה בערים הגדולות מבזבזים שעה או אף שעתיים על הכבישים, במיוחד בערים כמו לוס אנג’לס, בייג’ינג או ניו יורק. אפשר יהיה לגור יותר רחוק אך גם לחסוך זמן יקר שאפשר לפנות אותו לצרכים אחרים, למשל למשפחה ולחברים.”

אפשר יהיה לטוס ישירות מנקודה לנקודה, או רק בין מנחתים?

“המערכת מבוססת על תנועה בין מנחתים, אבל כשהנוסע יזמין נסיעה באפליקציה של אובר או דומותיה, היא תציע לו מקטע הכולל נסיעה ברכב קרקעי עד למנחת, החלפה למונית האווירית, והמשך ליעדו מהמנחת הקרוב לביתו. מובן ששירות זה יהיה יקר יותר מנסיעה במכונית אך מהיר יותר, האפליקציות תצענה את כל האופציות, והמשתמש יחליט מה הוא מעדיף לחסוך – עלות או זמן. האפליקציה תוכל לחשב בעצמה את המחיר.”

בהנחה שאתם ומתחריכם השונים יצליחו ויהיו הרבה מוניות מעופפות, כיצד מונעים פקקי תנועה באוויר?
“המכונית המעופפת תוקף מוקפת בחיישנים שיאפשרו לה לדעת היכן נמצאים כלי רכב מעופפפים אחרים ולהסתנכרן איתם. תהיה גם הפרדת גובה בין המסלולים השונים. אנו הולכים לנצל את הממד השלישי שהוא הרבה יותר גדול ממה שאפשר לספק בכלי רכב קרקעיים. ”

הקוקפיט של המונית המעופפת נקסוס של חברת במסוקים בל בתערוכת CES. צילום: אבי בליזובסקי
הקוקפיט של המונית המעופפת נקסוס של חברת במסוקים בל בתערוכת CES. צילום: אבי בליזובסקי
סקוט דרנן, סגן נשיא לחדשנות ביצרנית המסוקים בל. צילום: אבי בליזובסקי
סקוט דרנן, סגן נשיא לחדשנות ביצרנית המסוקים בל. צילום: אבי בליזובסקי

לדברי דרנן, יהיה צורך לשדרג את מערכת ניהול המרחב האווירי, אם כי בשלב ראשון אפשר יהיה להסתמך על המערכות הקיימות היום של רשות התעופה הפדרלית. דרנן מוסיף כי ברת בל עוברת טרנספורמציה תרבותית ממערכת מבוססת מוצרים למערכת מבוססות שירות. אנו מציגים בביתן סימולציה של טיסה כזו בשלושה תרחישים שונים, כדי לקבל משוב מהציבור.

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.