כוכב לכת עשירי או סתם עוד פלוטו

כוכבון לכת בקוטר של 300 ק"מ מחזיר לדיון את השאלה האם פלוטו גם הוא כוכב לכת

אסטרונומים טוענים כי מצאו השבוע מיני-פלוטו שאיננו כוכב לכת אך גם לא ירח. זהו פלוטינו עצם המקיף את השמש בסביבות אותו המרחק כמו פלוטו, אך הוא קטן מדי מכדי להיקרא כוכב לכת.

העצם: 2000 EB173 נתגלה בחודש מארס לאחר בדיקת הנתונים שנאספו על ידי טלסקופ של מטר אחד במצפה סידה CIDA בונצואלה. הסלע החללי מוערך בכרבע מגודלו של פלוטו והוא מצטרף למועדון של למעלה מ300 עצמים טרנס-נפטונים אחרים – עצמים קטנים המקיפים את השמש מעבר למסלול נפטון.

"זהו העצם הגדול והבהיר ביותר שראינו עד כה" אומר צ'ארלס באלטי , Baltay פיסיקאי באוניברסיטת ייל שעמד בראש המחקר. באלטי ושותפיו יפרסמו את ממצאיהם באסטרופיסיקל ג'ורנל לטרס. "אנחנו מאמינים שהעצם הזה מקיף את השמש מאז היווצרות מערכת השמש. לפיכך זהו עצם ראשוני, והוא בהיר מספיק כך שנוכל ללמוד אותו לפרטים."

העצם מופיע בצבע אדום כהה, והחוקרים מציעים לבחון אם הוא מכוסה בחומרים אורגניים עתיקים. קוטרו של העצם מוערך בין 300 ל700 ק"מ אומר גארת' וויליאמס, מנהל שותף במרכז לכוכבי לכת קטנים של האיגוד האסטרונומי העולמי(MPC). כל הגילויים של עצמים מסוגים כאלו מועברים למרכז MPC בקיימברידג' מסצ'וסטס. "איננו יכולים לבחון אותו באופן ישיר. הוא אמר על העצם החדש, אך האסטרונומים מעריכים כי גודלו מבוסס על בהירותו.

העצם מקיף את השמש אחת ל240 שנה. צופה שיש לו טלסקוף 12-16 אינטש יכול לאתר אותו אך הוא בלתי נראה במשקפת ובודאי בעין בלתי מזוינת.

יש שני איזורים עיקריים שבהם נמצאים אסטרואידים במערכת השמש. חגורת האסטרואידים בין מאדים לצדק היא ביתם של בין 40 ל50 אלף עצמים, והחגורה הקטנה בהרבה היא חגורת קויפר, המשתרעת מעבר למסלולו של נפטון. הגילוי של EB173 מחזיר את הויכוח האם פלוטו שנתגלה לאחר חיפושים ארוכים בידי קלייד טומבו ב,1930 ראוי להקרא כוכב לכת. אומר

וויליאמס. "אם הוא היה מתגלה היום הוא היה מקבל זיהוי של כוכב לכת קטן מהסוג של האסטרואידים" הוא אומר – כלומר לא כוכב לכת.