זריחה בהרים הקוסמיים – הצילום היפה ביותר של שפיצר

טלסקופ החלל שפיצר צילם תמונה שמשווים אותה לתמונת ערפילית הנשר שהיא אחת התמונות המרהיבות ביותר שצילם טלסקופ החלל האבל

למעלה: התמונה של הרים קוסמיים של כוכבים נולדים שצילם שפיצר ופורסמה בנומבר 2005, למטה: התמונה מ-1995 של האבל - עמודי הבריאה

תמונה מרהיבה שצילם טלסקופ החלל שפיצר הראה עמודי ענק של גז ואבק קרים, שנתנו למדענים מבט אינטימי לתהליך יצירת הכוכבים.

התמונה שפורסמה ביום רביעי מראה עמודים הנמתחים כמו אצבעות דומות לתמונה המפורסמת של ערפילית הנשר שצילם טלסקופ החלל האבל ב-1995. בעוד הערפילית בתמונת האבל, שצולמה באור הנראה, כונתה “עמודי הבריאה”, התמונה שצילם שפיצר בתחום האינפרה אדום עוררה את המדענים לכנות את העצם “ההרים הקוסמיים של הבריאה.”

התמונה משקפת איזור בחלל הידוע בשם W5, בקבוצת הכוכיבם קסיופיאה, הנמצא במרחק 7,000 שנות אור, ואשר נשלט בידי כוכב מאסיבי אחד. העמודים הגדולים שנוצרו באמצעות קרינה ורוח מכוכבים מאסיביים חמים מכילים מאות כוכבים שזה עתה נולדו.

“אנו מאמינים כי צבירי הכוכבים מאירים את קצה העמודים הם תוצר של הכוכב המאסיבי של האיזור.” אמרה לורי אלן ממרכז הארווארד סמיתסוניאן לאסטרופיסיקה. שפיצר הצליח לעקבו אחר הכוכבים הנולדים בתוך העמודים בשל יכולות האינפרה-אדום שלו. טלסקופ באור הנראה, היה רואה את אותם איזורים כעמודים כהים המוקפים על ידי כתמי אור. המדענים מאמינים כי העמודים יהפכו בסופו של דבר דחוסים מספיק כדי להקים דור שני של כוכבים, שבתורם יעודדו יצירת דורות עוקבים.